Bild
Nästa artikel
Platt krockkudde kunde kostat stjärnor för Tesla hos Euro NCAP.

Tesla Model S nära flopp i Euro NCAP

Nyheter

Tesla Model S är nu testad efter europeisk säkerhetsstandard. I sista stund korrigerades en miss och bilen kammade hem full pott. Här är senaste bilarna som krocktestats av Euro NCAP.

Tesla Model S har nyligen fått moderna förarstöd som autobroms och dödavinkelvarnare. Därmed har elbilstillverkaren även låtit krocktesta bilen efter europeisk säkerhetsstandard.
 
Teknikerna på Euro NCAP såg att krockdockan på passagerarsidan fram registrerat otillräckligt skydd för huvudet. Det visade sig att krockkudden på den sidan hade bottnat när huvudet träffade den. Krockdockan uppmätte ofarligt men ändå betydande krockvåld mot en eventuell passagerares huvud.
 
Felet låg enligt Tesla i kalibreringen av mjukvaran som styr krockkudden. Det här ska nu vara åtgärdat i alla bilar som nått sina ägare. I övrigt presterade Model S bra skydd vid både frontalkrock och påkörning bakifrån. Sidokrockskyddet var även det bra, men när bilens sida krockades mot en stolpe uppmättes sämre skydd mot bröstkorgen. Skyddet för småbarn var bra och fotgängarskyddet godkänt. Betyget blev fem stjärnor.
 
Skoda Fabia 2015
Nya Skoda Fabia visade bra skydd för passagerare och förare med olika längd. Whiplashskyddet var bra fram och godkänt i baksätet. Bilen fick även godkänt i samtliga sidokollisionstest. Fabia har bra skydd för småbarn och godkänt fotgängarskydd. Betyget blev fem stjärnor. Bilen har autobroms som standard i Sverige.
 
Nissan Pulsar 2014
Nissan Pulsar visade ett bra skydd för förare och passagerare med olika längd. Vid sidokollision var skyddet bra, i samma moment ansågs skyddet mot bröstkorgen  ”tillräckligt”. Nackstöden fram erbjuder bara marginellt skydd mot whiplash medan resultatet var något bättre i baksätet. Bilen har bra skydd för småbarn och godkänt fotgängarskydd. Resultatet blev fem stjärnor. Bilen har autobroms som tillval.
 

BMW 2-serie Active Tourer  2014
BMW 2-serie Active Tourer visade sig ha bra skydd för förare och passagerare med olika längd , mot men förarens smalben var skyddet något sämre. Bilen fick maxpoäng efter samtliga sidokollisionstest. Bilen har bra skydd för småbarn och godkänt skydd för fotgängare. Resultatet blev fem stjärnor. Bilen har autobroms som standard.
 

Renault Mégane 2014
Renault Mégane presterade bra skydd för passagerare och förare med olika längd. Bilen klarade sig bra i sidokollisonstestet, endast vid det svårare ”stolptestet” uppmättes något svagare skydd för bröstkorgen. Whiplasskyddet var marginellt i framsätet och dåligt o baksätet. Bilen har bra skydd för småbarn och godkänt fotgängarskydd. Resultatet blev fyra stjärnor. Bilen kan inte fås med autobroms.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultatet i Euro NCAP:s senaste test?

Kommentarer

#1
2014-11-05 15:14

Där ser man - alla bilar fick fem stjärnor utom den franska. Fyra är väl det usligaste av usligheter eller hur, Raphael?

#2
2014-11-05 15:18

Att inte ens kunna erbjuda autobroms till en 2014 bil är rent av skamligt.
Skoda har det som standard på nya Fabia.

#3
2014-11-05 15:28

Så är det nog Hacken men kollar du runt så är det i så fall väldigt många modeller som inte uppfyller detta krav, tyvärr. Det är snarare väldigt få modeller som erbjuder detta som nån form av standard - i alla fall bland modeller t o m Golf-klassen. Och till de flesta går det som sagt inte ens att få som tillval. Men gissningsvis lär det hända lite mera nästa år inom detta område. F ö är väl nya Fabia (som lanseras i början av nästa år) den enda Skoda-modellen som har detta som standard även om det går att få som tillval till Octavia - övriga Skoda-modeller har det inte heller som tillval 2014. VW Up var nog den första billiga bilen som hade nån form av autobroms som standard och Golf 7 har väl i princip också haft det som standard sen den kom ut på marknaden eftersom det knappast sålts lägre utrustningsnivåer än Masters i vilken detta ingår. Men nu finns det några flera modeller i lägre prisklass, bl a Mazda 3, och flera kommer säkert närmaste året.

