Bild
Nästa artikel

Svenskt pris på Jaguar E-Pace

Nyheter

Så mycket kostar den lilla kattungen från Jaguar, småsuven E-Pace.

I somras presenterade Jaguar det nya småsyskonet till F-Pace. Den 4,4 meter långa Jaguar E-Pace har nu rullat in i svenska bilhallar.
– Vi är övertygade om att vi kommer att se många nya kunder som aldrig tidigare funderat på en Jaguar, men som nu attraheras av designen och överraskas av priserna, säger Jonas Lindow som arbetar som Country Manager på Jaguar Land Rover i Sverige.

Prislappen börjar på 329.900 kronor för instegsversionen som är en diesel på 150 hästkrafter. Liksom resten av motorerna har den en cylindervolym på två liter och är fyrcylindrig. Övriga motoralternativ på dieselsidan är en 180-hästars- och en 240 hästarsversion. Manuell låda går att välja på de motorsvagare varianterna och 150-hästarsversionen går att få med fyrhjulsdrift. De andra driver på alla hjul som standard.

När det gäller bensinmotorer finns det två varianter att välja på: 250 och 300 hästkrafter. Båda har fyrhjulsdrift och automatlåda.  

Jaguar förutspår att storsäljarna blir 180-hästars dieseln med fyrhjulsdrift och automatväxellåda som kostar 412 900 kronor, samt 250-hästars bensinaren som kostar 416.900 kronor. Biltillverkaren tror också att det kommer att säljas fler bensindrivna E-Pace än dieseldrivna.  

Diskutera: Vad tycker du om Jaguar E-Pace?
 

Kommentarer

#1
2018-02-13 09:38

Priserna verkar initialt låga för en Jaguar, sen ser man att mycket av det som man tar för givet som standardutrustning egentligen är extra tillbehör - så när man extrautrustar bilarna med sådant som är självklarheter som standard i billigare bilar, så hamnar den billigaste Jaguaren på runt 400 000 kr ändå... och det vet jag för jag har har själv provat att bygga en på deras webbsida. Priserna för tillvalen är astronomiska, särskilt färgvalen. Grundpriset gäller en E-Pace i en vit solid färg. Det är den enda färgen som inte kostar något extra.

#2
2018-02-13 09:55

Jaguar bör inte förväxlas med billiga franska bilar. Även om jag finner elpacen mer intressant.

#3
2018-02-13 10:08

För att få en annan färg än vit så måste man betala 9 400 kr, nästan 10 000 kr alltså.
Vill man dessutom ha en premium lack istället för en vanlig färg så är prispåslaget 18 900 kr, alltså nästan 20 000 kr.
Vill man ha varselljus, dvs separata daytime-running-lights som är standard på alla andra bilar idag, så får man betala 2 800 kr. Som standard finns bara traditionell halvljusautomatik, dvs halvljuset är på dagtid.
Avbländbar backspegel kostar 2 000 kr.
Lista kan göras lång... Så det blir en del mer när man utrustar bilen till en nivå som flera betydligt billigare bilar har som standard.

Men visst, den har klimatkontroll och elektriska fönsterhissar fram. Otroligt.

Vad den inte har, men som kanske kommer i framtiden (jag har sett olika uppgifter om detta) det är Apple CarPlay och Android Audio. För 2 800 kr kan man köpa till stöd för Jaguar/Land Rovers egna in-car app, det är deras helt egna system som kräver special-app:ar. Men Apple CarPlay och Android Auto saknas än så länge.

#4
2018-02-13 10:52

Till och börja med.. en manuell låda på en diesel-Jagga? Hur mer fel kan det inte bli? :-O
Och som du skriver Raphael, tillvalslistan är snarare måste-listan för att komma upp i en anständig utrustningsnivå.

#5
2018-02-13 11:09

Prismässigt ska den väl närmast jämföras med xc40, och då framstår den inte som dyr. Premium innebär primärt bättre marginal för tillverkare/säljare, det är väl inget konstigt med det? Och det är självfallet därför alla tillverkare (mer eller mindre) strävar dit - gör något tio procent bättre för en tjugo procentig merkostnad och ta sextio procent mer betalt. Och enklaste sättet att få upp priset är att ha löjeväckande prissättning på högst vardagliga tillbehör, som tonade rutor eller DAB radio. Definitivt inget som är unikt för bilbranschen heller utan vi konsumenter som styr - det finns efterfrågan på produkter inom olika prisspann helt enkelt och sedan får väl var och en avgöra om merpriset motsvarar ett mervärde.

#6
2018-02-13 12:33

Nu blev jag lurad. Jag trodde att en ny bil med prefixet E skulle vara eldriven.

#7
2018-02-13 13:55

Jaguar har haft bilar med E som prefix utan att vara eldriven, som E-type. ;).

#8
2018-02-13 14:39

Nu var det ju några här som ville kunna välja mer eller mindre alla nyare "finesser" som tillval och inte som standardutrustning eller i nån form av paket så dessa har ju nu plötsligt fått ett attraktivt alternativ...:)

#9
2018-02-13 15:29

Jag tycker E-Pace egentligen är rätt snygg, men den ger inga Jaguar-vibbar. Varken exteriört eller interört. Strålkastarna för små, grillen som Lotus Super Seven och interiören en mix av plast och läder och bara svart. Var är träpanelerna? E-Pace är tydligen en bil för de som vill köra bil, men då väljer man väl hellre en Alfa Stelvio? Sen är E-pace en tung bil.
Men visst är den ett val för den som inte vill vara mainsteam och välja Volvo XC40.

#10
2018-02-14 11:15

För XC40 är så mycket lättare? Ingen verkar veta vad en sådan väger. Jaguar har tyvärr utvecklats åt fel håll, tunga bilar men dock sköna att åka i. Törstiga har de blivit, men den traditionella köparen av jaguar tror jag knappt bryr sig.

#11
2018-02-15 11:01

Tog den första XC40 jag hittade på nätet, en 140kW AWD. Den hade tjänstevikt 1847 kg. WLTP Medium 174 g/km. NEDC blandad 135 g/km.

#12
2018-02-16 13:10

Trevlig interiör – tills man tittar lite närmare.
Det vanliga kromblänket. Ett gytter av knappar i ratten. I och under skärmen rader med identiska knappar utan ens någon höjdskillnad. Som hos Volvo och BMW är hastighetsmätare och varvräknare omvänt placerade.
Dock ett intressant grepp med pajdeg över instrumenten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.