Bild
Nästa artikel

Tesla lanserar hund-läge

Nyheter

Dog Mode håller luftkonditioneringen igång för att de fyrbenta vännerna inte ska bli överhettade när ägaren lämnar bilen.

Elbiltillverkaren Tesla har skickat ut en uppdatering med en funktion som håller AC:n igång när föraren går ur bilen och lämnar sin hund där. Det var i höstas som en Teslaägare frågade grundaren och vd:n Elon Musk om det inte var möjligt göra något som skyddar hundar mot hettan om de lämnas i en varm bil, varpå Elon Musk svarade att det var på gång.

Tesla har släppt en video på hur Dog Mode fungerar. Klimatanläggningen hålls igång, samtidigt som skärmen på insidan av bilen visar förbipasserande texten: ”Min ägare kommer tillbaka snart. Oroa dig inte, AC:n är på och det är 21 grader”.

Samtidigt rullas också Sentry Mode ut, fritt översatt ”vakt-läge”. Det är en funktion som ska skydda mot bilinbrott. Om bilen noterar att någon försöker bryta sig in sätter den igång videokameror som spelar in händelsen. Ägaren får också en notifikation i mobilappen om ett inbrott sker. 

Diskutera: Vad tycker du om Teslas nya vakt-läge och hund-läge? 

Kommentarer

#1
2019-02-14 08:47

Bra med tydlighet till omgivningen om hundläget!

#2
2019-02-14 09:05

Oj oj den reklamen var inte det smartaste, vem åker okopplad eller osäkrat med sina älskade familjemedlemmar... Inte barnen, inte frun, inte hunden.... Eller?

Annars var det en bra funktion samt med display.

#3
2019-02-14 09:29

Det är ganska stora delar av världen där hundar inte sitter fast i bilar. Den klassiska vallhunden på ett pickup-flak finns fortfarande.
Bristande bältesanvändning är såvitt jag förstår förklaringen till att bilar i USA har andra airbags än vi har här.

#4
2019-02-14 11:18

70 grader varmt, bastu ju! :-)

#5
2019-02-14 16:14

Snyggt jobbat Musk!
Vi som kör märket dagligen hinner knappt med att lära alla unika egenskaper bilen besitter och vi slipper dessutom se reklam för märket på TV.. Hunden tackar speciellt, tjuvar gör sig inte besvär..

#6
2019-02-14 16:43

Det har jag redan i min e-golf. Det är perfekt för min hund både på sommaren och vintern. Dock undrar jag ifall någon skulle läsa vad som står på skärmen. Borde komma någon bättre idé.
Det är en stor fördel med el-bil, som fossilbilar saknar.

#7
2019-02-15 00:14

#Patrik Österberg. Djuren får väl vara okopplad eller osäkrad när bilen är parkerad?

#8
2019-02-15 13:21

Nästa år kommer en uppdatering som låter bilen göra promenaden med jycken.

#9
2019-02-15 18:20

40-talisten, jag anar att du raljerar. 70 grader Fahrenheit är alldeles precis över 21 grader Celsius.

#10
2019-02-15 20:00

Roy J:
Du såg väl smileyn... Fahrenheit används av Liberia, Myanmar och... ja, USA också!

#11
2019-02-16 10:15

Absolut Draxon men så som man ser det parkerar hon bilen. Har inte stängt av den. Startar funktionen.
Är min tolkning iaf och jag har inte fel *ler*

Budget alternativet är att använda värmaren att kyla med på våran bruks il.

#12
2019-02-18 09:10

Patrik Ö. Förklarar hur min e-golf fungerar. Jag stänger av tändningen, öppnar fönster lite på sommaren för syns skull, låser bilen.
Startar AC:n via app i mobilen.
Detta sker enbart då jag är tvungen att lämna hunden i bilen, många affärer tillåter inte hundar. Att binda hunden utanför en affär skulle aldrig falla mig in i dagens samhälle. Sorgligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.