Bild
Nästa artikel

Tesla pausar bygget av Model 3

Nyheter

Källor uppger att produktionen i fabriken kommer att stoppas i 6 dagar.

Tesla har dragits med förseningar i tillverkningen av sin billigare elbil, Model 3. Elon Musk har tidigare sagt att det har varit svårt att få upp takten på produktionslinan som till stor del består av robotar. Nu rapporterar nyhetsbyrån Reuters att Tesla kommer att pausa produktionen av Model 3 i fabriken i Freemont, Kalifornien. Stoppet är tillfälligt och planerat mellan 26-31 maj enligt två källor som Reuters pratat med.

Diskutera: Tror du att Tesla kommer att få ordning på bygget av Model 3? 

Kommentarer

#1
2018-05-18 10:08

Konkursen är nära, konkursen är nära! Har jag förresten sagt att konkursen är nära?! Frågan är inte *om* Tesla kommer gå i konkurs, utan *när*. Musk har högtflygande planer som sträcker sig ända till Mars, men helt klart har han tagit sig vatten över huvudet när det gäller Tesla.

#2
2018-05-18 10:26

Jag börjar faktiskt tro att de kan komma upp i 5000 bilar per vecka innan året är slut. De har tillfälligt lyckats göra ganska många vid några tillfällen.

#3
2018-05-18 10:31

Tydligen handlar det om viss ombyggnad av produktionslinan för att få det att funka bättre.
Intrimning tar alltid mycket tid och resurs, men det är samtidigt en investering.
Det tar alltid en viss tid innan man nåt break-even.

#4
2018-05-18 10:43

Mindre robotar fler människor ° fler bilar

#5
2018-05-18 12:25

Skriver ViB med samma rubriker när Volvo gör samma uppehåll i Torslanda?

#6
2018-05-18 12:26

När dom stora tillverkarna kommit upp i produktion kan Tesla nog komma i skymundan.
Tesla kommer att ha bytt ägare inom ett par år,men en fräck "pionjär-bil" är det iaf.
Elon kanske hellre vill bygga större eldkastare och raketer istället för bilar.

#7
2018-05-18 12:48

Grosser, Inte mycket att skriva om när Volvo tar en paus. Volvo har aldrig haft så svårt att skruva ihop bilarna som Tesla.

#8
2018-05-18 13:21

Jag har sagt det länge nu och många gånger: Tesla kommer att gå i konkurs. Förlusterna i mångmiljardklassen fortsätter och investerare börjar dra sig ur.

#9
2018-05-18 14:08

Enklare att bygga raketer och åka till månen än att bygga elbilar?

#10
2018-05-18 14:13

Grosser, grejjen är ju att Tesla går med enorma, ja gigantiska och katastrofala förluster och har rejäla produktionsproblem ända sedan de utannonserade Model 3. För att Tesla ska undvika konkurs måste de få igång produktionen ordentligt, men de har inte nått några som helst mål än utan Elon Musk bara lovar och lovar... Och därför generar det en artikel och rubriker när Tesla gör paus till skillnad från Volvo. Volvo går ju faktiskt bra i jämförelse.

#11
2018-05-18 14:13

Styggavargen, det är uppenbart inte raketforskning att bygga elbilar och det är kanske det som är problemet här. :)

#12
2018-05-18 14:22

Inte förvånande att Musk satsar på robotar istället för människor. Musik gillar inte fackförbund och personal för personal har ju en tendens att klaga på dålig lön och dåliga arbetsvillkor och det gillar inte Musk, han tycker inte om att få kritik för att han behandlar sin personal för dåligt. Men köparna av bilarna bryr sig väl inte...
https://www.etc.se/debatt/elon-musks-gnistrande-utopi-ar-falsk

#13
2018-05-18 14:32

Med produkter som Tesla har (till skillnad från Saab) spelar det ingen roll att man går back. Musk satsar mer på fler människor i produktionen.

#14
2018-05-18 14:47

Styggavargen - det är, på sätt och vis, enklare att bygga raketer än elbilar. Problemet handlar om massproduktion. Att skala upp från - som i Teslas fall - från en småskalig produktion av deras dyrare modeller till en storskalig produktion är inte enkelt.

