Bild
Nästa artikel

Tillverkarna med bästa och sämsta motorerna

Nyheter

Honda och Toyota har pålitligast motorer, medan flera tyska tillverkare hamnar i botten. Detta enligt en brittisk undersökning.

Brittiska försäkringsbolaget Warrenty Direct har undersökt 36 biltillverkare och kommit fram till vilka motorer som håller bäst, och vilka som går sönder oftast.

Det försäkringsbolaget har utgått från är hur ofta de betalar ut ersättning för olika motorskador till respektive bilmärke. På det sättet har de sedan räknat ut en felprocent som visar hur stor risken är att en viss tillverkares motorer ska gå sönder.

Warrenty Direct har kommit fram till att två japanska märken ligger i topp – Honda och Toyota – med felprocent på bara 0,29 (1 på 344), respektive 0,58 (1 på 171).

Allra sämst håller MG Rovers motorer med felprocenten 7,88 (1 på 13), medan Audi har näst mest fel på motorerna 3,71 (1 på 27).

Mercedes ligger bra till i undersökningen men i övrigt hamnar förvånansvärt många tyska tillverkare nära botten – förutom Audi hittas här märken som BMW, BMW-ägda Mini och Volkswagen.

Volvo hamnar på fjärde bästa plats och Saab på fjärde sämsta plats.

Minst fel på motorerna (Enligt Warranty Direct)
1. Honda, felprocent: 0,29, eller 1 på 344
2. Toyota, felprocent: 0,58, eller 1 på 171
3. Mercedes, felprocent 0,84, eller 1 på 119
4. Volvo, felprocent 0,90, eller 1 på 111
5. Jaguar, felprocent 0,98 eller 1 på 103
6. Lexus, felprocent 0,99 eller 1 på 101
7. Fiat, felprocent 1,17 eller 1 på 85
8. Ford, felprocent 1,25 eller 1 på 80
9. Nissan, felprocent 1,32 eller 1 på 76
10. Land Rover, felprocent 1,38 eller 1 på 72



Mest fel på motorerna (Enligt Warranty Direct)
1. MG Rover, felprocent 7,88 eller 1 på 13
2. Audi, felprocent 3,71 eller 1 på 27
3. Mini, felprocent 2,51 eller 1 på 40
4. Saab, felprocent 2,49 eller 1 på 40
5. Vauxhall/Opel, felprocent 2,46 eller 1 på 41
6. Peugeot, felprocent 2,26 eller 1 på 44
7. BMW, felprocent 2,20 eller 1 på 45
8. Renault, felprocent 2,13 eller 1 på 46
9. Volkswagen, felprocent 1,91 eller 1 på 52
10. Mitsubishi, felprocent 1,70 eller 1 på 59

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Kommentarer

#1
2013-01-23 11:43

Det är intressant att Audi har sämre motorer än Volkswagen, fast det är samma motorer...

Och att motorerna till Mini är så dåliga. En del av de motorerna som finns i Minin säljer BMW till Peugeot, alltså BMW tillverkar bensinmotorn 1,6 VTi som finns i Peugeots mindre modeller. Det är postiivt att Peugeot nu överger detta projekt med BMW och ersätter med helt egna 3-cylindriga bensinmotorer istället. Peugeots dieselmotorer är allmänt kända för sin driftsäkerhet och säkra funktion, det är bara BMW:s VTi-motorer som har haft lite strul.

Renault har förresten en helt ny motorfamilj för bensin med 3-cylindriga motorer och med kamkedja istället för kamrem, detta sänker servicekostnaderna rejält.

Vi kan konstatera att Fiat gör bra och pålitliga motorer.

#2
2013-01-23 11:46

Skönt att Shogun är på semester......*vissel*

#3
Leif Larsson
2013-01-23 12:20

Finns ett nick på AMS , som kallar sig Shogun, var aktiv nyligen där.

#4
2013-01-23 12:27

Det behöver inte vara själva motorn det är fel på: man kan ta allt från ac kompressor till styrdon på maskinskada!

#5
lillstefan
2013-01-23 12:44

Raphael:
Det är rätt många motorer Audi har som inte finns hos VW, de sexcylindriga (trelitersdieseln undantagen) är egna för audi, åttorna också.

#6
2013-01-23 13:10

Hm... Ytterligare en undersökning värd att studera närmare.

MG Rover hamnade sämst till, inte oväntat med alla haverier de hade på sin 1,8 liters bensinmotor (samma motor satt även i Ariel Atom, Lotus Elise(?) samt L-R Freelander 1.

