Nästa artikel
Straffavgift på trängselskatt en guldgruva
Nyheter

Straffavgift på trängselskatt en guldgruva

Publicerad 24 mars 2014 (uppdaterad 25 mars 2014)
Förseningsavgifter på obetalda trängselskatter har blivit en kassako för staten. Betalas räkningen försent tillkommer en straffavgift på 500 kronor och förra året drog detta in runt 213 miljoner kronor in till statskassan.

På de senaste fem åren med trängselskatt har staten tjänat in drygt 676 miljoner kronor på straffavgifter från försent betalade räkningar, enligt statistik som TT tagit fram från Transportstyrelsen. Den som betalar in fakturan med trängselskatt försent – om så bara för en dag – får en saftig straffavgift på 500 kronor.

Såväl Motormännen som Skatteverket och Transportstyrelsen är kritiska och menar att påslaget är för stort. Redan 2009 ville regeringen ha en utredning kring huruvida straffavgiften var för hög, och förra året föreslogs i vägtullsutredningen att ett mildare system med en första påminnelseavgift på 100 kronor skulle införas. Men detta förslag har än så länge inte antagits.

Förra året infördes även trängselskatt i Göteborg och det medförde att de årliga intäkterna från straffavgifter mer än fördubblades från drygt 100 till över 200 miljoner kronor.

Diskutera: Är den nuvarande straffavgiften på 500 kronor för hög?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-24 14:36
Leif Kavander

Det är inget annat än ren ocker.
Ansvariga till den oskäliga förseningsavgiften skulle ha fängelse i minst tio år.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-24 16:26
JOCA_1

Jag håller med Leif här.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-24 17:30
ssslfb

Har flera gånger fått faktura på 15 kr. Dvs en passage under avgiftsbelagd tid. Föreslår att Transportstyrelsen väntar med att fakturera tills det blir 100 kr. Men då minskar kanske förseningsavgifterna?

#4 • Uppdaterat: 2014-03-24 17:55
nisseste

Att det ska behöva ta flera år att bestämma sig för att sänka en sådan här oförskämd avgift. Att tro att Transportstyrelsen ska samla ihop avgifter är totalt blåögt. Märkligt att avgifterna fördubblades när Göteborg fick detta också, är det så oerhört många passager eller är betalningsdisciplinen så mycket sämre i Västsverige?

#5 • Uppdaterat: 2014-03-25 14:27
Reverend Benny

Det jag undrar är om det faktiskt är legalt att ta ut en förseningsavgift som kan överstiga ursprungsbeloppet med flera tusen procent.
Betyder det att det är fritt fram för vilken företag som helst att lägga på vilket förseningsavgift som helst?
Måste det inte finnas någon relation till ursprungsavgiften när man lägger på en förseningsavgift?

#6 • Uppdaterat: 2014-03-27 10:43
Mistro

Synd att man inte får samma "ränta" då det är omvänt,..men det är klart att en ränta får ju inte vara så hög men en avgift kan tydligen vara hur oskälig som helst! Att en statlig myndighet bedriver sådan här occker värre än Lendo och Co är ju helt oacceptabelt ....

#7 • Uppdaterat: 2014-03-28 12:58
däckoscar

I Göteborg har man infört trängselavgifter för att bygga nya vägar om jag har förstått det hela rätt. Körde för en tid sedan av E4 upp på E45, 8 kr stod det att den manövern kostade. Ponera att fakturahanteringskostnaden är 152 kr, + 6 kr porto= 158 kr. intäkter 8 kr = MINUS 150 kr. Hur mycket ny väg får man för det? Jag betalade fakturan i tid, så någon horribel förseningsavgift var det aldrig tal om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.