Bild
Nästa artikel

Sportigt koncept från Citroën

Nyheter

Förutom tillägget R i modellnamnet har Citroën konceptet DS 5LS R fått 300 hästkrafter. Bilen premiärvisas på salongen i Peking i påsk.

Citroën presenterar nu ett sportigt koncept baserat på den lyxigare sedanen DS 5LS. Med hungrigare luftintag i fronten och 15 millimeter närmare till marken än vanliga DS5 LS vill Citroën relatera till sina inte allt för avlägsna framgångar i exempelvis rally sammanhang.

DS 5LS R, som konceptet heter, ruvar på 300 hästkrafter och ett vridmoment på 400 newtonmeter. Motorn är en 1,6 liters turbofyra, troligt vis samma motor som återfinns i mindre syskonet DS3 men med en högre trimningsgrad. En provkörning av DS3:an finns att läsa i nr.6/14, i butik 15 april. Även bromsar och väghållning har uppderats för att matcha de ökade fartresurserna.

Tråkigt nog för oss européer tillverkar Citroën bara DS5 LS för den kinesiska marknaden vilket gör att vi antagligen inte kommer få se den här sportiga modellen i våra trakter. Bilen visas för första gången i sin helhet på Salongen i Peking nu i Påsk. Då kommer du att kunna följa Vi Bilägares utsända på plats här på webben.

Diskutera: Vad tycker du om Citroëns sportiga koncept?

Kommentarer

#1
2014-04-04 11:26

Märklig grå rand på dörrarna vid backspegeln och fasanfulla fälgar annars rätt ok.

#2
2014-04-04 12:42

Äh, kom igen nu, jag tyckte det var häftigt :) Lite annorlunda, som Citroën ska vara! :)

#3
2014-04-04 13:58

Så här ska inte "en Citroen vara".....

#4
2014-04-04 15:51

DS5 LS är designad av Citroëns designstudio i Shanghai. Bilen tillverkas i Kina och vänder sig till den asiatiska marknaden. Den är anpassad efter den marknadens smak och behov. Kineserna har en annan smak än européer.

#5
2014-04-05 01:39

Tanken är god men den är för tjock! :D Fönsterlinjen (och allt ovanför) hade behövt sitta 1 dm längre ner för att det skulle funka.

DS 5LS R får man väl hoppas att den inte kommer heta dessutom. Namnet får en att tänka på TV-apparater eller moderkort. :P

#6
2014-04-05 13:02

Jag tycker att Citroén stulit hela designen från Kia Optima. Har själv en Optima och det som skiljer är fälgarna och lite i nerkanten på fronten. Ett rent plagiat anser jag.

#7
2014-04-05 14:37

Hahaha... Roger, jag tänkte faktiskt samma sak - det kan ju vara bildvinkeln i o f s... men visst är den lite korpulent :D

#8
2014-04-05 19:01

Jag såg en av "våra" DS5 idag, jäklar vad snygg den är! Och den finns på riktigt, bilen på bilden är fortfarande ett koncept.

#9
2014-04-05 22:12

Ja jädrar, en knubbig feting är vad det är.

#10
2014-04-06 01:40

Testade att ändra den lite och nog skulle den vara snyggare om den var lägre. Ser dock ut att ha för kompakt hjulbas för att bli sådär riktigt elegant.

http://i59.tinypic.com/2lj6dxw.jpg

#11
2014-04-07 10:23

Bilen på bilden finns på riktigt, fast då utan den biffiga motorn och utan den lägre fjädringsgången. Versionen DS5 LS tillverkas redan i Kina. Konceptbilen är precis denna fast med annan motor och med sänkt fjädring, plus några interiöra förändringar. Nu har den kinesiska DS5 LS inte särskilt mycket att göra med den europeiska halvkombin, förutom chassiet och instrumenten samt flera detaljer i inredningen. Den europeiska DS5 säljs även i Kina, men kineserna uppfattar den som för avantgardistisk för deras smak. I Kina är det sedanbilar som säljer. Citroën har en lång tradition av att göra sedanbilar för den kinesiska marknaden, redan gamla ZX gjordes i sedanversion och tillverkades i Kina, och sedan har det fortsatt så. Men det är sällan som dessa Kina-nyheter blir nyheter utanför Kina, så en förändring som har skett senaste tiden det är att Citroën visar upp sina Kina-produkter på mässor i Europa och släpper europeiska pressmeddelanden om dem. Det har de inte gjort tidigare, och därför har den kinesiska delen av Citroën varit mer eller mindre osynlig för europeisk publik i 20 år. Att Citroën nu kommunicerar sina Kina-satsningar för Europa tror jag är en del i Citroën strategi att visa sig som ett globalt märke. Nu väntar jag bara på att Citroën börjar visa upp sina sydamerikanska bilar i Europa också, exempelvis den brasilianska C3 Picasso Aircross som jag själv gärna skulle vilja ha om den fanns tillgänglig här. :)