#15
2018-05-18 15:06

Japsen, det spelar roll att man går back eftersom förr eller senare kommer dagen då kreditorer och finansiärer vill ha tillbaks sina pengar. Musk har misslyckats gång på gång när det gäller att få igång produktionen av Model 3, och det har varit för mycket snack och för lite verkstad, han bara lovar och lovar... Kreditorernas tålamod börjar ta slut, de vill se resultat.

#16
2018-05-18 15:08

Musks raketer lyckas väl inte så bra heller,med tanke på vad man gjorde redan på sextiotalet.

#17
2018-05-18 15:12

Det är ett planerat stopp och man har redan ökat tillverkningen till nästan 3000 bilar i veckan. Jag tycker det är en bedrift av ett så litet företag som Tesla ändå är att lyckas med detta. Är övertygad om att man efter det här stoppet kommer lyckas få upp produktionen till de utlovade 6000 bilar i veckan.
Jag hoppas verkligen det då jag tålmodigt har väntat sedan mars 2016 :D

#18
2018-05-18 15:25

Hoppet lever om att jag kan få min bil - också reserverad 31 mars 2016 - lagom till 50-årsdagen om ganska jämnt ett år. Tills dess lär väl bensinen ha hunnit upp över 17 kronor litern också så det kommer att kännas extra bra :-)

#19
2018-05-18 15:58

Raphael - jag tycker att du ska köpa en Tesla och sluta bekymra dig om Musk. När du väl har köpt en Tesla, så leker livet och bilkörningen får en ny dimension - tyst och snabbt från A till B..
Och som svar på VB fråga - Ja, Model 3 produktionen fortsätter öka efter det tillfälliga stoppet, tror jag.

#20
2018-05-18 16:46

Jag upprepar: Tesla kommer att gå i konkurs. Flera investerare börjar hoppa av. Jag tycker att det är sunt om Tesla konkar, då det är totalt osunt att ett företag som just Tesla kan överleva alla dessa mångmiljardförluster år in och år ut. Sedan kan man ju undra vilka tomtar till investerare som Tesla lyckas dra till sig. Men som sagt: De börjar hoppa av. Sug på detta: Teslas nettoförlust under sista kvartalet 2017 ökade till otroliga 5,9 miljarder kronor - från "blygsamma" 1 miljard kronor motsvarande period förra året, vilket är den i särklass sämsta kvartalsrapporten hittills.

#21
2018-05-18 16:52

Visst NotPub, för miljardärer som Ron Baron gör ju garanterat inte minsta analys innan de slänger in ett par miljarder i en verksamhet utan ser det som ren välgörenhet och bryr sig inte ett dyft om pengarna går upp i rök:
https://www.cnbc.com/2018/05/14/ron-baron-were-going-to-make-20-times-ou...

Läs på ordentligt innan du kommer med dina tvärsäkra uttalanden.

#22
2018-05-18 17:11

Den 75 årige miljardären har stora förhoppningar och ser en marknadspotential, men han investerade i Tesla *innan* de stora produktionsproblemen. Det är helt uppenbart att han överskattar Musks möjligheter att lösa problemen och underskattar svårigheterna. Model 3 är fortfarande att betrakta som ”vaporware”.

#23
2018-05-18 17:16

Medan Tesla kämpar med att få igång tillverkningen av Model 3 så ökar konkurrenterna takten på produktlanseringar och tillverkning. Idén bakom Model 3 var att göra en massproduktionsbil till låg kostnad. Det är helt uppenbart att specialtillverkaren Tesla tagit sig vatten över huvudet, och el och vatten är som bekant en usel kombination... Medan Tesla kämpar så kör konkurrenterna om. Den marknadspotential som miljardären tror på är kraftigt sjunkande. Det har tagit betydligt längre tid få ut bilen på marknaden än prospekten beräknade.

#24
2018-05-18 18:25

Nej!
Men har jag fel kommer det nog ändå att vara för sent, model 3 har ju passerats av flera konkurrenter och fler följer.
Men kanske kommer model 4 eller 5 eller...?