Dock har ju MG Rover som företag ej funnits sedan konkursen år 2005, så det är gamla bilar som beskrivs. Det ironiska är dock att de flesta bilar tillverkade av MG Rover de sista åren faktiskt var licenstillverkade Hondabilar....! MG Rover tillverkade f.ö. även bilar åt Honda i sina fabriker; bl,a. Civic som ju finns med på bilden.

Statistik är alltid statistik, och en undersökning från England är icke direkt översättningsbar till svenska förhållanden.

Skillnaden mellan VW och Audi t.ex tror jag helt är ägarrelaterad.

#7
2013-01-23 13:42

"Det ironiska är dock att de flesta bilar tillverkade av MG Rover de sista åren faktiskt var licenstillverkade Hondabilar..."

Nej. Det var bara Rover 400-serien - sedermera Rover 45 - som byggde på en Honda Civic-modell 5 dörrars. Rover hade dock sina egna motorer. Rover 25 (tidigare 200) och 75 var helt egna modeller. Rover 75 konstruerades f ö när BMW ägde Rover och har inget Honda i sig. Honda och Rover samarbetade innan BMW tog över verksamheten. Sedan tog Phoenix Group över MG Rover och bolaget gick i konkurs efter några år. Rover 75 var den mest framgångsrika modellen och den mest konkurrenskraftiga. Den var hyllad i Sverige, en utmärkt bil!

#8
lillstefan
2013-01-23 13:55

Att 1,8-litersmotorn till Rover/MG är skit håller jag med om, bilen i min profilbild står i garaget med nedriven motor just nu. Ariel Atom tror jag inte finns med denna motor, det är väl från Honda Civic? Lotus Elise hade denna motor till 2007 i den klenare versionen, 2004 fick 111R en Toyota-motor. Jag har småplaner på en Elise, och det ska vara med Toyota-motor!

#9
2013-01-23 14:00

Ja detta kom väl inte som en chockerande nyhet för någon som är något sånär insatt i bilar.

#10
2013-01-23 14:26

Nej Raphael. Första rover 200 var en modifierad Honda Concerto. Även generation 2 och 3 var i grunden en Honda, även om man i generation 3 (som senare blev Rover 25 samt Streetwice) efter ägarbytet, tog en del inhemska tekniska lösningar. Grunden var dock Honda.

Rover 75 är en fin bil, men då skall man välja varianten med BMW-diesel. Inte den med 1,8 bensin som också fanns.

Jodå, 1,8:an satt i både Arial Atom 1 samt i Caterham Seven.

#11
2013-01-23 15:09

Att Audiis och Volkswagens motorer och verkstäder krånglar vet väl alla. Men det är alltför många som ej vill kännas vid detta.

#12
2013-01-23 15:23

VW Tsi motor är världens bästa bilmotor därmed basta

#13
2013-01-23 15:29

Finns det någon anledning att välja någon av de 4 bästa bilfabrikaten?
Min erfarenhet av Audi är att det inte bara är motorerna som är rent skräp.
Räkna med en livslängd på max 11 000 mil.

#14
2013-01-23 15:29

@kurtw5: Jag vet inte det, jag har åkt runt 75000 mil med VW motorer och inte haft problem, men jag kör väl som en mes ;-)

#15
2013-01-23 15:31

Nej Hälsingen. Du skriver att de flesta bilar som tillverkades de sista åren var licensbyggda Honda-bilar. Det stämmer inte. Rover 45 var det nya namnet på Rover 4xx. Medan Honda ägde Rover så var Rover 4xx i halvkombi-version samma bil som Honda Civic 5 dörrars, det är bara fronten och vissa detaljer i inredning som skiljer plus att Rover körde egna motorer. Denna bil tillverkades även av Rover i sedanversion. Denna döptes om till Rover 45 de sista åren.

Honda Concerto var 5 dörrars versionen av Honda Civic, den hette Concerto hos Honda. Nästa generation kallade även 5 dörrars versionen för Civic, den version som Rover 45 / 4xx byggde på.

Första generationen Rover 200 var byggd på Honda Civic. Men Rover 25 byggde på den nya 200-serien som inte var en Honda, den har helt egen kaross och egen inredning och egen design och egna motorer och har inget med Honda att göra mer än att vissa kvarvarande interna delar övertogs från tidigare generation. Men det var ingen Honda och absolut inget licensbygge. Närmaste Hondan var Civic, men de var verkligen helt olika bilar. Rover 25 / 200 var Rovers egen utveckling och Honda var inte inblandad i den. (jag talar nu inte om första generationen 200 som var Honda, utan jag pratar om den generation som bytte namn till Rover 25 - alltså 5 dörrars / 3 dörrars halvkombin som även de sista åren såldes i versionen "Rover Streetwise").

