Nästa artikel
Svensk minister kände till utsläppsfusket 2012
Nyheter

Svensk minister kände till utsläppsfusket 2012

Publicerad 2 augusti 2016 (uppdaterad 2 augusti 2016)
Svenska Dagbladet (SvD) har avslöjat att fusket med avgasvärden var känt långt tidigare än vad som tidigare sagts. Bland annat har både Transportstyrelsen och dåvarande näringsministern Annie Lööf känt till avgasfusket.
SvD har avslöjat att misstankar om fusk fanns redan 2007 och senast 2010 visste EU-kommissionen om att något var fel, men agerade inte. Tidningen kan också visa att Transportstyrelsen blev larmade om fusket 2012 och att också dåvarande näringsministern Annie Lööf fick information om problemet, men inte heller de valde att göra något.

Diskutera: Tror du att fusket kunde ha stoppats snabbare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-08-02 11:04
Leif Kavander

Det är illa att vi har sådana politiker.

#2 • Uppdaterat: 2016-08-02 11:06
Karl Johansson

AdBlue verkar bara finnas i teorin min har gått 1900 mil och ej indikerat att det snart är slut.
Läste att AdBlue riskerar att förstöra SCR katalysatorn då det kan bilds klumpar som slår sönder katalysatorn.
Kan vara orsaken till att SCR reningen inte är aktiv vid verklig körning.

#3 • Uppdaterat: 2016-08-02 14:36
pinjong

Oavsett vilken information Lööf har fått så är det väl en myndighet utfärdar registreringsgodkännande för nya bilmodeller. De har säkert EU-regler att följa. Möjligen kunde Lööf ställt en fråga till myndigheten om det var Volvo (med fabriker i Sverige) som misstänktes. Men annars...gäsp.

#4 • Uppdaterat: 2016-08-02 14:51
bgl

Lika goda kålsupare hela gänget!
Fast egentligen är Mikael Dambergs agerande ännu värre. Han tog över efter Lööf som departementschef och har inte heller han agerat efter den information som fanns på departementet när han tillträdde. För det är väl ingen som beskyllt Lööf för att ha kastat bort inkommen information på samma sätt som Transportstyrelsen beskylls för att ha gjort med e-post?

#5 • Uppdaterat: 2016-08-02 17:21
Eric H

Lööf har väl inte haft tid med sånt trams? Miljö och de där?
Hon har väl haft fullt jobb med att kolla om vi kan ta emot ännu fler än de önskade 30 miljonerna "nya".
Räknade kanske på "kompetensregnet"?
Finns ju en stor anledning till att journalister och politiker slåss om sistaplatsen på förtroendelistan..

#6 • Uppdaterat: 2016-08-02 18:02
Peugo

Miljön skulle må bättre av ifall man krävde en *verklig* minimigarantitid på 10 år för bilar men då skulle ju det kapitalistiska systemet inte fungera..hmm... ;)

#7 • Uppdaterat: 2016-08-02 19:01
S-E S

Alla kände till "fusket" utom Amerikanerna som hade fullt upp med sina egna problem, men de kom ju i kapp efter att ha funderat i 4 år?
Vad roligt det måste vara att njuta av historiska "nyheter".

#8 • Uppdaterat: 2016-08-02 19:56
Swemba

Hur många andra test arbetar tillverkarna med optimering för just det testet? Det är inte direkt ovanligt. Visst, VWs tilltag var i en klass för sig, men där och då ansågs det säkert inte vara mer i gråzonen än andra typer av optimeringar för att klara olika tester. Säkerligen var det så Annie Lööf såg på saken också - tvivelaktigt i gråzonen.

#9 • Uppdaterat: 2016-08-02 20:18
systembolaget

Är det någon som är förvånad?

#a • Uppdaterat: 2016-08-02 23:47
Världens vackraste man

Det här är spännande: Lööfs företrädare Olofsson blev kallad till KU när hon blev ertappad med att ha uppfört sig som en mupp. Hon lät bli att gå dit för hon tyckte inte att hon behövde gå dit. Lööf har visst blivit KU-anmäld. Det betyder att om Lööf väljer att dyka upp hos KU har hon mer råg i ryggen än fru Olofsson. Betyder detta att jag tycker att Centerpartiet under Lööf blivit så rakryggat att jag överväger att rösta på det? Nej, absolut inte!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.