#25
2018-05-18 18:40

Trodde aldrig att jag skulle hålla med Raphael, men han har helt rätt ovan - särskilt i de två senaste inläggen.

#26
2018-05-18 18:54

Ett problem för Tesla som det inte skrivs så mycket om är att subventionerna för helt eller delvis eldrivna bilar strax försvinner i USA när Tesla når 200 000 sålda bilar vilket är gränsen för när myndigheterna slutar subventionera köpet av bilarna då man menar att tillverkaren får klara sig utan försäljningsstödet!
Många av konkurenterna har ännu inte kommit i närheten av den försäljningen vilket gör att deras bilköpare kan sänka sitt köpbelopp med ca: 65 400 kr vilket kan påverka vilken bil kunderna väljer.

#27
2018-05-18 19:05

Det gick dåligt för Tesla stora problem när det gäller driftsäkerhet och batteri började brinna igen.
http://teknikensvarld.se/tesla-batteri-borjade-brinna-igen-flera-dagar-e...

#28
2018-05-18 20:10

Batteribilar är svårare att hantera vid brand,bara det att veta vart man ska och kan klippa är modellspecifikt.
Teslorna ska stå i 2 dygn i det fria med typ 15 meter fritt,efter ngn sorts batteriåverkan.

#29
2018-05-18 21:23

Bilen får även gärna stå långt från människor då röken vid termisk rusning är ytterst giftig!

” SP, sammanfattar resultatet:

– Vi har testat ett stort antal celler genom att elda och skada dem på olika sätt, bland annat genom penetrering. Det har visat sig att om dessa skador senare leder till termisk rusning (se faktaruta), kan de avge fluor­föreningar som kan vara oerhört giftiga. ”
https://www.brandsäkert.se/2015/0126/litiumjonbatterier-kan-skapa-farliga-gaser

#30
2018-05-18 23:11

Klart att Tesla inte kursar.
Model 3 är den mest sålda elbilen i USA under 2018.
Man tillverkar tillsammans med Panasonic ca 2000 ton batteripack i veckan av egentillverkade celler för Model 3.
Man har hundratusentals reservationer av Model3.
Alla teslas bilar kan i dag köras upp till 150 kmh med autopilot assistans.
Man har själv under de senaste 4 åren byggt världens största laddnätverk till att serva sina kunder i Nordamerika, Europa, Australien, Kina Japan och Sydkorea. Detta nätverk kan gratis användas av flertalet av Model S och X.
Tesla är ledande leverantör av batteri backsystem som gör reservkraftverk baserade på fossila bränslen onödiga och därmed olönsamma.
SpaceX har snart monopol på satelituppskjutning baserat på återanvända raketer. SolarCity, Boring Company Hyperloop mfl.
Jag tror inte man behöver att oroa sig för Teslas framtid, däremot förstår jag om vissa fossil-bilstilverkare börjar känna sig som man gjorde hos Kodak och Facit. Panik.

#31
2018-05-19 12:24

@Dull, du får skilja på Teslas ekonomiska situation och egenskaperna hos deras produkter. Det är det förstnämnda som leder till konkurs.
Att övriga etablerade biltillverkare skulle känna någon slags panik är ett önsketänkande hos elbilsromantiker. Det är bara att titta på teslas årsredovisning för att förstå att elbilsbranschen idag lever genom konstgjord andning.

#32
2018-05-19 13:27

Det många av elbilsförespråkarna inte tycks förstå är att det är skillnad mellan småskalig produktion och masstillverkning. Att bygga små avgränsade serier av specialbilar till ett högt kundpris är inte så svårt. Det är när man skall bygga mycket till ett lägre slutpris som bekymren dyker upp.

Det har tagit den etablerade fordonsindustrin över 100 år att förfina sin produktion. Att Tesla skulle lyckas med samma konststycke på en tiondel av tiden är orealistiskt. Det borde både investerare och köpare förstå.

