Bild
Nästa artikel

Subaru åter på tronen

AutoIndex 2018

En svettigare målfinish får man leta efter. Subaru vinner Vi Bilägares undersökning med minsta möjliga marginal, en poäng före Volvo och tre poäng före BMW.

Subaru är åter på tronen i Sveriges största bilkonsumentundersökning där 11 398 svenska privata bilägare varit med och påverkat utgången. I ärlighetens namn ska vi ändå påpeka att Subaru i år får segern lite till skänks eftersom Lexus inte längre finns med – för få svar hos privatkunder, bland annat på grund av för låg marknadsandel, ger ett osäkert statistiskt underlag.

Subarus vinst ska naturligtvis inte förringas. I grund och botten handlar det om att sälja bilar och historien har visat att deras kunder hör till de mest trogna i branschen. Den japanska tillverkaren har varit på pallen under alla år de deltagit i AutoIndex.

Lexus uttåg skapar nerv i framtida AutoIndex. Fyra märken, inklusive Honda, ligger nu praktiskt taget sida vid sida. Bakifrån, med en femte plats, hotar också Toyota som i vanlig ordning får höga poäng i bedömningarna av återförsäljare och verkstäder.

Längre ned i fältet är det Kia, Hyundai och Seat som har stått för de största förbättringarna. Audi tappar mark till övriga premiumkonkurrenter och framför allt är det lojaliteten till varumärket som har naggats i kanten. Annars är det Opel som gjort det största tappet jämfört med resultaten 2017.

Läs mer om resultaten i AutoIndex i Vi Bilägare 08/2018, som finns att köpa den 29 maj. Prenumeranter kan läsa tidningen redan denna vecka. 

Diskutera: Vad tycker du om resultatet?
 

Om AutoIndex

Vi Bilägares AutoIndex består av fyra delenkäter, bilen, återförsäljarna, verkstäderna och lojaliteten där frågorna om bilkvalitet, köregenskaper och komfort väger tyngst. Underlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2011–2017.

AutoIndex 2018 resultat

(Ranking, märke, index)
1. Subaru, 865 
2. Volvo, 864 
3. BMW, 862 
4. Honda, 861 
5. Toyota, 858
6. Mercedes, 852 
7. Audi, 833 
8. Mazda, 832 
9. Kia, 830 
10. Citroën, 827 
11. Ford, 826 
12. Skoda, 820 
MEDEL, 820
13. Peugeot, 810 
14. Hyundai, 809 
15. Nissan, 803 
16. Volkswagen, 803 
17. Opel, 801 
18. Dacia, 793 
19. Seat, 793 
20. Mitsubishi, 792 
21. Renault, 789 
22. Suzuki, 788 
23. Fiat,754

 

Kommentarer

#1
2018-05-22 09:17

Jag har fått lära mig att "Nöjd kund kommer tillbaka", men det verkar inte synas i försäljningsstatistiken.

#2
2018-05-22 09:31

Det är märkligt att Subaru inte säljer mer, när de år efter år placerar sig i toppen på dessa undersökningar.
De säljer bara 3.000 bilar per månad i hela Europa.
Förmodligen säger det mer om undersökningen än om Subaru....

#3
2018-05-22 09:59

Det är väl helt enkelt så att Subaru inte är ett attraktivt märke, av flera anledningar. De må ha en bra service- och verkstadsorganisation och ägarna är nöjda med egenskaperna, men de som köper en Subaru gör det för att de vill ha vissa egenskaper, det vet vad de får och kan överse med annat. Varken design, komfort, bränsleförbrukning, utrymmen eller trevnad tillhör Subarus främsta egenskaper, men för de som köper en Subaru spelar dessa saker uppenbarligen mindre roll. Subarus kunder värderar den ständiga fyrhjulsdriften och känslan av "rough and though" högt, sen finns det kunder som köper Subaru för sportighet och då WRX-modellerna.

#4
2018-05-22 10:07

Helt rätt Hultarn!

MVH AL

#5
2018-05-22 10:31

Varför ligger Skoda bara på medel? Det märket tillägnas ju dagliga hyllningar på forumet.

