Bild
Nästa artikel

Subaru Forester – rapport från provkörningen

Direktrapport

I höst lanseras en helt ny generation Subaru Forester, men vi kör den redan nu. Hur bra är nya Forester som blir Subarus första elektrifierade modell?

Hej Erik, bilen du står bredvid kan väl nästan sägas vara historisk?
– Ja, det skulle man kunna säga. Subaru är ett märke som inte direkt vänder kappan efter vinden, det är inte ofta de gör några stora förändringar. De har ju kört med fyrhjulsdrift sedan 1972 och med boxermotorer ända sedan 1966. Därför utgör hybridsystemet i nya Forester en smärre revolution i Subaru-leden.

Hur mycket hybrid är det tal om?
– Inte så värst mycket faktiskt. Det är en 17 hk och 65 Nm stark elmotor som är inklämd i CVT-växellådan. Det går, om man är extremt försiktig med gasen, att köra den enbart på el någon kilometer men den är främst till för att ge lite extra skjuts vid acceleration. Och det gör den. Subarus tvålitersbensinare på 150 hk mår bra av lite draghjälp, framförallt från låga varv. Men förvänta dig inte att få några skatterabatter om du köper Forester e-Boxer. Den släpper ut omkring 180 g/km och är alltså långt ifrån att få någon klimatbonus och nu när jag kör här runt Köpenhamn visar färddatorn en blandad förbrukning på drygt 7,0 l/100 km.

Varför har bilen så konstiga regskyltar?
– Det beror på att tillverkningen för Europamarknaden inte har kommit igång än, det gör den först i september inför lanseringen i oktober. Bilen jag kör är en brittiskregistrerad bil som är byggd enligt kinesisk specifikation. Rörigt, jag vet. Men Subaru ville att vi skulle köra bilen så här tidigt och då fick det bli den här lösningen. Kinabilen skiljer sig inte mycket från den kommande europeiska. Det enda som märks är den bruna läderklädseln som inte kommer att kunna beställas här. Synd, jag gillar den skarpt!


Vilka blir konkurrenterna?
– Om man absolut ska ha en fyrhjulsdriven hybridsuv i den här storleken så får man välja mellan Forester, Toyota RAV4 och Honda CR-V. Men tänk på att det är relativt dyra bilar. En basutrustad Forester e-Boxer kommer att kosta 374.900 kronor. En fullutrustad går loss på 444.900 kronor.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 08/2019 som kommer ut den 21 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?
 

Kommentarer

#1
2019-04-26 10:06

Ännu en dinosaurie. Och vib hyllar som vanligt.

#2
2019-04-26 10:26

Säkert en mycket bra bil, men det känns som om de är på väg att prisa ut sig. Den utgående modellen började en bit under 300kkr när basversionen fortfarande såldes. Nya versionen blir kanske bara för de som verkligen inte kan tänka sig något annat än Subaru.

#3
2019-04-26 12:31

0.7 l mil och en design som ser minst tio år gammal ut och dessutom alldeles för dyr för vad som bjuds. Nä, Subaru har helt stagnerat och varför de fortfarande hittar köpare är oerhört märkligt.

De var ett progressivt och lite annorlunda alternativ för tjugo, trettio år sedan men är idag i mina ögon nästan helt irrelevanta.

Endast totala märkesidioter kommer att bry sig om denna.

#4
2019-04-26 11:13

.

#5
2019-04-26 11:39

alla kommentarer före mig har alla rätt
bra skrivet

#6
2019-04-26 12:43

Subaru lär få fortsätta att lägga ner över 20000 kr i reklamkostnad per bil för att få denna såld.

#7
2019-04-26 14:03

Jag gillar bilen men tänker aldrig mer köpa en törstig bensinare - 0,7 liter milen (nej tack, inget över 0,5 för mig).

#8
2019-04-26 14:16

Tveksamt om 0,7 liter per mil är korrekt, jag tror på en högre förbrukning än så.

#9
2019-04-26 14:41

Märklig att man i Europa inte kan får färg på inredningen.

#10
2019-04-26 16:29

Säkert inte dålig, men sticker verkligen inte ut på något sätt heller.

#11
2019-04-26 18:08

Sjukt sanslöst dålig förbrukning 2019

#12
2019-04-26 18:35

Designen gjordes för 20 år sedan? För övrigt har jag tagit ett principbeslut att aldrig mer köpa en bil som måste tankas med bensin eller diesel. Det är som att köpa en analog kamera idag. Dvs möjligtvis något för vissa entusiaster.

#13
2019-04-26 18:44

Ungefär som Volvos mildhybrider. Helt poänglöst, dyrt och komplicerat. Vinsten för förbrukningen är nära på noll eftersom man inte kan köra några sträckor eller några hastigheter utan motorstöd. I praktiken innebär det att motorn går hela tiden med i princip obefintlig avlastning.

#14
2019-04-26 18:48

Som att sätta in en löstand i truten!:-))

#15
2019-04-26 21:27

Subaru har ju toppat kundnöjdhetslistorna rätt länge nu, men i och med att man faller till föga och gör sådana här mer komplicerade system så finns risken att de faller i listorna. Keep it simple, Subaru.

.