Så det enda egentligt Honda-relaterat "de sista åren", det var Rover 45 - alltså det var Rovers version av 5-dörrars Honda Civic som levde längre hos Rover än den modellen levde hos Honda. Både 25 och 75 var Rovers egna konstruktioner, även fast detaljer i bottenplattan hos 25 var varianter på 45-modellen för det var billigast så. Men att kalla det för en Honda - nej, det vänder jag mig emot. Den var mer Rover än en Honda.

Ska man kalla Rover 25 för en Honda, ja då kallar man Saabs sista modeller för Chevrolet, och då hade ändå Saab fler GM delar i sig än Rover 25 hade Honda-delar.

#16
2013-01-23 15:36

Försökte gå in på reliability index search på Warranty direct för att se vilka modeller som är drabbade. http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/198
Kan inte alls få ihop det -helt andra procentsatser på t ex Mini. Det borde finnas en förklaring någonstans hur man räknat fram siffrorna och till vad som inkluderas i undersökningen. Bränslesystem? Elsystem -tändspolar? Någon som hittat originalartikel eller pressrelease för att förstå vad det hela egentligen handlar om?
Yugo, som såldes i USA har ju rykte om säg att vara en av de sämsta bilarna genom tiderna. Jag har sett en förmodan om att det berodde att bilarna hade kamrem och att amerikanarna aldrig bytte dem eftersom de aldrig hört talas om något annat än kamkedjor. Raphael vet kanske besked eftersom det var en Fiatlicens. En del märken kan drabbas av bristande underhåll.
Bilden är i vissa avseende (ssk betr japanerna resp Rover) överensstämmande med den här: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

#17
2013-01-23 15:46

Kanske ett ICKE måndagsexemplar ? AUDI A6 1,8 T sista service 10200mil
bytt olja & filter / 2000 mil Miltal nu: 47600. Ibland plattan i mattan, men 1 min vilopaus innan avstängning för att undvika koksning i turbon, samt omdragning av oljeledning så den inte passerar avgasröret ( som är standard) på väg till oljekylaren.

#18
2013-01-23 16:04

Jag läste den där undersökningen och det visar sig att underlaget spretar rejält.
Hur kan man t.ex jämföra MG Rover som egentligen försvann för 8 år sen, med nya bilar?

Audi och Porsche hamnade långt ner, men detta beroende på att de var så dyra att reparera, inte att de gick sönder väldigt ofta...

#19
2013-01-23 16:48

Sen är bästa bilen totalt sett, enligt samma källa en Fiesta.
Medan första Honda kommer på 8:e plats, mellan Volvo S40 och Citroen Saxo.
Första Toyota är Yaris på 5:e plats.

På tal om Rovers K-motor, så var det faktiskt en svensk som ledde utvecklingen av den...

#20
2013-01-23 17:47

Bra Hultarn!
Du är på samma linje som jag.
Man har tagit nya och gamla bilar och blandat hej vilt.
Tar man då exempelvis Mini som exempel så kan där ju mycket troligt även finnas exemplar av den gamla (Rover) Mini som slutade tillverkas år 1999. Vem vet?

Sedan har någon länkat till Länsförsäkringars statistik för den svenska marknaden. Då jag studerade den närmare för något år sedan så var det faktiskt K-motorn som spökade både för Rover 75 och Land Rover (i Freelander 1). Nu ser vi i statistiken att de moderna koncernbröderna Land Rover/Range Rover samt Jaguar båda är på topp tio-listan i England. (Troligen pga. att Freelander 1 börjat fasas ut rejält där nu till förmån för Freelander 2 som är betydligt billigare där än här.) Därtill är märkesverkstäderna av naturliga orsaker betydligt fler där, och då vet man exempelvis hur man modifierar termostaten på 1,8:an för att rädda topplocket. Skulle tro att den genomsnittliga svenska allmärkesverkstaden inte känner till denna lösning - och att lämna en gammal Freelander 1 till en svensk L-R verkstad är knappast försvarbart rent ekonomiskt.

Sedan kan man fundera över varför man i den engelska undersökningen inte skilde på MG och Rover, som ju sålde bilar under båda märkena men med olika motorer och karosser. (Det är en väldig skillnad på en framhjulsdriven Rover 75 med 1,8-litersmotor och en bakhjulsdriven MG ZT med Mustang-V8, trots att det i grunden är en och samma bil....)

