Bild
Nästa artikel

Subaru vill ha krocktest för hundar

Nyheter

Subaru vill att krockar ska studeras ur hundperspektiv. Tillverkaren genomför nu tester som ska få myndigheterna att införa nya regler.

Säkerhet för mänskliga bilpassagerare prioriteras högre än någonsin. Samtidigt finns inget som reglerar hur olika hundburar och nät i bilar ska vara utformade för hundens bästa.

Tidigare i år började Subaru America tillsammans med organisationen Center for Pet Safety studera hur hundar som färdas i bilen påverkas vid en krock.

Tester har genomförts med hunddockor i olika storlekar med verklighetstrogen vikt. Man har kommit fram till att många fasthållningsanordningar fungerar fint för att hunden inte ska distrahera föraren under körning, däremot var ingen av de testade anordningarna säker för hunden.

Krockar leder ofta till att selar går sönder och hundar slungas frammåt som missiler. Dessutom är det bara 16 procent av hundägarna (i USA) som binder fast eller stänger in hunden i någonting vid färd enligt en studie.

Subaru hoppas att deras tester ska leda till att myndigheterna så småningom inför tester och regler för hundsäkerhet i bilar.

Diskutera: Vill du ha krocktest för hundar?

Kommentarer

#1
2013-08-13 13:14

Mycket intressant för oss hundägare. Våra hundar har alltid säkerhetsbälte på sig när de sitter i bilen. Det är självklart att familjens viktigaste medlemmar skall åka säkert.

#2
2013-08-13 14:23

Oerhört viktigt. Nu kräver jag även krocktester på katter, sköldpaddor, hamstrar, geckoödlor och inte att förglömma burfåglar..

Vi bilköpare måste bojkotta tillverkare som inte tar detta på allvar. ;-)

#3
2013-08-13 14:36

Som hundägare säger jag bara : Hur j-vla dumt får det bli? Det är väl inte första april? Och hur gör vi med myggor i bilen? Flugor? Spindlar? LOL ...

#4
2013-08-13 14:50

Skillnaden på tex katter är väl folk har hundar i bilen i större utsträckning. De kan även väga rätt mycket.

#5
2013-08-13 15:20

Finns det säkerhetsbälte för tarantlar? Vill ju inte att min skadas om jag har med den i bilen.

#6
2013-08-13 16:47

Det finns c:a en miljon hundar i Sverige. En mycket stor del av dessa åker bil medan en försvinnande liten andel av dem sitter fastspända vid färd. Att ha en hund lös bak i bilen är precis lika farligt som att låta golfbagen, barnet eller resväskan vara lösa. Vid en kollision kommer hunden att bli en projektil som både kan döda passagerare som föraren. För många är dessutom hunden en kär familjemedlem och svenskarna lägger årligen ner miljardbelopp på sina fyrbenta vänner.

Det finns dock en del hundburar som är krocktestade. Den som beställer sin Volvo med hundbur direkt från fabrik får faktiskt en bur som står emot en kollision. Dock säger dessa inget om hur hunden klarar kollisionen, utan är i princip bara fokuserade på burens hållfasthet. Man kan också få säkerhetsbälte till sin hund och det rekommenderar jag särskilt för dem som har hunden i baksätet på bilen. Men i bakluckan finns ingen sådan fungerande utrustning, i alla fall ingen som är utformad för hundens optimala skydd.

Ett problem med en hund är att man inte riktigt vet hur han sitter eller rör sig. Men för att mildra för mina egna krabater i min egen bil så har jag dels vadderat baksätet i bakkant och klätt in sidorna på 9-5:an med mjuka mattor (av liggunderlagstyp, fast tjockare). Till detta har jag en specialkonstruerad bur där insidan även den är klädd i ett mjukt material. Den står tryckt mot mattorna med spännband som kan ge efter en 15 cm. Vid en kollision låter jag buren tryckas in i de mjuka mattorna som jag beräknat kommer att deformeras med c:a 10-15 cm och dessutom sitter han då fast i en sele som påminner om ett fyrpunktsbälte. Detta är också ett av skälen till att jag har en speciell hundbil. Inga tjänstebilsavtal innehåller möjlighet att bygga om bilen så som jag gör med mina hundbilar. För min del är mina hundar alldeles för värdefulla för att offras på vägarna, både på ett personligt som ekonomisk plan. Den ena av dem är tjänstehund och därför rejält påkostad även från statens (och försvarsmaktens) sida (c:a 80 000 kr).