#6
2018-05-22 10:34

Pinjong. Märkesivrarna har tydligen inte skickat in sina svar. Det är nog därför:-)

MVH AL

#7
2018-05-22 10:35

Frågan är vad som händer med Subarus försäljning efter 1 juli... Eftersom ingen av deras bilar är särskilt snåla så misstänker jag att den kommer sjunka, såvida dom inte har nåt nytt att presentera. Kampanjer på Subaru just nu, vilket kan tyda på att nåt nytt är på ingång, eller att dom bara skyndar sig sälja medans dom kan...

För att återgå till ämnet, ja, många Subaruägare verkar va nöjda. Har själv provat flera och trodde Outback skulle passa mig, men inget köpsug uppstod. Känns som en uddabil för en liten skara entusiaster, vilket förmodligen förklarar den höga placeringen.

#8
2018-05-22 10:50

Hur kommer det sig att Toyota ligger så dåligt till? Till och med Volvo och BMW har betydligt mer lyckliga bilägare jämfört med Toyota? Subaru och Volvo ligger på topp med en marginal om futtiga en poäng eller 1,1 promille.

#9
2018-05-22 10:58

@AL, jag tror snarare att även solen har fläckar. I verkligheten.

#10
2018-05-22 11:34

Som alla undersökningar så har även denna en del brister, inget konstigt i det. Kundnöjdhet kan t.ex. bero på vilken slags kundgrupp ett märke har, t.ex. typiska gnällpellar som dessutom inte sköter sina bilar eller märkesentusiaster som har överseende med vissa saker och sköter bilarna minutiöst, ger olika resultat.

#11
2018-05-22 12:54

Subarus bilar är dyra, både i inköp och köra. Men utan tvekan bra bilar. Jag förstår hur de kan ha trogna köpare.

#13
2018-05-22 13:56

GF:
Med det danska testet med tre gånger så stort urval som i den svenska testet blir felkällorna än mindre. Resultatet är troligen statistiskt än säkrare där Volvo och BMW är klart bästa bilarna och hamnar etta resp tvåa och Toyota ligger långt efter Volvo / BMW och hamnar först på femte plats, precis som i Sveriges lista, men det konstiga är att Subaru inte ens hamnar bland den 20 bästa bilarna...

#14
2018-05-22 14:00

GF:
Med det danska testet med tre gånger så stort urval som i den svenska testet blir felkällorna än mindre. Resultatet är troligen statistiskt än säkrare där Volvo och BMW är de klart bästa bilarna och hamnar etta resp tvåa medans Toyota ligger långt efter Volvo / BMW och hamnar först på femte plats precis som i den svenska undersökningen. Det konstiga är att Subaru inte ens hamnar bland den 20 bästa bilarna.

#15
2018-05-22 14:55

I den danska undersökningen är det flera märken som inte är med, däribland Subaru. Och anledningen är för att urvalet är för lite, för få svar har inkommit. Med tanke på att Danmark inte har så mycket snö och is, där fyrhjulsdriften gör nytta, så kan man ju säga att intresset i Danmark för Subaru är försvinnande litet. Danmark har ju mest regn på vintern...

#16
2018-05-22 15:42

Det första stora poänghoppet sker mellan 6 och 7, 19 poäng mellan merca och audi, övriga toppen ligger rätt tight med max 6 poäng emellan.

#17
2018-05-22 16:30

Raphael:
Var står det att Subaru inte finns med i den danska bilkonsumentrapporten? Jag kan inte läsa ut det i texten. Vad gäller awd och Subaru så behövs awd inte alls bara i snöväder i Norrland utan awd är minst lika behövligt södra Sverige och i Danmark med lera och gegga på och utanför dess vägar. Subaru är inte alls lika bra / omtyckt i Danmark som vissa tydligen anser i Sverige. Däremot är Volvo och BMW precis lika populära och bra bland dess bilägare i såväl Sverige som Danmark.

#18
2018-05-22 17:38

Mellan 1:an och medelvärdet skiljer det - "stöööörsta möööööjliga tyyyystnad" - 5,5 %! Gapskrattar!