#4
2014-11-05 15:51

Jag tycker det borde vara bättre att NCAP-testa förarna för att se om de behöver autobroms eller inte...

#5
2014-11-05 16:07

Heter det inte "Mégane" och inte "Megané"?

#6
2014-11-05 16:24

Boxer - det behövs inte testas för det är bara att titta i backspegeln och konstatera hur många som uppenbart måste vara väldigt närsynta - och det är min fromma förhoppning att de flesta av dessa har bilar med autobroms...och visst har du rätt JOCA_1...

#7
2014-11-05 17:58

Pi, Hacken har naturligvis rätt. Väldigt få om någon ny bil i den prisklassen som inte har autobroms. Faktum är att modell S saknar alla former av aktiva system modernare än ESP.

#8
2014-11-05 18:20

Mythbuster - nu förstår jag inte riktigt vad du menar men om det är som du skriver att det är ytterst få bilar i Megane-klassen som SAKNAR autobroms så har du tyvärr fel. Jag konstaterade att det är väldigt många modeller som saknar autobroms både som standard och som tillval och det vill jag nog vidhålla - även om det blir fler och fler. Men Tesla Model S HAR numera ett antal aktiva system - bl a autobroms.
Sen finns det förvisso ett antal bilar i rimlig prisklass som HAR autobroms och jag har nämnt några redan. Sen tillkommer t ex Ford Fiesta (tillval) och nån annan Ford-modell liksom ett par Nissan-modeller och VW Polo och Seat Leon samt det dyraste utförandet av Peugeot 308 men denna har ett enklare system. Honda Civic 2015 skall också enligt uppgift utrustas med autobroms och antagligen också andra säkerhetssystem. Och som sagt - det börjar nog lossna för denna säkerhetsdetalj nu så vi kommer säkert att se avsevärt flera billigare bilmodeller där autobroms kommer att vara standard eller tillval under det närmaste året - liksom givetvis dyrare modeller som t ex nya Passat och nya Mondeo. Men i stort sett alla Toyotor samt Kia och Hyundai liksom i stort sett alla franska och italienska bilar (inte alla dock) liksom t ex Opel (i alla fall Astra och troligen även nya Corsa - men lite osäker där) saknar tyvärr funktionen.

#9
2014-11-05 18:34

Ständigt detta gullande med BMW! De brukar inte imponera i sådana här sammanhang. Halvdan engineering! Jämför med t ex Mercedes GLA! Klasskonkurrenten B-klasse skulle sannolikt få samma poäng som GLA om den testats med de nya kriterierna ! Sannolikt har BMW kastat in citybromsen som standard för att förhindra en PR-mässig totalflopp. En citybroms motverkar whiplashskador i bilen framför men påverkar knappast risken för personskador i den egna bilen. Om man räknar ifrån poängen för citybroms så blir vuxenskyddet för BMWn 78%, sämst av alla de testade bilarna i denna omgång. Sämre än Renault Mégane och bland de 4-5 sämsta som testats i år. Vuxenskyddet vid frontalkollision i den u-landsspecificerade Suzuki är bättre (13,6 poäng) än i BMW (11,3 poäng).
Måste erkänna att BMW fått mycket kraftigt avdrag för underbensskadan, men så svåra skador vid frontalkrock ser man inte ens hos Dacia.

#10
2014-11-05 18:43

PI, lite sött men Megane är inte i samma prisklass som model S. Jag pratar om bilar som kostar över halvmiljonen. Och modell S har inte autobroms annat än att föraren trycker på bromsen. Citerar Euroncap "The Model S is not equipped with an autonomous emergency braking system". T.o.m VW golf har autobroms även om den inte bromsar till stillastående. Vad Tesla kommer med i en framtid är dock helt irrelevant för vad denna bil kan.

#11
2014-11-05 19:28

Mythbuster - sött eller inte men jag har klart sagt att jag talade om bilar i Golfklassen eller billigare och inte om lyxbilar. Vad du talar om får stå för dig men jag har hela tiden talat om billigare bilar - alltså sådana som är mera anpassade till privatköpare. VW Golf skall bromsa till stillastående så jag förstår inte vad du fått ditt påstående ifrån. Och Tesla har som jag tidigare sagt autobroms - det kom för en dryg månad sen eller så i samband med en uppdatering av modellen och det står f ö även i artikeln ovan.

