Bild
Nästa artikel

Suzuki och Toyota utvecklar sitt samarbete

Nyheter

Toyota erbjuder sin hybridteknik och Suzuki sitt utbud av kompaktbilar och tillhörande motorer.

I början av 2017 gjorde Suzuki och Toyota klart att de ville starta ett samarbete. Tillverkarna säger att Toyota bidrar med sin styrka i elektrifiering och Suzuki med sin styrka i kompaktfordon, läs mer i vår analys här.
Samarbetsområdena som Suzuki och Toyota har identifierat.

Nu har man släppt ett gemensamt pressmeddelande som tydliggör samarbetsområden. Som tidigare ryktats kommer Toyota bidra med elektrifiering och hybridteknik. I gentjänst vill märket ha tillgång till två av Suzukis kompaktbilar på indiska marknaden och hela Suzukis indiska utbud som de vill rikta mot Afrika. Gemensamt kommer de arbeta på fordonsutveckling i Indien och tillverka den Suzuki-utvecklade kompakt-SUV:en Vitara Brezza hos Toyota från 2022.

Sett till Europa får Suzuki ta del av två av Toyotas elektrifierade fordon och Toyota får ta del av Suzukis nya motorer för kompaktbilar. 

Diskutera: Vad tror du om samarbetsområdena? 

Kommentarer

#1
2019-03-21 12:41

Toyota blir förlorare på detta tror jag.

#2
2019-03-21 13:08

I ett samarbete kan det väl finnas två vinnare? Småbilen C1/aygo/107 kanske alla vann på, har inte sett nåt annat och supra/z4 lär väl också funka.

#3
2019-03-21 14:51

Köpte inte VW in sig i Suzuki för några år sen ?? Eller blev det inget ??

#4
2019-03-21 15:42

Är det någon som förstår vad skillnaden är mellan å ena sidan "Toyota Hybrid System", som skall kunna användas av Suziku globalt, och å andra sidan "hybrid electric vehicle technologies", som kan används enbart i Indien?

#5
2019-03-21 16:41

Rikard.

S och VW gick skilda vägar då VW försökte diktera vad S skulle göra, helt rätt gjort av S att dra i handbromsen i samarbetet. Stora kulturella skillnader i ledarskap en anledning.

#6
2019-03-21 18:01

@ToRy

Det förstnämnda är nog renodlade hybrider utan laddkapacitet, typ Prius+. emedan det sistnämnda är hybrider med laddkapacitet, typ Prius Plug-In.

.

#7
2019-03-21 19:48

Bara Toyota håller fingrarna borta från motorcykeldivisionen. Man vill ju inte ha en GSX-R med ylande CVT....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.