MVH AL

#33
2018-05-19 14:08

Senaste halvåret har BMW´s 3-series Marknadsandel i USA nästan halverats, gått från 35 till under 20%. Audi A4 från 15-17%. Mercedes C klass från 33-28%, Lexus IS från 14 till under 10% samtidigt som Tesla Model 3 gått från 2 till 27%. Man närmar sig därmed att knipa förstaplatsen i segmentet. Det är fakta och inga flummiga miljöpartisdrömmar. Om exempelvis BMW-folket inte får panik så förståt jag ingenting. Var finns batterifabrikerna som kan spotta fram 3-4-5 tusen ton batterier i veckan? Tesla har dem, men vad har tyskarna? Laddnätverk over hela världen med snart 10000 120 kwh laddstolpar. Tesla har dem till sina kunder. Tyskarna har knappt någonting.

Vänner ta bort skygglapparna och inse att något stort är på gång.

https://electrek.co/2018/05/02/tesla-model-3-best-selling-mid-size-premi...

#34
2018-05-19 15:31

Nu vet jag inte riktigt var du hämtar dina siffror från Dull, men om man läser left lane statistics så kan man få fram att Tesla 3 sålt c:a 12000 fordon i USA perioden jan-april mot BMW 3-serie, c:a 26000 och MB c-klass 18000 fordon. Det som Tesla lyckats utmana är Audi A4 på c:a 10000 och den utgående Lexus IS. Men tyvärr blir denna lycka kort eftersom man inte ha den industriella produktionsprocessen klar (med mängder av kvalitetsproblem). Och frågan är om man någonsin får det innan man går i k.k.

http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/

MVH AL

#35
2018-05-19 16:06

A.L
Jo jag tog uppgifterna på nätet, precis som du gjorde. Statistik kan ju bevisa vad som helst, men att avfärda Tesla som en liten uppstickare som snart går i konkurs är milt sagt oseriöst. Dom är ju i dagsläget ensamma på marknaden på elektriska långfärdsbilar och äger värdens största batterifabrik och världens största laddnätverk.

#36
2018-05-19 22:50

Ja du, Dull, och ändå visar Tesla minus på nästan sex miljarder för första kvartalet. Anledning att dra upp huvudet ur sanden?

#37
2018-05-19 23:34

Hellre en E-tron än en Tesla.

#38
2018-05-20 07:04

Kostar säkert en del att bygga laddnätverk och batterifabrik snart ellastbilar. Roadstern som gör över 400 km i timmen och 0-100 2,1 sekunder kan man boka här, https://www.tesla.com/sv_SE/roadster så får Elon lite pengar att köpa flingor till filen. Han är ju förresten USA´s yngsta dollarmiljardär så det finns säkert en hyfsad buffert.

Tesla tillverkar produkter som behövs i framtiden. Vem köper en tjock-TV eller en ångmaskin idag? Som ni säkert gissat kör jag Tesla, Snart 20000 mil avverkade på fyra år utan att besöka en bensinmack. Det lär inte bli några besök i framtiden heller. Erfarenheterna säger mig att i valet mellan räckvidd ock laddmöjligheter är det senare viktigast. Att man smidigt och snabbt efter 40 mil kan ladda bilen och snabbt komma vidare. Det är fortfarande vita fläckar på Teslas laddkarta när man kommer långt in i Östeuropa, men annars kan jag ladda gratis på 30 minuter nästan hela Västeuropa. En fantastisk resa.

#39
2018-05-20 09:39

Dull. Ja försäljningen visar att det finns en potential i Tesla modell 3, så långt är vi överens. Hur mycket som är en tillfällig efterfrågan och hur myrket som är långsiktigt varaktigt beror på många saker. Dit hör exempelvis;

- Kvaliteten på enheterna
- Produktiviteten
- Konkurrenternas alternativ
- Lönsamheten i den egna produktionen

Det lär inte vara någon idé att sälja modellen när produktionen inte fungerar och när kvalitén haltar. Då blir man helt beroende av externt kapital, vilket Tesla också är. Verksamheten blöder helt enkelt pengar. Och när man inte kommer till rätta med sina bekymmer så går man före eller senare i konkurs.

