Bild
Nästa artikel

Tips inför däckbytet

Nyheter

Funderar du på att skifta till sommardäck snart? Här får du nyttiga råd och information kring vilka regler som gäller.

Det är förbjudet att köra med dubbade vinterdäck efter 15 april – om det inte fortfarande råder vinterväglag. Enligt polisens definition är det vinterväglag när: ”det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen.” Ungefär 3 miljoner bilister kör med dubbdäck vintertid i Sverige och måste alltså ta av dem senast nästa söndag.

Polisen förespråkar att de däck som har det största mönsterdjupet bör vara monterade bak på fordonet, eftersom det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Däckbranschens informationsråd rekommenderar mönsterdjup på minst 3 millimeter på sommardäck. När däckens mönsterdjup minskar försämras också däckens förmåga att tränga undan vatten. Därför ökar risken för vattenplaning när däcken slits. Minsta tillåtna mönsterdjup i däckets huvudmönster på sommaren är 1,6 millimeter för personbilar.
  

En undersökning som bildelskedjan Mekonomen gjort visar att varannan bilförare inte har koll på minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäcken. 56 procent av de 600 personer som tillfrågades svarade fel eller hade ingen aning om vilka regler som gällde. I undersökningen svarade också två tredjedelar av bilisterna att de föredrar att ta hjälp vid däckbytet, antingen via verkstad eller av en bekant. 40 procent av männen svarade att de byter själva och lika stor andel av kvinnorna sa att de tar hjälp av någon de känner istället.  

Dubbfria vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck är inte förbjudna på sommaren, men väggreppet är betydligt sämre. Vinterdäckens mönster och gummiblandning är anpassade för att fungera när det är kallt och vinterväglag och på sommaren blir konsekvensen sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver.

I polisens senaste däckrazzia som genomfördes i höstas visade det sig att var fjärde undersökt bil i Skåne hade dubbfria vinterdäck på, trots att det inte rådde vinterväglag. 

I tester genomförda av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, förlängs bromssträckan med 20 procent om det sitter  dubbfria vinterdäck på när bilen körs på sommarväg.Även Vi Bilägare genomför regelbundet test av friktionsdäck i sina sommardäckstester, för att påvisa skillnaden i säkerhet med att köra med vinterdäck på sommaren. I årets test av sommardäck visades det sig att friktionsdäcket var uselt när det gäller att motstå vattenplaning i kurva. Även rakt fram var förmågan att undvika vattenplaning sämre än hos alla testade sommardäck.  

Om du byter däcken själv har däckföretaget Nokian Tyres några goda råd att dela med sig av. Utöver mönsterdjup är det viktigt att kontrollera om däcken har stick- eller skärskador, samt att undersöka slitageformen på däcken. Är något eller några av däcken ojämnt slitna så kan hjulinställningen vara fel vilket bör åtgärdas så fort som möjligt. 

Viktigt är också att se till att däcken monteras i rotationspilens riktning. 
– Det gäller att vara noggrann. Om ett däck med bestämd rotationsriktning monteras så att det rullar åt fel håll så blir vattenplaningsegenskaperna sämre. Övriga monteringsfel kan orsaka vibrationer, vilket sliter både på däck och bil, säger Emil Sundholm på Nokian Tyres.

Däckbytet bör göras på ett jämt och fast underlag. En bra domkraft som klarar bilens vikt är ett måste samt en momentnyckel som gör att bultarna kan skruvas fast enligt biltillverkarens rekommendation. Se Vi Bilägares test av garagedomkrafter här.

När däcken är monterade är det dags att kolla lufttrycket. Vad som gäller för din bil brukar stå vid på insidan vid förardörren eller i tanklocket, annars kan du också titta efter det i intruktionsboken. Anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Efterdra också bultarna. Om däcken har aluminiumfälgar rekommenderar Nokian Tyres att det görs efter cirka tio mils körning.  

I Vi Bilägares specialpodcast om sommardäck som gjordes förra året tipsar redaktionens däckexpert Erik Rönnblom om att däck ska förvaras som potatis: Alltså mörkt och svalt.
– Och ladda inte batterier i närheten, det kan bilda en gas som påverka gummit i däcket.

Dessutom bör du göra rent vinterdäcken innan de läggs undan.
– Tvätta inte med avfettning, då måste du köra med däcket efteråt. Använd istället diskmedel eller mild såpa. Var försiktig med högtryckstvätten också, säger Erik Rönnblom.

Funderar du på att köpa nya däck? Ta då hjälp av Vi Bilägares sommardäckstester. 2018 testade vi dels 6 stycken premiumdäck, dels 7 budgetdäck.  
 
Diskutera: Har du bytt till sommardäck än?

