Bild
Nästa artikel

Svensk prislapp på A-klass

Nyheter

De svenska priserna och lanseringsdatum för Mercedes minsting är fastställda.

I början av februari offentliggjorde Mercedes nya generationen av A-klass. Den har bland annat fått rymligare bagageutrymme, ha bättre runtomsikt och fått Mercedes nya typ av infotainmentsystem, MBUX, med intelligent röststyrning. Bilen har dessutom fått vissa självkörande egenskaper.

Nu är det svensk säljstart för A-klass och först ut är dieseldrivna A 180 D, som kostar från 275.900 kronor. Då ingår bland annat sjuväxlad automatlåda och filhållningsassistent. Det finns också en bensindriven version att välja på: A 200 som börjar på 283.900 kronor. I extra välutrustade SE Edition-utförandet är priserna istället 285.900 kr (A 180 d) respektive 289.900 kr (A 200).

Senare under våren kommer vad Mercedes Sverige tror blir storsäljaren: Bensindrivna A 180 med manuell växellåda. Nya A-klass kommer till bilhallarna i början av maj.  

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes A-klass?
 

Kommentarer

#1
2018-03-06 08:50

snygg !!
Men pris påslaget för fälgarna som knappast är standard lär vara 12000:- minst.

#2
2018-03-06 09:36

Biltillverkare är roliga, när allt fler vill ha bensin motorerna blir de dyrare än diesel. För några år sedan var det precis tvärtom. Vilket hyckleri!

#3
2018-03-06 09:39

Fast jag får tacka dem samtidigt, min bil jag köpte för fyra år sedan blev bensin då jag för första gången funderade över diesel dog idén direkt, varför då betala 20 papp mer för diesel motor. Alla ville ha diesel då (2013). Gör man tvärtom verkar det ändå till slut bli bra!?

#4
2018-03-06 10:14

Mercedes gör lätt de snyggaste tyska bilarna just nu. Men att lansera diesel först? Inte speciellt seriöst. Såg att Toyota ska sluta sälja diesel i Europa redan i år:
https://www.dagbladet.no/nyheter/toyota-skal-slutte-a-selge-dieselbiler-...

#5
2018-03-06 11:20

Styggavargen

A200 och A180d är inte jämförbara, bensinaren har nästan 50hk mer.

#6
2018-03-06 13:59

Okej, jag skall definitivt titta på Mercedes som märke nästa gång jag byter bil.

#7
2018-03-06 14:50

A-Klassen har blivit riktigt fin. Jäkligt mycket pondus för att vara en "småbil". Kan mycket väl tänka mig ett köp. Förhållandevis billig, låg förbrukning, låg skatt, fullspäckad med S-Klassteknik och supermodern inredning. Mmm ...

#8
2018-03-06 15:19

Sinnessjukt dyr för vad man får. Är mindre bil för pengarna ju mindre bil man köer det "nya" för tyskarna? Man får verkligen hoppas den här är mer speciell invändigt än den gamla - för den var pinsam kontra pengen.

#9
2018-03-06 15:35

Roger, jag kan hålla med om att priset kan kännas något onödigt högt, men notera ändå att automatlåda för 23 000 ingår i priserna ovan - plus filhållningsassistent. Säkerligen har man också ökat på grundutrustningen överlag. Den mest relevanta prisjämförelsen blir ju annars A180 med manuell låda. Tyvärr framgår inget pris i artikeln ovan, men den utgående A180 med manuell låda kostade från 228 000 (listpris). Den gamla A200 låg på lite drygt 250 000 med manuell låda, så hänger man på automatlådan och filhållningsassistenten - och en del annat i den förmodat utökade grundutrustningen - blir priset ganska ok, trots allt. Så, den nya A180 med manuell låda blir nog marginellt dyrare än den utgående modellen - men ack så mycket modernare.

#10
2018-03-06 17:03

Tänk om den funnits som eldriven (>50mil) med prislapp på 400.000kr och fått ladda på Tesla Superchargers - Då hade jag köpt den!

#11
2018-03-06 19:20

Jag gillar modellen. Snygg är den oxå.
Skulle kunna tänka mig en men tycker det är för dyrt för en bil i den storleksklassen.

#12
2018-03-06 19:48

Bilröven, det låter som att Tesla är rätt bil för dig. Funderat på att köpa en?

#13
2018-03-06 22:44

Jag har en Vorwärts - men kan tänka mig 2 elbilar..(n.b. Du stavar som en skit)

#14
2018-03-07 08:45

Håller absolut inte med Roger i inlägg 8 , gillar inredningen i W176 modellen. Men smaken är ju olika :)
Ett måste iaf på den äldre modellen W176 är AMG paketet. Blir en helt annan bil med det paketet. Blir säkert samma med den nya modellen W177.

#15
2018-03-07 10:37

Det är kanske ingen dålig inredning i sig - men det är inget speciellt med den. Med den prislappen, och med tanke på att bilen tekniskt är sanslöst ospeciell, borde det vara bättre.

Men Merca kör hårt på sitt. Såg nyligen en rätt kul film med Doug DeMuro på Youtube där han testar vad jag antar är det vi kallar V-klass. 45 000 dollar för en bil utan parkeringssensorer. Det är en transportbil med sittlösningar liknande de vi hade i de VW transporters vi hade i lumpen, om än läderklädda. 45 000 dollar :P Enda utrustingen var radio och växelpaddlar (!?).

Det funkar att ta betalt lite extra betalt för en C- eller E-klass motsvarande. De har ändå ett visst mått av extra förfining även i ett grundutförande. Men just A-klassen... När BMW 1-serie framstår som ett rätt prisvärt alternativ, då är det illa. Man får en 118D M-sport Xdrive för samma peng som en Merca A200D. 40 hästkrafter extra, AWD (med i grunden dyrare RWD) och i min värld en mer ombonad och mindre plastig inredning. Och jag föredrar ett par mysiga alcantarastolar framför Mercas "halvleatherette" alla dar i veckan.

Meeen som sagt - smaken är som baken :P Tvivlar för övrigt inte på att Mercan kommer hålla ihop mekaniskt bättre än BMWn.

#16
2018-03-07 11:30

150hk i 118D och 136hk i A200D får jag det till.

#17
2018-03-07 13:31

Så jäkla dyrt är det väl inte? MB är ju inte direkt kända för att bygga billiga bilar. Utrusta en Golf med 160hk, automat och ledtrålkastare så hamnar priset på ca 270t.

#18
2018-03-07 13:33

Roger

Haha har också sett det klippet. Hemsk bil, vad tänkte de på när de godkände den modellen? En opraktisk minibuss som ser ut som en skåpbil och en interiör som ser 15 år gammal.

#19
2018-03-07 19:48

Apex: Japp, en vanlig enkel Bas-Golf 1,6 TDI med 115 hk, DSG-låda, metallic, färddator med färgdisplay och Lane Assist landar på nätet på 260 300 kronor. Tar man Mercedesen med SE-Edition får man en mycket välutrustad bil - långt mer utrustad än Golfen. Börjar vi hänga på ytterligare (motsvarande) utrustning på Golfen tror jag att den nästan kommer ikapp A-Klassen prismässigt. Så nja, A-Klassen är inte särskilt dyr i prisexemplen ovan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.