Bild
Nästa artikel

Terränganpassad Porsche på el

Nyheter

Äventyrliga Mission E Cross Turismo har hög markfrigång, fyrhjulsdrift och plats för sportutrustningen.

Porsche har en renodlad elbil på gång om cirka två år, som heter Mission E. På bilmässan i Genève visade biltillverkaren upp en "skogsversion" av bilen med tilltaget bagageutrymme: Mission E Cross Turismo. Det är en prototyp, men Porsche säger att den är färdig att sättas i trafik.

Den 4,95 meter långa fyrstisiga sportbilen känns igen på sina terrängattribut med kraftigare hjulhus och förstärkta sidokjolar. Den är 1,42 meter hög, drygt 12 centimeter högre än vanliga Mission E. Två elmotorer fördelar kraften mellan alla fyra hjul. Mission E Cross Turismo producerar sammanlagt 600 hästkrafter och en acceleration från noll till hundra kilometer i timmen går på 3,5 sekunder.

Tack vare 800 volts högspänningssystem kan bilens litiumjonbatteri laddas upp till 40 mils räckvidd på en kvart. Total räckvidd sägs vara 50 mil, men det är enligt den gamla körcykeln NEDC, vilket betyder att siffran bör tas med en nypa salt.   

Diskutera: Ska Porsche sätta Mission E Cross Turismo i produktion?

Kommentarer

#1
2018-03-09 15:26

Utöver att Porschen är en genuint snygg bil så låter laddtiden imponerande, 40 mils laddning på 15 min!

#2
2018-03-10 09:28

En sjävbefläckelse.
Dem på Porsche borde få sig rapp över fingrarna.

#3
2018-03-10 10:59

Terränganpassad? Markfrigången ser ut att vara typ 12 cm...

#4
2018-03-10 16:41

Möjligen Porsche med eldrift..., men att göra en sportbil med terrängstuk... är det redan första april-snacka om att sabba ett varumärke. Går det dåligt för Porsche eftersom de presenterar dessa tokerier-Det ser hemskt ut.

#5
2018-03-10 17:16

"terrängstuk" kan väl knappast anses vara något nytt då Porsche gav sig in i SUV-segmentet för över 15 år sedan. En satsning som visat sig rätt lyckosam.

#6
2018-03-10 17:37

Swemba, jag är helt medveten om stadsjeepen Cayenne och den mindre modellen, men att ta fram en modell som ser ut som en sport bil med terrängstuk är för mig osmakligt och misshandel av Porsches varumärke.

#7
2018-03-10 17:38

Terrängstuk för golfgreenen?
Jag tycker det finns smidigare golfbilar!

#8
2018-03-10 19:21

Jag tror Porsche är helt rätt ute med denna.
Det är nästa kassako.

#9
2018-03-12 15:56

Stoor - det kräver å andra sidan att det byggs likströmsladdare med den effekt som krävs. Är batteriet på de ca 90 kWh som krävs för 40-45 realistiska mil med en bil av den här typen krävs laddare med effekter uppåt 350 kW, vilket inte existerar i dagsläget. Högst effekt har Teslas Superchargers med en teoretisk högsta effekt omkring 120 kW, och den förhärskande snabbladdningsstandarden Chademo leverarar i nuläget blygsamma 50 kW vilket gör att det tar två timmar att ladda Porschen. Kommande CCS har (teoretiskt) stöd för effekter uppåt 350 kW men dagens laddare ligger som högst runt 100.

#10
2018-03-13 16:44

En bil jag verkligen gillar!
Inte för att jag någonsin kommer att kunna köpa en – om den nu sätts i produktion, vilket verkar högst rimligt.
Den där kvarten för laddning kräver förstås en laddare långt utöver det vanliga. Då måste de nog bygga upp ett eget nät, som Tesla, vilket filmen också antyder.
Induktionsladdningen, även om man använder magnetisk resonans, må vara bekväm men kommer att ge laddningstider långt längre.
Mina utrymmesbehov i frekvensordning är 1, 2, 3 och 5. Sällan just fyra pers i bilen, så jag föredrar nog ett mer normalt baksäte.

Om (när) alla uppgivna parametrar stämmer är det en bil att sukta efter, men frågan är vilken sida av två miljoner priset landar på.

#11
2018-03-14 10:50

StefL,
Första 350 kW stationen i Sverige är på gång i Kristinehamn. Chademo är på väg att blekna bort i tysbilsälskande Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.