#19
2018-05-22 18:21

Du eller jag som räknar fel Audi?
Jag får det till 4.5. Alltså 45 poäng på en tusengradig skala. (865 - 820 = 45)

#20
2018-05-22 19:39

Pappilon; det skiljer 5,5 % mellan 865 och 820. Vilket är skillnaden mellan 865 och 820 - i procent. 865/820=1,055. Vilket inte är samma sak som poäng.

Om du vill omvandla dina "poäng" till % så tar du 45/820 = 0,055 = 5,5%.

#21
2018-05-22 21:04

Tja att Opel rasar från 2017 års placering är i varje fall inte så konstigt efter vad PSA tar sig för, många har uttryckt missnöje med avskaffade tjänster som OnStar och oro inför framtiden med verkstäder och återförsäljare som riskerar att försvinna vilket inte ger positiva poäng.
Att sedan förtroendet för varumärket rasar i motsvarande grad är rätt självklart.

Och missnöjet lär inte minska när fler får veta att PSA planerar att lägga ner Opels reservdelsavdelning till fördel för sina egna franska komponenter som av uppenbara skäl enbart passar till de franska bilarna...

#22
2018-05-22 20:15

Pinjong!
Jag är ju förvånad att Skoda ligger på medel
Med dessa usla motorer och deras bedrägeri havande

#23
2018-05-22 20:19

Ser man dessa siffror i en graf, som ger en bättre bild är folk överlag otroligt nöjda med sina bilfabrikat. Skillnaden mellan sämst och bäst är förvånande försumbar.

#24
2018-05-22 21:41

På tal om små skillnader erinrar jag mig en redovisning av årliga verkstadstider per bilmärke som publicerades för flera år sedan. Tyvärr minns jag inte var. Skillnaden mellan bästa och sämsta bilmärke var då c:a 30 min/år. Helt försumbart alltså.

#25
2018-05-23 01:06

Intressantare var motormännen nybils enkät när den fanns där var skillnaderna stora, med 1 fel per 100 bilar, till över 150 fel bilens första år.
Där såg man skillnaden på bilens kvalite.

#26
2018-05-23 09:46

Intressant att VW, som är ett av de bäst säljande märkena, inte hamnar på "topplistan".

#27
2018-05-23 11:25

Stoor, som du ser så finns det en lista på 21 märken i länken till den danska undersökningen. Under den listan finns längre ner i texten: "I årets AutoIndex er der kun 21 mærker med". Även om det inte uttryckligen står att Subaru inte är med, så är det uttryckt att det är bara 21 märken med. Och eftersom Subaru inte finns med i listan på 21 märken så betyder det att Subaru då inte finns med i undersökningen. På grund av för få svar.

#28
2018-05-23 11:32

N-iklas, du missar att OnStar är ett varumärke och företag som ägs av General Motors. OnStar-verksamheten i Europa ingick inte i PSA:s köp av Opel utan OnStar tjänsterna ägs och säljs av General Motors. OnStar ligger i ett dotterbolag till General Motors. PSA betalar alltså dyra pengar till General Motors för OnStar tjänsterna, och det fungerar inte i längden. Nu har PSA egna tjänster som motsvarar GM:s OnStar, och man arbetar nu för att fasa in Opel i PSA:s system och lösningen för Opel kommer heta Opel Connect. OnStar ersätts alltså av Opel Connect. Men ditt påstående att detta har påverkat resultatet i undersökningen tror jag inte ett dugg på eftersom undersökningen gjordes 2017 och nyheten om att PSA avslutar kontraktet med GM om OnStar för att få in Opels i sitt egna system, den nyheten kom först igår. Det är därför ett helt orimligt påstående att OnStar-grejjen skulle ha påverkat.

#29
2018-05-23 21:07

har du ejet en vw så ved du hvorfor . jeg har haft 4 stk og 2 audier i familien , alt for fejl,,

#30
2018-05-23 21:09

tæt løb 6 point mellem Sabura og Toyota .

#31
2018-05-23 21:11

nej Hr Storr 4 point mellem Bmw og Toyota , meget tæt mellem de øverste 6 .

#32
2018-05-23 22:30

Dumheter OnStar är bara ett varumärke det finns inget som hindrar att man har kvar samma funktion men under ett nytt namn, men det kommer man inte att ha utan den viktigaste finessen med OnStar som PSA inte erbjuder försvinner.

