Nästa artikel
Sportigare design från Peugeot
Nyheter

Sportigare design från Peugeot

Publicerad 23 oktober 2014
Nu kan även de motorsvagare versioner av Peugeot 308, 508 och RC Z med sportas till med detaljer från GT-modellerna.
Designen från Peugeots sportigare GT-bilar blir tillgänglig för motorsvagare versioner. Sportlinjen GT-Line introduceras med modellerna 308, 508 och RC Z.
Peugeot 308 och 508 har båda kommit i vässade GT-versioner. Peugeot 308 GT finns exempelvis med en turbobensinare på 205 hk/285 Nm eller med en diesel på 180hk/400Nm och medan den större 508 GT fått nöja sig med endast ett dieselalternativ med 200hk/450Nm.
 
Förutom mer effekt och vrid har
dessa bilar även fått utseendemässiga förändringar för att understryka sportigheten. Dessa blir nu även tillgängliga för motorsvagare versioner av modellerna med tillvalspaket GT-Line. Det innebär bland annat röda och svarta karossdetaljer, GT-emblem i grillen samt LED-strålkastare för modellerna 308 och 508.
 
Även sportbilen RC Z kan utrustas
på liknande vis. 19-tumsfälgar, svarta backspegelhus och sportigare inredning är några av uppgraderingarna. RC Z GT får dock nöja sig med Xenon-strålkastare även i GT-utförandet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeots GT-linje?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-23 12:20
Hackenbush

Snygga bilar verkligen, är de trevliga att köra med så är de en fullträff.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-23 13:06
ohlmark

Emblem, färg och andra lampor?
DET var magert och förefaller vara ett billigt sätt, nog kunde man få åtminstone en vinge för pengarna?

#3 • Uppdaterat: 2014-10-23 13:54
Raphael

Vinge är såååå -85... Snart börjar väl någon prata sig lyrisk över svart jalusi över bakrutan också.. :)

#4 • Uppdaterat: 2014-10-23 16:02
Peugo

Phuuh! Tur att dom inte tog dom bästa Xenon ljusen på marknaden från RCZ (ännu i topp i finska Teknikens Världs ljustest). Synd att flesta nya bilar har sämre ljus med Xenon/LED.

#5 • Uppdaterat: 2014-10-23 19:20
Raphael

Och sedan när blev fyra år lika med "uråldrigt"? Vad lever vi i för tider egentligen.. ska bilar vara som mobiltelfoner och anses stenålders efter 6 månader ute på marknaden och sedan är det antikvärde på dem och kan registreras som veteranbil?

#6 • Uppdaterat: 2014-10-23 20:16
Peugo

SiggeNn, du följer inte alls med ljustester? Seat kom ju t.ex. med LED-ljus som var helt urdåliga. Har ni förresten kollat hur många watt LED (Seats dåliga är 20W per sida) respektive Xenon (35W) ljus drar? 25W tycks Xenon vara på nyare bilar, därför är dom också sämre än förr, säkert nån skitig EU-föreskrift el.dyl. Skulle även våga påstå att LED är "sexigare" (inte för mej) men Xenon är mera driftsäker, LED är med 100% säkerhet inte i närheten av "livstids" -lampor och är väldigt väldigt dyra att byta.

#7 • Uppdaterat: 2014-10-23 20:33
Raphael

SiggeN, du menar alltså att grunden är uråldrig. Ja det gör ju inte modellen uråldrig för modellen är fortfarande inte mer än fyra år, och det var modellen du påstod var "uråldrig" så enligt din egen definition så är uråldrig = 4 år gammal. Vad är en veteranbil då enligt dig? Två år gammal? Och stenålders? Är det äldre eller yngre än veteran? Kanske stenålders är 3,5 år gammal bil? Och detta med grund, det kan ju diskuteras... Jag menar, ingen biltillverkare idag uppfinner hjulet på nytt. Alla bilar idag härstammar från gamla grundkoncept från början av 1900-talet, så att då kritisera RCZ för att vara uråldrig för att den har en grund som bygger på ett klassiskt koncept som definierar vad en bil är och är samma grundkoncept som alla andra bilar också utgår ifrån vilket gör alla andra bilar också till "uråldriga", ja det är ju inte seriöst som jag ser det.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-24 06:13
Peugo

Fel, den baserar sej ju på 308 men vad har det här med någonting att göra? Inte är nyare = bättre hela tiden heller! Väldigt ofta är ny teknik = skit, vet inte varför det blivit så. Därför hålls japanerna som bättre bilar för dom inför väldigt försiktigt ny teknik och det är ju välidigt väldigt smart om man tänker på driftsäkerhet.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-25 14:16
Raphael

SiggeN, nej en RCZ är inte en 207:a och du avslöjar ingenting annat än din egen okunnighet när du påstår att det är ett avslöjande att kalla RCZ för en 207:a. RCZ delar mycket av tekniken och bottenplattan med förra generationen av 308 som lanserades på marknaden hösten 2007 som 2008 års modell, alltså inte år 2006. Observera nu att du skrev: "anledningen är att RC-Z är en uråldring modell". Du påstår alltså här att RCZ är en uråldrig modell. Du pratar inte om tekniken, bottenplattan eller plattformen, utan om modellen. Och RCZ presenterades år 2010 vilket innebär att den är fyra år gammal. Du kallar alltså en fyra år gammal modell för "uråldrig". Om det nu var bottenplattan du avsåg, varför skrev du inte bottenplattan då? Nu skrev du "modell" och fortfarande är RCZ en modell som är fyra år gammal.

Det verkar som att du tror att en bilmodell och en bottenplatta / plattform är samma sak, då kan jag tala om för dig - det är det inte. Av en och samma bottenplatta / plattform kan man göra många olika modeller, det är det många biltillverkare som gör - exempelvis Volkswagengruppen som av en och samma bottenplatta gör flera olika modeller under märkesnamnen Audi, Volkswagen, Skoda och Seat...

Nu brukar inte biltillverkare göra en plattform som bara håller i fyra år, utan biltillverkarna brukar hålla liv i plattformen längre än så. Det gör Volkswagen också. Detta därför att det kostar väldigt mycket pengar att utveckla en plattform, så att en plattform kan behållas över två modellgenerationer är inget fel.

RCZ är en utmärkt bil med utmärkta kör- och vägegenskaper och utmärkta prestanda, det visar att Peugeot gjorde rätt från början med plattformen. Jag tycker det är väldigt tråkigt med detta masskonsumtionssamhälle om bilar ska bli som mobiltelefoner som är antika efter efter ett halvår, det borgar inte bra för en hållbar utveckling av jordens resurser. Apropå mobiltelefoner så är min telefon lika gammal som RCZ... den är alltså då också "uråldrig"... Men den fungerar faktiskt bra fortfarande och jag ser ingen anledning till att byta. Jag tycker det snurrar alldeles för fort i konsumtionssamhället idag.

#a • Uppdaterat: 2014-10-26 16:38
Peugo

SiggeNn, berätta gärna vilka enorma brister RCZ har pga. sin bottenplatta! Jag väntar och vet att jag kommer att få vänta för evigt! ;)

Du trollar, men tycker inte du är så värst bra på det. Slutar kommentera dina skrivelser. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.