Bild
Nästa artikel

Tesla ökar räckvidden i S och X

Nyheter

Eldrivna sedanen och suven blir mer effektiva och når längre.

Det är inte ett större batteri som står bakom förbättringen i Model S och X, utan biltillverkaren ska istället ha gjort drivlinan mer effektiv på olika sätt. På så sätt har nettoeffekten ökat med 10 procent. Förutom att räckvidden plussats på blir accelerationen snabbare.  

På Teslas nya snabbladdare, Supercharger V3, kan S och X komma upp i laddhastigheter på 200 kW. På andra versionens snabbladdare blir det 145 kW och Tesla menar att laddningen går 50 procent snabbare än förut. Biltillverkaren har också byggt in nya adaptiva stötdämpare som ska inverka positivt på åkkomforten.

Dessutom återinförs instegsversionen Standard Range med mindre batteripaket. Enligt WLTP-mått är räckvidden i enklaste varianten av Model S 45 mil och 37,5 mil i Model X. De kostar 864.900 kronor, respektive 945.700 kronor.

Uppdaterade Model S och X börjar produceras den här veckan i fabriken i Freemont, USA och kan beställas nu. 

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model S och X? 
 

Kommentarer

#1
2019-04-24 14:46

Man måste ge en stor eloge till Tesla för "...börjar produceras den här veckan ... och kan beställas nu", vilket nästan alltid gäller när de presenterar en nyhet, åtminstone på modeller som redan är i produktion. Detta till skillnad från i stort sett alla andra tillverkares standardupplägg "presenteras nu, börjar säljas om sex månader, börjar levereras om nio månader".

#2
2019-04-24 16:39

Håller med ToRy, det är en av Teslas starka sidor (när de väl har bilarna i produktion) att det blir tillgängligt direkt. Å andra sidan har försäljningen av Model S/X sjunkit rejält sedan lanseringen av Model 3 - och dessutom kan det bli en större facelift av både S/X under året. Så det finns skäl att överväga om ett köp av S/X..

#3
2019-04-24 17:48

Bloooodsbatterier!!!! ;-)

#4
2019-04-24 18:06

"På Teslas nya snabbladdare, Supercharger V3, kan S och X komma upp i laddhastigheter på 200 kW."
Ja det låter ju bra, men det vore intressant att få reda på hur dessa effekter distribueras!
Vi har redan ett ansträngt underdimensionerat elnät på många platser.
Infrastrukturen har inte hunnit med!

#5
2019-04-24 19:11

Elnätet (och produktionen) är ju inte statiskt. Blir det underdimensionerat någonstans så går det ju att bygga ut.

#6
2019-04-24 19:36

@Klabbe, det är inget som går att åtgärda snabbt, det blir draget i långbänk i Riksdagen där olika partier är för och emot och när man är klar med ett beslut leder det till ett tillsättande av en åtgärdskommitté som ska utröna det som redan alla vet, men som ändå måste säkerställas. Kommittén presenterar ett förslag som genast förkastas av vissa andra partier som föga genomtänkt och så börjar det m igen. o.s.v.
Tror du verkligen att det är något som går att bygga ut i takt med förhoppningarna om batteribilarnas ökning av fordonsflottan?

#7
2019-04-24 19:51

Nisse, det är effektbrist på delar av landet, helt klart och att åtgärda det kan ta 10-15 år eftersom att bygga nya kraftledningar inte är ett litet projekt och som dessutom drabbar många markägare.
Det är snabbladdningen som är svårigheten i dessa områden precis som du säger med ett antal hundra kW så blir det problem.
När det gäller destinationsladdning så kommer det problemet att vara ganska litet i relativt lång tid framöver.
Det är ändå rätt imponerande av Tesla att fortsätta att hitta mer effektivitet i att få ut mer km av sina kWh

#8
2019-04-24 20:07

Saabnisse: Som jag förstått det så suger inte Teslas Supercharger all ström ur nätet direkt när de används, utan stationen har även egna batterier som lagrar upp energi samt kondensatorer som hjälper till att trycka in elen fortare i bilarna enkelt förklarat. Så de ligger med andra ord som jag förstått det och slickar i sig el från nätet i lugn normal takt även när ingen laddar där för att sen kunna toppa när folk laddar.

#9
2019-04-24 20:18

@Robban, ja jag är imponerad av Tesla och jag tror de har ett försprång och att konkurrenterna har något att fundera över.
Säkert kommer de ikapp, men det kommer att ta lite tid och kosta en hel del.
Men eftersom jag jobbar på ett företag som sysslar med elproduktion så vet jag en del om problemen med distribution och det är här de stora problemen kommer att uppstå.
Och på många platser är det helt vanliga hemladdningar som kommer att ge problem.
Än så länge går det bra, men ökar antalet elbilar snabbt kan det bli trassel.

#10
2019-04-24 20:32

@Henrik M, det förklarar en del, det vore intressant att få lite mer info om det.

#11
2019-04-24 20:36

Saabnisse: Jag försökte googla men fann inget, däremot sett om det i ett youtubeklipp där det visades hur det var kopplat med ett batteripack till varje laddare m.m.....ska se om jag hittar....

#12
2019-04-24 20:47

Saabnisse: Vet inte om detta ger dig nån info: https://www.youtube.com/watch?v=5NUNHfClvqg

#13
2019-04-24 21:14

Ja den gav inte så mycket man ser ju ett par trafo men något batterilager upptäckte jag inte, men jag ifrågasätter inte din uppgift, men jag skulle väldigt gärna vilja veta hur det är uppbyggt.
Men det går kanske att hitta mer info.

#14
2019-04-24 21:20

Nej den var inte så informativ, men batterierna visade han ju med. Nära slutet tror jag det var. Går säkert hitta mer info om man googlar runt. Helt klart jädrigt smidigt ha de där laddarna utplacerade iaf :)

#15
2019-04-24 21:48

Säger inte att problem inte kan uppstå, men de är knappast olösliga.

#16
2019-04-24 21:56

Nej de är inte olösliga, och vad gäller investeringsbeslut så har ju flera av de stora nätägarna redan tagit sådana. E-on håller just nu på med sin ramavtalsupphandling för de närmsta 4 åren av entreprenad för deras nät. Miljardbelopp de ska satsa.....inte bara på detta såklart för elbilar utan på nätet i stort vad gäller förstärkning och utbyggnad.

#17
2019-04-24 22:02

Det är stamnäten som är problemet och där har Eon och resten inte så mycket att säga till om.

#18
2019-04-25 08:47

Det börjar väl bli dags att kliva upp till 800 kV på stamnätet.

#19
2019-04-25 09:42

Med smart styrning och kanske lite hjälp av effekttariffer så blir problemet inte stort i lokalnäten. Stamnätet kring Mälardalen och i Sydsverige är en annan historia.

#20
2019-04-26 07:15

@ Nisse & Henrik - Enligt den här artikeln ska det inte va några större problem med elnätet, enda problemet toppeffekten ifall alla elbilar skulle ladda samtidigt, vilket de ju knappast gör, och även det går att lösa med smart styrning.

https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-elnatet-forsorja-fem-miljoner-elbi...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.