Möjligheten att kunna få hjälp med precis vad som helst och be om information om vad som helst.
Det är det viktigaste därför att det är en mycket gångbar tjänst som få erbjuder och är därför ett köpargument, att man krockar och får motorstopp händer inte så ofta och man låser inte in nycklarna i bilen eller får den stulen hela tiden heller.

PSAs tjänst som liknar den de flesta andra erbjuder har man därför knappast någon faktisk nytta av i praktiken.
En klar försämring som är helt onödig, en enklare tjänst är förmodligen billigare att driva eftersom man får ta emot förre samtal och arbeta mindre.

Dessutom har nedläggningen av OnStar varit känd i över en månad och inte två dagar.
Under alla omständigheter kommer försäljningen i Sverige att rasa ytterligare och det är det enda som är väsentligt.

PSA har inget existensberättigande, det finns inget sunt förnuft som förklarar varför någon vid sina sinnens fulla bruk skulle köpa något från dem istället för en konkurrent som erbjuder precis det samma eller något bättre.
Bilarna erbjuder absolut ingenting som lyfter dem ur den grå intetsägande massan och ändå planerar man att ta över världen.
Maken till uppblåsta typer.

#33
2018-05-23 23:27

"Bilarna erbjuder absolut ingenting som lyfter dem ur den grå intetsägande massan och ändå planerar man att ta över världen.
Maken till uppblåsta typer."

 “Vive la France”

MVH AL

#34
2018-05-24 11:04

N-iklas, dumheter. Att nyheten om nedläggningen av OnStar skulle ha påverkat en ägarundersökning från 2017 är ett absurt påstående! Även om nyheten släpptes för en, två eller tre månader sedan så kan den omöjligt ha påverkar en undersökning från 2017. Din argumentation mot PSA ter sig allt mer desperat.

OnStar är inte bara ett varumärke utan ett dotterbolag till General Motors och det företaget och dess tjänster ingick inte i PSAs köp för GM sålde det inte. PSA betalar alltså GM för OnStar-namnet och tjänsterna.

När det gäller PSAs online-tjänster så utvecklas de ständigt. Att idag år 2018 såga nya Opel Connect som lanseras 2020, är bara bitterhet utan faktaunderlag. PSA har samlat sin utveckling av online-tjänster, uppkoppling och mobilitetslösningar i bolaget Free2Move som ingår i Tavares ”Push to pass”-strategi. Detta är alltså ett område där PSA satsar stort, det är prioriterat där lösningar här ses som en av nycklarna till PSAs framgångar. Men redan två år innan den nya tjänsten är lanserad så är N-icklas övertygad om att den är usel, därför att allt som PSA gör är per automatik dåligt i hans ögon oavsett vad PSA gör.

PSAs största misstag var att köpa Opel, det hade varit bättre att GM lade ner Opel. N-icklas bitterhet över att Citroën och Peugeot ökar sin försäljning medan Opel sjunker, ja den har vi sett mycket av.

För att ytterligare strö salt i såren på Opel-fantasterna så ökade Citroën sin försäljning i april 2018 med 15 procent jämfört med april 2017. Helt klart är det de nya modellerna som C3 Aircross och C4 Cactus. Opel-fantasterna känner sig även kränkta av att Citroën ökat med 43 procent i Kinadär satsningen på SUV:ar börjat bära frukt. Nya C5 Aircross samt Kina-specialien C3 XTR är främsta orsakerna till försäljningsökningen.

Uppenbarligen finns det kunder som uppskattar den design, stil och komfort som Citroën erbjuder och som struntar i att N-icklas förklarar dem som idioter och ”inte vid sina sinnens fulla bruk”.

Nej N-icklas, man lider inte av en psykisk sjukdom för att man köper en Citroën och dina återkommande insinuationer om det är bara bitterhet för du inte accepterar att GM sålde Opel till PSA istället för att lägga ner företaget.

Jag hoppas att PSA gör det som GM borde gjort dvs lägger ner Opel snarast möjligt, så att N-icklas blir glad och nöjd.