#21
2013-01-23 17:53

Ja, det här är väl en skitundersökning om något. Man har presenterat en lista som den här: http://www.reliabilityindex.com/top-100

Sedan har man mage att påstå att en av de mest driftsäkra bilarna som finns har följande rating: http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/303

Om ni inte hittar ingången till sidorna så kommer dom här: http://www.warrantydirect.co.uk/reliability_index.html

Ja, jag säger då det....

#22
2013-01-23 18:12

Håller med Audi A5 SB
Vi kan bla. läsa att Fiesta och Vauxhall (Opel) är bäst i detta test.
Därtill ligger Rover CityRover bättre till än Volvo C70, och för den som ej är insatt i den brittiska bilmarknaden så kan jag berätta att CityRover är en LÅGBUDGET Tata, framtagen och tillverkad i Indien och såld till en prisnivå som kunde slå även Dacia i pris. Skulle dock inte tro att det är en pålitligare bil än Volvo C70, men billig att skruva lär den vara - fast det är ju en gammal Monark Compact också.....

#23
2013-01-23 18:15

Av någon anledning är jag ändå inte intresserad av att köpa någon Honda eller Toyota.

#24
2013-01-23 18:19

Jag förstår inte folk som försöker ifrågasätta resultaten, varför? Föll inte resultatet i smaken? Det är ju så här det ser ut gång på gång i olika undersökningar år efter år.
Vem tvivlar på idag att japaner tillverkar väldigt högkvalitativa bilar. Och det är uppenbart att tyska biltillverkare har problem.

Det måste finnas väldigt många självutnämnda experter här på denna sida som vet bättre än dessa undersökningar. Det är bara att läsa igenom många olika artiklar här på hemsidan så ser man att de alltid försöker att göra om resultaten i listorna så det passar deras egna topplista. Patetiskt är bara förnamnet.

#25
2013-01-23 18:23

Audi A5:
Jämför man Toyotan med Range Rover och M-B GL, så visar det sig att Toyota har mest problem med motorn av de tre. Intressant!
Range Rover 0,05 %
Mercedes 0,10 %
Toyota 0,14 %

Toyota har också högst reparationskostnad, arbetskostnad. Och den har ändå inte längsta körsträckan eller högsta åldern. Det har Range Rover.

#26
2013-01-23 18:26

Birger Karlsson:
Som sagt: Fiesta ligger högst. Före japsen.

Men, visst kan det uppfattas patetiskt att vissa förvrider resultaten. Det händer varje gång japanska bilar ifrågasätts. Och tryter argumenten så övergår det till diverse nedsättande tillmälen.

#27
2013-01-23 18:45

hultarn men tar du en annan undersökning så är inte Fiesta bäst. Då är det återigen en japan av något slag. Och så ser det ut i undersökning efter undersökning att japaner är bäst. Så det bör ju betyda något när de konstant leder undersökningarna år efter år. Vad är det du försöker säga? Att japaner inte är bra, att andra är bättre trots alla resultat vi ser i undersökningarna så har du ett annat resultat att visa upp som är det rätta. Enligt dig! Patetiskt!

#28
2013-01-23 18:53

En av mina bästa vänner trånade efter en Audi Allroad, han köpte den begagnad och hans första service gick på 16 000 inklusive kamremsbyte.....

Han blev helt förtvivlad och trodde först att de gjort fel, men nejdå, ska de byta kamrem på denna bil (och många av deras övriga modeller) så måste de montera bort hela fronten.....

Ja, ja, 1500 mil senare skulle bilen in på vanlig mellansevice så nu kände han sig lugn tills verkstaden ringde och berättade att en packbox gått sönder, de fick riva lådan och räkningen slutade strax över 16 000 igen......

Så kan det gå med tyskt försprång (i verkstadskostnad)

Kan berätta att jag samtidigt rullade in en Carlos Sainz Celica för service och kamremsbyte, gav 3 600.....:)

#29
2013-01-23 18:57

Birger Karlsson!
Ju enklare en bil är kostruerad - ju färre fel är det.

Volvo skulle troligen få toppresultat om man började nytillverka Amazon.

Av detta skäl är det oftare fler fel på tekniskt avancerade bilar. Jämför exempelvis en Honda Civic med en fullstor Range Rover, så märker man snabbt att det i princip kostar lika mycket att byta stötdämpning runt om på den senare än vad den första är värd efter ett par år.

Detta slår ut i dylik statistik. Det gör dock inte Hondan till varken en bättre elelr mer tillförlitlig bil. Det gör den dock till en bil med simpla egenskaper.