#12
2014-04-07 10:32

När det gäller plagiat av Kia Optima kan man med samma logik säga att Kia Optima är ett plagiat av Dodge Dart som i Kina säljs som Fiat Viaggio. Det är bara fronten, Fiatens extra fönster bakom bakdörrarna och annan design på bakljusen som skiljer åt. Och så har jag sett att det finns de som säger att DS 5LS är ett plagiat av Qoros sedanmodell. Då borde rimligen även Qoros vara ett plagiat av Kia Optima, och därmed av Fiat Viaggio. Men har man mer nyanser i sin blick så ser man att alla dessa bilar har många skillnader. DS 5LS är "knubbigare" än de andra, vilket kommer av att den har en högre taklinje och en kortare kupé. Den är inte lika slimmad som en Dodge Dart/Fiat Viaggio, och en Kia Optima hamnar emellan. Kian är bredare och har längre hjulbas. DS5 LS bygger på DS4 och är alltså en sedanversion av en modell ur lilla mellanklassen.
DS5 LS kommer att presenteras som halvkombi i år för den kinesiska marknaden, med en mer Kina-formgivning med mer skarpa vinklar, bling-bling och knubbighet än den slimmade europeiska DS5.

#13
2014-04-07 11:17

300 hästar ur en 4-cyl. 1,6-litersmotor ??? I en bruksbil bil avsedd för allmänna vägar. Det var inte länge sedan som 75-hästar var en normal effekt ur en sådan motor. Håller den mer än garantitiden ut ? Var ska detta sluta ???

#14
2014-04-07 15:06

Kan personligen inte hitta något överhuvudtaget på den här bilen som påminner om en Kia Optima. Eller jo. De är båda sedaner. Men där tar det slut.

#15
2014-04-07 15:18

Jag har 90 hästar på min gamla cittra från 89-1,6 8v motor, kanske är du van med primitiva tyska åk och känner bara till de så det stämmer inte, f.ö DS serien gör stor sucssé i kina där denna modell och fler talet andra kommer att sopa undan alla volvo och saab missfoster från den kinesiska bilmarknaden, det är fakta som många avundsjuka personer inte kan acceptera.

#16
2014-04-07 17:36

Som jag redan sagt flera gånger - "fakta" tillsammans med signaturen "true believer" är inte kompatibla begrepp...

#17
2014-04-07 18:11

Men Pi då; inte får du krossa true believers önskedrömmar på detta sätt! ;-)

Jag tror att vi här någonstans har en gräns för vad som är acceptabelt i personangreppsväg - lite munhuggning, men inte mer. (Munhuggning, förresten - pennfäktning är kanske bättre - nä, inte det heller - tangentkastning, kanske.)

Vad jag tycker om bilen?
Snygg på ett icke citroënskt sätt. Den är förvisso kompakt och därför stubbig, men det blev ändå ganska lyckat.
Och vem som plagierar vem kan man ju alltid tjafsa om. Vem som startar en trend är inte alltid så givet. Man kan absolut inte påstå att en modell som släpps månaden efter en annan och har vissa likheter därmed skulle vara ett plagiat. Det tar liksom lite längre tid än så att få till en bil.

