Bild
Nästa artikel

Sverige har nu 50.000 laddhybrider

Nyheter

Beståndet förväntas öka några år till för att sedan bli omkört av elbilar.

Branschorganisationen Power Circle har sammanställt det totala beståndet av elbilar och laddhybrider i landet. Sammanlagt rullar nu över 70.000 laddbara fordon på våra vägar och merparten av dem – över 50.000 – är laddhybrider.

Vanligaste laddhybriden är Volkswagen Passat GTE, följd av Mitsubishi Outlander PHEV och Kia Optima PHEV. Power Circle förutspådde i sin rapport ”Elbilsläget 2018”, att försäljningen av laddhybrider förväntas nå sin topp 2025 med 38 procent i andel för att sedan dala märkbart till förmån för rena elbilar.  


I slutet av 2019 tror Power Circle att det kommer att finnas 110.000 laddbara bilar i Sverige. 


Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Vi Bilägare 2019/01 Biltest: KiaOptima/MitsibishiOutlander/VWPassat

LYSANDE LADDNING Laddhybriden är den lysande raketen på bilförsäljningens himmel. Fältet anförs av en sydkorean, en japan och en tysk – vilken av Kia Optima, Mitsubishi Outlander och Volkswagen Passat kan få dig att börja köra på sladd? Kia Optima SW Plug-In Hybrid Mitsubishi Outlander PHEV Volkswagen Passat GTE SC   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 12 sidor  

Kommentarer

#1
2019-02-11 13:08

Jag väntar på Några vettiga prissatta phev varianter i en vettig golf familjestorlek och som inte väger 2 ton men jag antar att jag får vänta.

2tons dunderklumpar i suv atribut går helt bort i min värld.

#2
2019-02-11 14:11

Jag roade mig att kolla upp Outlander PHEV, en två tons klump... snittet för ca 225 fordon låg på 0,42 liter/mil. Jag tror ett snitt på ca 0,2 liter/mil är fullt nåbart med vanliga bilar (typ Astra, Octavia osv). Om vi verkligen ville minska ner utsläppen i väntan på mer elbilar så vore en hybridisering av vanliga bilar det bästa och lättaste sättet. Dock kvarstår ett problem, elen som skall tas fram är inte så miljövänlig som många tror. Många länder har nästan bara "smutsig" el.

#3
2019-02-11 14:17

Vargen. Det hade troligen varit fullt möjligt att vi haft sådana snåla bilar redan i dag, men all avgasrening tar en ganska stor del extra bränsle. Så i realiteten så renar vi avgaserna genom att förbränna mer bränsle.

#4
2019-02-11 14:45

En fis i rymden!

#5
2019-02-11 14:51

Funderar själv på en T8 bara för att det är så trevligt under omkörningarna;-), men vet av erfarenhet att de dricker upp emot 0,8 l/milen i verklig körning. Så den där besparingen är i själva verket en ökning.

Det som många inte tänker på är att inbesparat bränsle istället möjliggör att någon annan konsumerar motsvarande mängd energi. Dessutom medför energieffektiviseringar mestadels att vi kan öka annan alternativ konsumtion istället - och utsläppen ökar.

Rekyleffekten kallas det också, något som sällan nämns i media. https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2009/Oktober/Rekyleffekten--energie...

MVH AL

#6
2019-02-11 16:11

Jag tror det slutar med ransoneringar, begränsningar mm. Vi kommer att köra ända in i kaklet när det gäller miljön, först när det nästan är försent och maten inte längre står på bordet så börjar paniken uppstå och förändringar kan ske. Dessutom måste regelverk för utsläppen vara på global nivå, annars kommer det inte att funka. Hur kontrollerar man sedan utsläppen utan att det fuskas? Nä, tron på teknik skall lösa problemet förblir nog mest en tro. När fler gick över till diesel köpte man till början en vanlig bil, men många upptäckte snart att nu kan jag köra en SUV och fyrhjulsdrift på samma mängd bränsle med en diesel motor, så varför skall jag inte göra detta? A.L, för en gång skull håller jag med dig...jag tror inte ens man behöver gå så långt som snacka om rekyleffekt, utan man konsumerar i olika former och det man eventuellt sparar ihop, slösar man iväg på något annat. Exemplet ovan är ett typiskt sådant exempel, jag sparade på att gå ifrån bensin till dieselmotor, så nu kan jag blåsa iväg den besparingen på SUV kaross och fyrhjulsdrift.

