Bild
Nästa artikel

Stockholmare till fots lever farligt

Nyheter

Stockholm har de osäkraste övergångsställena i Skandinavien enligt en undersökning gjord av Motormännen och EuroTest. Undersökningen har genomfört i 31 europeiska storstäder.

Stockholm hamnar först på fjortonde plats i undersöknngen och med lägre betyg än storstäder som London, Paris och Berlin. I undersökningen har utformning, synlighet dag- och nattetid, samt tillgänglighet för funktionshindrade undersökts.


Det finns flera ganska enkla åtgärder att genomföra för att få fler övergångsställen att bli bättre och säkrare.


- Bra belysning och synlighet i mörker är särskilt viktigt i Sverige, där flest fotgängare omkommer under den mörka decembermånaden. Med tydligare markerade övergångsställen, med särskild belysning och reflexer kan säkerheten vid övergångsställen bli mycket bättre, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.


Tjänstemännen som ansvarar för trafikfrågor skulle kunna titta på hur våra grannländer utformar övergångsställen och applicera det i Sverige.


- Stockholm får lägst betyg av de skandinaviska huvudstäderna. Köpenhamn utgör här ett föredöme för hur man kan skapa säkra och väl synliga övergångsställen nattetid, med riktat ljus för att förvarna trafikanter om att de närmare sig ett övergångsställe, säger Niklas Stavegård.


Sverige har exceptionellt svåra förhållande med långa tider av mörker under året, samt väldigt ljusa andra tider av året, vilket också försvårar utformningen av en bra ljussättning vid övergångsställen. 


- Städer som lyckats bra med synlighet får höga betyg i rankingen. Rotterdam som toppar årets ranking har mycket bra synlighet både dag- och nattetid. Även London får liksom föregående år högt betyg för bra synlighet, avslutar Niklas Stavegård.



 Så säkra är Europas övergångsställen



  1. Rotterdam, Nederländerna
  2. London, Storbritannien
  3. Linz, Ã-sterrike
  4. Strasbourg, Frankrike
  5. Dubrovnik, Kroatien
  6. Wien, Ã-sterrike
  7. Oslo, Norge
  8. Köpenhamn, Danmark
  9. Bratislava, Slovakien
  10. Frankfurt, Tyskland
  11. Belgrad, Serbien
  12. Paris, Frankrike
  13. Berlin, Tyskland
  14. Stockholm, Sverige
  15. Bryssel, Belgien
  16. München, Tyskland
  17. Helsingfors, Finland
  18. Luxemburg, Luxemburg
  19. Sevilla, Spanien
  20. Milano, Italien
  21. Barcelona, Spanien
  22. Budapest, Ungern
  23. Ljubljana, Slovenien
  24. Genève, Schweiz
  25. Istanbul, Turkiet
  26. Prag, Tjeckien
  27. Madrid, Spanien
  28. Zagreb, Kroatien
  29. Bukarest, Rumänien
  30. Rom, Italien
  31. Neapel, Italien

Studien av säkerheten på övergångsställen bygger på inspektioner av 310 övergångsställen i 31 städer. Betygsättningen baseras på utformning, synlighet dag- och nattetid samt tillgänglighet för funktionshindrade.


 

Kommentarer

#1
Lasse J
2009-12-30 10:30

Stockholm har rimligtvis inte svårare ljusförhållanden än Oslo.
Fortsätt för all del att odla myter!

#1
Basse
2009-12-30 11:23

En märklig sak i Stockholm är att man lyckats placera merparten av övergångsställena mellan gatljusen dvs där det är som mörkast. Bilföraren kommer från ett ljust område till ett mörkt vilket innebär att ögat behöver en tid att ställa om och då är det svårt att se fotgängare. Att snöröjningen dessutom tycks ha förkärlek att lägga upp stora snöhögar just framför övergångsställena gör inte saken direkt bättre.
Varför inte ta efter exvis Storbrittanien där man på utsatta platser har en särskild stark punktbelysning just vid övergångssrällen. Uppmärksammar dessutom bilisterna på att man närmar sig ett övergångsställe vilket skyltar / målning knappast gör i mörkt vinterväglag.

#1
Matt
2009-12-30 13:57

Vägbulor?
I Göteborg gödslar man med vägbulor och andra farthinder till bilisternas förtret, men visst har det en stor positiv effekt i olycksstatistiken gällande fotgängare. Hastigheten dödar.
Jag kan inte minnas att jag sett mer än högst en handfull farthinder i Stockholm, men jag kan givetvis ha fel.
Fler farthinder är kanske något att fundera på i Stockholm om man är seriösa med satsningar på fotgängarsäkerhet.
// Matt

#1
leifer
2009-12-30 17:42

Inte så konstigt med vår zebra-lag och obevakade övergångställen även på 50-väg och tvåfiliga vägar. I andra städer i Europa stannar inte bilarna om folk är på väg över. Fotgängarna måste alltså vänta tills bilarna passerat.

#1
Emme
2009-12-30 22:00

Det var väl ingen nyhet.. bilarna drar liksom på vid övergångsställen i Sthlm för att slippa släppa över när du redan är på väg ut ..

#1
leifer
2010-01-02 12:58

Vill slå ett slag för Vi bilägares debatt-forum.
Skapa ett konto och diskuteradär, allt på ett ställe!
(forumet fungerar bäst med Firefox som webläsare.)
http://forum.vibilagare.se

#1
PA
2010-01-03 15:18

På tal om dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.Vi var på lördagen den andra januari och besökte vår dotter och barnbarn boende på Hornsgatan. Laglydig som man är tog vi tunnelbanan dit men vad hjälpde det. Säkert 60-70 % av bilarna som pacerade oss körde på dubbdäck. Vad gör polisen ? Ingen koll alls !!!

#1
Messerschmitt
2010-01-03 16:46

Den gamla klyschan stämmer ju, om likheten mellan stockholmare och spermier.

#1
JD
2010-01-03 18:36

Går i Sthlm city varje dag och har aldrig varit rädd för att bli påkörd av en bil!
Men dessa cyklister!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.