#18
2014-04-07 19:05

Pi@ jo min cittra har 90 hästkrafter och det är 1,6 liter 8v 89:a med monopoint insprutning så det jag menade var att 75 hk enligt kalle2 inte stämmer att alla hade det brukade isf vara svaga 1,6 liters primitiva tyska vagnar, som golf 1,6 o.s.v hade min fått multipoint insprut så skulle den lätt klara 115 Hk fanns dock bara i finland 1,6 gti samma som peugeot 205 1,6 GTI 8v hade 115 hästar!

#19
2014-04-07 20:13

@true believer:
Har ett par tips till dig i all välmening för att öka trovärdigheten så att vi kan diskutera lite mera seriöst.
1 - undvik överdrifter och nedsättande kommentarer om andra märken och inte minst dess ägare (Hacken har redan påpekat det sistnämnda)
2 - skriv meningar som man klarar av att läsa och förstå - m a o får du gärna använda punkt lite då och då eftersom det ökar läsförståelsen avsevärt.

#20
2014-04-07 20:14

true beliver: Intresseklubben antecknar!

#21
2014-04-07 21:04

Pi@ svenska är inte mitt modersmål tyvärr men du förstår mig iaf det är huvudsaken ;-)

#22
2014-04-08 06:28

@true believer: Jag är nog rätt övertygad om att man delar upp texter i lite kortare meningar även i ditt modersmål så gör ett försök skall du se att det blir lättare för oss övriga att läsa och förstå. Och gärna stor bokstav (versal) som första bokstav i en mening - även det underlättar läsandet och förståelsen för texter väsentligt.

#23
2014-04-08 07:00

En SFI-kurs kanske?

#24
2014-04-08 08:50

Märkesfanatismen har nått en helt ny nivå... Jag trodde man sett det mesta här, men inte då... Tydligen är världens bästa bil en 25 år gammal Citroën, vem hade trott det??
Jag trodde också man sett det mesta i hatväg, men här har vi en som verkar hata ALLA andra bilar!
För övrigt trodde jag att man sett nog av fjantiga paralleller med Nazityskland, det feodala Japan osv, men här påstås ju även (i annan tråd) att man aktivt stödjer judeutrotningen om man köper en tysk bil...!

Är det inte dags att stänga av ett visst troll, eller åtminstone dra honom hårt i örat?

#26
2014-04-08 11:08

Om du nu själv säger att svenska inte är ditt modersmål och dessutom skriver som en kratta så ska du nog inte vara förvånad att du får förslag om en SFI-kurs!

#25
2014-04-08 11:14

FLAC@ Ja, vad är detta då, är idet inte personangrepp? både av trasten som kallar mig för invandrare genom SFI kurs, jag har levt och bott i sverige i 26 år och läst svenska A och B och fått väl godkänd, men att kalla mig för troll, och invandrare det kränker mig djupt. FLAC även en citroen bx 16v som jag hade var imponerande den hade 160 hk gick 0-100 på 7,4 sekunder! och det utan turbo och vvti teknik, en lamborghini gallardo med V10 klarar 0-100 på 4,7 sekunder bara som jämförelse ;-) cittran hade 1,9 liters 16 ventils motor och den kom redan 1987 som frankrikes första serie producerade 16 ventils motor! En audi 100-88 jag hade med 2,4 liter 5 cylindrig motor var den slöaste jag kört bara en massa ljud som jag inte ens gillade och lite effekt den var riktigt trist att köra med så stor motor, men priset tar en ford granada 2,0 jag hade det hände absolut ingenting när man gasade :o

#27
2014-04-08 11:14

Hade jag personligen suttit med en Citroën från 80-talet, så hade jag nog på grund av psykiskt ohälsa också börjat med särskrivning av ord. Börjat meningar med liten bokstav, känt hat mot bilar från 2000-talet osv.

#28
2014-04-08 11:17

trasten@ ja, jag erkänner att jag skriver som en kratta, det är svårt att behärska flera språk samtidigt det liksom krockar, men försöker iaf lära mig så gott det går ;-)

#29
2014-04-08 11:18

Så när Frankrike fick sin första 16v-motor hade Saab kört den i flera år, med turbo!

#30
2014-04-08 11:26

"true believer" - Om du representerar den genomsnittliga Citroën-ägaren!?
Så skrämmer du definitivt bort ev. potentiella köpare (av Citroën)! :-o

#31
2014-04-08 11:28

trasten@ Mycket bra! vilken saab var det och har du specen för modellen? hur många hästar och vad gjorde den 0-100...

