Nästa artikel
Solkraft kan rädda vätgasbilarna
Nyheter

Solkraft kan rädda vätgasbilarna

Publicerad 1 oktober 2014
Hyundai ix35 Fuel Cell tillverkas parrallellet med vanliga ix35.
Ny solteknik kan göra vätgasproduktionen billigare och underlätta för privatbilister som vill köra vätgasdrivet.

Dyr framställningen av vätgas är ett av problemen som kan hindra vätgasbilarnas utbredning hos privatbilister.  Men nu har schweiziska och amerikanska forskare lyckats ta fram teknik för att producera vätgas med relativt enkla medel.
 
Tekniken går ut på att specialbyggda solceller leder ner elektricitet i vatten via en elektrod av järn och en annan av nickel. Det här får vattnet att dela sig i vätgas och syrgas. På så vis har en möjlighet uppstått att på relativt billig väg framställa vätgas. Ett av problemen med tekniken är dock att solcellerna i dagsläget bara håller för några timmars bruk.
 
Den senaste tiden har bilar med vätgasdrivna bränsleceller seglat upp som ett mer reellt alternativt till batteridrivna elbilar och bensin/dieselhybrider. Huyndai har lanserat den första serieproducerade vätgasbilen i år och Toyota har visat upp en produktionsklar bil som väntas nå Europa om cirka två år.

Källa: Sveriges radio Vetenskap

Diskutera: Vad tror du om vätgasbilens framtidsutsikter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-01 10:34
saabnisse

Framställning av vätgas genom sönderdelning avvatten har alltid varit en energikrävande och kostsam metod.
Jag tror att inom överskådlig framtid kommer vätgasen att framställas från naturgas som det till största delen gjorts hittills.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-01 10:55
Mythbuster

saab.. precis så är det. mer än 95% av vätgasen idag görs från naturgas. I USA där ev. bränslecellsbilar kan nå någon volym är det dessutom skiffergas som är trolig källa. Anledningen till att bränslecellsbilar kan bli något i USA har å göra med det regelverk som finns i Kalifornien som kraftigt gynnar bränsleceller framför elbilar. Som i sin tur är kraftigt gynnande mot resten.

#3 • Uppdaterat: 2014-10-01 11:31
1storstark

Är det inte så att det är priset på själva bränslecellen, i kombination med drivlinan, är det som svider? Driftkostnaden per mil är väl inte den dyraste biten, om jag har förstått tidigare artiklar i ämnet rätt. Sedan minns jag att Island har / hade, en gång planer på att göra billig vätgas, med hjälp sin underjordiska värme.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.