#30
2013-01-23 19:14

Rustan ang ditt inlägg 2013-:01-23 11:46:
Jag tror inte Shogun har semester, jag tror han är mer närvarande än man kan tro.... :):)

#31
2013-01-23 19:20

Ja, jag säger då det. Här försöker man få folk att inse att undersökningen inte är att lita på.... Så kommer det någon med ett exempel att "min kompis... o.s.v. Vad säger det? Ännu mindre än denna skitundersökning. Rankar man Toyota Land Cruiser som "poor", då är man ute och cyklar.

Att sen Birger Karlsson (Uno?) kommer med påstående 1: "Jag förstår inte folk som försöker ifrågasätta resultaten, varför?" varpå hultarn lakoniskt konstaterar att Fiesta är just bäst. Då kommer följande briljanta inlägg från Birger: "hultarn men tar du en annan undersökning så är inte Fiesta bäst. Då är det återigen en japan av något slag. " Det säger väl allt om nivån på denna debatt....

#32
2013-01-23 19:27

Listan på de topp tre bilmärken jag har haft med minst motorproblem lyder som följer.

1. Volvo -96
2. Saab -79
3. Peugeot -04

Se där, ytterligare en statistiskt säkerställd undersökning att ta lärdom av ;-)

#34
2013-01-23 19:34

Ja varför besvära sig med att "försöka bortförklara" resultatet, det är ju bara att plocka en annan undersökning istället alltså Birger...?

#33
2013-01-23 19:36

Audi A5 SB så du menar att inte japaner toppar de flesta undersökningar? Vilka toppar då oftare än japaner? Eller är det så som jag sagt tidigare att inte resultatet föll i smaken? Och då ifrågasätts resultaten hela tiden. Tala om då vilka bilar som är bäst eftersom du har de riktiga resultaten som är sanningsenliga som vi kan lita på? Var får du dina fakta från kan man undra som stämmer bättre än alla dessa undersökningar som jag läst genom åren.

Och går man tillbaka i massa olika artiklar och läser så är det precis samma personer som gör om resultaten i undersökningarna eller har egna topplistor. Jag litar mer på dessa undersökningar än några som skriver på ett forum som detta som har de rätta resultaten. Varför kan man undra?

Jag kanske också ska göra min egen topplista med Volvo i topp så att jag blir nöjd. Nej jag finner mig i att andra märken kan vara bättre än mitt eget märke jag för tillfället kör.

Nivån på debatten är att japanska bilar inte kan vara bäst........oavsett hur många undersökningar de toppar år efter år.

#35
2013-01-23 19:39

Shogun, gå och lägg dig. Det är sent i Thailand. Förlåt, Uno jag misstog mig.

Fiesta är den bästa bilen! Vilket är bevisat!

#36
2013-01-23 19:49

Uno och Shogun Thailand? Detta blir mer och mer en förvirrad diskussion. För mig är resultaten av massa undersökningar att japaner bygger de bästa bilarna om vi ser till resultaten. Det är verkligen klent med fakta här. Och var ni får dom ifrån.

Jag har inga problem med resultaten men många har det uppenbarligen som är ägare till de bilar som klarar sig dåligt i denna undersökning. Men så är det varje gång en undersökning presenteras att det finns de som vet bättre.

#37
2013-01-23 19:59

Och nu var det bevisat.....

#38
2013-01-23 20:05

OK "Birger", Audi är en icke prisvärd bil med många fel. Inga problem med mig där. Fiesta är en av de bästa på marknaden avseende driftsäkerhet. Toyota Land Cruiser är mycket dålig avseende driftsäkerhet. Överens?

#39
2013-01-23 20:06

sinonsays....: LOL

#40
2013-01-23 20:08

"Försprång genom teknik" gäller tydligen ej deras motorer. Knapparna har dock utsökt upplevd kvalitetskänsla!

#41
2013-01-23 20:51

LOL till alla bortförklaringar! Det är så här det ser ut, acceptera fakta i undersökningarna ska det vara så svårt.

#42
2013-01-23 21:01

Kanon, vi är överens! Fiesta är bäst, Audi och Toyota (Land Cruiser) är skit! Äntligen, som en viss Gert Fylking sa!

#43
2013-01-23 21:07

Toyota bygger bra och tillförlitliga bilar "Birger". Jag har inga problem med det.
Men vissa av förklaringarna låter trovärdiga, t ex att tekniskt avancerade fordon är dyrare att reparera (vilket slår igenom i denna undersökning). Det är nog så att de som köper en "premiumtysk" i de flesta fall är medvetna om det, men ändå väljer att göra det för att de tycker det är värt det.
Kan det vara så att de prioriterar andra saker i sitt bilägande än låga service- och reparationskostnader? Bara en tanke....

#44
2013-01-23 21:12

Ja, visst är det så Sinonsays...