#13
2014-11-05 19:33

Ännu ett visdomsord från Motala.

#14
2014-11-05 19:38

Nou (hmmm - Uno kanske) - du diskuterar på samma nivå som många andra men det är inte för mina egna tillkortakommanden som jag gillar autobroms utan för alla rövslickare som dessutom tycks bli allt vanligare i trafiken. Så jag hoppas verkligen att den förare av den kategorin som när olyckan är framme är på väg att köra på min bil har en bil med autobroms - det skulle rädda många från otäcka whiplash-skador. Sen är nog Tesla Model S generellt ansedd som en mycket säker bil - brunna bilar hittar vi i ännu högre utsträckning bland fossilbränsledrivna bilar.

#15
2014-11-05 19:52

Pi, det här blir lite tradigt. Varken euroncap eller Tesla själva skriver att de har autobroms. Inte på Svenska specen i alla fall. Det som artikeln ovan hänvisar till är modell S all wheel drive som inte finns ute i trafik ännu. Alltså en kommande modell och inte den som testats och därmed ej heller relevant för denna diskussion. Euroncap som testade nya golf för ett tag sin visar tydligt på sin sida att mot stillastående bilar minskar krockvåldet men kollision kan inte undvikas. http://euroncap.com/results/vw/golf_sportsvan/553.aspx Jag litar mer på euroncap än VW reklamfilmer. Men det som är anmärkningsvärt är fortfarande att en bil i denna prisklass inte har dessa system nu. Tekniken är rätt brett sprid därav jämförelsen med bilar som kostar en tredjedel.

#16
2014-11-05 20:27

Mythbuster - vad Euro Ncap testat för ett tag sen är en sak men Tesla liksom andra bilar uppdateras och en väsentlig uppdatering som redovisades för en dryg månad sen var bl a autobroms-system så nyförsålda bilar borde inom en mycket snar framtid ha denna funktion vilket var vad jag diskuterade - inte vad bilar som sålts tidigare har för säkerhetsutrustning. Fast visst kan jag ha missuppfattat detta så att det bara är den 4-hjulsdrivna versionen som får denna funktion även om det låter lite ologiskt. Och finns det INTE så håller jag med om att det är dåligt på en såpass dyr bil. Och beträffande VW så har dom tydligen 2 system varav Euro Ncap testade Golf med endast Front Assist medan bilar levererade i Sverige även är utrustade med vad VW kallar City Emergency Brake vilket, om jag förstått detta rätt, innebär att bilen i bästa fall hinner stoppa helt innan den når framförliggande bil i lägre farter. Men som vanligt klaras inte alla kollisionstyper och hastighetsskillnader men det är nog inte unikt för VW. Peugeot 308 skall däremot enligt vad jag läst mig till inte bromsa själv till stillastående. Tradigt eller inte men detta är i alla fall som jag uppfattat det.

#17
2014-11-05 20:26

Pi, autobroms är ingen quick fix du gör på en bil med lite ny mjukvara. Det krävs flera hårdvarukomponenter för att detta skall fungera. Det har inte bilarna som euroncap testa och visade idag, det har inte bilarna du kan beställa från Tesla idag. Vad som eventuellt kommer imorgon hör inte till diskussionen. Hela poängen med euroncap är att visa den teknik som finns och hur bra/dålig den är. Du kan helt enkelt inte testa i verklig miljö det som finns i en pressrelease.

#18
2014-11-05 20:27

Här måste jag protestera mot IngoS bedömning, eller att en modern autobroms inte minskar " risken för personskador i den egna bilen" (#9). Systemet minskar på hastigheten och därmed även på krockvåldet. Erfarenheterna säger oss då att de lindriga olyckorna minskar proportionellt mot hastighetsförändringen i procent eller i relation till skillnaden i rörelseenergi, olyckor med allvarlig personskada minskar ännu snabbare (med tredje potensen i relation till hastighetsförändringen i procent) och dödsolyckorna reduceras med upp till fjärde potensen. Data avser hela trafikmiljön och bygger på genomsnittshastigheter så det är tveksamt att använda siffrorna i enskilda fall, därtill adresserar inte ens Volvos hypermoderna system alla olyckstyper (än). Men ändå finns det numera såpass mycket data att man med god säkerhet kan påstå att autobromsen minskar skadeföljden i det egna fordonet ungefär lika effektivt som krockkudden. Och då är som sagt detta bara början. Det kommer en mängd nya system nu med betydligt högre potential.