#35
2018-05-24 11:42

Vi har kommenterat dessa ägarundersökningar tidigare.
Allt handlar om förväntansuppfyllnad.
Minns när tre identiska småbilar med endast olika fronter, tillverkade i samma fabrik, fick olika betyg.

#36
2018-05-24 12:13

Design (som är ful) stil (som är klumpig) och komfort - uteslutande i fjädringen - på framtida... modeller, är ingenting att komma med, ytligt bjäfs, som en modevisning med helt opraktiska kreationer enbart funktionella i Hollywood från något franskt modehus, typiskt franskt.

En bil måste ha rejäla, tunga, materiella, tekniska och kvalitetsmesiga punkter som överglänser flertalet konkurrenter, annars är den totalt meningslös.

Att en älskare av oanvändbart franskt mode inte vill acceptera att bjäfs är bjäfs är inget som ändrar faktumet att PSA inte har några planer på att göra bättre bilar än konkurrenterna.

”Push to pass” genom att ligga efter och göra billigt krimskrams, jovisst, så passerar man konkurrenterna...

Att inte kritisera PSA är rent brottsligt eftersom ett hyllande av det som är dåligt innebär att PSA aldrig kommer att bli ett framstående företag med framstående produkter och har man inte den ambitionen har man ingen orsak att finnas till.

Hyllar man det nuvarande PSA är man PSA.s värsta fiende, att önska ett PSA som är världens främsta biltillverkare är att ha positiva ambitioner, att hylla det som nu är är att gräva en grav för hela företaget.

Blind fanatism är inte konstruktivt utan destruktivt.

#37
2018-05-24 12:36

I senaste numret av Vi bilägare står ang. Opels tapp: "Resultatet avslöjar att det inte handlar om bilkvalitet eller lojalitet. Nedgången beror till allra största delen på lägre kundnöjdhet både med återförsäljare och verkstäder."

Hur det stämmer mot Niklas teorier får väl var och en avgöra...

Niklas skriver bl.a: "En bil måste ha rejäla, tunga, materiella, tekniska och kvalitetsmesiga punkter som överglänser flertalet konkurrenter, annars är den totalt meningslös." Hmm, kanske därför GM sålde Opel... ;-)

#38
2018-05-24 12:43

N-iklas, det som är meningsfullt är att göra bilar som människor vill ha, bilar som väcker känslor, som sticker ut från mängden där vissa blir förbannade och provocerade och andra blir lyckliga. Det handlar om att skapa sin egen nisch, och detta är precis det som PSA satsar på och det är en strategi som har visat sig framgångsrikt.

Opels strategi, trots N-iklas hyllande av deras materialla, tekniska och kvalitetsmässiga punkter, har inte lyckats. Opel har haft många tunga förlustår utan att ha vänt utvecklingen, Opels försäljning går ner. Bilarna uppfattas som själlösa, utan karaktär, utan egensinne. Det finns inget egentligt köpargument för att köpa en Opel istället för en VW, Skoda eller Ford. Opel har hamnat i en anonym tysk gröt. Förvisso kompetent, men kompetens säljer inte bilar. Det är känslor som säljer bilar. Inte akademiska titlar eller meriter.

Allt det som N-iklas kallar för "krimskrams" är faktiskt säljande, väcker känslor och skaffar köpare. Biltillverkning finns inte till för sin egen skull, utan för att företaget ska gå med vinst genom att presentera produkter som väcker begär hos kunderna, och uppenbarligen så har PSA lyckats bättre med det än Opel under de senaste åren.

Vad som "bättre" eller "sämre" handlar om personligt tyckande, det är inga hårda fastställda parametrar eller vetenskapliga sanningar. PSA gör bilar som är annorlunda än konkurrenter, det finns de som tycker det är bättre, det finns andra som tycker det är sämre.

PSA har aldrig haft som målsättning att göra samma bilar som konkurrenterna eller att kopiera konkurrenterna. Målsättningen är att vara annorlunda, skapa sin egen nisch. Det gäller för DS, Citroën och Peugeot som alla har tre distinkt olika stilar för olika kunder. Var Opel ska platsa in i detta, Opel som är mer mainstream-tysk, det vet jag inte. Det kommer visa sig. Jag tycker inte Opel platsar i PSA utan jag tycker Tavares ska lägga ner Opel eftersom Opel inte tillför någonting, Opel saknar karaktär, känsla och själ som säljer bilar. Jag tror inte att Tavares kan ändra på det som är grundproblemen med Opel och därför har Opel ingen framtid.