Jag tror helt enkelt att det finns en anledning till att Toyota drog sig ur Tesla. Det handlade inte bara om att man själva tänkte utveckla elbilar, utan också om att Tesla inte betraktades som en tillräckligt långsiktigt seriös massbilsbiltillverkare.

MVH AL

#40
2018-05-20 11:13

"Det är fortfarande vita fläckar på Teslas laddkarta när man kommer långt in i Östeuropa, men annars kan jag ladda gratis på 30 minuter nästan hela Västeuropa.", skriver Dull.
Norra Sverige har väl också rätt många vita fläckar. Sökte på deras hemsida på några orter på måfå och fick då förslag på närmaste laddstation i Norge... Så i Norrland funkar nog fortfarande en diesel bäst.

#41
2018-05-20 13:50

Kan stämma att Norrlands inland inte är helt täckt ännu, men man har ju alltid 40 mil i tanken när man startar på morgonen om man laddar bilen på natten. Trefas 16A är på inget sätt ovanligt någonstans i Norrland. Man får dock bara 5,5 mil i timmen med ett sådant uttag vilket ju inte duger om man kör dagsetapper på 100 mil i Kirunatrakten. Helt rätt, då ska man definitivt välja en dieselbil och tanka i på den sista macken i Korplombolo. Altenativt får man snabbladda hos andra aktörer och betala för strömmen. Håller man sig kring E4 går det fint att ta sig till Luleå eller Tromsö i Norge som man når via Östersund/Trondheim med Teslas egna Superchargers

På tal om teslas förestående konkurs så har Elon Musk nyligen handlat aktier i sit bolag: https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Elon-Musk-har-koept-fler-aktier-i... , lite egendomligt att det snart ska kursa i så fall 10 milj.$ är ju faktiskt rätt mycket att loosa privat.

#42
2018-05-20 14:27

Ja om man redan är den största enskilda ägaren av bolaget så är den alternativa förlusten ännu högre. Aktien blankas som aldrig förr. Marknaden har helt enkelt tröttnat på förlusterna.

Den som har gjort bäst pengar på Tesla är Toyota. De drog sig ur i tid, med god förtjänst.

MVH AL

#43
2018-05-20 15:06

Mercedes som räddade Tesla från konkurs julen 2008 med ett kontrakt till Tesla om att göra Smart elektrisk gjorde ett antal miljarder på deras aktieinnehav i Tesla.
Aven blankarna ville ha en hacka, men hittils har deras domedagsprofetior inte slagit in. Hittils har dom förlorat massor. Som många andra hoppas de att TSLA ska falla ytterligare. Stabil kan man säkert inte kalla den, men man her i alla fall på 5 år gått från 97 till dagens 277$. Teslas börsvärde ligger trots allt över Fords i dagsläget så man har en skaplig fallhöjd. Bolaget kommer helt säkert att klara sig på grund av att investerarna förtfarande ser dom som inovativa. Se på detta: https://www.youtube.com/watch?v=BHS0H5AwGjU

#44
2018-05-21 09:22

Dull: Ja både Mercedes och Toyota har gjort sig en rejäl hacka på aktier i Tesla. Mercedes kammade hem c:a 5 miljarder i kursvinst och Toyota det dubbla, någonstans mellan 10 och 11 miljarder. Och det är ofta så det blir i den här typen av bolag där själva affärsidén är kursdrivande, de värderas högt givet att investerarna förväntar sig en god framtida avkastning. Denna vinst har nu visat sig utebli, och förlusterna håller i sig och blir till och med värre. Då sjunker aktien och blankarna tar över handeln:-). Och visst har "blankarna" tjänat på sin handel med Teslapapper, blankning bygger på fallande kurser och att kursen faller. Denna senaste nyhet om ytterligare problem med volymprodukten lär inte göra saken bättre.

Tesla har bråttom att få ut modell 3 på marknaden. Annars riskerar man att bli rejält omkörda av de etablerade producenterna - vars distribution och produktion är många gånger effektivare. Det går inte att leva på förväntningar hur länge som helst. Före eller senare vill investerarna ha något tillbaka.