Att autobromsen får stort genomslag på vår vanligaste skadetyp, whiplash, är dock korrekt. Whiplash är en faktor i 60% av olyckorna mellan fordon, den är dock lägre hos singelolyckorna.

MVH AL

#19
2014-11-05 21:44

Autobroms är inte bara att skruva dit. Klart att nykonstruerade, inte ens släppta bilar är mer troliga att ha det en modeller som kom för några år sen. Nästa Mégane lär ha det.

Kul att folk fortfarande tror att "Tesla brinner" dessutom. Det är redan konstaterat att de som körde på den där järnkonstruktionen hade varit tvärdöda om de inte suttit i en Tesla där batteripacket tog mycket av krockvåldet. Att älta att ett batterback börjar brinna när man kör en järnbalk genom det är ungefär som att förklara alla bensinbilar som dödsfällor för att de minsann brinner upp om det kommer eld i tanken.

#20
2014-11-05 21:52

Klart att det inte bara är "att skruva dit" ett autobromssystem - men det beror nog också på tillverkarens ambitionsnivåer. Volvo har väl t ex kompletterat bilmodeller som inte ursprungligen hade autobroms med denna utmärkta säkerhetsfunktion. Och VW Polo fick också autobroms i o m faceliften trots att den har samma bottenplatta som tidigare - vilket f ö även gäller Ford Fiesta. Så nog torde ambitionsnivån betyda rätt mycket. T ex så saknar ju helt nya Aygo/C1/108 autobroms trots att det funnits på klasskonkurrenten VW Up ända sedan den introducerades för nåt år sedan.... Troligen så lär även t ex nya Hyundai i20 sakna denna säkerhetsfunktion eftersom Kia/Hyundai sällan varit speciellt snabba att införa denna typ av nya säkerhetssystem. Så det gäller nog att man verkligen vill också...

#22
2014-11-05 21:55

Pi, Mythbuster. Jag vill bara bekräfta att Pi har helt rätt och att alla nya Model S (dvs. byggda från slutet på september i år och senare) har hårdvaran för s.k. "autopilot" inbyggt - MEN den är inte aktiverad ännu, mjukvaran som styr detta uppdateras om några månader, troligen i samband med leverans av de första "D" bilarna med fyrhjulsdrift. Mythbuster har således också rätt, så till vida att autobroms inte finns på bilarna just nu och fanns inte heller på den bilen som Euro NCAP testade, läs sista stycket ang. "safety assist"(http://www.euroncap.com/results/tesla/model_s/568.aspx). Hårdvaran fanns dock även på denna bil, då den har "lane departure warning" och "speed assistance".

Just nu är det bara just automatisk hastighetsavläsning och döda vinkel varning (vibration i ratten) aktiverad. Se gärna Elon Musks presentation här: http://youtu.be/FZ6lZJWL_Xk?t=6m30s

"Autopilot" inkluderar senare även autobroms och bättre döda vinkel filbytesvarning (som kan styra emot om bilen märken ett hinder), men det är bara en liten del och bilen kommer i praktiken kunna köra själv på motorväg, (om man valt "tech-package"), inkl. avståndshållande farthållare, automatisk filbyte - ultraljud sensorer runt hela bilen, kamera och radar. Vem vet vad Tesla kan hitta på med den hårdvaran i framtiden?

Jag får själv leverans av min Model S den 18:e, den byggdes i början på oktober och jag har fått bekräftat att den har alla de nya sensorerna monterade :-)

#23
2014-11-05 22:10

Nou - Vad har du för en verkstad? Ingen Teslaägare lär behöva besöka annan verkstad än Teslas eget servicecenter i Stockholm eller Köpenhamn - annat än en däckverkstad i så fall. Vad jag vet (och jag har läst det mesta som går att uppdriva om Tesla) har det varit tre bränder för över ett år sedan, men ingen sedan dess, då man uppdaterat skyddet under bilen.

