Nästa artikel
Suzuki Swift S-Concept – nyfiken gul
Nyheter

Suzuki Swift S-Concept – nyfiken gul

Publicerad 8 mars 2011 (uppdaterad 8 mars 2011)
Små GTI-raketer kan man väl aldrig få för mycket av? Därför är det skönt att Suzuki Swift Sport snart är tillbaka, så här ska den se ut.

Förra generationen Suzuki Swift Sport var en körglad maskin. Motorn på 1,6 liter levererade visserligen bara 125 hästkrafter men ett seriöst chassi lyfte bilen. Priset ansågs dock något högt.

Nya Suzuki Swift är vid en första anblick förvillande lik föregångaren, men titta igen och du märker att linjerna skärpts. När det gäller Sport, som just nu visas i Genève under täckmanteln S-Concept, har det hänt betydligt mer.

Fronten har fått ny grill, nya strålkastare och större dimljus jämfört med standardversionen. Karossen har breddats med 60 millimeter vilket märks vid de speciella slitsarna på framskärmarna och den lilla dekoren vid dörrarnas nederkant.

Bakre stötfångaren har också fetats till och bakar in dubbla utblås. Högst på bakrutan sitter en rejäl vinge som ser ut att komma från förra generationen i rallyutförande. Chassit är sänkt med 35 millimeter och innanför 18-tumshjulen hittar vi röda bromsok och borrade skivor. I kupén är det skalstolar från Recaro och gula detaljer som sticker ut.

Turboladdad motor?
Det mesta av det kosmetiska lär följa med till produktion, möjligen det borrade skivorna undantagna. Om motorn sägs inget annat än att den är av samma typ som i förra generationen. Mycket talar dock för att en turbo har tillkommit och samma rykten säger att effekten kan landa runt 150 hästkrafter. Växellådan är klassisk sexväxlad manuell.

När konceptbilsförklädet plockas av är oklart. Kanske redan till Frankfurt-salongen i september.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift S-Concept?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-08 16:57
Gert Andersson (ej verifierad)

Klämmig! Rätt stilig. Men det är öfverensstämmande med sanningen och alla åldrars erfarenhet: at ingen ting i verlden är så skadeligt och förderfligt som att krocka med en liten modern automobil jämfört med en stor, modern automobil.

Småbilstilsfabrikörer skall märkas på låren, andra på bröstet, armen, höften, o. s. v. Derefter bortföras de til plantagerna på landet, hvaraf somlige äro belägne vida öfver hundratusen alnar ifrån staden Mjölby.

Med undantag för Dacia.

MVH Gert Andersson

#2 • Uppdaterat: 2011-03-08 18:19
Uno Lööv (ej verifierad)

Värst är Aygo. Riktigt liten och så tappar den nackskydden vid inbromsning.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-08 21:03
Roy J

Tummen upp!
Synd att de flesta sportiga småbilar har fått ett par av dörrarna bortplockade. Endast två dörrar förtar det vardagsprsktiska.

#4 • Uppdaterat: 2011-03-08 21:06
Jussi Åkesson (ej verifierad)

Sugen på Alto. Billig, välutrustad och snål såinåtahelvete.

#5 • Uppdaterat: 2011-03-08 21:53
Roger Skagerström (ej verifierad)

Fräsig! Förutom de konstiga art deco-aktiga fenorna bredvid dimljuset, de var lite "för mycket". Interiören var riktigt moget utformad för att vara en liten bil. Inget gullegull. Men det gäller väl vanliga Swiften med iochförsig.

#6 • Uppdaterat: 2011-03-08 21:59
Nithin01 (ej verifierad)

Pimp my ride.

Fast billigare.

#7 • Uppdaterat: 2011-03-08 22:00
Nithin01 (ej verifierad)

Förlåt.. Pimp my Swift!

#8 • Uppdaterat: 2011-03-09 09:46
Mistro

Vet du att Alto är snål på "riktigt" Jussi ....eller du bara tror det?
Motorn är likvärdig med den i Aygo ( kanske den samme?)
och min erfarenhet är att denna minsting drar betydligt mer än utlovat. ( liksom alla andra nya småbilar )

#9 • Uppdaterat: 2011-03-09 09:51
Mistro

Skulle nog kunna vara ett intressant alternativ till Mini och Ds3 med 150Hk även om priset drar iväg.
Att hoppas på 5 stjärnor är kanske för mycket men vem vet?

#a • Uppdaterat: 2011-03-09 11:11
789. (ej verifierad)

Roligare än så här blir det inte med brallorna på. Inte nere heller, för min del.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.