Bild
Nästa artikel

Större batteri och ny mobilapp i Ioniq

Nyheter

Hyundai uppdaterar tekniken och plussar på räckvidden.

Hyundai Ioniq finns som bekant i tre versioner med varierande grad av elektrifiering: En elbil, en hybrid och en laddhybrid. Ioniq kom för tre år sedan och nu är det dags för en uppdatering.

Det innebär bland annat att elbilen Electrics batteri har uppgraderats från 28 kWh till 38 kWh. Enligt nya körcykeln WLTP blir det en räckvidd på 29 mil. Även ombordladdaren har fått ökat kapacitet; från 6,6 till 7,2 kW, vilket snabbar på laddtiden.

En välkommen nyhet är att Ioniq utrustas med en app där ägaren kan se laddstatus på distans via sin smartphone. De kan också fjärrstyra klimatanläggningen. 
 

Bromsåtervinningen kan styras via paddlar i hybriden och laddhybriden när föraren kör i Eco-läget. I sportläget agerar paddlarna som manuella växlare. När det gäller elbilen får den nya körläget Eco+ som skalar ner bilens energikonsumtion till minimum.

Utseendemässigt har Hyundai gjort smärre designförändringar i bilarnas front och stuvat om lite i inredningen på insidan. 

Uppdaterade hybriden och laddhybriden finns tillgängliga från och med juli 2019. Elbilen börjar säljas i september 2019. 

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq? 

Kommentarer

#1
2019-05-07 10:55

Längre spänning på batteripacket (320V) kommer ge längre laddtider. Snabb laddtid var den "gamla" Ioniq Electrics paradgren.
Men överlag många bra förbättringar som gör att den hänger med något år till.

#2
2019-05-07 11:02

@Grosser: Snabb snabbladdning i Ioniq är bra, 5-94% går på en dryg halvtimme. Har dock fortfarande aldrig stött på en snabbladdare på mer än 50 kW :(

#3
2019-05-07 12:47

Upp till 68-70 kW (max 175 A) har jag kommit upp i vid en sk 100 kW laddare. Det är batteripackets spänning som begränsar laddeffekten.

#4
2019-05-08 10:17

För mig som kör e-golf, var det inget nytt. Det som talas väldigt lite om är hur många faser laddar bilen med?
Min laddar 2x16A eller 1x32A, växlar automatiskt beroende på laddstation. Samt 50 kW CCS.
Fördelen med 2x16A är att du kan ladda hemma med full effekt, 7,2 kW.
Nästa generation som kommer som kommer snart, snabbladdar 100-150 kW CCS. Ionity bygger redan upp ett nät av snabbladdare i landet med tror jag 250 kW.
Dessa har enbart CCS, därför bör man nog akta sig för bilar med CHAdeMO.

#5
2019-05-08 14:10

@LennartJ Ja, Nissan och Mitsubishi är ensamma om att använda Chademo i Europa. Däremot bygger både Eon/Clever och Fortum med Chademo på sina HPC-laddstationer.

Den höga laddeffekten gäller bara om bilen klarar av att ta emot den.

#6
2019-05-08 13:54

@Grosser var finns allmänna (ej Tesla) laddare med större effekt än 50 kW i Sverige?

#7
2019-05-08 14:04

@gmogmo Det finns flera i drift redan, och många på gång. Se www.snabbladda.nu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.