#7
2019-02-11 16:35

Vargen. Ja det är ju bra att du sent om sider har förstått det. Med den insikten kan du då också upphöra med ditt korståg mot SUV:ar.
Det är ju den totala konsumtionen som påverkar utsläppen. Inte om man tankar SUV;en för några hundralappar extra (kapital som man alltså då får spara in på alternativ konsumtion).

En hundring är alltså en hundring som ekonomerna brukar uttrycka det.

MVH AL

#8
2019-02-11 16:45

Motorjournalister överlag verkar väldigt positiva till dessa s k "supermiljöbilar". Men själva flyger ni runt och provar bilar över hela världen. Det är lite som alla dessa influencers som talar vitt och brett om vikten av miljön, samtidigt som de flyger runt planeten som tokar. För att inte tala om alla de som med sina privatplan flyger till Davos och där håller låda om hur alla vi andra skall inskränka oss för miljöns skull.

Så min fråga till ViB är: Klimatkompenserar ni?

.

#9
2019-02-11 18:07

Men om alla vet att SUV har högre utsläpp, varför vill man ha detta? Fullständigt ologiskt. Dessutom är större SUV också problem i trafiken, dels för förarna själva och för andra trafikanter. Vi måste dra ned på utsläppen, och att köra SUV är att göra precis motsatsen. Bara genom att vi efterfrågar SUV gör att biltillverkare lägger energi på fel saker.

#10
2019-02-11 18:27

@Styggavargen

Det är inte SUV i sig som är problemet: Det är mängden vi kör och tyngden i samtliga våra bilar. Om bil A drar 0.5 liter och körs 200 mil, emedan bil B drar 1.0 liter och körs 100 mil... vem har förbrukat mest? En Hummer som körs hälften så mycket som en Fiat Punto är precis lika "miljövänlig".

.

#11
2019-02-11 20:15

Synd att du ser det på det sättet, det är medelvärdet av tyngden som är det intressanta. Eller tror du någon som köper SUV kör mindre och kortare sträcka enbart för att kompensera det högre utsläppen? Tror du påverkar lite eller mycket om alla går över till SUV?

#12
2019-02-11 20:17

Vargen: Om det nu finns i dina ögon för många SUV:ar så leder det inte till något annat än ett högre oljepris. När priset på olja stiger kommer konsumenterna justera ned sin konsumtion. Med andra ord; Vi kommer köra färre mil med SUV:arna än med en mindre och snålare bil.

I annat fall - givet att dina teser stämmer - så måste oljekranarna öppnas upp på vid gavel (för att möta dessa energislukande monster) och så har ju inte inträffat. OPEC flaggar tvärtom för att man skall dra ner på sin produktion samtidigt som skifferoljan i USA är på väg att ta slut. Det kommer i sin tur sannolikt driva upp priset igen - och dina förhatliga SUV:ar blir dyrare att köra.

Det du alltså måste titta på är hur mycket fossil energi som utvinns totalt. Att fokusera på användningen löser inga problem enligt AGW-tesen.

Men jag har inga invändningar mot att man slutar med SUV. Då sänker vi transportkostnaderna vilket förstås är rationellt. Med lägre kostnader för våra transporter kan vi istället konsumera något annat - såsom en extra semesterresa alternativt nya kläder, smink, hundmat, en extra biff på lördagkvällen eller vad man nu föredrar att lägga sina resurser på.

MVH AL

#13
2019-02-11 20:27

@Styggavargen

En Dacia Duster är ju en SUV. Den väger typ 1250 kilo. En genomsnittlig Volvo kombi väger över två ton. Bara blodsbatteriet i en i-Pace väger över 700 kg.

Är du med på vad jag menar om att korståget mot just SUV är lite ogenomtänkt? :)

.