Sedan har vi det här med ägarens betydelse också.

Mitt favoritexempel är Jaguar X-type. Enligt svensk bilprovnings statistik hade X-type betydligt bättre resultat på besiktningen än vad Ford Mondeo hade. Detta trots att X-type i absolut huvudsak var samma bil som Monde - men med mer utrustning och ett högre pris.

Då ligger det nära att tänka sig att den som köper en Jaguar är mer villig att lägga servicepengar och omvårdnad på bilen är en Mondeo-åkare.

#45
2013-01-23 21:23

Och visst brukar Aygo få bättre betyg än 107. Det är ju en Toyota!

På tal om det, undrar vad klockan är i Thailand nu...? ;-)

#47
2013-01-23 21:30

03.30.

#46
2013-01-23 21:30

Här Hultarn har du en bra länk http://sv.thetimenow.com/thailand
Nattsudd på gång :)

#48
2013-01-23 21:36

Precis Hultarn,
och låt mig gissa att Aston Marton Cygnet får sämre kritik av sina ägare än Toyota IQ får av sina......

#49
2013-01-23 21:50

Denna undersökning saknar en rad viktiga uppgift: nämligen vilka modeller och motorer och hur många av respektive och vilka årsmodeller av de som uppges vara dåliga.
Inte heller får man veta vad som i just detta fall räknas som ”motorskada”, gäller det enbart kolvar, cylindrar, vevaxel, ventiler osv. eller inbegriper det även den till motorn kopplade yttre utrustningen och om så exakt vilken i så fall?
Viss skillnad om ventilerna brinner i en viss motor eller om det är insprutningens dator som lägger av och i så fall varför det? är det datorn som är slut eller bara en kontakt?

Vidare är frågan om hur hög självrisk, vilka summor handlar det om?

Eftersom detta inte är en undersökning av bilarna utan enbart handlar om pengar så kan man inte få veta om ett visst bilmärke har allmänna fel på alla motorer eller om det bara är en enda motor det är enormt mycket fel på.
Det är exempelvis stor skillnad på att ha fel på en enda motor och att ha det på alla, nu skulle dessa båda dömas som identiska – idiotiskt.

Detta är den enda praktiska nytta man skulle ha av denna undersökning, men den finns inte, nu väcker den mängder av frågor men ger inga svar.
Vilket dessutom öppnar upp för en stormflod åsikter och spekulationer – mycket illa.

Det finns anledning att ifrågasätta om denna typen av slarviga och bokstavligen glatt amatörmässiga undersökningar överhuvudtaget ska publiceras.

Jag gillar inte VW, Audi men skulle aldrig drömma om att hänvisa till denna flummiga soppa.
Här delas åsikterna i två grupper där de som håller på den ena gruppen tycker det är fint eftersom den säger vad de vill att den ska säga, medan den andra gruppen är emot av motsatt orsak.

Åsikter och personligt agg eller partiskhet får inte förekomma, kunskap och fakta ska ligga till grund för allt som sägs i det offentliga rummet, eftersom kunskaper och fakta inte existerar i denna undersökning kan den bara bemötas med kompakt tystnad.

Ingen biltidning ska ha så lite känsla för ansvar och kvalitet att man publicerar tomma påståenden om de så kommer från ”gud fader själv”.

#50
2013-01-23 21:57

"Enligt svensk bilprovnings statistik hade X-type betydligt bättre resultat på besiktningen än vad Ford Mondeo hade. Detta trots att X-type i absolut huvudsak var samma bil som Monde - men med mer utrustning och ett högre pris."

Jag tror du har missat att en X-type och en Mondeo ser olika ut både utanpå och inuti, dessutom tillverkades de inte i samma fabrik av samma personal.

Gällande detta att de flesta delar är samma, ja så är det mellan de flesta biltillverkare idag. Alltså de flesta delar görs av samma företag - Bosch, Siemens, Delphi med flera. Det är samma elektronikenheter, det är samma ESP, det är samma hjullager, det är samma leverantörer av stoppning till stolarna och det är samma leverantörer av plaster och så vidare oavsett om det står BMW, Volkswagen, Fiat, Volvo eller Jaguar på slutprodukten.

#51
2013-01-23 21:59

N-iklas, jag håller med dig till fullo - och det är just detta jag har försökt belysa i mina tidigare kommentarer.

