Nästa artikel
Spyder - lek och allvar
Nyheter

Spyder - lek och allvar

Publicerad 28 augusti 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Efter provkörning av trehjuliga Spyder säger Vi Bilägares Erik Rönnblom:
-Roligare kan man knappast ha.
Den provkörda trehjuliga Spyder är en mc, upplevs som en häftig leksak och körs med B-körkort.

Roligare bakom styret kan man knappast ha. Can Am Spyder är lättkörd, säker och bjuder på en frihetskänsla som påminner om snöskoteråkning.


Enligt vägverket är Spyder en motorcykel men kräver bara B-körkort av föraren. Med tre hjul, två placerade fram, är det förstås lättare att köra. Spyder går snällt och stabilt över ojämnheter och broskarvar.


Den har dessutom integrerat låsningsfritt bromssystem, antispinn och stabiliseringskontroll!


Körkänslan är helt unik. Man sitter faktiskt precis som på en snöskoter, på en fet limpa med ett styre i nävarna. Och det går förstås inte luta ner Spyder, men att hjälpa till i kurvorna genom att luta sig inåt - precis som när man kör snöskoter! Det går av sig självt.


Motorn drar fint och har rimliga prestanda. Det roligaste är ju att känna den snabba acceleration och de direkta reaktionerna. Inbromsning är busenkel även om man tvingas till en snabb panikbroms. Det är bara att trycka ner högra bromspedalen maximalt så sköter Spyders elektronik resten. Spyder stannar effektivt och kontrollerat utan att man riskerar att stå på näsan!


Priset är kanske lite högt men Spyder bjuder också på en för motorcyklar ovanligt hög säkerhetsnivå. Och så räcker det ju med vanligt körkort. Att åka med passagerare är också enklare. Man kan förstås inte smita mellan bilköer som en tvåhjuling - vilket nog många bilförare och kanske Vägverket ser som en bonus.

Fakta om Can Am Spyder

Pris: från
159 900 kr.

Importör: BRP
Sverige

Längd/Bredd/Höjd:
267/151/114 cm

Torrvikt: 316 kg

Konstruktion:
Uppbyggt kring en centralbalk som omsluter motorn. Lagrad baksving med monostötdämpare samt justerbar
skruvfjäder. Dubbla tvärlänkar fram, krängningshämmare, stötdämpare med
justerbar skruvfjäder. 

Motor Rotax 990
V-twin på 998 cm3, slaglängd 67,5 mm, 106 hk (79 kW)vid 8 500 v/min. Max vridmoment 104,4 Nm vid 6 250 v/min. 4 vent/cyl.
Två överliggande kamaxlar. Elektronisk bränsleinsprutning. Katalysator.

Växellåda:
sekventiell 5-växlad med backväxel.

Bromsar:
Ventilerade skivbromsar på alla tre hjulen. Låsningsfritt. P-broms.

Däck: Bak: 225/50
R15, fram 165/65 R14

Bagage: 44 l, max
15,9 kg.

Bränsletank: 27 l

Prestanda (enl tillv):
Toppfart 185 km/tim. 0-100 km på 4,5 sek. Bränsleförbrukning 6,8 l/100 km.

Ã-vrigt: Ej urkopplingsbart
antispinn och stabiliseringssystem, digitalt kodad startnyckel, databuss
elsystem, .

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.