#14
2019-02-11 20:41

Klarsynt: Du är lika duktig som vargen på att fabulera med siffrorna....nej, en genomsnittlig Volvo-kombi väger inte över 2 ton.....min V90 som är ganska välutrustad har en tjänstevikt på 1832 kg......
Vad tror ni att ni kommer med att ljuga så i tråd efter tråd om siffror och förbrukningar? Det enda ni åstadkommer är att undergräva förtroendet för det ni skriver....

#15
2019-02-11 20:43

En Duster 4WD med blods-diesel väger drygt 1450 kg - men absolut mycket mindre än en Volvo.

#16
2019-02-11 21:00

@ Henrik M

Du har aldrig hört talas om avrundning?

Men i vart fall. Här Volvo XC90 (vilket inte är en SUV):
Tjänstevikt (beroende på motortyp, växellåda etc.) 2078–2343 kg
Totalvikt (beroende på motortyp, växellåda etc.) 2630–3010 kg

Ditt förtroende är härmed på en ny lågvattennivå.

@ Pi

En genomsnittlig Duster med sugmotor väger ~1250 kg.

.

#17
2019-02-11 21:38

Sverige: ~5 miljoner bilar. Varav 50k består av hybrider. Dvs 1%.
Dessa hybrider körs på fossil bensin och diesel, säkert i snitt till minst hälften av motsvarande förbrukning.
Så 0.5% mindre förbrukning senaste året då? Nuvarande ökningstakten är knappt 50k bilar per år.
Dvs så äts all minskad förbrukning just nu upp av att det blir fler bilar.

Alltså. Jag är för miljövänliga grejjor. Men man behöver banne mig göra en verklighetskontroll innan man hoppar ut för lämmelstupet av lycka...

#18
2019-02-11 22:21

Klarsynt, sedan när blev en XC90 inte en SUV utan en genomsnittlig Volvo kombi? Kom igen...

#19
2019-02-11 22:52

Nu är det så att MPV/SUV har högre profil, mer luftmotstånd...högre förbrukning. Så ja, kalla du det vad du vill... vikt och aerodynamiska egenskaper måste gå före för att få ned utsläppen. Hade varit lika mycket emot MPV, om det nu skulle vara så att alla började köra en sådan. Nu är MPV mer praktisk, än en SUV...så ur den synvinkeln hade det inte varit lika mycket tokerier. Problemet med högre bilar drabbar oss andra negativt, sikten blir sämre.. och säkerheten blir också sämre för oss. Skall vi också åka runt i SUV/MPV?? Men vi är snart där, när det inte går att åka runt i en vanlig bil längre... riktig trist utveckling bara för att alla plötsligt är rädda i trafiken.

#20
2019-02-12 09:36

@Styggavargen

En SUV i innerstan (där den mest används) eller i terrängen (vilket det en gång var menat att den skulle användas) har obetydligt högre luftmotstånd än en kombi. Detta för att hastigheten är så låg. Där spelar istället fordonets tyngd en betydligt större roll för förbrukningen.

Så jag är helt enig med dig när det gäller ditt korståg mot tyngd (t ex blodsbatteriet om 700 kg i en i-Pace), men korståget mot just SUV ser jag som mindre genomtänkt, eftersom en SUV inte alls behöver ha högre förbrukning än en annan typ av bil. Samt, förstås, att man kanske borde se till körsträcka i första hand. Bilarna blir ju (till viss del) snålare men vi kör desto längre. Ett av alla nollsummespel.

.

#21
2019-02-12 09:05

Underbart när folk drar ner byxorna på sig själva så.......nej Klarsynt, XC90 är en SUV, du skrev klart och tydligt genomsnittlig Volvokombi. Då la jag in vikten på min V90, men ska man bara petig då du skrev genomsnittlig, så borde man tagit medianvikten mellan V60 och V90. Och för att peta lite till i din oreda......även om du hänvisar till XC90 som en vanlig kombi, så ska du ju då ta snitten frånV60 till XC90 och då är du nog under 2 ton ändå....så oavsett hur du vrider och vänder på det får du nog i detta fall inse att du gjorde bort dig lite......och jo, jag anser fortfarande att du och vargen väldigt ofta fabulerar runt med siffror på vikt och förbrukning för att det ska passa eran världsbild. Men som sagt, det gör inte att man får större förtroende för era åsikter. Jag har alltid respekterat folk med andra åsikter än mig själv, tills de försöker pracka på anda deras åsikter genom lögner och skitsnack.....

