Nästa artikel
Svensk bilprovning kan få konkurrens
Nyheter

Svensk bilprovning kan få konkurrens

Publicerad 19 januari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
- Vi kommer omgående att grunda ett svenskt bolag och ser fram emot att inom en snar framtid kunna etablera oss på den svenska marknaden. Vi är en erfaren, ansvarsfull och långsiktig aktör inom europeisk fordonsbesiktning och vill även vara det i Sverige, säger Juha Tukiainen, VD för A-Katsastus.

AB Svensk bilprovning har haft monopol på fordonsbesiktning i Sverige sedan 1965. Men nu har den svenska regeringen lagt ett förslag om avskaffandet av fordonsbesiktningsmonopelet från 1 januari 2010.

Som en direkt följd av detta förslag planerar finska fordonsinspektionsföretaget A-Katsastus att etablera sig på den svenska marknaden - genom stor tillgänglighet.

- Den höga kvalitet som den svenska bilprovningen har haft ska bibehållas, men vi vill samtidigt förbättra servicen och tillgängligheten för de svenska fordonsägarna. Redan 1 januari 2010, då de nya reglerna föreslås träda i kraft, kommer våra stationer i Sverige kunna erbjuda kvälls- och helgöppet, drive-in-möjligheter och fortsatt hög kvalitet, säger Juha Tukiainen.

A-Katsastuskoncernen har verksamhet i sju länder och är med sina nästan 65 procent marknadsandelar klar marknadsledare i Finland. Företaget finns även i Danmark, Lettland, Polen, Ryssland, Belgien och Estland. Nu ser nästa land ut att bli Sverige.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-01-19 15:20
Jan Wiklund (ej verifierad)

Svensk Bilprovning kan ta den kastade handsken. Se till att förbättra tillgänglighet, införa helgöppet mm så slipper vi A-Katsastus. Har en känsla av att småstationerna kommer att läggas ned direkt om finnarna tar över. Då får jag 15 mil till besiktningen.

#2 • Uppdaterat: 2009-01-19 17:28
Lägerleffe (ej verifierad)

Blir det fri konkurrens blir det pengarna som styr. Det kan möjligen verka bra, i ett kortare perspektiv.
Men då blir det stordrift som gäller och bilisterna i mindre orter kan hälsa hem - när dom ändå är bortresta på besiktningsresa och får bo på hotell.
Minska utsläppen var det... Good bye Kyoto!

#3 • Uppdaterat: 2009-01-19 17:28
P-O Franssen (ej verifierad)

Är det någon som tror att det blir billigare för oss bilägare? I Finland har priset för besiktning ökat varje år sedan det blev konkurens. Tror någon det är gratis att ha öppet kvällar och helger, jag vill inte betala mer än idag och hoppas att alla mailar Näringsdepartementet och kräver prisstopp åtminstonde ett par år framåt i tiden.

#4 • Uppdaterat: 2009-01-19 18:13
Mikael Andersson (ej verifierad)

Allt som blivit avreglerat har blivit dyrare. T.ex Taxi och elen, finns säkert mer som följer samma trend.

#5 • Uppdaterat: 2009-01-19 18:43
nilwes (ej verifierad)

Svensk bilprovning får både ris och ros för tillgängligheten som inte passar alla. De gör ett bra jobb när de kollar lätta som tunga fordon.Deras kunnighet gör att många fordonsägare får större kostnader när deras fordon nagelfars. Man måste kunna något om besiktningsarbetet innan man kritiserar.Vi behöver inga fler företag som besiktigar. Som tidigare bussbesiktningsman vid SL kan jag intyga detta.Om det finns något fel på mitt fordon vill jag veta detta. Man skall inte kunna muta sig till en godkänd besikning.

#6 • Uppdaterat: 2009-01-19 19:40
Lars-Olov Isakson (ej verifierad)

Vakna svenskar och sätt stopp för mer fri konkurrens. Allt blir dyrare för oss konsumenter, se bara på elpriset. Att regeringen vill ha prisökningar förstår jag, det kommer in mer skatt även om nuvarande regering säger sig vilja ha mindre skatter. Det tror jag inte på, det är bara girighet som gäller nuförtiden som synes på finanssmältan.

#7 • Uppdaterat: 2009-01-19 19:53
Saabnisse (ej verifierad)

Jag har alltid förundrat mig över SB:s monopol.
Om man lämnar sin bil för en årlig service på en auktoriserad verkstad borde det vara tillräckligt för att verkstaden samtidigt ska kunna utföra en godkänd besiktning.
Det måste ju ligga i verkstadens eget intresse att utföra denna besiktning på ett nöjaktigt sätt, dels för att få behålla kunden och dels för att få behålla sin auktorisation.
Det behövs inga separata besiktningsanläggningar, varken statliga eller utländska.
Vid ett flertal undersökningar av faktiska olyckor har det visat sig att mindre än 5% beror på bilen, alltså beror 95% på den mänskliga faktorn som i praktiken knappast utsätts för någon som helst besiktning.
Varför?
Den som tagit körkort 1930 och kanske praktiskt taget nästan är blind och döv men har kvar sitt körkort är ändå i lagens mening en fullgod bilförare.
Var finns logiken?

#8 • Uppdaterat: 2009-01-20 16:39
S-E S (ej verifierad)

Rätt SAABNISSE! Besiktiga bilen och föraren samtidigt. Lägg bilprovningen vid en vårdcentral!

#9 • Uppdaterat: 2010-09-29 20:48
Peugo (ej verifierad)

I Finland steg priserna och där de har sänkt priserna (få städer) går de på hela tiden på förlust (Joensuu). Privatiseringen fungerar vi vill behålla priserna så billiga de är i dag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.