Bild
Nästa artikel

Tesla Model S säkrast i krocktest

Nyheter

Är eldrivna Tesla Model S världens säkraste bil? I ett amerikansk krocktest noterar modellen det bästa betyget någonsin.

Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, tilldelar elbilen högsta möjliga betyg i sitt senaste krocktest.

Tesla Model S bärgar femstjärniga omdömen i alla testmoment ­– kollisioner framifrån, bakifrån, från sidan samt rullning – men om betygsskalan sträckt sig över fem stjärnor hade det samlade säkerhetsbetyget blivit 5,4 stjärnor.

En förklaring till det goda resultatet är att elbilen inte har en stor förbränningsmotor under huven och därmed kan ha en extra lång deformationszon framtill.

Än så länge har Tesla ingen återförsäljare i Sverige, men det har tidigare talats om att elbilsmärket har planer att etablera sig även här under 2014.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model S?

Kommentarer

#1
2013-08-22 11:30

Herrejävlar vilken bedrift,..som jag har sagt tidigare så är nog den här bilen den viktigaste pusselbiten för hur våra bilar framöver kommer att drivas.
Enormt imponerad!

#2
2013-08-22 14:27

Det var konstigt. Så borde inte ske. Vi har ju här i trådarna fått lära oss att en lång deformationszon inte spelar någon större roll, även om fysikens orubbliga lagar säger så.

Men måhända nu att Raphael kan tänka om när en officiell organisation gör samma bedömning som alla vi andra, trots att det inte är en PSA/Fiat eller Renault som fått detta fina betyg.

MVH AL

#3
mcregor
2013-08-22 14:46

Nu har väl Raphael i ärlighetens namn inte motsatt sig att stora bilar med långa krockzoner är bättre än små bilar med korta krockzoner så jag skulle uppskatta om vi kan undvika den diskussionen i denna tråd, AL.
Jag tror trots allt att de flesta som skriver här har ett hum om EURO NCAP och att man inte får fram nån absolut krocksäkerhet men även den relativa, inom samma viktklass, kan ju faktiskt vara intressant.
Hursomhelst så verkar ju Tesla ha gjort läxan "tämligen" bra så vi får väl hoppas att detta märke även dyker upp i Sverige och till någotsånär vettiga priser - för i Norge blev dom ju uppenbarligen ovanligt konkurrenskraftiga om jag kommer ihåg rätt från en annan tråd. Och flera modeller torde väl komma vad det lider.

#4
2013-08-22 15:46

Du har nog inte läst lika mycket av det som Raphael skrivit som jag gjort mcregor. Han kan förneka att jorden är rund (eller rättare sagt en rotationsellipsoid) om det är vad som krävs för att framhäva sina favoritmärken.

Det är också detta som är syftet med hans snack om myndigheter och industristandarder. Eftersom de fysikaliska lagarna är orubbliga på punkten att små bilar har ett säkerhetsmässigt underläge, d.v.s den storlek där hans utvalda märken har högst representation, försöker han svänga debatten till att det egentligen inte är så illa att åka i en liten bil - kontra den större. Hans taktik för detta är att hänvisa till att det är industrinormerna som är sanningen och allt annat (fysikens lagar inkluderade) är inte sant:-). Det hela liknar ett sektbeteende.

Men vi har en egen tråd till detta så jag lämnar det här. Tesla är uppenbarligen en lyckad satsning rent säkerhetsmässigt. Dock skall man komma ihåg att detta bara är ett enskilt prov - med allt vad det innebär., Men med stora deformationszoner kan man förstås skydda de åkande på ett bra sätt. Om nu Tesla också får in lite olyckspreventiv teknik i bilarna och om de anpassat konstruktionen efter fler omständigheter än krockprov så kanske den på längre sikt kan match de bästa (MB, Volvo). Vi får vänta och se helt enkelt.

MVH AL

#5
2013-08-22 16:33

AL: lyssna på mcgregor. Du behöver inte provocera i varenda tråd.

#6
2013-08-22 18:17

Jag skulle vilja veta hur den klarar en konfrontation med det som är bland det otäckaste jag vet, en ÄLG!
Huga!.......

#7
2013-08-22 21:13

Av utseende att döma och det faktum att den klarar rullprovet föredömligt så finns det nog goda chanser till att den också klarar en krock med älg på ett hyfsat vis.

#8
2013-08-22 21:29

I fallet älgar saabnisse så är det få biltillverkare som tar hänsyn till dessa idag eftersom det inte ingår i EuroNCAP. Dock finns det två tillverkare som sticker ut och saabnisse kör en av dessa. Olycksdata visar att den som sitter i en Saab- eller Volvo löper 25% lägre risk för att bli invalidiserad i samband med en älgkollision. Skillnaden är mest tydlig i relation till asiatiska tillverkare - vars skydd visat sig riktigt dåligt medan tyskarna har bättre hållfasthet.

Olycksdata bekräftas också i oberoende krocktest med en älgattrapp. Där fick Volvo V70 de lägsta värdena i frågan om inträngning och huvudacceleration medan Opel Zafira respektive Peugeot 407 inte höll ihop lika bra.