Ännu mer flummigt blir det om man betraktar fallet MG Rover - där rover hade enorma problem med sin 1,8-liters bensinmotor (som även användes i minst tre andra bilmärken) medan MG i blygsam omfattning (om än alls) använde den motorn. Ungefär som om man skulle klumpa ihop Jeep och Dodge bara för att de ingår i samma koncern. Så många fel är gjorda i denna undersökning - eller i dess redovisning - att antalet skämskuddar ej räcker. Läs gärna mitt inlägg tidigare om CityRover kontra Volvo C70 så får du se....

#52
2013-01-23 21:59

Intressant är att om undersökningar visar att tyska premiummärken är dåliga, ja då är det fel på undersökningen - men om undersökningar visar att tyska bilar är bra ja då är undersökningen plötsligt trovärdig. Är inte det en aning ihåligt? :)

#53
lillstefan
2013-01-24 08:00

Hälsingen:
1,8-litersmotorn användes tyvärr i stor utsträckning hos MG, alla MGF:er har denna motor. Det fanns visserligen en 1,6-liters också, men tror att det är samma grund i den motorn.

#54
2013-01-24 08:33

Sant lillstefan!
Helt sant!
Glömde MGF och efterföljaren MG-TF.
Dock var det, vad jag vet, de övriga MG-modellerna som sålde i de stora volymerna, men jag kan ha fel. Illa av mig att glömma denna lilla häftiga sportster som tillverkades fram tills i fjol. Dock använde ju kineserna en uppdaterad variant av motorn som skall vara fri denna sjuka.

#55
2013-01-24 09:00

Bästa premiumbilen är Mercedes. Gott. Med tanke på hur suveräna Lexus brukar framställas här så måste ju Mercedes vara supersuverän med sin bättre placering än Lexus. Lägg där till att Mercedes även får slita hårt i taxitrafik medan Lexus sällan syns i yrkestrafik utan snarare mest står polerade hemma på en garageuppfart så har Mercedes egentligen en ännu bättre placering. Ska man ha en premiumbil så är det Mercedes som gäller.

#56
2013-01-24 13:57

Så fort ordet "premium" kommer fram så tänker man genast på Mercedes.

#57
2013-01-24 15:21

Ja, eller Jaguar med dottermärket Daimler, som ju placerat sig bra till i denna annars rätt obskyra lista. Bättre än Lexus. Kul för de "frälsta" och mindre kul för Shogun m.fl.

#58
2013-01-24 16:58

Skulle vara intressant med en undersökning som belyser skador som kan kopplas till bilarnas förlängda serviceintervaller (motorolja 3500mil), slopad oljeservice i manuella växellådor, körning på enbart E85 osv.... Dyra räkningar som i de flesta fall drabbar konsumenterna i slutändan! Våra bilar är försökskaniner för biltillverkarna, som vi sedan får stå för räkningen.

#59
2013-01-24 19:53

Att MG/Rover klumpas samman är helt riktigt, då den problematiska K-motorn användes flitigt av båda märkena bl.a. i Rover 25, 45, 75, Streetwise, MG ZR, ZS, ZT, F/TF.

#60
2013-01-24 20:25

Nja Tobo, det är inte skäl nog!
Dels hade MG åtminstone en bilmodell som Rover inte hade (MGXPower), därtill hade MG, om jag inte minns fel, fler motoralternativ än Rover.

För övrigt är det nu en gång för alla två olika bilmärken. Enligt din logik borde Audi, VW och Skoda då också klumpas ihop eftersom de alla tre har använt samma 1,8T-motor....

Nej, felet är att man i detta fal tagit ett koncernnamn och redovisat det som bilmärke. Hade de varit konsekventa så hade då Lexus och Daihatsu då också ha redovisats under namnet Toyota.

Som kuriosa kan jag också nämna att i Länsförsäkringars svenska motorskadestatistik så hamnade MG bättre till än Rover.

#61
2013-01-24 20:29

""Enligt svensk bilprovnings statistik hade X-type betydligt bättre resultat på besiktningen än vad Ford Mondeo hade. Detta trots att X-type i absolut huvudsak var samma bil som Monde - men med mer utrustning och ett högre pris."

Jag tror du har missat att en X-type och en Mondeo ser olika ut både utanpå och inuti, dessutom tillverkades de inte i samma fabrik av samma personal.

Gällande detta att de flesta delar är samma, ja så är det mellan de flesta biltillverkare idag. Alltså de flesta delar görs av samma företag - Bosch, Siemens, Delphi med flera. Det är samma elektronikenheter, det är samma ESP, det är samma hjullager, det är samma leverantörer av stoppning till stolarna och det är samma leverantörer av plaster och så vidare oavsett om det står BMW, Volkswagen, Fiat, Volvo eller Jaguar på slutprodukten"

Nej Raphael, jag har inte missat detta faktum, men likväl är det i huvudsak samma bil, precis somfallet med gamla Audi A4 och nuvarande Seat Exedo. De ser inte heller lika ut, men är i absoluta huvudsak samma bil.

