Bild
Nästa artikel

Större motor för Outlander PHEV

Nyheter

I höst kommer en ny Mitsubishi Outlander plug-in hybrid, med uppdaterad drivlina, till Sverige.

Outlander PHEV har sedan lansering 2013 sålts i över 100 000 exemplar i Europa, vilket gjort den förtjänt av bästsäljartiteln 2015, 2016 och 2017 för plug-in hybrider. Till 2019 uppdateras den och en av höjdpunkterna är den nya motorn.

Den tidigare bensinmotorn på 2.0 liter har växt till 2.4 och medan Mitsubishi inte avslöjar några siffror än ska den ge högre vridmoment och mjukare gång. Vidare levererar bakre elmotorn mer effekt och batterierna har uppgraderats. 

Efter presskonferensen den 6:e mars kommer vi veta mer om bilen, men klart är i varje fall att den når Sverige i höst. 

Diskutera: Är nya Outlander PHEV något du är intresserad av? 

Kommentarer

#1
2018-03-02 13:44

En arbetskamrat är ägare till denna Mitsubishi
och han säger att det är en skitbil med en gigantisk överförbrukning. Han säger att den i snitt drar runt en liter bensin per mil så det är en skitbil som jag absolut inte vill köpa!!!

#2
2018-03-02 13:54

Fast nu ska ju drivlinan bli utbytt, så det är väl inte relevant för denna artikel..

#3
2018-03-02 14:55

Kanske vore bättre att förnya den markant ålderstigna interiören. Känns som att kliva in en Toyota Avensis från 1998. 2018 kan man tycka att bättre passform och känsla i materialen kan fås, när till och med Kia lyckats bättre i verklig och upplevd kvalitet på tex Kia Ceed.

#4
2018-03-02 16:07

En av absolut värsta detaljerna på Outlander PHEV är att skenorna för längdjusteringen av passagerarstolen fram är löjligt kort. Man behöver inte vara absurt lång innan skjutmånen inte räcker till.

#5
2018-03-02 16:15

Jag fick inte någon bra körställning med ratten. Kändes som att köra en pickis. L200?...

#6
2018-03-02 18:12

Obegripligt att den säljer så bra.
Ful suv som ser högre ut än bred och ändå trång i bagaget.
Konstig körställning och inte vet jag om litern med familjen och långväg är nåt 2018.

#7
2018-03-02 20:12

@Stoor
Jag har en och lyckas inte få upp förbrukningen till mer än 0.4 l/mil trots att jag kör så brutalt jag bara kan. Så din underbegåvade arbetskamrat har nog inte förstått att han kör en plug-in hybrid. Enda sättet att möjligen lyckas få upp förbrukningen till 1 l/mil är att aldrig någonsin ladda. I TVs ägarenkät låg snittförbrukningen på 0.37 l/mil.

#8
2018-03-02 20:15

@mso
Trång i bagaget?! Vi lastar för fjällsemester för fyra pers utan några som helst problem och har aldrig misslyckats med att få in något skrymmande. Fick t o m in 55-tums platt-TV utan problem. Rymligaste kupen jag nånsin åkt i och jag är 1.90 lång. Du har uppenbarligen ingen aning vad du pratar om.

#9
2018-03-02 20:19

@Isoderlund
Håller med om interiören den är lite åldersstigen i designen men kvaliten.är utmärkt. Den enda bil som är klart sämre interiört är just Toyota. Toyota Avensis idag är inte ett smack bättre än den var 1998... o i den jämförelsen vinner t o m Outlandern klockrent. Toyota är världsmästare i hårdplast av billigaste kvalitet i bilinteriörer.

#10
2018-03-02 20:24

Nja jag åkte och körde första ladd hybriden och jag var inte imponerad på något sätt.
Måste säga att ingen bil för mig utan det kändes som om man var över 188 cm så kanske det funkar och den gick inte komfortabelt heller.
Men det är väl det man får ta med suv.
Grannen har en utan el och han är less på verkstads besöken.