Menar du att du fysiskt haft flera Tesla bilar på din verkstad, som bara självantänder och ingen har rapporterat något om detta? Verkar högst osannolikt med tanke på hur mycket publicitet det tre bränderna fick (googla själv Tesla fire). Har du något som kan bekräfta detta (länk eller annan info)?

#24
2014-11-05 22:20

SpaceAce78 - strunta i trollet Nou (Uno heter han egentligen) - han är bara ute efter att stöka till och det saknas helkt substans bakom hans påståenden. Och imorrn är hans inlägg säkert bortplockade. Intressant det du nämner om Teslas nya utrustning och det var nog också ungefär som jag uppfattade det i samband med presentationen tidigare i höst. Sa inte Elon att dom redan påbörjat produktionen med den nya utrustningen i bilarna när han presenterade nyheterna - eller minns jag fel ? Trodde dock att autobroms tillhörde det första som dom tänkte införa men det kanske inte är så.

#25
2014-11-05 22:25

Pi. Jo, men det är svårt att inte trampa till ett sådan troll - men du har helt rätt i att det inte är värt besväret :-)

Du har också helt rätt ang. hårdvaran i bilarna. Som jag skrev i mitt förra inlägg är alla bilar som byggts från slutet på september i år utrustade med alla sensorerna inkl. nytt elektromekaniskt bromssystem och ny styrning (för autopilot). Funktionerna som Elon demonstrerade (inkl. autobroms) är dock inte aktiverade ännu - men det kommer snart via kommande uppdateringar (automatiskt via 3G eller Wifi, inga verkstadsbesök behövs).

#26
2014-11-05 22:44

SpaceAce78 - kan bara gratulera dig till marknadens mest spännande bil och jag förstår att du måste vara smått exalterad inför leveransen..:) Och att slippa besöka verkstan för mjukvaru-uppdateringar är ju precis som det redan borde varit på övriga bilar.

#27
2014-11-05 22:51

Pi. Tackar - jo, det har varit fyra långa månaders väntan, men nu är det inte långt kvar :-) Det är verkligen framtidens bil här idag och jag ser verkligen fram emot den vidare utvecklingen. När Model 3 kommer ut lär den ändra spelplanen för allvar, med ett pris omkring 3-400 000 kr kommer det vara mycket svårt att motivera en bensin eller dieselbil.

#28
2014-11-06 01:02

Pudel MVHAL! Inbromsningen gör nytta också i landsvägsfarter på BMW, och påverkar naturligtvis därför utfallet av skadorna också i den egna bilen. - Man undrar f ö om det dåliga utfallet vid frontalkollision för BMW är ett olycksfall i arbetet. Att man lyckats få till ett mätmässigt 100% sidokrockskydd, vilket är ovanligt, talar för att man ändå ansträngt sig. Värdena i övrigt är dock inte heller state of the art, vilket de är i exv Mercedes GLA. Bilen ska lanseras på amerikanska marknaden, så den har säkert både stabilitet vid rundslagning och acceptabla värden vid small offset frontalkollision. Den bör dock nog för att lyckas på USAmarknaden ha "good" skydd vid vanlig frontalkollision. Intressant att veta om den får betyget "good" utan modifieringar. Om det blir det modifieringar -tror Du det kommer den europeiska marknaden till godo? Undrar om exv Ford skulle släppt igenom ett så här dåligt resultat. Vill gärna instämma med Dig och Euro NCAP om vikten av autobroms på den totala skadebilden. Jag tycker dock inte att gamla landvinningar beträffande vuxenskyddet ska slarvas bort. Inte ska väl kraven vid frontalkollision sänkas till strax under Dacia-Sandero-nivå bara för att man ska spara vikt?

#29
2014-11-06 05:45

Tittar man på euroncaps hemsida under Nya Fabia, finns det ju Två betyg på whiplash skyddet. Det ena är Perfekt, Det andra har fått betyget Poor - sämsta möjliga. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det är baksätet det gäller. Då kan man väl inte skriva i artikeln att whiplash skyddet i baksätet också fick godkänt?

#30
2014-11-06 05:51

Fortfarande saknas ett riktigt whiplash-test med krock bakifrån. Det blir för dyrt därför testas enbart stolen. Eftersom deformationszonen har inverkan på hur mjukt kroppen/nacken får ta en smäll bakifrån så säger testet av ryggstöd/nackskydd alltifrån allt om hur bra whiplash-skyddet är i bilen.

