Bild
Nästa artikel
Superchargern i Breukelen Nederländerna, blev station nummer 400 i ordningen.

Tesla har nu 400 snabbladdningsställen i Europa

Nyheter

Milstolpe nådd när elbilsföretaget invigde senaste Superchargerstationen i Nederländerna.

Tesla firar jämt när det gäller snabbladdare i Europa. Idag finns det 400 stycken. Den första Superchargern installerades i Norge 2013 och har sedan dess har möjligheterna att ladda snabbt spritt sig över Europa. På en halvtimme uppnås enligt Tesla 27 mils räckvidd.

Energin i Supercharger-nätverket i Europa kommer från källor som sol, vind och vattenkraft. I Sverige är det 100 procent förnyelsebar el. Hittills har Teslor i Europa fått 850 miljoner mil i laddning från Superchargers. Det motsvarar 21.000 mil runt jorden. Enligt Teslas beräkningar har dessa resor körda med laddning från snabbladdare sparat 92 miljoner liter bränsle och över 200.000 ton koldioxid. 

I nuläget finns 26 snabbladdningsstationer runtom i Sverige. I år planeras det ytterligare snabbladdare i närheten av Skurup, Markaryd, Norrköping, Enköping, Grums, Torsby, Hudiksvall, Sveg och Storlien och 2019 får Norrland fler Superchargers omkring Storuman och Töre. 

Diskutera: Vad tycker du om Teslas Superchargers?

 

Kommentarer

#1
2018-06-28 18:17

Synd att de inte är kompatibla med CCS när de bygger så många. Det är stora byggen för en begränsad del av vagnparken.

#2
2018-06-28 21:46

Många Teslaägare kommer nog få ladda sin Tesla på någon annan laddare än en snabb Teslaladdare nu när säkert många kör sina Teslor på semestern nere i Europa.
9600 Teslabilar kan ladda sin bil en gång per dygn i en perfekt fördelning vilket nog sällan uppstår i verkligheten. Kör man 60 mil på en dag blir det självklart bara hälften så många bilar som kan laddas per dygn och till osv. När så många modell 3 nu tillverkas och kommer till Europa måste många fler Teslaladdare byggas om man nu tycker att det är viktigt att just ladda sin bil där.

#3
2018-06-28 22:46

Fantastiskt … NOT! Vad har dessa 850 miljoner mil i laddning från Superchargers - motsvarande 21 000 mil runt jorden - kostat i koldioxidutsläpp? Kablar ska tillverkas, maskiner ska tillverkas, utrustning ska tillverkas, kablar ska grävas ner etc., etc. Finns det någon j*'vla konsekvensanalys av allt detta? Nä, och det trodde jag inte heller. Enligt de där "beräkningarna" från Tesla ska dessa resor körda med laddning från snabbladdare ha sparat 92 miljoner liter bränsle och över 200 000 ton koldioxid. Men inte ett ord om vad alla mina nämnda "tillbehör" kostar i utsläpp. Och då har vi inte ens pratat om den fruktansvärda miljöbelastning som bara tillverkningen av batterierna orsakar - ni vet, att en dieselbil kan köras 19 500 mil innan den släpper ut mer koldioxid än vad bara tillverkningen av ett enda 100-kilowatts batteri orsakar.

Tesla är sannerligen inte intresserat av att redovisa alla fakta, så då gör jag det i stället.

#4
2018-06-29 00:51

400 laddställen i Europa är 400. Undrar hur många mackar det finns i Europa ........ Det var inte snällt kanske. Allt är ju relativt.

#5
2018-06-29 08:49

notarius
Av den "fruktansvärda" miljöbelastning som batteritillverkning orsakar, utgör batterier till elfordon en mindre del. Dom stora batterivolymerna går till datorer, telefoner och annan hemelektronik.
Är du villig att avstå?
Att kablar, maskiner och annan utrusning tillverkas är en del av det "märkliga" ekonomiska system som för tillfället styr vår värld.
Att maskiner sedan gräver ned dessa kablar medverkar till att du t.ex inte behöver laga mat över öppen eld och en del andra bekvämligheter.

#6
1
2018-06-29 09:08

Notarius vill så klart helst ha ett mobilt dieselelverk till alla sina mobila elprylar, och ett stationärt till sitt hus. Jättebra för miljön och inte alls bakåtsträvande. Att forsla runt flytande bränsle i tankbilar och dutta ut i småtankar i backen lite varstans är ju det bästa för miljön ...