Cactus är ett typexempel på en framgångsrik och unik bil - den väcker känslor, den väcker habegär eller frustration. Den gör människor lyckliga eller förbannade. Den upprör människor eller tillfredsställer människor. Det är en vattendelare. En produkt som är motsatsen till likgiltighet och därför framgångsrik.

Opels produkter skapar likgiltighet. Hur många skriver i detta forum att de avskyr en Opel? Hur många sågar Opel? Hur många hatar Opel? Förstå att kärlek och hat hör ihop, det handlar om känslor. Bilar som väcker likgiltighet, som inte upprör någon, inte stör någon, inte provocerar någon, är samtidigt bilar som ingen älskar. Det är bara likgiltighet. Opel gör Europas med likgiltiga bilar, menlösa bilar, bilar utan känsla, utan kön, utan stadga, utan någonting alls.

PSA gör bilar som väcker känslor, som väcker debatt, och därför har de ett existensberättigande. Likgiltiga bilar är inte vad folk vill ha. Folk vill ha känslor.

#39
2018-05-24 13:50

Fast det är ju skit samma om bilen väcker känslor om man ändå inte kan få den att hålla mer än 3-4 år utan diverse elfel och skit. Det finns märken som klarar av att leverera kvalitet OCH känsla. Att som fransmän - och framförallt italienare - inte kunna leverera kvalitet, och i vissa fall inte ens känsla - då är man faktiskt på gränsen till meningslös. Sen fyller de kanske en funktion som tillverkare av små billiga stadsbilar.

Sen vet jag inte varför Opel skulle vara mer själlösa än nån annan? Är en Opel Adam mer själlös än en Peugeot 308? Blir man gladare av att åka C4 än Astra?

Sen undrar jag hur starka känslor en bil ska väcka för att det ska vara värt att den är sämre än de andra? Rapahels argumentation låter inte riktigt klok i mina öron. Speciellt om man tar i beaktande att PSA's kundbas mest består av folk som är TOTALT ointresserade av bilar. Lite som Toyotas - mest det att PSA-köparna inte vet bättre än att köpa en PSA-bil. Opel ej inräknat.

#40
2018-05-24 14:22

Roger, jag har aldrig haft ett endaste elfel på någon av mina franska bilar, inte ens två eller mer. Inte något elfel överhuvudtaget. Jag kör mina i genomsnitt över 15 000 mil och sen byter, min Picasso har nu passerat 15 000 mil och fungerar fortfarande bra. Vi får se vad jag köper sen, men C3 Aircross är en stark kandidat om jag fixar finansieringen, eller så köper jag en annan Picasso fast nyare än min.

När det gäller Opels själ. Opel följer konventioner om hur bilar ska se ut och vara. En Peugeot 308 gör det inte. Kolla inredningen. Peugeot 308 har instrumenten ovanpå panelen närmare fönsterrutan och en liten ratt. De bryter av mot konventionen, de följer inte mallen. De gör något eget. Detta innebär att det väcker känslor.

Man kan både bli mer glad och mer irriterad på att åka eller köra en Cactus än en Astra, kärlek och hat är två sidor av samma mynt. En Astra väcker inte några känslor. Den ser ut som en vanlig bil med en vanlig inredning. Kompetent, men tråkig. Utseendet sticker inte ut, varken utanpå eller inuti. Inget som fastnar, inget som får en att reagera. Den väcker varken kärlek eller hat. Inga sågningar på grund av dumma funktioner men heller inga hyllningar för sitt utseende och sin exceptionella stil. Den väcker ingenting. Den är en kompetent bil som ser helt Ok ut med helt Ok inredning. Den är vanlig, normal, kompetent. Och därmed likgiltig. Därmed inga känslor.