Regler för sommardäck:
  • Fram till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck – om det råder vinterväglag.
  • Dubbdäck får användas fram till 15 april, men befaras vinterväglag får de köras längre än så. Polisen avgör om vinterväglag råder.
  • Det är tillåtet att använda odubbade vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck året om – men det rekommenderas inte.

 
Källa: Polisen

Tips inför däckbytet:
  • Kontrollera mönsterdjupet – minimum är 1,6 millimeter. Kolla så att däcken inte är ojämt slitna eller skadade.
  • Byt däcken på jämnt och fast underlag och använd en bra domkraft som klarar bilens vikt. 
  • Bästa däcken ska sitta bak.
  • Kontrollera lufttrycket.
  • Efterdra bultarna.
  • Förvara däcken mörkt och svalt.
  • Tvätta med mild såpa eller diskmedel innan du lägger undan däcken.

Kommentarer

#1
2018-04-06 11:57

I Mekonomens undersökning skiftar 40% hjul själva. Hur är det med ViB:s läsare? Jag har en känsla att det här är fler än så. Förr var det närmast självklart för motormannen (ja, kvinnor körde ju sällan bil...) att byta hjulen själv. Även om man fick jobba utomhus med bilens skrangliga originaldomkraft och ett slitet fälgkors. Med stigande välstånd och tidsbrist, så lär det bli allt fler som betalar för både hjulskifte och dito förvaring under ickesäsong.

#2
2018-04-06 13:14

Jag har alltid bytt själv. Det är lika bökigt att lasta in hjulen i bilen som att skifta. En kamrat som driver en gummiverkstad är inte helt överlycklig över alla som plötsligt dyker upp på stormarknader med ett tält och skiftar billigt. Det är väl en period på året då de normalt får stor del av årsomsättningen och det är väl inte alla som har rent mjöl i påsen vad gäller skatter och så vid tillfälliga anläggningar.

#3
2018-04-06 15:28

Jag förstår inte de som av snålhet låter amatörer utanför en stormarknad byta däcken på sin bil. Såg på "Vägens Hjältar" att en bilist hade fått stopp på sin bil, och trodde att hjulaxeln hade gått av, men det var bara det att alla hjulmuttrar låg i navkapseln. Det framkom aldrig vem eller var han hade skiftat hjul.Kontentan var ialla fall att hans dyra lättmetallfälg hade gått sönder, och han lär få lägga ned några tusen på en ny originalfälg.
Snålheten bedrar visheten.

#4
2018-04-06 15:35

Under de 45 åren jag har bytt däck, har jag gjort det själv under 40 år. De första 5 åren hade jag inte vinterdäck.

#5
2018-04-06 15:40

Är det inte ännu underligare att det finns bilägare som byter hjul i dessa tält utanför stormarknader och sedan accepterar deras erbjudande om däckhotell?
Kursar dom blir man av med hjulen, kursar dom inte måste man ändå passa på och få hjulen bytta nästa gång just när tältet är på plats!

#6
2018-04-06 22:34

Jag anlitade ifjol en stor däckfirma att göra hjulskifte...
Dom glömde en bult vänster fram och lyckades vända alla 4 däck fel dvs mot rotationsriktningen
Jag blev iofs bra kompenserad för deras miss men ändå...kunde ju gått illa!

#7
2018-04-07 12:29

om man gör det själv så bör det bli rätt

#8
2018-04-07 23:58

Däckhotell på en originalverkstad är riktigt värt. Däcken sköts om (rengörs) och läggs på förvaring. Däcken byts och allt man behöver göra är att köra dit, sitta en kvart och fika för att sedan åka hem. Inge skit i bilen, kånkande på däck, rengöra däck och låta dem torka för att sedan förvara dem halvtaskigt där det luktar bilfirma på alla andra saker man har i förrådet. Har man inte råd så visst, men har man det är man bara snål om man inte använder sig av det. Spara på ryggen dessutom!

#9
2018-04-08 10:16

Jag har under åren jag jobbade provkört många bilar med konstiga ljud vår och höst ,lösa hjulbultar på ett eller flera hjul,dom flesta av dom hade dragit bultarna löst sedan efterdragit nedsläppt på marken,man ska dra bultarna ordentligt upphissad bil helst med momentskruvdrgare då lossnar inga hjul

#10
2018-04-09 19:05

Jag har instruktionsbok för två olika bilmärken och i båda fallen står det beskrivet klart och tydligt att bultarna ska dras till rätt moment med bilen stående på marken. Sen så ska bultarna naturligtvis hålla hjulet på plats när du hissar ner bilen men det är en annan fråga.

#11
2018-04-12 08:38

Inga däckproffs gör så dom drar hjulen med momentstavar eller momentdragare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.