#7
1
2018-06-29 09:11

Borde finnas en standard för laddning av elbilar. Men, det är ju marknaden som styr.

#8
2018-06-29 09:23

@L.Mäkinen. Du är helt rätt ute. Jag tror att det skulle tjäna på att införa ett betalsystem liknande Clever för de som ej kör Tesla.
Likaså skulle de som upplåter platsen tjäna på att fler stannar och laddar.
Lite dumt att enbart ha en "mack" för ett bilmärke.
@1. Det finns en EU-standard CCS och Type 2.

#9
2018-06-29 09:43

CCS tillåter dessutom högre effekt än vad Tesla levererar i sina Supercharger.

Antalet laddplatser lär öka lavinartat nu när oljebolagen har börjat investera och ser en chans att sälja mer kaffe och korv.
BP gick ut igår med att de hade köpt en av de största laddbolagen i Storbritannien.

#10
2018-06-29 18:33

Hej du - Notariusp..
Har du gjort din konsekvensanalys? Att köra "break even" med en dieselbil på 19.500 mil är ju bra för el-bilen. De flesta dieselbilar går ju minst dubbelt så långt, innan de tackar för sig. Så din ekvation haltar rejält...
Nä - hoppa ur Svensson-boxen och tänk framåt, så kanske vår planet klarar både barnbarn och ett par generationer till - om de tänker smartare...
Tack för alla superchargers - de fungerar perfekt - ju fler desto bättre!

#11
2018-07-01 14:40

Bilräven: Ekvationen haltar inte det minsta, ingen har nämligen kunnat beräkna vad kasseringen av batterierna kommer att kosta i utsläpp. Ska vi gissa på ytterligare 50 procent? I så fall blir ekvationens utfall angående utsläppen för bara batteriet noll. I bästa fall! Sannolikt blir det minus. Brytningen av kobolt är grym och inhuman. Små barn i Afrika offrar sig för "oss". Inte bra. Globalt sett - och det är det enda som räknas - är elbilen en nitlott. När du blir varse hur elen framställs i världen kommer du att förstå varför.

Lasse J: Nu pratar vi om elbilar. Det blir omöjligt att föra en diskussion när den ena parten ska blanda in andra parametrar. Men ja, jag är villig att avstå en elbil (om det var det frågan gällde).

För övrigt går det inte att rädda planeten - såvida vi inte alla lägger oss ner och dör. Beräkningar säger att om vi stänger av precis ALLT idag, tar det cirka 500 till 1000 år innan jorden har "återställt sig" till tiden före industrialiseringens början. Problemet är bara att jorden själv producerar mer koldioxid än den kan hantera (för att nu ta exemplet med koldioxid). Dessutom består cirka 14 procent av vår utandningsluft av koldioxid, gånger typ åtta miljarder människor - och vi andas cirka varannan till var tredje sekund i vila! Vi kan möjligen fördröja jordens "lidande", men inget mer.

#12
2018-07-01 21:16

Bra jobbat Tesla, men jag håller med jag håller med om att det borde vara samma standard för DC-laddning på varje kontinent.

#13
2018-07-02 16:12

Previa, du missar att till skillnad från många andra laddare för elbilar där det ofta bara finns en plats har Tesla alltid flera platser vid sina Superchargers. Som minst fyra eller sex, och som mest över tjugo. Så det är avsevärt fler än 9600 bilar per dygn som kan ladda räknat över hela Europa...

#14
2018-07-03 07:46

Jag tror att den största Tesla-laddplatsen i USA har 40 platser.

#15
2018-07-12 09:49

@StefL. Jag tror att de flesta turistande Teslabilister snabbladdar under kontorstid på semestern vilket krymper antal bilar som kan laddas till en tredjedel, sen tillkommer som vid Bredden norr om Stockholm alla taxibilar som upptar laddplatser när bara en liten del av dygnets timmar består av körning med passagerare för taxibilar och resten av tiden står man gärna kvar vid snabbladdaren. Senast i går var det kö till laddplatserna i Bredden där flera taxi Teslor upptog platserna. Kommer verkligen snabbladdningsutbyggnaden hänga med när populariteten att köra elbil tilltar bland bilägare?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.