Bild
Nästa artikel
En BMW som fått utstå tjuvarnas omilda behandling.

Stölder av bildelar ökade i fjol

Nyheter

2017 rapporterades det in sammanlagt 4.208 stöldtillfällen av bildelar. Det är en ökning med 26 procent jämfört med året innan.

 

Försäkringsbolagens branschorganisation Larmtjänst har sammanställt antalet bildelsstölder som rapporterades in under förra året.
– Stöld av huvudstrålkastare, navigationssystem och airbags visar sig fortfarande vara en lukrativ marknad för tjuvarna. Vi noterade en dramatisk ökning av bildelsstölder under 2016. Tyvärr kan vi konstatera att stölderna fortsätter uppåt liksom skadekostnaderna. Skadorna på fordonen blir ofta omfattande vid denna typ av stölder, säger utredare Torbjörn Serrander på Larmtjänst.

Inrapporterade bildelsstölder 2017.

Skadekostnaden för samtliga stölder som rapporterades in 2017 uppgick till 250 miljoner kronor. Många av brotten utförs av internationella ligor som fraktar bildelarna ut ur Sverige. Under 2016 gjorde gränspolisen riktade insatser för att minska bildelsstölderna, vilket gav resultat – för ett tag. Nu verkar de internationella stöldligorna ha lockats tillbaka igen.
– Tyvärr har polisen begränsade resurser till uthålliga insatser och nu ser vi nya ligor härjar i landet igen, säger Torbjörn Serrander.

Det är som tidigare airbags, huvudstrålkastare och navigationssystem som står högt upp på tjuvarnas önskelistor. Mest stölddrabbade bilmärke 2017 var BMW, som utgjorde drygt 70 procent av fallen där det snotts bildelar. Det var mest i storstäderna som brotten begicks, men Larmtjänst ser också en oroande ökning i Skåne län, där de 836 stöldtillfällena är en fördubbling mot föregående år.  

Diskutera: Vad kan göras för att stoppa ligorna som stjäl bildelar?

Kommentarer

#1
2018-02-05 15:33

"Snotts"!! Stulits, kanske?

#2
2018-02-05 15:52

Med våra i stort sett öppna gränser är Sverige nästan ett snabbköp för gratis beg bildelar.
Vilket naturligtvis utnyttjas.
När man idag i bladen läser att Tullen "vill ha behörighet att kolla även UTgående trafik" blir än mindre förvånad.
Har de inte det redan???
Enl tidningen kan de idag bara se på när stöldgods smugglas ut ur landet!
Grattis svenskar, ni har själva valt att ha det så!
När man vid mogen ålder har råd att köpa precis den bil jag vill ha - då har man istället en dussinbil enbart för att få behålla den komplett...
Vi har lokalt en BMW- ägare.vars bil plundrats 3ggr..
Inför valet i sept har våra politiker fått ett väldigt nymornat och nytt intresse för "lag och ordning". Hur länge kommer det att hålla i sig? September ut?

#4
2018-02-05 16:04

Cabotagetrafiken, dvs utländska åkares möjlighet att köra viss inrikestrafik i Sverige, är enligt en tidigare studie, en av transportmöjligheterna ut ur landet.

#5
2018-02-05 16:17

Det är (bland annat) därför jag kör en gammal Saab från 2002. Vem orkar sno delar från den?

#6
2018-02-05 17:07

Vårt rättsväsende måste sluta att bara sitta still och se på när ligorna gör vad de vill med lilla landet lagom Sverige.

#7
2018-02-05 19:02

Fler borde titta på den statistik Reverend länkar till.
Men jag antar att när ägare till BMW och andra dyra bilar blir drabbade, ja då blir det liv i luckan...

#8
2018-02-05 21:39

Bildelarna går ju till största andel ut ur landet och används till att laga krockskadade bilar som försäkringsbolagen löst in och som gått tillbaka på marknaden. Hur går det till ? Om marknaden försvinner, slutar stölderna i och med det ? Problemet är att de reparerade krockskadade bilarna kommer tillbaka ut på marknaden, ofta med undermåliga reparationer vid en ny krocksituation, vem köper dessa? Personligen tycker jag att försäkringsbolagen måste bli noggrannare att se till att inlösta bilar inte säljs utan demonteras och återvinns i säkra led, då kommer också stölderna minska. Med andra ord så hårdare straff och fler poliser är inte den enkla lösningen på problemet.

#9
2018-02-06 00:26

J.L.
Det krockas i andra länder också. Även om svenska FB inte skulle sälja skadade fordom öht, vore tillgången nog mer ändå tillräcklig för at upprätthålla verksamheten....

#10
2018-02-06 08:28

Riv Öresundsbron.

#11
2018-02-06 12:53

Aj aj, brorsan råkade ut för detta två gånger inom loppet av 6 månader. Känns inte som att det händer särskilt mycket med utvecklingen när det gäller stöldskydd på bilar.

#12
2018-02-06 12:55

En M-ratt till BMW kostar 10000 om du köper den hos ÅF. Klart det finns en marknad utomlands.

#13
2018-02-06 13:16

Man borde kolla sambandet mellan naturkatastrofer som "Katrina" samt dom senaste ovädren i USA och en därefter fördröjd ökning av stölder av företrädesvis delar till europeiska premiummärken. Bilar som har dömts ut i USA, men på oklara grunder dyker upp i europeiska tidigare öststater som Litauen, åtgärdas hjälpligt och exporteras. Som kund måste du vara uppmärksam. Det finns inga "fynd" med med ett "klockrent" förflutet.

#14
2018-02-06 21:58

Eric H, det är en helt korrekt iakttagelse. Fortfarande är det försäkringsbolagen som är för släpphänta med att sälja vidare vrak till sannolikt de forna öststaterna där företagsamma individer reparerar bilarna för att sälja vidare och tjäna en hacka. För att maximera vinsten finns ju faktorn billiga originaldelar + att man undviker obehagliga frågor om vad delarna ska användas till. Det kan till och med vara på det viset att reparatörerna inte får köpa originaldelar tack vare att generalagenter/biltillverkarna inte vill att farliga bilar ska komma ut på marknaden och förstöra varumärket.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.