Bild
Nästa artikel

Swisha laddningen av bilen

Nyheter

På vissa ställen går det nu att pröjsa påfyllnaden av el med mobila betaltjänsten.

Laddföretaget Eways öppnar upp för Swish-betalning på sina laddstationer. Först ut är laddstolpar i Sickla köpkvarter i Nacka utanför Stockholm.
– Det började användas direkt. Så fort laddstationerna var uppsatta med Swish så förstod folk hur de skulle göra, säger Jonas Törnell, inköpsansvarig på Atrium Ljungberg som ansvarar för laddstolparna i Sickla.

Swish är en app som laddas ner i mobilen och kopplas till ett mobilnummer och bankkonto. Verifiering sker med hjälp av Bank-id och transaktionerna sker omedelbart. Tanken med Swish-möjligheten är att förenkla laddningsförfarandet på publika stolpar. Idag består marknaden av ett flertal aktörer, alla med olika sätt och lösningar att betala för att fylla på el. Det kan vara allt från appar, laddkort, RFID-taggar eller abonnemang.

Diskutera: Använder du Swish?
 

Kommentarer

#1
2019-03-07 13:32

Swish, funkar det verkligen?

#2
2019-03-07 16:32

Jag använder Swish, och det fungerar utmärkt. Fast i detta fall vill jag ha en samlad verifikation på gjorda laddningar, precis som för bensinkortet som jag inte använder längre.
En gemensam RFID-tagg som alla laddoperatörer var kopplade till, vore det bästa.

#3
2019-03-07 18:45

Jag hade föredragit att bilen identifierar sig själv elektroniskt och att man får en faktura i efterhand. Är man flera som använder bilen kan den få ID på nyckelkortet som används för att köra dit bilen.

#4
2019-03-07 21:49

Man kan väl göra som när man parkerar, tryck in bankkortet och knappa in för hur mycket man vill ladda. Blir väl för enkelt och oproffsigt. Men då kan "alla" ladda, även de som inte annars har behov av en "swish-telefon.

#5
2019-03-08 07:50

Bankkort när man parkerar? Man trycker igång appen och avslutar när man kör iväg om man inte råkar stå nånstans där det är automatisk skyltavläsning.
Jag hamnade på en gammaldags parkering med kort häromdagen och det var klart obekvämt att stå och vänta i kön när folk försökte få maskinen att läsa korten. Det är betydligt skönare att kunna lösa det inne i bilen och sen direkt gå dit man ska.

Med kommunikation i kabeln blir det ännu enklare.

#6
2019-03-08 11:05

Tidigare var laddning utanför köpcenter/affärer ofta gratis* för att locka kunder. När det nu börjar kosta att ladda kanske intresset svalnar för både för affären som tar betalt men även kanske för elbilar i stort.

* inget är aldrig någonsin gratis. Motprestationen i detta fall är att bilägaren ofta handlar något i affären där den laddar och på så sätt indirekt betalar för elen.

#7
2019-03-08 11:19

Jag LÄNGTAR efter "plug and charge" för oss i andra elbilar än Tesla, alltså plugga in och laddningen startar automatiskt, bilen identifierad av sitt VIN-nummer. Det förutsätter iofs uppkoppling och något form av avtal med laddoperatören.

#8
2019-03-08 15:25

Håller med, det är ljusår kvar till en skaplig infrastruktur för laddning med automatiserade stationer och det behövs dessutom många fler laddplatser.
Men det är på gång och det kommer väl växa fram i den takt vi köper elbilar hoppas jag. Även om jag personligen inte tror att batterier är lösningen på miljöfrågan.

#9
2019-03-10 13:21

@mw73. Tekniken och standarden för kommunikation finns redan, den måste bara implementeras av operatörerna.

#10
2019-03-11 17:02

Gatubilden kommer att se helt annorlunda ut med alla laddstolpar längs gatorna, en för varje bil och gatorna är proppfulla av bilar på kvällarna och nätterna. Garagen finns inte, så allt blir på gatan, nedgrävda grova kablar som tål massor av ampere. Har inte sett någon som helst planläggning och beräkning för detta, man bara PRATAR om laddstolpar hit och dit som om det vore enkelt. Jag tänker nu på Stockholm, småstäder har mera villor där man kan ladda med en sladd i sitt garage, kanske. I gemensamma garagen tycks det dessutom vara förbjudet ibland.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.