Så om saabnisse vill klara sig helskinnad i trafiken med avsikt på älgar är min rekommendation att han skaffar sig en Volvo XC60. Den är något högre än en personbil, vilket är till fördel vid just kollision med älgar, och har också en takstruktur som står emot en älg. Dessutom finns den med autobroms. Denna teknik klarar snart av vilt, men framförallt så har redan dagens system en gynnsam effekt på multipelkollisioner (som förekommer i 33% av älgolyckorna).

MVH AL

#9
2013-08-23 04:07

Instämmer med AL i hans senaste inlägg och instämmer om AL i ett par andra inlägg.
Man må ge en liten gliring, men skriva långa, provocerande inlägg är lite onödigt.

Tesla Model S är en drömbil - om man klarar sig med räckvidden.

#10
2013-08-23 12:19

Jag noterar att jag blir angripen och attackerad av AL i en tråd som jag inte ens har deltagit i. Med tanke på att jag blir attackerad, så tar jag tillfället i akt att försvara mig - särskilt när AL:s attacker på mig bygger på ett grovt missförstånd. Som jag säkert i flera hundra inlägg har talat om för honom så är jag inte oense med honom om att en mindre bil generellt inte är säkrare eller lika säker som en stor bil.

Det jag däremot anser, det är att att en mindre bil är mindre säker än en stor bil innebär inte automatiskt att den mindre bilen är farlig i absoluta termer. Vad som definierar en säker bil, det har vi officiella säkerhetsorganisationer till som utformar kriterier och regelverk för detta där alla bilar bedöms utifrån ett standardmässigt förfarande. Om man inte uttalar sig för en officiell säkerhetsorganisation eller följer standardiserade definitioner utan istället har sina egna kriterier, så är det ett privat tyckande vad man tycker är säkert eller inte - inte objektiva fakta eller absolut sanning. Och det är på grund av min åsikt om detta som jag blir återkommande attackerad och angripen av AL i tråd efter tråd.

Volvo Amazon ansågs som en säker bil på sin tid. Jag tror inte att så många skulle anse den vara en säker bil idag. Detta innebär att attityderna om säkerhet har ändrats. Men absoluta sanningar ändras inte, objektiv fakta är inte relativ (om de ändras så innebär de att de var felaktiga från början och därmed varken absoluta eller objektiva). Att åsikterna om vad som är en säker bil eller inte i absoluta termer har ändrats genom åren, visar att det just är en subjektiv bedömning i vad man lägger in i begreppet som definierar en säker bil respektive osäker bil när det gäller uttalanden från privatpersoner - inklusive AL som i forumet uttalar sig i egenskap av privatperson. Det vore välkommet av AL om han kunde upphöra att tro att vi är oense om något vi inte är oense om, och det vore välkommet av honom om han slutade påstå att jag tycker saker som jag inte tycker. Jag frågar mig hur många hundra inlägg till som jag ska behöva korrigera hans felaktiga påståenden om mina åsikter.

Avslutningsvis så gratulerar jag självfallet Tesla till ett bra resultat.

#11
2013-08-23 12:20

Raphael och AL, kan inte ni skapa en tråd på forumet, där ni kan kasta paj på varandra!

#12
2013-08-23 12:22

Och därmed inte sagt att dessa standardiserade tester är perfekta, för de är de inte, men jag tror inget test kan helt till hundra procent simulera en verklighet med oändligt antal parametrar och möjliga situationer. Detta innebär dock inte att officiella tester saknar ett värde, utan det är bra med standarders där bilar kan jämföras under samma förhållanden för att ge vägledning till konsumenterna.

#13
2013-08-23 12:24

Trasten, jag anser att jag har rätt att försvara mig i den tråd där AL angriper mig. Som du ser så har jag inte deltagit i denna tråd tidigare, trots detta skriver AL två inlägg där han angriper och attackerar mig - fast jag inte ens har deltagit i tråden. Då han påstår att jag har åsikter som jag inte har, så anser jag att jag har rätt att korrigera detta i de trådar där AL påstår saker om mig som inte stämmer.

#14
2013-08-23 12:37

Det enda du och "AL" åstadkommer här och nu "Raphael" är att fullständigt trötta ut alla andra utan minsta eftertanke.
Det är trist att du inte förstår din del utav det hela och inte själv inser det tragiska i det hela.
Din insats förtar liksom glädjen med att läsa artiklarna och om det är tanken med dina bidrag så får jag gratulera dig till storslam.

#15
2013-08-23 12:49

Mistro, nu anser jag att du är orättvis mot mig. Jag har inte provocerat AL till att attackera och anklaga mig, jag har inte ens deltagit i den här tråden - ändå skriver han två inlägg där han attackerar mig fast jag inte ens deltar i diskussionen. Jag ser det som min rättighet som människa att försvara mig när jag blir angripen på felaktiga grunder. Och nej, jag ser det inte som mitt fel att han angriper och attackerar mig här, jag har ju inte ens deltagit i diskussionen. Hur kan det vara mitt fel när jag inte ens är med? Eftersom jag inte har deltagit i diskussionen så har jag heller inte medverkat till att han har attackerat och angripit mig i sina två inlägg här.