MVH AL

#45
2018-05-21 09:36

De lägger in D-varianten av Model 3 nu så de ska kunna ta mer betalt för de bilar de lyckas producera. Undrar hur länge det dröjer innan de har betat av kön på välutrustade bilar och börjar leverera basmodellen med lockpriset på.

#46
2018-05-21 12:44

Tesla har kursat före 2020 - eller i vart fall sökt konkursskydd och rekonstruerats.

#47
2018-05-21 14:39

Oljeproducenter, oljeindustri och den traditionella bilindustrin ser säkert gärna att det går illa för Tesla. Det omvända är inte tillfället. Tesla ser gärna att man får kunkurrens för att man tror att jordens klimat skulle må bra av omställningen. F ör ett par år sedan släptes alla patent fria till konkurrenterna av samma skäl.En väldigt stor del av jordens befolkning är med på Elon Musks "bandwagon" mot ett renare klimat.

Tesla ökar också sina investeringar i laddnätverket. Om man hade fruktat att pengarna skulle tryta hade man väl dämpat utbyggnaden, inte ökat den, jag tror att det är ganska lungt på pengafronten. Några miljarder ligger säkert i kassan och skvalpar.

#48
2018-05-21 21:00

Dull. Ja synd bara att de där miljarderna inte syns i resultaträkningen;-).

Och Tesla räddar inte jordens klimat. Det är en myt.

MVH AL

#49
2018-05-21 23:41

Jag ger upp. Köp diesel om det nu ska rädda världen. Time will tell...

#50
2018-05-21 23:47

Dull. Ja diesel är ett bränsle som ofrånkomligen har en given plats i framtida transporter.

MVH AL

#51
2018-05-22 07:29

Ja 10 år till tror jag faktiskt att man kan köpa bilar med ottomotor. Sen är det game over och araber, ryssar och normän står där med sin svarta smet. Vi kommer inte heller att behöva tändstift, manuella och automatiska växellådor, torrlamellkopplingar, urtrampningslager, bränsletanker, avgasrör, katalysatorer, adblue, bensinmackar, kamremsbyten, bränslepumpar, förbränningsmotorer, varvräknare, bensinmätare, temperaturmätare, vattenkylare och vattenpumpar. De flesta raffinaderier får stängas liksom bensintransportar på våra väger mer eller mindre upphör. En och annan konkurs på vägen kommer säkert att inträffa. Jag tror till och med Biltema får ändra namn eftersom bilsortimentet inte behövs längre. Träffade nyligen en tysk som kört 63000 mil med sin Tesla MS. Själv har jag bara kört 20000 mil. Utan att tanka!

kan det blinog

#52
2018-05-22 07:43

Så om 10 år ska alla fossildrivna fordon vara puts väck och alla kör omkring i elbilar eller nåt annat? Och inte möjligt att köpa fossildrivet ens? Lite väl optimistiskt tycker jag. 10 år låter länge när man har det framför sig men det är nog en ganska kort tidsperiod. Men den som lever får se...

#53
2018-05-22 07:58

Kanske 15 då. Men om du är ung och ska välja arbetsplats hos en biltillverkare, söker du i första hand i Detroit hos GM, Ford eller Chrysler eller söker du hos Tesla i Palo Alto?

#54
2018-05-22 08:04

På senaste bilmässan i Paris fick man leta för att hitta el-bilar. Ett halvår senare i Frankfurt fick men leta för att hitta nya bilar med förbränningsmotorer. På nästa Parismässa ska "the leader of the dieselpack", VW inte ställa ut, man har inget att visa. Det går fort nu!

#55
2018-05-22 08:19

Dull. Du blandar ihop strukturomvandlingen som präglar bilindustrin med att Tesla har ekonomiska problem.

Att elbilar växer som segment ökar inte Teslas möjligheter att överleva på sikt. Det minskar dem. De etablerade producenterna - som har vana och kunskap att massproducera - har snart mängder av elbilar klara och detta till ett för kunden överkomligt pris. Det kommer sätta spiken i kistan för Tesla, som inte får upp produktionsvolymerna på modell tre till de nivåer som krävs.