MVH AL

#7
2013-08-13 17:35

Barn måste väl iallafall vara viktigare medlemmar än en hund?

#8
2013-08-13 17:43

Skulle det ena utesluta det andra?

#9
2013-08-13 20:02

Just det. Kunde inte någon lämplig barnorganisation a(git)era för att man testar bakbälten i EuroNCAP. Bilistorganisationer och föräldrar bryr sig uppenbarligen inte. Jämför hur påkostade bälten brukar vara för framsätespassagerare (kraftbegränsare och pyrotekniska åtstramare) jämfört med baksäten. Det verkar egentligen bara vara Volvo och Mercedes som konsekvent kostar på baksätena litet extra. Jag undrar också hur robusta hundar är för G-krafter om de är bältade. Det måste finnas en del tankar eftersom Volvo tänkt på det. Det finns säkert mycket att göra med madrasserade burar.

#10
2013-08-13 20:24

Liksom trasten är jag undrande till Havsfidrans något ovidkommande kommentar.

AL ger i första stycket ungefär det svar jag själv tänkt skriva - och han skriver så mycket mer.
Aldrig har jag sett, hört eller läst om någon som tänkt igenom detta med hund i bil så noggrant - och dessutom verkligen genomfört genomtänkta lösningar.
I sanning berömvärt!

#11
2013-08-13 21:22

Nja. Jag var bara fundersam över Peters kommentar.
Men de kanske inte har mindre barn. Och då förstår jag ju att ur deras synvinkel är hundarna deras viktigaste familjemedlemmar. Det var väl mest en kommentar på det. Jag skulle ha skrivit hans namn före allt annat, så de liksom var riktat till honom.

#12
2013-08-13 21:23

Kloka tankar av AL (som Roy redan noterat). Det finns så mycket "intressant" i bilar som kan rendera stora skador vid en kollision och som folk inte tänker på. Det värsta i den riktningen jag sett var en grannes hantverkare som körde omkring med en riktigt stor tub för gassvets (ni vet, de där som är ca 1 meter höga) liggande i baksätet.

F.ö. såg jag idag en bil där passageraren i framsätet (en yngre kvinna) satt med fötterna uppe i framrutan (försökte kyla fötterna?). Detta lär väl rendera i en omedelbar död vid en enkel kollision, då kvinnan i fråga kommer att bli ihjälslagen och dubbelvikt. Undrar vad föraren tänkte? Äsch, ingen fara, jag kör så säkert. Idiot.

#13
2013-08-13 21:49

AL:s idéer och tankar är inte särskilt unika. Jag har själv vidtagit några enkla "skumgummilösningar" men kände inget behov av att briljera med dem här. Men att designa bilar utifrån ett hundsäkerhetsperspektiv går över gränsen för vad som är realistiskt. Vem skall betala för allt detta? Alla bilköpare eller bara de som beställer en bil med "hundsäkerhetspaket"? Alltså, ni får ursäkta, men det här är ett exempel på hur precis allt i fråga om bilar - och samhället i övrigt, för den delen - helt förfaller i detaljrestriktioner. Snart skall bilarna utrustas med krockzoner i stötfångaren fram som skonar katter och hundar. Älgar får inte skadas vid krock. Snart måste vi ha krockkuddar för armbågarna, krockkuddar för könsorganen, krockkuddar för hälarna ... Nej, snälla! Ska vi ha en statlig kontrollant för precis varje steg vi tar? Har man hund får man begripa att den inte skall kunna komma farande från bagagerummet och framåt vid en krock. Men där - precis där - slutar kraven vad mig anbelangar och den enskilde hundägaren får faktiskt själv avgöra hur hunden skall klara smällen mot till exempel burens insida.
Inte för att jag någonsin hade tänkt köpa en Subaru, men nu blev den omöjligheten om möjligt ännu mer omöjlig. Att placera hunden säkert i bilen (så att den inte kan flyga omkring och skada andra) måtte vara lika självklart som att man själv använder bilbälte.

