Bild
Nästa artikel

Svenskar köper mindre bensin

Nyheter

Bensinpriset har i år inte bara varit rekordhögt. Svenskarna har också köpt mindre bensin, visar färsk statistik.

Under första halvåret 2012 har försäljningen av drivmedel minskat, visar preliminära siffror från Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet. Bensinförsäljningen har minskat med hela 8,5 procent jämfört med samma period förra året och dieselförsäljningen har minskat med två procent.

– Energieffektivare fordon är en del i förklaringen, men en lägre ekonomisk aktivitet kan också spela in, säger Ulf Svahn, vd på Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet, i ett pressmeddelande.

Det är dock inte alla bränslen som ser en minskad försäljning. Etanolbränslet E85 är på uppgång och har ökat med 5 procent.

Motormännens informationschef Jon Stenbeck säger i en intervju med Expressen att de högre bensinpriserna är en del av förklaringen, men också att hybridbilarna blir fler på de svenska vägarna.

Diskutera: Hur ser du på den minskade bensinförsäljningen?

Kommentarer

#1
2012-07-31 17:19

Den minskade bensinförsäljningen kommer bara att mynna ut i att staten höjer skatten så att de inte får in mindre pengar till statskassan.

#2
2012-07-31 17:35

Japp! Stålarna ska in så att diverse verk kan festa upp pengarna!!

#3
2012-07-31 23:34

Bilar som går på diesel och fordonsgas ökar i popularitet. De som har bilar som kan köras på E85 tjänar på att tanka det i stället för bensin. Hybridbilarna blir fler och nya bensinbilar blir allt snålare. Sedan kör vi kanske inte så mycket som förr. Inte konstigt då att bensinförsäljningen går ned.

#4
2012-08-01 00:11

Jo, men försäljningen av dieselbränslet går ju också ner... trots fler dieselfordon. Tror många kör kortare sträckor nu eller inte lika ofta. Själv samlar jag ihop mina körningar och försöker uträtta så mycket varje gång jag tar bilen, så jag kör mindre, men boende ute på vishan med tunt om kommunala transporter så behövs bilen...

#5
2012-08-01 09:23

Många med bensinbilar väljer att blandtanka bensin+E85.
40% klarar de flesta motorer bra och det sänker bensinförsäljningen och höjer etanolen.
Men naturligtvis är det som Hacken skriver, staten har naturligtvis ögonen på det här och justerar också skatten därefter.

#6
mcregor
2012-08-01 10:23

Kanske en önsketanke men denna nedgång i bränsleåtgången skulle vi säkert kunna nå utan att dra ner körsträckan bara vi hejdade högerfoten lite och sänkte vår medelhastighet och rent allmänt körde lite mera ekonomiskt. Tror tyvärr att många fortfarande lever i villfarelsen att högre hastighet inte kostar speciellt mycket mera i förbrukning men för de allra flesta bilar så är det tyvärr långt ifrån sanningen - tvärtom kan förbrukningen dra iväg högst drastiskt vilket man själv kan konstatera om man bara gör sig omaket att göra lite egna tester. Mest ekonomiskt går troligen alla bilar i den lägsta hastighet som man kan hålla på högsta växeln. Sen kanske inte skillnaden är så drastiskt när man höjer hastigheten 10-20 km/t men sen kommer den - inte minst i s k miljöoptimerade bilar. Sen förstår också jag att det inte är praktiskt att köra i t ex 70 km/t men ur förbrukningssynpunkt skall man nog helst nöja sig med kanske 90 km/t som maxfart.

#7
2012-08-01 10:27

Precis. När det nu är förmånligt att tanka E85 så lär det inte dröja många veckor innan krämarna i riksdagen höjer den skatten också.

Inget parti lär vara emot..

#8
2012-08-01 14:08

Det måste delvis vara mitt fel. Bytte in en bensinbil som snittade litern mot en diesel som går på halvlitern.

#10
2012-08-01 22:33

@ck, varför inte?
http://etanol.nu/

#11
Leif Larsson
2012-08-02 10:07

@mcregor: Helt rätt. Bra analys. De som blåser på motorvägen i 130 knyck har vinster ,inte i tid kanske, men i bränslekostnader om de sänker farten till 90km/h

#12
2012-08-04 14:21

Här på Öland får man vara glad om man kan köra så fort som 80.
Oftast går det i 60-65.
Utom vid fartkameran där det bromsas till 55. På en 80-väg...
Blir mycket fina utsläpp tack vare kameran.

Intressant nog trilskas Trafikverket med att byta skyltar varje sommar och sänka fartgränserna. Det är rena slöseriet med pengar, då man ändå aldrig kan köra 90 på sommaren.

Mycket kan sägas om Trafikverket, men knappast något om att de kan hantera sina pengar. Skulle vara intressant att veta hur många miljoner deras informationsskyltar vid Ölandsbron kostat... Skyltar som nästan aldrig används. Utom just nu, när de varnar för trafikstörningar på grund av en "cykeltävling".
Det är Ironman som de syftar på, men den tävlingen äger inte rum nu, utan den 18:e aug....

#13
2012-08-05 10:02

Men hultarn
Om man bromsar in till 55 på en 80-väg vid en fartkamera så är man ju säker på att inte få fortkörningsböter, inte kan man väl hålla 80 på en väg där det är tillåtet att hålla 80?

#14
2012-08-06 20:58

Blåser på i 130 knyck.. Ja det börjar närma sig ljudvallen där ;)

Om man ska köra 90 på motorvägen är ju hela konceptet med motorväg överflödigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.