Bild
Nästa artikel

Svenska priser på T-Cross

Nyheter

Den lilla suven från Volkswagen börjar säljas. Här är uppgifter om vad den kostar och motoralternativ.

Det är först i slutet av april som Volkswagen T-Cross lanseras i Sverige, men den går att beställa nu. Bilen är framhjulsdriven och motoralternativen är två enliters bensinmotorer på 95 eller 115 hästkrafter. Senare kommer också en dieseldriven version på 1,6 liter och 95 hästkrafter.

De svenska priserna är:
1,0 TSI 95 hk: 199.900 kr 
1,0 TSI 115 hk GT: 223.900 kr (med DSG: 239.400 kr)
1,6 TDI 95 hk: 234.900 kr (med DSG: 250.400 kr)

Volkswagen lyfter fram att T-Cross är rikligt utrustad även i grundutförande och menar att den är en av de säkraste suvarna i sin klass. Exempel på det som ingår i alla bilar är LED-dagsljus och bakljus i LED, autobroms med fotgängarigenkänning, filhållningsassistent, Hill Start Assist för enklare start i backe, samt trötthetsvarnare. Tillval är döda-vinkelnvarnare, parkeringssensorer fram och bak och varning för korsande trafik bakom bilen. Adaptiv farthållare är standard i GT-versionen, men inte i grundversionen. 

Bland tillvalspaketen hittar vi bland annat dragpaket för 13.900 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Cross?

Kommentarer

#1
2018-12-11 10:08

DYRT!
18" fälgar på GT ... var det så genomtänkt

#2
2018-12-11 10:24

Ingen 4-cyl 1,5 TSI 150 hk?

#3
2018-12-11 10:28

Konstigt att inte backvarnare ingår som standard.
Med automatlåda stiger väl priset med minst 20´ och då blir det ganska mycket för en småbil.

#4
2018-12-11 10:48

saabnisse - om du läser artikeln framgår det precis vad automaten kostar i tillägg - vilket är lite mindre än det du nämner.
Sen håller jag med om att prisbilden generellt känns lite för hög för en såpass liten bil.

#5
2018-12-11 11:38

Dagsljus-LED, autobroms, filhållningsassistent och hill-start-assist är väl närmast att betrakta som standard hos flera tillverkare så ”välutrustad”... nja nja.

#6
2018-12-11 12:09

För dyrt. Förstår varför folk hellre väljer en Skoda eller Seat. Blir billigare.

#7
2018-12-11 12:13

Helt ok, dock är dem under ljusen ruskiga.. mycket snyggare om dem inte fanns med alls. En annan sak är att bågarna på taket ska tusan gå att välja bort, det är enbart för dem som kampar 88 gånger i månaden, annars är dem helt onödiga.

#8
2018-12-11 12:37

Jo, av det som räknats upp så är ju inte standardutrustningen speciellt imponerande så där håller jag med Raphael.
Och eftersom VW t ex haft adaptiv farthållare som standard (i Sverige i alla fall) i Golf 7 sen 2013 å är det ju märkligt att man skall behöva betala extra för detta i en ny bil år 2019 och en bil som dessutom inte är speciellt billig...

#9
2018-12-11 12:38

Pi, mitt antagande med prisbilden var inkl. backvarnare som jag tycker borde höra till standardutrustningen!

#10
2018-12-11 12:49

För 254kkr får man en SEAT Ateca med 1.5 TSI 150 hk DSG. En bil som är minst en storlek större, och bara litet dyrare än T-Cross med DSG. Aronan är förstås rejält billigare. Håller med Axa (#6) -- VW har satt för höga priser. Synd, för jag tycker det verkar vara en bra bil, och vettigare än T-Roc.

#11
2018-12-11 13:01

I grund och botten är detta samma bil som Seat Arona, och visst har Aronan lägre pris men den är verkligen ”naken” i sitt grundutförande och kräver en hel del ibockande på tillvalslistan och då stiger priserna ganska rejält.

VWs börjar få det tätt, och T-Roc känns som en ”mitt-emellan-modell” utan en självklar plats i utbudet. T-Cross är i B-segmentet och Tiquan i C-segmentet. Men T-Roc hamnar mellan segmenten. T-Roc med 150 hästars diesel och 4-hjulsdrift kostar som en Tiguan med samma drivlina.

Och så har vi internkonkurrensen, dvs VW-gruppen som konkurrerar med sig själv. Seat Arona vs T-Cross. Och det kommer en Skoda också...

Det var lättare att förstå VW-gruppen tidigare, då Seat gjorde några unika modeller som minibussarna/crossover kombis som inte fanns hos någon annan i VW-gruppen.

#12
2018-12-11 18:01

Snygg bil , men snålt Volkswagen att ta extra betalt för adaptiv farthållare.

#13
2018-12-11 22:04

ful bil, Och snålt Volkswagen att ta extra betalt för adaptiv farthållare.

#14
2018-12-12 11:11

Tyvärr - fin bil men lite väl höga priser, klena motorer och tramsigt med löjlig "GT-version". Det ska INTE vara dyra obekväma lågprofildäck på vanliga bilar och än mindre på en "SUV". Ser i övrigt ut som en väldigt trevlig form av bil - om bara pris, troligt "sportstötighet" och dragvikt varit bättre så...

#15
2018-12-12 13:29

Vanlig Polo är från 50-tusen och mer billigare med samma motor och dessutom bättre bil i samtliga avseenden

#16
2018-12-12 18:28

Svenne, hur vet du att den är bättre?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.