#14
2013-08-13 22:12

Kapten skriver; "Vem skall betala för allt detta? Alla bilköpare eller bara de som beställer en bil med "hundsäkerhetspaket"?"

Ja, det låter väl bra att de som beställer en bil med "hundsäkerhetspaket" betalar detta. Lika bra som att de som beställer sin bil med Isofix för barnen skulle betala för det. Eller för de arma krakar som har den outsägliga oturen att betala för en sketen skyddsgardin mellan bagaget och coupén. Jag behöver inte Isofix i min bil, men den den finns där. Även gardinen.

Kapten kan raljera över att Darwin tar hand om de som vet mindre, men jag tycker att det är väl magstarkt.

#15
2013-08-13 22:39

Men Audi, det står i texten att Subaru vill att myndigheterna skall införa nya regler och jag tror att jag har rätt i att misstänka att alla kommer att få vara med och betala för det här.

#16
2013-08-13 22:42

Du har rätt Kapten, men jag har inga barn i min bil (läs: Isofix). Man får var lite försiktig när man dömer ut allt "nytt".

#17
2013-08-13 22:49

Om det är en lös hund eller en golfbag som knäcker nacken på mej .. kan jag tycka är ointressant.
Subaru vill tydligen inrikta sej på just fjamsiga hundägare ..
En riktig livsorganisation hade nog inriktat sej på fronter, nummerplåtar och vindrutor .. för det det är väl där vi bilister tar livet av flest varelser?

#18
2013-08-13 22:51

Det är bra Kaptenen att du tänker på dina fyrbenta vänner i bilen. Tyvärr är det inte alla som gör det. Jag vet inte hur många hundar jag sett som åker löst inne i bilen - eller för den delen löst i bagaget på en kombi. Hundar med en massa om >40 kg. Vad som händer i en kollision vet ju både du och jag.

I fallet säkerhet är det heller inte många som känner till vad som sker rent dynamiskt vid en kollision. Många hundägare tror sig gjort ett säkert val när de köpt den där dyra buren som minsann är krocktestad (kostar c:a 5000 kr/st). Jag vet inte hur många gånger jag stött på det. Personer som vill visa mig att de minsann tänkt på säkerheten för sin lilla vovve där bak. När jag då svarar att den där buren inte hjälper ett dugg mot hundens skador (hunden krossas mot buren istället) så brukar de få sig en tankeställare. Så skaffa gärna en bur men spänn även fast hunden är då mitt tips.

Betalningsviljan för våra hundars väl och ve är enorm. Svenskarna lägger miljardbelopp på hundar varje år - inklusive burar för transport. Ett hundsäkerhetspaket värt namnet innebär i alla fall en försåld bil till mig. Så vi har kanske olika prioriteringar. Men jag tror att många svenska resonerar precis som jag. Jag menar, vad kostar en hund under sin livstid? Vad är då en 10-15 000 extra i jämförelse?

Och någon statlig kontroll behövs inte. Jag tror att marknadskrafterna löser detta på egen hand.

MVH AL

#19
2013-08-14 03:11

Jes du har inga husdjur va? Dessutom petas det väl redan in miljarder i forskning i de områden nu nämner. Om nån skulle vilja att det forskas på ett annorlunda område - varför inte?

#20
2013-08-14 09:19

Burarna som Volvo använder heter "Mim" och är svensktillverkade.

http://mim.se/

De är fantastiskt bra men kostar förståss en slant.
Problemet är när man har större hundar som inte ryms i dessa burar.
De största burarna ryms dessutom bara i några enstaka kombibilar och som hundägare tycker jag att det är ett problem att bilarna blir allt mindre.
Buren är inte enbart för att skona hunden i sig utan även de åkande och omgivning vid en krock.
Utan bur kan hunden kastas ut ur bilen eller klämmas fast och hindra räddningspersonal för att ta sig in i bilen. Man leker inte direkt med en skadad och chockad stor hund.
Mims burar klarar en kollision och ofta överlever även hunden.
Det finns regler för hur hundar får färdas i en bil men knappt någon följer dessa.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

En Schäfer eller liknande placerad någon annanstans än i "kombiutrymmet" med lastgaller som minsta säkerhet är ju vansinnigt men som sagt så förstår inte alla detta.
Enligt reglerna får man alltså t.e.x INTE transportera en vuxen schäfer i den vanligaste utav våra kombibilar Volvo V70 då den är för låg. ( polisen har dispans )

#21
2013-08-14 13:51

Det jag skulle önska vore ju att man kanske försökte skona det stackars djuret med. Har man bara kombi och ett lastgaller så är ju resten safe... Men hundkraken blir väl halvt ihjälslagen. Om inte helt :/ Är nog svårt dock eftersom det inte går att ha hunden fixerad i en stol etc.