En annan inte helt ointressant problematik är att det saknas material för att ersätta dagens fossildrift fullt ut. Det finns helt enkelt inte sådana mängder material av metaller att det räcker till. Och miljöpåverkan som utvinningen av dessa ger är abnorm.

Så nej. El är inte den enda framtida lösningen. Den måste kompletteras med andra lösningar för att bli realiserbar.

MVH AL

#56
2018-05-22 08:34

Autonoma bilar som aldrig parkeras utan konstant transporterar människor och varor dit behovet finns skulle reducera det totala behovet av bilar. Tesla försöker nå dit, men det är mest på långresor på motorväg som det funkar utan att ratta i dagsläget. Autopiloten är begränsad till 150 km/t.

#57
2018-05-22 08:39

Dull. Ja där är vi överens. Den autonoma körningen väntas minska behovet av fordon med 70%. Men det är många år dit - och det gynnar på intet sätt Tesla som tillverkare.

MVH AL

#58
2018-05-22 08:48

A.L Jag vet lika lite som du hur läget är på konkursfronten. Tesla har höga mål som kostar pengar och tid att nå. Man vill inte slå av på takten när det gäller att vara världsetta på laddnätverk och batteriproduktion. Det är ett tungt och dyrt investeringsprogram, se bara på vad Northvolt behöver för pengar. Men dessa trycks i sedelpressar och lånas ut av dem som ser möjligheter i att få tillbaka dem med ränta. Den traditionella bilindustrin har inget driv efter att investera i detta, det är för lite och för längsamt på den fronten för att det ska tas seriöst. De är dömda eftersom deras produkter förbjuds i flera städer och regleras hårt länder såsom Kina och USA.

#59
2018-05-22 08:55

A.L.
En autonom dieselbil skulle slitas ut på ett par år. Ett tekniskt självmål att satsa på en sådan teknik.

#60
2018-05-22 09:27

Dull: Den traditionella bilindustrin har dock en sak som Tesla helt uppenbart saknar - och det är kompetens. Det är därför som man inte släpper ut och hypar en produkt som inte kan produceras i stor skala utan att också kunna hålla vad man lovar. När man gör så tröttnar även sedelpressarna - och drar sig ur. Det är vad som håller på att ske med Tesla just nu.
Att bygga bilar i små serier som kan säljas till ett högt slutpris är inte jättekomplicerat. Det har Tesla gjort med framgång. Att däremot producera många enheter och detta med en jämn och hög kvalitet och till ett lägre slutpris - det är desto svårare. Det är därför som det krävdes 100 år av förfining innan man både kunde producera "folkbilar" och dessutom göra vinst hos de traditionella tillverkarna.

Det Tesla slåss mot är klockan. De vet med sig att tiden är på väg att rinna iväg. Och därför presenterar man ideligen nya nischprodukter och annat mer eller mindre oseriöst trams i media för att hålla intresset för tillverkaren vid liv. Den dagen intresset avtar, den dagen får man inte in kapitalet som krävs och då är konkursen ett faktum.

Men vi får se om man överlever året ut eller om det blir rekonstruktion.

MVH AL

#61
2018-05-22 09:26

Elon fick frågan på Twitter igår när $35000 Model 3 kommer och svarade:
With production, 1st you need achieve target rate & then smooth out flow to achieve target cost. Shipping min cost Model 3 right away wd cause Tesla to lose money & die. Need 3 to 6 months after 5k/wk to ship $35k Tesla & live.

#62
2018-05-22 11:16

A. L.
Man producerar ca 2000 ton battericeller och packeterar dem till batteripack i sin egen fabrik varje vecka. Sedan monterar man indem i Model3 bilar som redan är sålda. Förstår inte vad det är som är trams i det. Det sker varje vecka och ökar hela tiden. Ca 600000 geservationer väntar. Ingen traditionell tillverkare är i närheten. GM Bolt försöker men har svårt att nå ut eftersom man väntar på att någon annan ska bygga laddnätverk. Tesla Model 3 kör du enkelt från kust till kust. Nar kommer det andra och utmanar Tesla? Vi väntar och väntar men inget händer, I europa är det hybrider, men de behöver väl tankas om man åker en tripp till Spanien, eller? Däremot händer det saker i Kina, men det är ju an annan historia, och där vill man inte ha fler fossilbilar. Vem går i KK tror ni?

