Nästa artikel
Svidande kritik mot integritetsskyddet i nya bilar
25 märken granskade

Svidande kritik mot integritetsskyddet i nya bilar

Publicerad 6 september 2023 (uppdaterad 8 september 2023)
Nya bilar är ”mardrömmar på hjul” när det gäller att samla in känslig, personlig information och sedan sälja den vidare till andra. Det visar en ny genomgång av 25 märken.

Nya bilar är en mardröm för den som värnar om sin digitala integritet. Det visar en ny genomgång som den ideella organisationen Mozilla Foundation gjort.

Mozilla är kanske mest känd för webbläsaren Firefox, men organisationen gör också genomgångar av hur olika produkter och tjänster på nätet hanterar data. Nya bilar visar sig vara den sämsta produktkategorin som Mozilla någonsin granskat.

Genomgången har gjorts på den amerikanska marknaden och i Europa omfattas den här typen av datainsamling av GDPR som ger bilägarna vissa grundläggande rättigheter när det gäller integritet och datainsamling. Men som Vi Bilägare visat tidigare fungerar det inte alltid i praktiken.

Toyota har tolv olika integritetsavtal för vissa modeller, som omfattar olika delar av bilen och de digitala tjänsterna. Foto: Simon Hamelius

25 olika bilmärken har granskats och inget av dem får godkänt. Bilarna samlar in mängder av känslig, personlig information som exempelvis ansiktsuttryck, vikt, hälsodata och gatuadresser. Bilarna vet också hur fort du kör och vad du lyssnar på.

– Många tror att bilen är ett privat utrymme där du kan ringa din läkare, ha ett personligt samtal med ditt barn på väg till skolan, gråta över att ha gjort slut eller köra till ställen du inte vill att någon ska känna till. Men det stämmer inte längre överens med verkligheten, säger Jen Caltrider, chef för projektet ”Privacy not included” hos Mozilla.

Hon fortsätter:

– Alla nya bilar i dag är integritetsmässiga mardrömmar på hjul som samlar in enorma mängder personlig information.

”Nya bilar är den sämsta produktkategorin som Mozilla någonsin granskat”

Med hjälp av sensorer, mikrofoner, kameror och den ihopkopplade mobiltelefonen kan biltillverkarna bygga en nästan komplett bild av bilägarens privatliv. Mycket data samlas också in med hjälp av bilens mobilapp och tillverkarens hemsidor – data som sedan kan säljas eller delas med tredje part.

Det går heller inte att bekräfta att den data som samlas in alltid krypteras på ett säkert sätt.

Många av bilmärkena i granskningen ger sig själva rätt att sälja eller dela med sig av dina personliga uppgifter till andra. Foto: BMW

Inget märke får alltså godkänt, men vissa sticker ändå ut på ett ännu mer negativt sätt än andra – åtminstone på den amerikanska marknaden.

  • Förutom att Nissan enligt avtalet har rätt att samla in data om bilägarens genetik, beteende, hälsodiagnoser och sexaktiviteter (!), kan dessa uppgifter även säljas vidare till andra för att hitta ”psykologiska trender”.
  • Även Kias integritetspolicy ger rätt att övervaka bilägarens sexliv.
  • Volkswagen tar reda på om du använder säkerhetsbältet och på vilket sätt du bromsar. Det kombineras med bilägarens ålder och kön för att skräddarsy annonser.
  • Mercedes levererar bilar med appen Tiktok förinstallerad – en tjänst som hamnat i hetluften på grund av integriteten och som även förbjudits i vissa kretsar.
  • Hos Subaru anses även passagerarna vara ”användare” som samtycker till villkoren. Det är upp till föraren att informera passageraren om att bilen samlar in så mycket privata uppgifter.
  • Tesla får ofta beröm för sin mjukvara och tekniknivå, men hamnar sist i granskningen. Elbilstillverkaren får underkänt i samtliga kategorier och hävdar också att den som stänger av uppkopplingen kan orsaka sin bil ”allvarliga skador”.
  • Hyundai har rätt att skicka data till polis och myndigheter även utan en formell förfrågan eller begäran.

”Alla nya bilar i dag är integritetsmässiga mardrömmar på hjul”

Om den här typen av uppgifter hamnar i fel händer kan det få katastrofala följder. Och det är inte omöjligt: både Volkswagen, Audi, Toyota, Tesla och Mercedes har haft dataläckor som omfattat miljontals användare de senaste åren.

Många av biltillverkarna avstår från att kommentera resultatet, och det fåtal som svarar hävdar att bilägaren i många fall kan stänga av funktionerna. Det har dock två problem: dels måste bilägaren aktivt stänga av dem i stället för att den som vill kan aktivera dem, och dels kan det göra att bilägaren inte kan dra nytta av viktiga funktioner i systemet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 10 september 2023 Det står faktiskt att den…
  • 9 september 2023 Renault/Dacia var bäst,…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.