Bild
Nästa artikel

Subaru Forester blir hybrid

Nyheter

Drivlinan e-Boxer flyttar in i femte generationen av bilen.

Grunden i nya Forester är Subaru Global Platform, som sitter i både XV och Impreza. Den nya bottenplattan har förstorat Forester med en centimeter på längden och två på bredden. Bilen är något lägre än förut men markfrigången är densamma: 22 centimeter. 

Det är fortfarande boxermotor och fyrhjulsdrift som gäller, men Subaru har hybridiserat drivlinan med el. Det innebär att den direktinsprutade 150 hästars bensinmotorn på två liter får hjälp av en 16,7 hästkrafter stark elmotor integrerad i den sjuväxlade Lineartronic-växellådan. Drivlinan heter e-Boxer och består av ett 118,4-voltssystem som kan ladda upp sig när man kör och ger en eldriven räckvidd på en ”dryg halvannan kilometer” enligt Subaru. 

E-Boxer hamnar inte bara i nya Forester utan även i Subaru XV. Det sker i höst i samband med att Forester rullar in i svenska bilhallar. 

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?

Kommentarer

#1
2019-03-06 08:26

Kan detta verkligen rädda Subaru från att vara dom törstigaste bilarna.
Halvannan km på el är väl inte 2019 status kan jag tycka.

#2
2019-03-06 08:58

Är det alltså en riktig växellåda med steg eller som tidigare med virtuella steg så bilen ylar även framgent?

#3
2019-03-06 09:05

Men en halv kilometer ylar den elektriskt!

#4
2019-03-06 09:28

"Mildhybrid" är en billig, nästan desperat åtgärd, som många tar till för att på papperet visa att man försöker vidta åtgärder för att minska bränsleförbrukningen.
Det här är ett relativt enkelt sätt att få en livstidsförlängning av en gammal plattform och skjuta upp de enorma kostnader som utvecklingen av en modern laddhybrid och batteribil medför.

#5
2019-03-06 09:29

Ja snygg är den inte utan direkt ful i designen.
Man måste säga att Mazda är överlägset snyggare.
Men visst har Subaru virtuella steg på sin låda så att man slipper Toyota ylandet vid gaspådrag och vid omkörning.

#6
2019-03-06 09:52

Märkligt att Subaru haft så svårt att minska förbrukningen i sina boxermotorer. Körde nyligen en ny Impreza och det är den särklassigt törstigaste bil jag kört på väldigt länge - trots att det är deras minsta bil.

#7
2019-03-06 10:08

Håller med saabnisse, dessutom har jag länge misstänkt att Subaru inte har några bildesigners anställda. Denna ser ut som en relik från tidigt 2000-tal.

#8
2019-03-06 11:34

Subaru satsar inte så mycket på Europa, därav designen.

#9
2019-03-06 11:35

Jag tycks tillhöra den lilla (?) minoritet som gillar utseendet på den här bilen -- bra utnyttande av yttermåtten, stora fönster med bra sikt åt alla håll. Sedan håller jag med om att drivlinan känns litet som en paniklösning. Hur snabbt kör man på 17 hk för övrigt? Låter som max krypkörning i kökaos.

Vad gäller växellådan så är det CVT med fasta lägen, och jag tror att de haft det sedan modellår 2017 (det nämns i en recension på YT som jag såg någon gång). Lådan fick då positiv respons i nämnda YT-klipp.

#10
2019-03-06 11:48

Vad sitter i en stora blå burken över bakaxeln på illustrationen?
Kan väl knappast vara batteriet för eldriften. Köra 1,5 km går ju att göra på ett vanligt startbatteri om man undviker att köra uppför en slalombacke!

#11
2019-03-06 11:52

Jag tycker visserligen att Forrester blir fulare för varje generation, och det gäller även denna årsmodell. Ser helt ihoptryckt ut. Kör dock Subaru Levorg själv och kan säga att det är milsvida skillnad på deras CVT-konfig mot t.ex. Toyotas. De virtuella stegen gör att det blir betydligt mindre surrigt. Enda gången man märker att det är en CVT är när motorn och lådan är kall, då beter den sig som en "vanlig CVT".
Hybridlösningen känns som många säger lite väl liten för att göra skillnad. Toyota som man köpt tekniken av brukar ju ha iallafall 50% av hästkrafterna i elmotorn, detta känns mer som spel för galleriet. Synd då förbrukningen är den punkt jag är mest missnöjd med med min bil.

#12
2019-03-06 14:18

En bil vars utseende bara en mor kan älska.
Hybriddiften är ett enda stort skämt. Att biltillverkarna släpper en sån här konstruktion förstår man då de vill manipulera med bränsleförbrukningen. Värre är att det finns konsumenter som väljer (eller vilseleds att välja) att köpa en bil av denna typ. Eller är suget efter en hybrid så stort att vissa struntar i att den bara går att köra ett par 100 meter på el, så länge som de kan visa upp för vänner och bekanta att det står hybrid på bakluckan?

#13
2019-03-06 17:12

Tja, när blir hybrid-drift bara politiskt korrekt men rent praktiskt idioti. Sen håller jag med, kan bilen bli mycket fulare?
Jag var ett stort Subaru-fan en gång i tiden då man regerade i skogen.

#14
2019-03-06 17:19

Ja Subarus design har inte varit speciellt bra sedan den grekiska designern formgav Subaru i början av 2000-talet. Men det är inte det som är Subarus styrka. Det är tillförlitligheten. Jag har kört dessa bilar sedan slutet av 80-talet och bilarna är i det närmaste skottsäkra.
Min nuvarande WRX med 300+ hk kör jag med en snittförbrukning av runt 0.8 per mil, på landsväg i laglig fart 0,7. Inte speciellt törstig och väldigt underhållande .

#15
2019-03-06 17:50

Jag tror Subaru förlorar stort på att endast leverera fyrhjulsdrivna bilar. Speciellt nu när vi behöver få ned förbrukningen.

#16
2019-03-06 21:35

håller med, inte vacker.

#17
2019-03-07 16:25

Ja visserligen är ju smaken som...ja ni vet, men herregud så ful!

Skulle kunna vara nån valfri billig kinesmodell anno 2009. Anställ en riktig designer för guds skull!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.