#31
2014-11-06 07:45

SpaceAce78, grattis till kul bil. Men vill samtidigt göra dig besviken. På Teslas hemsida står det att systemet varnar föraren. Det står tyvärr inte att systemet bromsar åt dig. avståndsvarning, dödavinkel varning, linjeavläsning m.m. är bra. Har liknande system själv och dem har man nytta av. Tror tyvärr inte med det jag läser att adaptiv farthållare ingår heller. Skulle det varit med skriver man adaptiv farthållare och skriver autobroms, självbromsande eller liknande. När man börjar hitta på egna namn blir det som när VW PR chef blandar ihop adaptiv farthållare och självkörande bilar. Vilket skedde i ett seminarie för ett år sen.

#32
2014-11-06 08:47

Mythbuster. Tack så mycket :-) . Kolla in länken i mitt förra inlägg (eller igen här: http://youtu.be/FZ6lZJWL_Xk) där Elon Musk presenterar autopilotens funktioner. Han nämner tydligt och specifikt både autobroms, avståndshållande farthållare, avläsning av hastighetsskyltar, döda vinkel varning (inkl. motstyrning), linjeavläsning och varning. Inte nog med det, därutöver kan bilen byta fil själv genom att du bara trycker på blinkers i den riktning du vill byta fil - bilen kollar själv att det är säkert innan den byter. Se det demonstreras live av Elon själv här (http://youtu.be/MO0vdNNzwxk)

Bilen kommer i praktiken kunna köra sig själv på motorväg från påfart till avfart utan förarens inblandning. I vanlig ordning pushar Elon steget länge ändå och beskriver hur bilen kan självparkera, inte bara på gatan utan också ställa sig i ditt garage och komma till dig när du kallar (på privat område givetvis) - eller när du har programmerat din kalender så bilen vet när du behöver köra och har själv kört fram, dragit igång klimatanläggning som du gillar det och startat din musik. Låter som rena science-fiction, men nu handlar det om månader innan det är verklighet.

Alla bilar som byggs nu (och sedan slut september i år) har hårdvaran för dessa funktioner, det är bara en tidsfråga innan mjukvaran släpps. Bara de kunde som köpt teknikpaketet får alla autopilot funktionerna, men säkerhetsfunktioner (inkl. autobroms) kommer alla få glädje av. Givetvis går det göra mycket annat med detta i framtiden, som kan släppas löpande via mjukvaruuppdateringar, vi får se vad de kan hitta på.

#33
2014-11-06 21:38

IngoS: Jag håller med dig om att ny teknologi inte skall användas för att motivera bristfälliga lösningar i andra sammanhang. Det gäller både inom chassi - där ESP ibland utnyttjas för att dölja brister - som inom det fysiska krockskyddet. De olyckspreventiva systemen skall bara utgöra ett komplement till övriga säkerhetsarkitektur för att ge bäst effekt på antalet döda och skadade. Rätt utnyttjad - enligt ovanstående metodik - har autobromsen stor verkan och potential, både i "realkrocken" som i framtida system.

Hur BMW resonerat med sina nya modell har jag inga kunskaper om. Men det finns exempel på tidigare BMW-modeller som "underpresterat" i NCAP och ändå visat sig ge ett gott skydd ute i verkligheten. Den äldre "fulfemman" (E60) fick ju precis med nöd och näppe - efter modifieringar och omprov - fyra stjärnor i NCAP. Trots detta har modellen i sig lägre skadeföljd än många andra bilmodeller vilka haft bättre resultat vid enskilda krockprov av NCAP-typ (jmfr Folksams skadestatistik). Samma förhållande kan vi se hos Volvos äldre bilar - där 800-serien (som modell S70) aldrig fick mer än 4 stjärnor hos NCAP men ändå väsentligt lägre skadeföljd ute i verkligheten. Och vem har glömt gamla Saab 9000 som inte ens klarade de amerikanska krockproven?

Missförstå mig rätt: Det finns en koppling mellan låg skadeföljd och hög rating i Euro NCAP (och en ännu tydliga koppling mellan stor bil och låg skadeföljd). Men jag tror inte att man skall stirra sig helt blind på enskilda prov - utan göra en helhetsbedömning av bilens säkerhetspotential. De faktorer du då pekar på i fallet BMW är allvarliga brister och förhoppningsvis konstruerar BMW om bilen, det är ju lite av syftet med Euro NCAP - att ställa krav på biltillverkarna.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.