#22
2019-02-12 09:31

Klarsynt/Antifeministen - eftersom du jämför med en XC90 så bör väl jämförelseobjektet i alla fall vara 4WD och dessa är dessutom ofta blod-dieseldrivna så min uppgivna viktsiffra är nog mera realistisk än din vad gäller en Duster.

#23
2019-02-12 10:12

Volvo blir allt tyngre, karosseri spelar ingen roll. Det var lite kul när V90 presenterades, och det kom uppgifter om ca 1600-1700 kg... vilket var lite väl optimistiskt. Volvo vad jag vet inte lagt ansträngningar på att minska vikten, då det antagligen blir problem på säkerhets sidan. De lovar att ingen skall dö i en Volvo, kanske det finns en klausul som inte inkluderar en Volvo som krockar med en annan Volvo? Men vikt och aerodynamiska egenskaper måste optimeras om man vill ha ett fordon som är snålt. Att tro att tekniken löser detta problem är nog att stoppa huvudet lite i sanden. Jag menar bara, energin vi använder är inte klimat neutral... överallt i andra sammanhang försöker man få ned förbrukning av energi, göra komponenter snålare... inom bilindustrin verkar man nästan vara förblindad och verkar tro att energin kommer helt gratis. Inget är gratis!

#24
2019-02-12 10:14

Hahaha, en Duster diesel väger mer än en Octavia!? Är det sant!?

#25
2019-02-12 10:24

Bara att kolla i "bilregistret", Vargen.

#26
2019-02-12 10:28

Octavia diesel AWD enligt Skodas egen hemsida, 1516 kg tjänstevikt. Duster diesel AWD enligt Dacias hemsida, 1398 kg.
Käll-kolla gärna innan du vräker ur dig dumheter Vargen......
Nu är dock Octavian lite längre än Dustern så slår man vikt kontra längd är de nog ungefär lika tunga.

#27
2019-02-12 12:27

Min väger 1373 kg.. som vanligt drar du upp den tyngsta versionen av Octavia som dessutom nästan aldrig säljs. Diesel behöver man knappast på en Octavia, men visst har du diesel så har du en förbrukning runt 0,4 liter/mil...det klarar knappt en V40 av att köras på..

#28
2019-02-12 14:47

Det var Diesel-Duster som Pi och Klarsynt diskuterade sinsemellan och som du reagerade på, därför la jag fram siffrorna för Diesel-awd.
Men visst kan vi jämföra som du vill, Duster fwd med bensinare, 1254 kg tjänstevikt. Din Octavia 1373.......

#29
2019-02-12 14:47

Dubbelpost

#30
2019-02-12 15:34

50.000 st varav 25.000 går på export till Norge 2019.

#31
2019-02-12 16:14

Jag sökte vikten i bilregistret efter en Dacia diesel 4wd som jag hittade på Blocket - därav min viktuppgift.

#32
2019-02-12 16:22

Pi: Du får inte glömma att det går inte diskutera med verklighetsförankrade siffror när man skriver mot Vargen....Självklart borde vi förstått att den tyngsta modellen av Duster skulle ställas mot den lättaste Octavian, annars faller ju hans världsbild....

#33
2019-02-12 22:06

Henrik M

Haha jag har märkt att det är lönlöst att svara på styggavargens kommentarer. Så fort man kommer med fakta som inte överensstämmer med hans världsbild så slutar han svara. Likväl är han tillbaka för att spamma nästa artikel som handlar om något annat än en Skoda Octavia.

#34
2019-02-13 20:10

Henrik - det var nog främst Klarsynt/"Trångsynt"/Antifeministen som jag "diskuterade" emot i detta fall...:)

#35
2019-04-08 11:42

Jag ska också köpa en laddhybrid när det har instalerats tvåmiljoner laddstolpar i Sverige

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.