#22
2013-08-14 14:33

Till en början med Mistro: Det har diskuteras hur Jordbruksverkets regelverk skall tolkas. Höjd över hjässan? På min egen Hovawart, en ras som är något större än en genomsnittsschäfer, slår han i taket på vår V70 om han ställer sträcker ut sig. Men står han med huvudet i lite lägre läge mäter han 72 cm. Då får han utan problem plats i V70:n här hemma. Dessutom har V70 rak bakstam vilket JB:s regler inte tar upp, trots att det är nära på lika viktigt som själva utrymmet i sig.

I fallet polis tränar jag ibland med polisens hundförare. De burar som polisen använder är inte helt optimala utifrån hundens perspektiv. Det har till och med diskuterats om det kan finnas ett samband mellan transportsättet och den allt högre andelen ryggproblem som drabbar våra tjänstehunds-schäfrar i dagsläget (över 25% tas ur tjänst pga detta). Numera använder ju heller inte polis/försvarsmakt schäfrar lika frekvent längre utan företrädesvis malinois ("IKEA-hunden") och även american catteldog, båda är mindre och smidigare (och friskare):-).

MVH AL

#23
2013-08-14 14:34

Kapten, det finns nog en och annan som tryckt in lite skumgummibitar (eller polyester), men det är nog mer för att skydda bilen mot repor. AL:s lösning är mer genomtänkt än så och tål nog att läsas lite mer ordentligt.
Som så ofta tar du ut svängarna ordentligt, men du behöver väl inte dra till med så hiskeliga överdrifter. Har du reagerat likadant varje gång det införts någon ny säkerhetslag?
Forskning och statistik medför nya rön som i sin tur medför information och rekommendationer. Dessvärre hjälper inte detta så ofta i den grad som man skulle önska. alltså blir följden att man måste lagstifta.
Hur reagerade du när säkerhetsbältes-, varselljus- och hjälmlagarna infördes?

Följde Mistros länk till Jordbruksverkets webbplats.
Här fanns information som var helt ny för mig. Jag har förvisso tidigare periodvis haft hand om hundar men är inte hundägare själv.
Hur många hundägare får den informationen?

#24
2013-08-14 14:42

Roger:

Jag har tidigare i denna tråd beskrivit hur jag försökt lösa den passiva säkerheten för min hund. Dock medger jag att dessa åtgärder skett på bekostnad av hundens möjlighet att röra sig. Men det är en prioritering jag gör. Han kan fortfarande röra sig, men utrymmet är klart mindre än optimalt. Därför har jag under en längre tid haft planer på att införskaffa mig en begagnad E-klass istället. Men jag har haft så mycket arbete med 9-5:an nu under vintern (byte av kamkedja - med allt därtill, vevaxelgivare, turbo, spjällhus) att jag i nuläget inte vill sälja den. Jag njuter av de 250 kusarna vid varenda omkörning och tycker fortfarande att det är en härlig bil på många sätt.

Men principen hos hundsäkerheten följer samma mönster som för oss människor. Hur mycket kan vi tänka oss att förorsaka i komfort för att kunna åka så säkert som möjligt? Det är alltid fråga om avvägningar.

MVH AL

#25
2013-08-14 14:57

Håller med dig "AL" om att det är rörigt och inte så logiskt.
Har ju alltid själv fått höra att en hund INTE får ha så mycket plats då den då kastas runt och skadas mer i en krock.
Helst skall de ligga ner men jag föredrar att hunden kan röra sig i bilen.
Min Leonberger är 80 cm över manken och då så klart högre upp till hjässan vilket ställer till det rejält om man vill åka helt lagligt.
Dock har han bra med plats i den bil som jag har nu men bilarna blir ju som sagt allt mindre.