#63
2018-05-22 11:24

40% av en elbils kostnad ligger i batteriet. Det är därför det gäller att ha balans och kontroll på den delen vid elbilstillverkning. Nissan och Tesla tycks vara de enda som hittils förstått detta. Förutom kinesarna förstås.

#64
2018-05-22 12:20

Dull: Tramset ligger i diverse kringaktiviteter och fantasiprojekt som enbart syftar till att skapa en hype kring märket Tesla så att investerarna inte drar sig ur.

Att man har långa väntetider är inget unikt för bilbranschen. Problemet är att Tesla inte kan uppfylla det man har lovat kunderna. Och då tröttnar de också. Eftersom produktionen inte fungerar får heller inte de som står ut med att vänta någon bil - och företaget får inte betalt. Utan betalning så får man inga intäkter och bolaget går under.

Generellt sett vet man att en fabrik måste ligga på i alla fall 85% av sitt kapacitetsutnyttjande för att gå plus minus noll (medvetet lågt räknat). Tesla ligger inte i närheten av det, och därför blöder man också kapital. När investerarna tröttnar hjälper det inte att skicka bilar till rymden eller att konstruera fordon med superhöga prestanda - utan man måste också leverera in nöjda kunder, en bra produktionskvalitet och hög produktivitet så att investerarna kan få sin utlovade ränta. När man misslyckas med det måste man antingen be ägarna om mer pengar och krediter - eller ställa in betalningarna. Jag tror att det sistnämnda är det som kommer att inträffa i nästa steg.

MVH AL

#65
2018-05-22 13:24

GM har som sagt svårt att nå upp till teslas volymer. Vad är de inte behärskar vad gäller volymproduktion? https://cleantechnica.com/2018/05/07/huge-gap-tesla-model-3-vs-other-ele...

#66
2018-05-22 13:49

Dull: Det GM kräver är lönsamhet. Annars avvecklar man sina projekt.

MVH AL

#67
2018-05-22 15:46

A.L.Ja vid senaste rekonstruktionen har de säkert fått lova ett och annat till den amerikanska administrationen. Investerarna är säkert inte så impade av deras elbilssortiment och den lilla volym (1300st kompaktbilar) de lyckats sälja under 2018. Jag undrar vem som ska fylla hålet efter Tesla (8700st mellan-och premiumbilar) när Tesla enligt din förmodan går under. Och var ska kunderna ladda? Jag hoppas att Tesla har betalt strömmen när jag ska till Tyskland i sommar, jag har nämligen lämnat Circle-K kortet hemma. Tycker det hade varit spännande om exempelvis VW kunde komma i gång med elbilar så att Tesla kunde få lite stimulans.

#68
2018-05-22 16:46

Och så nu då Consumer Reports som inte vill lämna köprekommendation för Model 3. Fast jänkare har ju ändå aldrig varit några högkvalitébilar.
http://money.cnn.com/2018/05/21/technology/tesla-model-3-consumer-report...

#69
2018-05-23 12:34

Dull: Vid en k.k säljer k.k-förvaltaren av de tillgångar som det finns intresse av. Laddstationerna lär vara en sådan.
När det finns en efterfrågan ser de kvarvarande producenterna ofta till att möta den - förutsatt att man kan göra det utan att bli ruinerade. Och så blir även fallet här - om Tesla går under eller tvingas till en rekonstruktion.

MVH AL

#70
2018-05-24 11:28

Elbilsförsäljningen är fortfarande försvinnande liten jämfört med bilar som går helt eller delvis på fossila bränslen, och vi får se vad som händer med Teslas bilförsäljning nu när den stora subventionen för var såld bil försvinner men finns kvar hos konkurenterna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.