Nästa artikel
Spänt läge efter fuskanklagelser
Nyheter

Spänt läge efter fuskanklagelser

Publicerad 17 januari 2017
Följer dieseldrivna Fiat 500X rådande utsläppsregler? Nej, säger Tyskland. Ja, säger Italien.
Stämningen mellan Tyskland och Italien är just nu frostig. Ländernas transportministrar har hamnat i bråk över att Fiat sägs bryta mot utsläppsregler.
Alexander Dobrindt, chef för tyska motsvarigheten till transportstyrelsen, KBA, menar att vissa av Fiats dieselfordon bryter mot europeiska utsläppsregler och borde säljstoppas. Han får nu mothugg av Italiens transportminister Graziano Delrio som enligt nyhetsbyrån Reuters ska ha sagt:

– Detta är ett otillåtet förslag. Man ger inte order till en suverän nation som Italien.

Förra året slog Tyskland larm om att Fiatmodellen 500X hade mjukvara installerad som kunde användas för att gå runt utsläppstester. Fiat tillbakavisade anklagelserna och Tyskland bad EU-kommissionen att medla i bråket.

Nyheten att amerikanska myndigheter i förra veckan gick ut med att Fiat Chrysler ska ha fuskat med kväveoxidutsläppen i över 100.000 bilar i USA, eldade på ämnet ytterligare. Italien är Fiats hemland och därför är myndigheterna där ansvariga för att utreda om något fel begåtts.

Enligt Reuters säger italienska transportministeriet i ett uttalande att man har gjort alla nödvändiga tester som visar att Fiat 500X, till skillnad mot tyska anklagelser, följer rådande regler kring utsläpp och har ingen olaglig mjukvara installerad. En detaljerad rapport ska ha skickats till tyska myndigheter.
 
Diskutera: Tror du att Fiat följer rådande lagstiftning när det gäller utsläpp?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-17 16:04
Optimus

Intressant utveckling om de amerikanska myndigheterna har rätt. Då sitter de italienska myndigheterna riktigt pyrt till om de har pantat sig att 500X inte har mjukvara installerad.

#2 • Uppdaterat: 2017-01-17 16:21
Peugo

Litar mera på italienare än på tyskar (som är i dagens läge kända för att fuska, inte enbart VW utan allmänt), über kapitalismus el.dyl. håller dom på och förstör jorden med.

#3 • Uppdaterat: 2017-01-17 16:41
Peter E

Har man avgasrening som stänger av sig efter 22 minuter när testcykeln är 20 minuter så följer man lagen.

Däremot lurar man ju alla köpare.
Men det "skiter" dom i.
Money talks, bullshit walks.

"Detta är ett otillåtet förslag. Man ger inte order till en suverän nation som Italien."

Den var kul, hur många regeringar har Italien haft de senaste 70 åren? 100 st? Är väl maffian som styr där.

#4 • Uppdaterat: 2017-01-17 18:38
LeifV

Precis vad jag ante när jag såg att VW-ägda KBA var lite väl snabba med att hota med säljstopp av Fiat... (konstig nog så ropade inte KBA på säljstopp när det gällde VAG-modellerna, trots att bilarna inte längre är typgodkända).

Dvs att det skulle bli "politik" av det hela.

#5 • Uppdaterat: 2017-01-17 18:38
A.L

Som jag sagt tidigare; biltillverkning är politik.

MVH AL

#6 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Jodå A.L , "närsyntheten" är lika påtaglig i båda läger. "Framtiden" är vanligtvis 3-4 år avlägsen.

#7 • Uppdaterat: 2017-01-18 06:14
Leif Kavander

Där har A.L, helt rätt. Ändå väljer ViB bort möjligheterna att diskutera politk i trådarna. Obegripligt enligt mig.

#8 • Uppdaterat: 2017-01-18 07:22
EnannanRobban

Stoor, att hylla en dieselmotor i en mellanklassbil som drar 0,75 kan knappast kallas för klimatsmart...

#9 • Uppdaterat: 2017-01-18 22:10
saabnisse

Och Stoor har tydligen helt missat att artikeln handlar om Fiats dieselmotorer och inte om Toyota, som väl f.ö. inte hör till de modernaste.

#a • Uppdaterat: 2017-01-19 17:38
Styggavargen

Detta är inte svårt att förstå, slå upp en Fiat 500X på bytbil.com och titta sedan på transportstyrelsens sida "uppgifter om fordon", den bilen släpper för 17:gubbar ut mer än en gammal V70. Ser ut så här för en diesel: 116-153 g/km (CO2). För att vara en bil i golf-klass är de riktigt tunga också, nästan 1600 kg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.