#26
2013-08-14 16:01

Hej Mistro. Vad kul att du har en Leonberger! Men jag förmodar att den inte åker i Clio/107 särskilt ofta i alla fall. Träffade en Leonberger en gång som var servicehund. Dock har jag aldrig arbetat med rasen aktivt så jag vet inte hur de fungerar rent bruksmässigt. Vad jag hört så finns det en del individer som används inom både viltspår och lydnad.

Obs: Jag tror inte att det finns något område som är så präglat av hemmagjorda teorier och tvärsäkra påståenden som hundvärlden. Det är så fyllt av skitsnack att man blir galen. Ta bara en sådan dum sak som snacket om dominans (och alfa hit och dit). Det saknar ju allt sedan 60-talet all form av vetenskaplig grund och används heller lyckligtvis inte längre på professionell nivå.

Påståendet att det skulle vara säkerhetsmässigt negativt med bra utrymmen är ytterligare en sådan sak. Självklart är det förstås ett rakt motsatt förhållande som råder. Det är ganska enkelt att visa rent fysiskt.

Men skall man ha en säker bil för en hund krävs att den sitter fastspänd - både för sin egen som vår säkerhet. Problemet där är dock att hunden måste kunna röra på sig under färd, så bältet kan inte vara för hårt åtdraget. Det ställer i sin tur krav på just goda utrymmen och utformningen av fastsättningsanordningen. I min egen bil har jag försökt lösa det genom att ha infästningspunkterna för selen utanför buren. Mellan varje infästningspunkt sitter det en fjäder, som kan sträcka sig med 5 cm. Buren i sig "svävar" lite, genom att den står fixerad med tänjbara spännband mot deformerbara kuddar. Vid en kollision är det meningen att buren skall röra sig en 15 cm in mot bakstödet/sidan på bilen (vid -12 g enligt mina beräkningar). På så vis kan bältet slacka i alla fall 10 cm utan att hunden far(alltför) illa. Så jag har försökt utforma en kompromiss mellan komfort och säkerhet. Om det fungerar i praktiken vet jag inte (lyckligtvis). Jag har aldrig krockat med hunden därbak.

MVH AL

#27
2013-08-15 09:16

Jo Roger, jag har en katt.
Jag tycker det är oklart vad Subaru vill .. Är det djurets säkerhet man vill anamma eller människans? Vill Subaru börja tillverka hundburar eller vill man utforma bilarna med hundtransport som inriktning? Eller vill man bara införa regler?
Men självklart passar det Subaru att nischa sej som hundtransport ... har ju alltid haft boxermotor :o)
Gällande vindrutor spånade jag mest på alla de humlor, bin, myggor och flugor jag oavsiktligt dräper varje sommar.
Jag kan ställa mej tveksam till regler som utformas av kommersiella företag .. Subaru är inget undantag.
Att djur ska transporteras i burar, säkrade lastutrymmen eller i släp borde redan varit fastställda regler ..

#28
2013-08-15 09:56

Vid längre resor spänner jag fast min hund i baksätet med ett särskilt inköpt säkerhetsbälte för hundar. Men jag är skeptiskt till om det faktiskt skulle göra någon nytta om det väl hade hänt en olycka...
Tycker inte det sitter bra varken på hunden eller i bilens bälte (man trär igenom det på bilens bälte sedan ligger hunden, sitter hunden, vrider sig hunden).
Inte tycker han om det heller. Förutom glassplittret tror jag han har det bäst i bagageutrymmet, som är litet på min bil, och givetvis med galler eller nät så han inte far framåt.

#29
2013-08-15 13:44

Haha,..nej han åker inte i dessa bilar "AL" men jag har sett rasen få åka i baksätet på en Polo,Golf,Fiesta mfl.
Känns inte så direkt tryggt.
Rasen som sådan är intelligent ( även om jag ibland ifrågasätter det )
men det krävs livslång träning om de skall användas som något annat än bara familjehund.
De lär sig snabbt men tröttnar också snabbt varpå de flesta jag känner med rasen bara har "lagom" pli på sina hundar.
Han fungerar dock fint som gigantisk nallebjörn och knähund. ;) och de är duktiga på att simma. ( och sedemera utmärkta till livräddning m.m )

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.