Bild
Nästa artikel

Subaru Forester årets fyrhjulsdrivna

Nyheter

Det engelska offroadmagasinet 4x4 har utsett Subaru Forester till årets fyrhjulsdrivna bil och spar inte på krutet i motiveringen.

Vi Bilägares AutoIndex visar att Subaru tillsammans med BMW har de nöjdaste ägarna av fyrhjulsdrivna bilar. Nu har också det engelska offroadmagasinet 4x4 uppmärksammat Subaru, närmare bestämt modellen Forester, genom att utse bilen till årets fyrhjulsdrivna bil, ”4x4 of the year”.

Juryn hyllar modellen i sin motivering och menar att den är svårslagen tack vare sin körbarhet och användbarhet. Samtidigt poängterar man att modellens nya motorer har gjort att bilen står sig än bättre i konkurrensen.

Den senaste generationen Boxermotorer, som återfinns i Subaru Forester, har enligt Subaru en underhållsfri kamkedja. Motorn har både en mer effektiv förbränning och ett förbättrat vidmoment jämfört med tidigare generationer.

Forester har också ett nytt chassi som ska förbättra vägegenskaperna och öka kontrollen, samtidigt som interiören är nydesignad.

Diskutera: Vad tycker du om utmärkelsen?

Kommentarer

#1
Norrlandsvinter
2011-12-27 17:00

Nu är Subaru Forester utsedd till bästa SUV i mellanklassen i USA, Tyskland,Danmark ,och Sverige i vissa av dessa länder ett flertal gånger ...det är rätt tunga betyg med tanke på konkurransen i den klassen?
Jag är imponerad men inte speciellt förvånad.

#2
2011-12-27 18:35

Jag kör oxå Subaru sedan ett par år så jag e ganska nöjd med bilen trots att jag ska byta bort den mot en XC60. Problemet med denna bilen e som jag ser det att den dels e väldigt törstig trots boxerdieseln. Sen är det ganska svårt att parkera denna bilen då de bakre stolparna skymmer så förbenat mycket. Vad gäller tekniken har hag trots inte många tusen mils körning haft den inne på Subaruverkstad eftersom elhissarna lever sitt eget liv. De åker bara ned till hälften å sen upp igen. Detta kan pågå i flera dar men sen funkar de en tid igen... Men det sämsta med bilen e att den känns plastig och ganska opersonl, saknar själ???. Men annars e bilen "sådär" att köra å äga. Den e ju ljusår före toyota rav 4 både till design och kvalitet även om jag mer å mer har börjat gilla Europeisk design bättre å bättre. Glömde att säga att kofångarna e lite skruttiga oxå, har fått en spricka i den främre kofångaren trots en ganska lätt ikörning i en snöhög vid ICA Maxi under förra året, en hutlöst dyr reparation.

#3
2011-12-27 19:19

kul att läsa dina erfarenheter Swensson. Hur är komforten annars? Och om du jämför med XC60, vad är det du tycker känns bättre och sämre?

#4
2011-12-27 19:54

Jag skulle bli förvånad om Swensson blir mer nöjd med sin XC60. I alla fall vad gäller kvaliteten. Jag har nu kört Subaru som privatbil i över 20 år och hittills aldrig haft några tekniska problem. Eftersom jag också har haft nöjet att köra en massa olika märken genom åren som hyr- och tjänstebilar har jag inte känt någon anledning att byta till något annat märke. Däremot tycker jag, eftersom jag gillar en ganska stum chassisättning, att den nya Forestern är lite för mjuk i jämförelse med den äldre modellen. Den gamla Forestern med den nya dieseln hade varit optimal.

#5
2011-12-27 20:52

Skulle jag inte haft den ofantliga förmånen att ha tjänstebil hade jag nog tittat på Forestern. Håller nog högre kvalitet än de mindre Legacy/Outback-syskonen och är nog en härlig bruksbil.

#6
2011-12-28 09:31

Det är ju trevligt att man håller fast vid den snart sextio år gamla Lloydmotorn och att man utvecklat den till kedjedrivning av kamaxlarna.
Motorn medför ju en låg tyngdpunkt men det är ju den dyraste motorkonstruktionen i tillverkning.
Men visst är det kul när någon vågar vara lite annorlunda.

#7
2011-12-28 14:58

Hur är det med källkritiken? Detta är omdömmet från en (1) enda tidning. Vem vet vilka som sponsrar dem?!

#8
2011-12-28 17:46

Inte så illa dock att en "suv" får en utmärkelse från en tidning som just 4x4. Sånt folk brukar annars gilla 31" swampers, highlift och dubbla vinchar. Då måste man ju lyckats göra en kapabel bil ändå.

Sen är det inte många bilar överhuvudtaget idag, som erbjuder låsbara diffar och sånt. På sin höjd är det väl Land Rover, men de kostar ju det dubbla med.

#9
2011-12-28 23:12

Lloydmotorn var väl inte den första boxermotorn?

#10
2011-12-29 13:40

Rustan:
Ja har inte fått XC60 ännu så ja kan inte jämföra min Subaru mot den än men bara man sätter sig i XC60 känner man att den e betydligt modärnare än "Subban" och att XC60 e betydligt rymligare å känns mer gediget byggd jämfört med Subarun. Ska bli skönt att få åka XC60 istället för Subaru.

#11
2011-12-30 12:04

Swensson! Och då vill jag, som jag har gjort tidigare, tillföra att XC60:s systerbil, Freelander 2 är bättre än XC60 i terränglådan - och i övrigt lika bekväm.

#12
2012-01-02 11:49

PREVIA, naturligtvis hade inte Lloyd den första boxermotorn, den fanns redan på 1800-talet, men Fuji Heavy Industries köpte tillverkningsrätten av Carl Borgwards konkursbo på 1960-talet och har fortsatt att utveckla motorn sedan dess.
Det kan tyckas underligt för att det är en dyr motor i tillverkning jämfört med en rak.
Det krävs bl.a. betydligt fler och komplicerade monteringsrobotar till en boxermotor.
Men visst är det kul att någon kan vara annorlunda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.