Nästa artikel
Suvar ska göra Audi störst
Nyheter

Suvar ska göra Audi störst

Publicerad 14 mars 2013 (uppdaterad 14 mars 2013)
Audi vill ta över BMW:s tron som störst på premiumbilar. Planen är att lansera fler suvar som sällskap till Q3, Q5 och Q7.

Alla biltillverkare har målet att bli störst inom sina kategorier och många har också formulerat en plan för hur det ska ske. Audi tar fasta på observationen att suvar med benämningen premium säljer bra och väljer därför att satsa lite extra i detta segment. Segmentet väntas dessutom växa med 50 procent till år 2020.

Detta innebär att Audi rustar för en satsning på Q-serien, som just nu rymmer de tre modellerna Q3, Q5 och Q7. Planen är att modellprogrammet ska rymma minst dubbelt så många Q-modeller, med tre nya modeller med benämningarna Q2, Q4 och Q6.

Tanken är att göra de nya modellerna till sportiga känslobilar snarare än bara premiumbilar för transport.

BMW är för tillfället den största tillverkaren av premiumbilar, men Audi hoppas på att gå om dem till år 2020 med hjälp av de kommande modellerna. Till exempel ska Audi Q6 vara en direkt utmanare till BMW X6.

Diskutera: Vad tror du om en satsning på Q-modeller?

SONAX

Välrenommerade Sonax levererar inget speciellt kit men väl två produkter för ändamålet, Headlight Polish vilken som namnet antyder är polerande samt förseglingen Headlight Protection. Båda produkterna hör till serien Profiline vilket kan förklara avsaknaden av instruktioner (även på Sonax hemsida) då produkterna förvisso säljs i handeln men mer är inriktade på proffssegmentet. Polermedlet är inte tänkt att användas för hand utan med polermaskin (det fungerar dock utmärkt med handkraft) och det är lättarbetat och mycket drygt.

Artikelnummer 02761410, 276000
Typ Polerande ocg förseglande
Antal behandlingar Uppges ej
Komplett kit Nej
Pris cirka 199 + 199 kr
Betyg 3

Plus: Mycket bra polish.
Minus: Inga instruktioner alls.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-15 14:38
Hackenbush

Vi tar ju efter Amerika i allt de gör så det är väl naturligt att man försöker sälja fler och fler stora Suv:ar och kanske snart pickup:er också, det är väl de bilmodellerna som säljer bäst i Amerika. Amerika är bäst!!! eller?

#2 • Uppdaterat: 2013-03-15 14:42
KaptenOberkommando

Tyvärr, Hacken ... Jag förstår inte varför alla ska svansa efter det förb-nnade USA. Ska man köpa hamburgerdressing så står det på nästan varenda tub "Amerikansk hamburgerdressing", revbensspjäll med "amerikansk grillkrydda" och så vidare. Jag är så trött på detta.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-15 14:48
Hackenbush

Japp Kapten här är en till som är så evinnerligt trött på detta amerikaniserande som sker i Sverige och kanske hela Europa.
Man kan ju undra varför så mycket reklam i radio och TV som görs av svenska företag för svenska produkter för svenska tittare/konsumenter görs på engelska? Och varför har så många svenska företag engelska namn? Nä kalla mig bakåtsträvare men jag skulle vilja behålla Sverige svenskt.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-15 16:06
Irvor

Audi får göra hur många Q-modeller de vill.
Jag gillar inte deras design nu, och förmodligen inte på kommande modeller heller. Men så gillar jag inte MB och BMV heller. Är kanske lite allergisk mot "Premium"....

#5 • Uppdaterat: 2013-03-15 18:23
KaptenOberkommando

Jag har aldrig varit så där jättemycket för den här biltypen, men har börjat svänga lite på senare år. Anledningarna är främst det bekväma insteget och den klart bättre överblicken.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-17 13:52
IngoS

Det förnuftiga bilvalet är en MPV i någon storleksklass -utrymmen och komfort, men MPV förknippas med tråkighet och trista vägegenskaper. Genom att förse dessa MPV med SUV-attribut som extra plastlister, takrelingar, extra klossighet, marginellt ökad markfrigång och i händelse av behov av extra status fyrhjulsdrift vinner tillverkarna både ökad försäljning och bättre marginaler. SUVstuket är ett alibi för dem som egentligen önskar sig en annars tråkstämplad MPV. Vem skulle köpa en PorscheMPV? Det är inte för inte Renault överger tillverkningen av Modus till förmån för Captur. Det är den trenden som finns i USA: SUV/crossover ersätter MPV. För den som inte egentligen behöver utrymmena och inte är särskilt intresserade av vägegenskaper och bilkörning finns rena livstils-SUV-kupéer typ Range Rover Epoque och BMW X6, och det är de luckorna Audi ska fylla. Det finns dock naturligtvis i marginalen ett legitimt behov av fordon som ska användas till hästsläp, skogsvägar och dragande av motorbåtar.

#7 • Uppdaterat: 2014-11-25 10:41
Styggavargen

Hackenbush, det har redan börjat med Pickuper här i Sverige...det ökar jättemycket. Främst hantverkare verkar det som. Nu säljs det också Ford F-150, som är en "truck"...har sett minst 10 st här i Skåne. Det enda som begränsar att det som blir som USA är faktum att bränslet är dyrt här. För vad är egentligen fördelen med SUV's/Crossover? Terrängegenskaperna är borta sedan länge och nu har det gått så långt att BMW byggde en SUV med låg takhöjd, ja du läste rätt som försvårade insteget. (haha). Och överblicken alla talar som varmt för i en SUV kommer successivt försvinna när alla väljer denna biltypen. Sista tiden har folk börjat köpa Toyota Landcruiser, som används för att köra till kontorsjobbet. Detta SUV/Crossover racet som pågår kommer inte att sluta bra, alla blir förlorare på det. Trängre inne i stan (p-platser). Alla ni som talar så varmt om SUV och förespråkar det... vad kommer vinsten att bli av allt större och klumpigare bilar? (tyngre och ökat luftmotstånd mm).

#8 • Uppdaterat: 2014-11-25 11:31
PREVIA

Nu kommer även mellanstora pickuper som hybrider i USA där man nästan uteslutande kör på bensin.
http://www.new2014toyotatacoma.com/2014-toyota-tacoma-hybrid/ä
Men självklart är det viktigare att skryta med sin bil även här i Sverige annars skulle det inte vara så viktigt med massa hästkrafter och hög topphastigheter som även journalister i VB är imponeras av trotts att vi lever i ett land där man har 110 som högsta tillåtna hastighet nästan i hela landet.
Samtidigt har biltillverkare lobbyister här i Europa som försöker skjuta fram tidpunkten för högre krav för lägre CO2 utsläpp som EU har ställt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.