#16
2019-04-26 21:40

Jag instämmer med övriga vad gäller denna och att modellen är föråldrad.
Jag förstår inte heller vitsen med den lilla elmotorn, dålig lösning.

#17
2019-04-27 10:20

Ovan gjordes jämförelsen med Volvos mildhybrider, och gissningsvis är det så att den här bilen inte har mycket högre förbrukning (om alls) jämfört med andra liknande bilar med awd o bensinmotor. T ex CX-5, X3, Q5, GLC. Rav4 lär vara bättre med sitt större hybridsystem, kanske också nya CR-V hybrid.

Skillnaden mot de nämnda bilarna är förstås att de finns med dieselmotor, vilket lär svara för lejonparten av deras försäljning.

Förmodligen är den här drivlinan litet av en paniklösning för Europa, i väntan på laddhybrider från. Tydligen har XV precis släppts som phev i USA, med hela hybridpaketet från Toyota:
https://www.digitaltrends.com/car-reviews/2019-subaru-crosstrek-hybrid-r...

Just den recensionen var inte så positiv dock.

#18
2019-04-27 15:51

På 80-talet så var Subaru Japans Citroën. De hade sin egen stil. Men nu gör de bara tråk-bilar.

#19
2019-04-27 15:51

Undrar om det inte vore lika bra med "frihjul",som på gammalsaabarna.

#20
2019-04-27 19:12

Det här "mildhydridsysemet" är bara ett spel för galleriet och för att visa att man försöker göra en miljöanpassnng.
Det kan inte jämföras med Toyotas hybridsystem, som visserligen ger lite trista bilar, men det är genialiskt och ger under vissa förhållanden, speciellt i trafikerad tätortstrafik, ganska bra bränslebesparing.
@Johan Rikardson, Frihjul var ganska vanligt på amerikanska bilar på 1930-talet och nödvändigt på tvåtaktare om de inte skulle bli svårkörda och det kunde spara en hel del bränsle.

#21
2019-04-27 19:57

ToRy - Subarus 2 l bensinare ÄR osedvanligt törstiga - den Impresa jag provkörde är den klart törstigaste bil jag provkört de senate åren. Drog runt 0,85 l/mil samma dag som jag körde en Seat Arosa 1,0 på 0,50 l/mil...

#22
2019-04-27 21:50

Nog mest fyrhjulsdrift som driver upp förbrukning, de kör det gamla hederliga beprövade fyrhjulsdriften. Hybrid i all ära, men oftast blir det inte mycket bättre, vikt besparing och aerodynamik spelar större roll för att få låg förbrukning.

#23
2019-04-28 08:51

Vargen - fast en Impreza är ju en låg och liten bil men ändå väldigt törstig i högst vanlig körning så nåt i drivlinan måste driva upp förbrukningen högst avsevärt - och jag tror inte att det bara är deras 4WD.

#24
2019-04-28 13:09

Pi, jo mestadels... men du lär nog inte kunna upptäcka motsatsen eftersom de håller vid sin 4WD. (säljargument). Rent aerodynamiskt är det ju inte några större fel på Impreza. Men fyrhjulsdrift, speciellt den som Subaru har drar massor med energi.. egentligen inget nytt under solen.

#25
2019-04-28 13:17

Subaru är en av de tillverkare som stör mig.
Jag har alltid haft ett gott öga till deras drivlina och de lyckades sent omsider få fram en väl fungerande autobroms, trots enbart kameror. Interiören har väl varit okej, men exteriörerna har alltid, med något undantag, varit yxiga och gammalmodiga.
Jag har aldrig gillat när man misslyckas trots ett bra grundkoncept.

#26
2019-04-28 15:07

Jag har sagt förut att jag inte tror att Subaru har några designers anställda, frågan är nu om de har några ingenjörer.

#27
2019-04-28 16:08

Pi (#21): ja, det är en rätt rejäl skillnad! Min kommentar #17 baserades på en (mycket :-) ) snabb titt på deklarerade förbrukningar för de andra bilarna med bensinmotor och awd (som var runt, eller drygt, 0,7). Men deklarerad förbrukning och verklig kan ju vara olika, även med wltp.

Hur som helst så behövs det antingen ett ”stort” hybridsystem a la Toyota eller plug-in för att få ned förbrukningen för en SUV i den här storleken med bensinmotor.

#28
2019-04-29 07:49

4wd och inte bästa senaste motortekniken på bensinmotorer det kostar en hel del extra på bensinkorten.
Ingen nyhet.

#29
2019-04-30 17:23

Spännande variant. Vi får se när den kommer om det är något bra med el-hybriden.
Däremot har ju fortfarande Subaru de säkraste bilarna med bäst drivlina och väghållning som bara överträffas av extrema andra såsom rena sportbilar, Tesla och en och annan BMW.
Driftsäkerheten är skön och komforten likaså. Undrar verkligen om de som klagar någonsin ägt en Subaru.... sätter pengar på att de inte har det.

#30
2019-05-01 16:17

Jag har åkt en del Subaru och jag tror att erito inte har kört några andra fabrikat på många år.
Jag skulle nog hävda motsatsen för dom Subaru jag åker är inga tysta bilar och imponerar inte alls på mig.
Snarare max en medelåtta som är både omodern och riktigt törstig på bensin.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.