#32
2014-04-08 11:40

Erik N@ Det finns nog en här på Vib, som skrämmer bort och har det som sin huvudsakliga syfte i varje inlägg som handlar om PSA, och franska märken, det vet du nog vem det är...så låt inte dig avskräckas av lila jag, jag är bara en vanlig individ ;-)

#33
2014-04-08 11:44

Att fransmännen generellt sett har komplex för att man inte når upp till den tyska nivån är inget nytt. Det är ett historiskt känt fenomen - där lilleputtkomplexen kostat ett antal tusen miljarder och miljontals liv. Men att ägarna till de franska produkterna också lider av denna svaga självkänsla trodde jag inte, även om det stundtals syns här i trådarna.

Både Raphael, Peugo och nu true believer visar tydligt att man inte kan acceptera den tyska industrins massiva dominans och perfektion, utan istället försöker man sig på att svärta ner de tyska produkterna med förhoppningen att de egna skrammelhögarna därigenom skall framstå i bättre dager. Detta samtidigt som de tyska bilmärkena bara fortsätter att förbättra sig, och inte ens ser de franska plåtschabraken som något större hot på marknaden. De franska bilarna förmår ju helt uppenbarligen inte att konkurrera med tyskarna.

Och ju mer tyskarna bara fortsätter att håna de franska rosthögarna - genom att bygga många gånger bättre produkter vilket tydliggörs i flertalet objektiva och seriösa undersökningar över hela världen - desto mera kommer ovan nämnda herrar att skrika ut sin frustration här i trådarna. ...:-) Men eftersom fakta talar sitt tydliga språk är det knappast någon vettig människa som tror dem....

MVH AL

#34
2014-04-08 12:43

Så är AL tillbaka i sina forna glans. Jag som tyckte det var så skönt att slippa det där.

Men, då han själv alltid kräver källa till vad som påstås, vill jag ha reda på mer om de där miljontals liven han pratar om. Källa?

Den tyska perfektionen, om den nu fanns skulle väl ingen av de tyska tillverkarna ha kvalitetsproblem? Och är det inte Toyota som annars brukar nämnas i samband med (produktions-)perfektion? Perfektion betyder något som inte kan förbättras, med andra ord - ett uttryck som inte passar in i bilindustrin.

"skrammelhögar", "rosthögar" och "plåtchabrak", var finns faktakällan till detta?

#35
2014-04-08 18:12

Det här med ironi är nog inte hultarns starka sida... Och inte verkar han känna till historia heller. Kanske att Kapten kan förklara lite mer ingående? Jag orkar inte.....

:-)

MVH AL

#36
2014-04-08 19:56

Ok, att vara ironisk är en konst som inte alla behärskar. Synd att somliga inte orkar förtydliga sig. Nåväl, det var ju inget viktigt ändå..

#37
2014-04-08 19:59

Kan tillägga att 1985 kom Saab 9000 - givetvis med en 16-ventilsmotor.

Somliga har beklagat sig över att jag kommit med språkråd fastän de inte alls varit nedvärderande.
Om några här hyser antipati mot true believer, så använd då vettiga argument, tack! Det ni håller på med liknar alltför mycket mobbing!

True believer, i västerländska språk använder man sig av punkter och versaler på samma sätt som i svenskan. Att din meningsbyggnad inte blir hundraprocentigt rätt må vara en sak, men försök helst att dela upp texten i meningar - som alltså inleds med versal ("stor" bokstav) och avslutas med punkt.

AL, om du är ironisk så får du allt vara tydligare. I text är ironi svårt.

#38
2014-04-08 20:43

För att komplettera Roys "språkråd": Jag tror inte att problemet för det mesta beror på att man inte behärskar språket utan snarare att man inte bryr sig om att tillämpa de kunskaper man med stor sannolikhet har. Men det är ju inte nåt specifikt på denna sajt utan förekommer lite för ofta numera.Synd eftersom det inte är speciellt mycket svårare att uttrycka sig klarare så att det är enklare att både läsa och förstå. Och det borde ju vara positivt för det budskap man vill framföra. Bara mina fem ören...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.