Att PSA:s kundbas skulle handla om personer ointresserade av bilar, det stämmer inte. Det är en kräsen kundbas som kräver design, stil och något extra för att väcka känslor och därmed köp. Man köper inte en C3 Aircross för att man är ointresserad av hur den ser ut, utan för att man gillar utseendet, man gillar de praktiska funktionerna, man blir glad av utsidan och insidan och man tycker om komforten. Man köper en 308 för man gillar känslan som inredningen ger, för körupplevelsen. Man köper en 3008 för man tycker den är tuff utanpå och häftig inuti, för att den är komfortabel, praktisk och sticker ut mot mängden. Inget av detta handlar om ointresse.

#41
2018-05-24 14:27

Vem köper en Opel Astra för att den har en tuff inredning med annorlunda instrument och körkänsla genom liten ratt? Ingen, för den har ju inte det... Opel Astra är den ultimata hyrbilen, bilen B. Kompetent och anonym. Vem som helst kan köra den, behövs inga särskilda instruktioner. Bilen B enligt formulär 1A, godkänt av standardiseringsinstitutet och rekommenderat av Socialstyrelsen. Kompetent är bra på alla sätt och vis, men samtidigt tråkigt, trist och anonymt. Vem blir glad av att sätta sig i en Astra? Om jag är på dåligt humör, jag känner mig lite nere, ja då kan jag gå och sätta mig i min Picasso och då blir jag på bra humör. Jag behöver inte ens starta bilen. Räcker med att vrida om nyckeln och jag möts av digitalsiffrorna ovanpå panelen och de udda lösningarna, att bilen är formgiven med känsla och inte med Socialstyrelsen. En humanistisk bil, medmänsklig bil, inte naturvetenskaplig eller bil för ekonomer utan snarare tjänstefordon för humaniora, kultur- och filosofiska fakulteten. En kulturell bil. En konstnär helt enkelt. Manchesterkavaj, jeans och sneakers samt blommig skjorta istället för Dressman-kostym och slips.

#42
2018-05-24 14:37

Både Peugeot 308 och 3008 har blivit valda till "Årets bil", uppenbarligen gillas den av många journalister i Europa. C3 Aircross blev vald till "Best value car" i Europa av en europeisk jury. Låt mig citera en av jurymedlemmarna, Dave Humphryes från Irland: "The Citroen C3 Aircross not only stands out with its unique design but also the value for money proposition combined with its impressive driving qualities for the segment. While the standard of competition was exceptionally high this year, for me, the Citroen C3 Aircross was the best overall package." Uppenbarligen en känsla som delades av många eftersom den vann. Första generationen Cactus vann "2015 World Car Design o the Year Award", som delades ut i samband med NY:s bilsalong. Särskilt intressant eftersom bilen inte säljs i USA... Och så har vi PSA:s motorer, som serien PureTech som tre år i rad vunnit "Engine of the Year". Inte Opels motorer... Och trots alla internationella priser och hyllningar så finns det fortfarande de som inte accepterar att PSA är bäst. Det visar ju bara att detta med "bättre" eller "sämre" egentligen handlar om personliga åsikter inte universella sanningar. Opel Astra blev visserligen Årets bil 2017, men i övrigt har det varit tunt med priser och internationella hyllningar. Och den sjunker i försäljningen i Europa... Uppenbarligen erbjuder märkena DS-Peugeot-Citroën något som kunder uppskattar eftersom de ökar i försäljning medan Opel minskar.

#43
2018-05-24 15:06

I ärlighetens namn dock - vem köper en Peugot för anledningarna du nämner? Billig praktisk bil - check!

Det där med att PSA's kundbas skulle vara kräsen köper jag inte för fem öre. Då hade de inte köpt PSA. Jag kan köpa att det finns individer som känner entusiasm över vissa modeller. En 308 GT är säkert en rolig bil. Men i övrigt? Skulle alla gamla pensionärer som åker omkring i små C3'or vara kräsna? De är praktiska och faller i värde jäkligt fort - det är receptet till varför folk köper dom tror jag. Det där dravlet med humanoria och filosofi låter mest som värmeslag.