#11
2018-03-02 21:05

Blir inte elräkning rätt hög med denna bil? Någon som vet, typ om man bara laddar den hemma?

#12
2018-03-02 22:37

Om man bara eller mestadels åker kortare sträckor så gungerar en laddhybrid bra men om man kör längre sträckor försvinner fördelarna med hybriden. Detta missas ofta.

#13
2018-03-02 22:38

En gammal modell utanpå och inuti. Tror inte en ny motor räcker i den hårdnande konkurrensen. Dags för en helt ny Outlander.

#14
2018-03-03 08:32

Styggavargen> En laddhybrid drar ca 2 kW per mil. Om du grovt räknat betalar en krona per kW så kostar det alltså ca 12 kronor att ladda batteriet från tomt till fullt. För den som kör 100 mil på el i månaden blir det ca 200 kronor, men de flesta snittar nog lägre. Och jämfört med bensinpriset är det förstås mycket billigare...

#15
2018-03-03 11:46

Jag ska prata med en kompis Martin Danielsson Stockholm som äger en sådan Outlander som Stoor(789) (spyr galla på japanska bilar så fort han hinner, tror någon han kör en Avensis?, inte jag) när Martin med familj kommer hem från Thailand om det stämmer som Stoor hävdar. Tror dock att det som vanligt bara är svartmålning och inget att bry sig om och bara ignorera som vanligt med......

#16
2018-03-03 12:37

Kan bensinmotorn driva bilen på Outlander PHEV eller driver den bara generatorn? Jag har fått båda förklaringarna.
Det som jag dock hört av flera är att bilen kan gå in i "limp mode" när/om batteriet tar slut, vilket gör den extremt slö och knappt tar sig över 80km/h.

#17
2018-03-03 18:02

Jag har en jobbarkompis som är mycket nöjd med sin. Han har ca 2 mil till jobbet och kör således på el som han laddar gratis på jobbet.

#18
2018-03-03 22:29

För Shogun ska jag berätta en hemlighet avs japanska buskar:
ENDA anledningen till att jag sedan 2010 kör den andra Toyotabusken är att vi köpte en riktigt "dyr" villa då för strax under 10 mkr på vilken vi amorterar nästan exakt 4,3% per år för att på så vis bygga upp ett eget kapital dvs minska vår ränteexponering över tid. NÅGON dag kommer räntan stiga och därmed fastighetspriserna att falla. För att undvika detta amorterar vi mycket på bostadslånet, ca 29 000 kr per månad. Nuvarande villan har sedan 2010 stigit med åtskilliga miljoner i värde men det är tyvärr pengar som inte går att realisera förrän den dag vi eventuellt flyttar. Av detta följer att vi sålde vår riktigt fina bil 2010 och köpte vår första, av totalt två,Toyotabuske med en effektiv dieselmotor som körs väldigt lite eftersom vi åker kommunalt till Stockholm, återigen för att kunna amortera maximalt. Inom några få år har vi amorterat halva lånet och då kommer vi fira detta genom att sälja "Toyotaråttsoffan" och köpa oss en riktigt ståndsmässig bil igen och det blir tveklöst INTE en Toyota / Lexus utan en .... Ja, vi får se men så mycket är helt säkert att den blir dieseldriven med AWD. Vad gäller min kollegas Mitsubishi Outlander som han har som tjänstebil sedan ett år tillbaka så körs den mellan Knivsta och Stockholm mestadels motorväg ca 12 mil per dag där han säger att bilen är svajig, har dålig runt sikt, svårparkerad, drar mycket bensin närmare en liter per mil i snitt istället för de utlovade 0,2 liter per mil... På el går den i bästa fall knappt 3 - 3,5 mil på fulladdat batteri. Dessutom är AWD driften kass eftersom det inte finns någon kardan? mellan fram / bakhjulen. När han byter bil om två år blir det troligen en stabil VW Passat Alltrack AWD som han körde innan Outlandern. Han är INTE imponerad av Mitsubishi Outlander PHEV´n, särskilt inte som vinterbil då han trodde att den skulle ha bra köregenskaper på snöiga vintervägar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.