Bild
Nästa artikel

Tarok ny pickup från Volkswagen

Nyheter

Amarok har fått ett småsyskon med modulärt flak.

På São Paulo International Motor Show har Volkswagen offentliggjort ett pickup-koncept. Det är i stort sett produktionsklart och kommer snart att introduceras på den brasilianska bilmarknaden. Biltillverkaren tror också att pickupen kan bli en försäljningsframgång globalt. 
 

En av finesserna i Tarok är att baksätet i dubbelhytten kan fällas plant och en lucka öppnas bakåt mot flaket. På så sätt går det att utöka lastmöjligheterna genom att flaket förlängs. 

Konceptet är fyrhjulsdrivet och motorn är en 1,4-liters, fyrcylindrig TSI-motor på 150 hästkrafter kopplad till en automatisk växellåda i 6 steg. I Brasilien kan bilen köras på såväl bensin som ren etanol, E100. Volkswagen planerar också ett dieselalternativ på 150 hästkrafter.  

Diskutera: Tycker du att Volkswagen Tarok borde säljas i Sverige?

Kommentarer

#1
2018-11-07 08:45

Ta hit den så köper jag nog!

#2
2018-11-07 09:56

Genidrag med lastluckan på en pickup! Tarok kommer att bli en storsäljare. Kolla också, surfbrädan är med, bilen är avsedd för en ung och trendig köpkrets (ironi)...

#3
2018-11-07 10:44

Brasilien, inget nytt, sådana bilar av flertalet olika märken har funnits där i långa tider.

#4
2018-11-07 11:21

Det som kunde bli så bra blev tyvärr bara sk*t. Resultatet blev en fyradörrars livsstilsbil med en oanvändbar badbalja längst bak. Finessen med fällbart baksäte är bara en värdelös gimmick. Lasta in en surfbräda! Kom igen!

Ge oss en personbilslik pickup med enkelhytt och användbart flak som rymmer en europapall och med mindre "lastbilskänsla" än Amarok, Navara, Hilux, X-klass m.fl. Typ som gamla Caddy/Skoda-pickuppen men med bra komfort och senaste tekniken.

#5
2018-11-07 13:11

Mattse, verkar faktiskt som om en europall ryms på "flaket" på denna Tarok. Det är i alla fall strax över 120cm långt, har i och för sig inte hittat något skrivit om det är 80cm brett.

#6
2018-11-07 13:23

Tarok verkar vara VW:s svar på Fiat Toro i sydamerika. Synd att dessa två inte planeras att säljas i Sverige, behövs verkligen lite mindre "flakmodeller" än vad som erbjuds idag.

#7
2018-11-07 14:32

Vilken tur att den kommer med dieselmotor så man kan frakta väldigt tunga stenar på den :-D

#8
2018-11-07 17:47

Hellre en Taro än en Tarok.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.