I min värld handlar bra eller dålig om mycket konkreta saker. Design, paketering, storlek, utrustning etc - inget har med hur BRA en bil är. Hur BRA den är universellt går att koka ner till i princip ett par punkter - hur väl håller den och hur bra fungerar lösningarna som väl sitter i den. En Alfa Romeo som är jätterolig att köra och jättevacker att se på men kräver reparationer en gång i månaden är ingen bra bil. Det är en skitbil i fin förpacking. En Lexus CT med sin tråkiga CVT-låda och halvkymig design är fortfarande en bra bil trots allt. Även om lådan lämnar en del att önska glädjemässigt. Ett otäck Citroen med EGS-låda som inte ens går att köra som en automatlåda är ingen bra konstruktion. Man har ju inte fattat poängen med att inte växla själv ens då. Osv.

Och ja visst finns det PSA-bilar som går länge utan problem. Men faktum kvarstår - de har ett uselt kvalitetsrykte, och som det heter - ingen rök utan eld.

#44
2018-05-24 15:14

Åjo, det finns frankofiler, anglofiler, alfister, sadister, masochister och gud vet allt. Smaken är som baken och sällan rationell.

#45
2018-05-24 17:22

Roger Skagerström1 2018-05-24 13:50

Blir man gladare av att åka C4 än Astra?
Nej tvärtom!!

#46
2018-05-24 17:47

Subaru köper man om man absolut måste ha en tung 4wd och dra hästen och då är man nöjd.
Jag fattar än i dag inte hur folk kan köpa bilar som har en buller komfort motsvarande en gammbil.
När det kan skilja upp till 10 DB i baksätet på bilar i samma prisklass.
Och det jag märkt är att subban är i samma klass som Kia/hunday när man pratar buller.

Vi andra satsar en mindre slant på nya säkrare vinterdäck och en lättare större bil som tar 20% mindre bränsle.

#47
2018-05-24 18:58

Fast Subaru är väl inte kända för att vara tysta?

#48
2018-05-24 23:38

Att inte ha som målsättning att göra bättre bilar än konkurrenterna är inte hållbart.
De åsikter R framför att meningslöst bjäfs och ytligt krimskrams är viktigare än allt annat, är destruktiva och hotar samhället, vilket är än värre än att de för alltid spikar PSA som en usel biltillverkare med mediokra produkter utan hopp om bättring någonsin, extremt deprimerande framtid.

Angående OnStar skriver exempelvis en Opelkund följande:

"@flyersa
18 maj
@opel well done with killing onstar 2020. Is PSA stupid or whats wrong with you people? So people got a connected car that is useless in 2 years. What does your management smoke?"...

Antagandet är visserligen överdrivet, men det ändrar inte det missnöje som finns med PSA:s agerande och det är det som är avgörande för försäljningen av bilar, missnöjda kunder försvinner och försäljningen viker.

PSA:s kunder kanske gladeligen köper PSA:s produkter men Opels kunder gör det inte, så vilka ska egentligen köpa bilarna som igen vill ha i framtiden?
Ingen vill ha en Peugeot förklädd till Opel, inte Peugeots kunder och inte Opels.
Bushmän i Afrika?

#49
2018-05-25 17:10

Till mso 1000; vem köper en bil där en av viktigaste kriterier är lägsta bullernivån i baksätet? Det lär vara 0,05 % eller mindre.Jag, efter ett antal Subarubilar ägda sedan 1992 kan konstatera att Subaru har varit den driftsäkraste bilen och har haft det billigaste underhållet på alla bilar jag haft under 55 år. Jag kan då "skryta" med att jag har ägt ca. 43 bilar, därav ca. 20 köpta som nya, div. märken som Volvo, Saab, Opel, Subaru. Begagnade bilar som jag ägt är Jaguar, Jeep, Nissan mm. (dessa bilar kan jag inte rekommendera för någon trots låg bullernivå i baksätet!

#50
2018-05-25 23:13

Raphael: Många ogillar Opel. De ses fortfarande som en hopplös gubbil i många kretsar. Så det har de "lyckats" med i alla fall. Sen det du skriver om nischning och känslor stämmer kanske, men bara till en viss gräns. När verkligheten börjar komma ikapp, och folk vaknar ur sina nischade drömmar, kan den valda nischen i stället bli en fälla, som blir omöjlig att ta sig ur.

#51
2018-05-28 12:14

der er langt fra FOLKEVOGN og op til de 6 bedste uha..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.