Skall man då inte ta hänsyn till att X-type är en omsminkad Mondeo, men med bättre resultat hos Bilprovningen så borde det ju i denna undersökning inte heller vara lämpligt att klumpa ihop Opel och Vauxhall, vilket görs - för till syven och sist tillverkas de på olika fabriker i olika länder.

#62
2013-01-24 21:47

Hälsingen: Xpower, som hade Mustang V8, tillverkades endast i 82 exemplar så den gör nog varken till eller från i statistiken.
Mustang-motorn fanns även i både Rover 75 V8 samt MG ZT 260.

I övrigt hade MG Rover ett väldigt homogent motorprogram: K-motorn i storlek från 1.1 till 1.8 liter. KV6-motorn på 2.0 och 2.5 liter, BMW´s 2.0 diesel (M47) samt som nämnts Fords V8 på 4.6 liter.

Kuriöst nog utvecklades K /KV6-motorn under ledning av en svensk, Sievert Hiljermark.

Din jämförelse med VW/Audi/Skoda resp. Toyota/Daihatsu/Lexus blir lite löjlig då MG och Rover-bilarna förutom motorerna även hade samma karosser (Badge engineering), Rover 25/MG ZR har samma kaross liksom Rover 45/MG ZS och Rover 75/MG ZT, endast MG F och Xpower hade egna karosser.

I Länsförsäkringars maskinskaderapport (både 2006 och 2012) nämns endast Rover, MG nämns inte överhuvudtaget (för litet statistiskt underlag?)

#63
2013-01-24 21:54

Tobo: så hette svensken ja, jag nämnde honom i ett tidigare inlägg här.
(2013-01-23 16:48)

#64
2013-01-25 21:46

Jag har en 2009 325i med N53B30-motorn (3-liters med direktinsprutning).

Vid 1900 mil (förste ägaren, inte jag) gick högtryckspumpen som byttes ut. Detta är ett ständigt fel med dessa motorer. Sitter samma i 325 och 330 (även 5-serien). Läste på forum att vissa varit inne på sin fjärde pump. Nån stackare skar pumpen för på vägen hem när han köpt bilen ny. Tror även motorn i 335 är påverkad. Googla eller youtube'a på HPFP failiure så får ni se. Inget litet problem. Går i väntan på att det kan hända igen... Endast ett års förlängd garanti på detta.

Vid ca 4200 mil (för några månader sedan, i min ägo) tändes Check engine light. Rutinmässigt tog de in bilen och bytte samtliga tändspolar. Tror BMW har förlängt garantin så man har totalt 6 års garanti på dom. Vill minnas att NOx-mätaren också var ett problembarn.

Nu när det blivit riktigt kallt har jag slutligen konstaterat att värmen inte funkar som den ska. Troligen är termostaten kaputt. Runt 4500 mil har bilen gått. 4 år gammal. Inte en motorkomponent men nog en hint om att BMW på intet sätt är bättre än nåt annat. Snarare rätt halvdan driftsäkerhet. Från att ha gått från Mazda till BMW så är jag måttligt imponerad. Vi får se vad framtiden har att erbjuda...

#65
2013-01-27 17:47

Undersökningen verkar vara klumpigt utformad. Oavsett märke, är det ju så att varje bilfabrikant har många motortyper, och de flesta har både bra och tillförlitliga motorer likaväl som sämre. Dessutom sägs det ju inte vari ev fel ligger. Är det själva motorn eller är det elektroniken som spökar. Dessutom vinklas ofta dessa undersökningar på ett sätt som lutar åt "köpt reklamplats"

#66
2013-01-28 01:15

Jag tror ändå att det inte bara är tillfälligheter att t ex Honda ligger i topp. I länsförsäkringars maskinskadestatistik hade man praktiskt taget inga motorskador alls på Honda (röd färg=mekaniska motorskador) : http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
För mig har är Honda ett företag uppbyggt kring motorer (världens största motortillverkare), som lever och andas motorer, och successivt börjat bygga fordon runt dem, bättre och bättre. Vem har hört klagomål om Hondamotorer? Jag har en teori att firmor som siktat på att slå sig in på amerikansk massmarknad (japaner och koreaner) tvingats till att försöka konkurrera med driftsäkerhet. I Europa finns mer chauvinism, som gör att man tolererar mera problem med egna landets bilar. Konkurrensen på USA marknaden lyfter även GM och Ford. Men vi får väl se hur det går med all ny bränslesparande teknik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.