#16
2013-08-23 13:12

""Eftersom de fysikaliska lagarna är orubbliga på punkten att små bilar har ett säkerhetsmässigt underläge, d.v.s den storlek där hans utvalda märken har högst representation, försöker han svänga debatten till att det egentligen inte är så illa att åka i en liten bil - kontra den större"

Vilket är helt felaktigt, jag har aldrig påstått om en liten bil kontra en större. Jag har enbart sagt att bara för att en mindre bil inte är lika säker som en större så innebär det inte att en mindre bil i absoluta termer automatiskt är en farlig bil. Mindre säker innebär inte automatiskt en farlig bil. Detta enkla uttalande från mig är alltså skälet till att jag blir attackerad och anklagad av AL i tråd efter tråd. Dessa attacker och angrepp från AL ser jag som tragiskt och inte något som tillhör ett civiliserat samtal mellan vuxna människor.

Jag blockerar honom nu så jag slipper se hans angrepp, han får hitta en annan hackkyckling. Och jag tycker det är ynkligt av moderatorerna att de tillåter hans beteende. Även om han i just denna tråd inte har skrivit särskilt grova personangrepp mot mig, så har han gjort det i andra trådar. Tydligen får AL bete sig hur han vill och ljuga hur mycket som helst om andra människor och vad de tycker.

#18
2013-08-23 13:35

Apropå ingenting (nästan) hur blev det med den där räckviddsförlängaren till Tesla? Blev den någonsin av?

#17
2013-08-23 13:37

Raphael: bra. AL har tydligen något uppdämt behov av att provocera, och det är trist att han gång på gång tar tillfället i akt att starta diskussioner som ofta glider iväg. Långt iväg. Nya påståenden, ofta ogrundade, dyker upp under resans gång. Något som han själv inte tycks vara medveten om.

Vi är flera som reagerat på hans sätt att argumentera, och det är faktiskt trist. Jag förstår att du blir upprörd, Raphael, det syns i dina långa svar. Du vill säga mycket, men det blir tyvärr gärna för långt. Risken är att de inte läses alls, pga längden, och då har du ju inte uppnått något.

Det är inget måste att gilla alla bilar, det står var och en fritt att välja sin favorit, men heller inget måste att upprepade gånger göra sig till bäst vetande bara för att man ogillar vissa bilar.

#19
2013-08-23 17:32

Haha, gu va skönt. Visste inte att man kunde blockera!!! Hej då AL :)

#20
2013-08-23 19:18

En lång deformationszon fram är lyckligtvis inte det enda som har betydelse vid en krock, även om det verkar vara en del som anser det. Risken finns att det blir en form av säkerhetsmässig kapprustning om folk skaffar tyngre och större bilar (vilket ofta tidigare verkar ha varit fallet i Sverige).

Sen är ju frågan vad som händer med människans inre organ vid en krock, även om skyddet med t. ex. airbag i ratten lindrar påfrestning på själva bröstkorgen. Som det verkar finns inte speciellt mycket forskning på detta och direkt inget som framkommer med dagens krocktester. Men den kritiska gränsen för överlevnad går vid 70 km/h vid krock i bil med ett fast föremål, så kanske att det är en bra måttstock för hur man tillverkar krocksäkra bilar.

Här finns dock en artikel om Toyotas krockdocka "med inre organ" http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article215836.ece

#21
2013-08-23 21:32

Då blockerar jag härmed min första användare på vibilägare.se

Denna igg gååååååååår till signaturen............................................MVH AL

Grattis

#22
2013-08-23 21:43

Tack....

MVH AL

#23
2013-08-23 21:49

Det är en helt korrekt iakttagelse John2008, att kunskapsläget om de inre organens påverkan inte är lika omfattande som säkerheten i övrigt. Som jag dock skrivit tidigare så var det många som är och var tveksamma till EuroNCAP:s hastighetsval, då bilarna blivit så härda att inre skador istället kommer som ett brev på posten.

Hos Saab och Volvo har denna omständighet länge varit välkänd. I en 9-5:a lossnar exempelvis bältesinfästningspunkterna vid -40 g (den retardation som innebär att stora kroppspulsådern går av) och säkerhetsburen deformeras på ett kontrollerat sätt. Notera alltså skillnaden mot de stenhårda pansarvagnar som en del andra biltillverkare fokuserar sitt säkerhetsarbete mot. Och nej, deformationszonens längd är inte allt, men det är onekligen betydelsefull för storleken på den negativa kraften.

MVH AL

#24
2013-08-24 00:01

Ber om ursäkt om jag var orättvis "Raphael" men som redan nämnts så kan det bli för många upprepningar och för enkelriktat och då orkar man inte längre att läsa.
Vad värre är att detta malande blir som ett spam som urholkar artiklen.
Är övertygad om att de flesta (och även jag) respekterar er båda som skribenter och man måste ju inte hålla med varandra om allt.

Själv vill jag kunna ge och ta kritik för att i nästa sekund ge och få beröm,..tror att sajten blir bättre utan tjafs om vem som kastade den första stenen. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.