Bild
Nästa artikel

Snöröjare ska undersökas efter fusk

Nyheter

Företagen som förser snöröjning och halkbekämpning ska nu granskas och för SVT berättar en tidigare arbetsledare om hur fusket är systematiskt.

Trafikkontoret i Stockholm Stad har genom sina egna kontroller funnit att de företag som ska snöröja och halkbekämpa kommunens vägar har misskött sitt uppdrag. 

– Trafikkontoret granskar snöröjningen och halkbekämpningen både genom GPS-spår, stickprovskontroller och genom att följa upp allmänhetens tips och klagomål. Denna säsongen har trafikkontoret kunnat konstatera att entreprenörerna brustit särskild gällande halkbekämpningen, säger Christian Valtersson, det miljöpartistiska trafikborgarrådet Daniel Helldéns pressekreterare till SVT.

För SVT Stockholm berättar en tidigare arbetsledare för en av företagen att ledningen ville att snöröjarna inte skulle utföra vissa uppdrag i upphandlingen och istället lägga tid på mer lönsamma extrajobb. 

– Du ska göra så lite som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt. Du skiter i att göra det du ska göra enligt kontrakten och letar upp extrajobb. Det är det man tjänar pengar på, säger han till SVT.

En insats som lyfts som exempel är snöröjning av trappor i Liljeholmen/Hägersten efter tolv centimeter snö i början av februari. Enligt entreprenören gjordes jobbet på 14 timmar av sex arbetare, vilket med 2200 löpmeter trappa innebär två trappsteg röjda och sandade i minuten utan rast. 

Stockholm Stad tillsätter nu en extern revision för att se hur utbrett fusket är och de företag som har fuskat kommer att få viten. 

Diskutera: Hur tycker du snöröjningen varit i vinter? 

Kommentarer

#1
2019-03-19 11:00

"– Du ska göra så lite som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt. Du skiter i att göra det du ska göra enligt kontrakten och letar upp extrajobb. Det är det man tjänar pengar på"

Detta är ju utmärkande för samhällets samtliga verksamheter där vinstdrivande företag är inblandade, men av religiösa och ideologiska skäl vägrar människor att se detta.

#2
2019-03-19 11:31

N-iklas: Det där är väl otroligt raljerande och att dra alla företag över en kant att påstå att det är utmärkande för alla verksamheter där vinstdrivande företag är inblandade?!
Då har du otroligt dålig insyn i mycket om du påstår det eller är du en väldigt negativ misstroende tråkig människa....
Jag vet om väldigt många privata vinstdrivande företag, som arbetar åt kommunägda bolag, Trafikverket m.fl. och som gör ett fantastiskt jobb inom olika områden och tjänar pengar för att de gör just ett riktigt otroligt bra jobb och därav kan ta ut lite mer betalt än mediantaxan för det de gör.

#3
2019-03-19 11:31

Ja, det är väl det här de menar med "feministisk snöröjning"?

.

#4
2019-03-19 19:08

Ja du när jag inte är här så ägnar jag mig åt att just granska samhällets alla delar och verksamheter och jag har ännu inte funnit något företag där vinst är prioriterat som utför ett förstklassigt arbete.

Om ett företag gör vinst och utför ett förstklassigt arbete så är vinsten en bieffekt, en bonus vid sidan av, men man prioriterar andra saker i verksamheten, men i samma ögonblick vinsten blir prio ett rasar kvaliten.

Men med tanke på att större delen av samhällets invånare på något sätt får sitt uppehälle från dessa företag så är det ju förståeligt att kritik mot verksamheten inte har så stor chans att få komma fram...

"Trafikverket m.fl. och som gör ett fantastiskt jobb inom olika områden"

Aha, jaså minsann, det är trafikverket som ansvara för järnvägens underhåll och skötsel.

"Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för järnvägstrafik samt för byggande, drift och underhåll av statliga järnvägar."

Och som bekant klagar anställda varje dag på att man inte sköter sin uppgift, den svenska järnvägen var en av världens bästa på gamla SJ:s tid, nu blir den mer och mer en dödsfälla för var dag som går.

De enda som hävdar att Trafikverket utför ett fantastiskt fint arbete är trafikverkets egna höga chefer och ledare, på lägre nivåer håller man inte med om ledningens retorik.

Och orsaken är brist på pengar, det finns inga pengar att lägga på järnvägen helt enkelt, pengarna ska gå till något annat regeringen tycker är väsentligare, som att bejaka regeringsledamöternas personliga ideologier exempelvis.

#5
2019-03-19 12:02

Men om ett företag har insikten att det är det förstklassiga arbetet som ger dem maximal vinst/kontra levererad kvalitet så är ju vinsten såklart en prioritering då det är med vinsten man kan investera och bli ännu bättre så visst finns det företag som prioriterar vinst men som ändå gör ett förstklassigt arbete.
Sitter du på riktigt och drar ner hela Sveriges privatägda vinstdrivande företag på det sättet är du ju helt......ja, jag orkar inte...man tar sig för pannan.....

#6
2019-03-19 13:49

Samhället har utvecklats till att alla blåser ałla, rövar mentalitet finns nästan överallt.

#7
2019-03-19 12:18

Vad är kvalitet?
Om du kan få "kunden" att tro att han får toppkvalitet så räcker ju det.
Du behöver ju inte alls leverera i verkligheten, det du inte vet som "kund" har du inte ont av...

Det är varje gång som någon faktiskt kritiskt granskar som sanningen avslöjas som ovanstående exempel med snöröjningen, men de flesta ifrågasätter inte därför att de går på det där snacket om att när man prioriterar vinst så måste man ju samtidigt prioritera kvalitet - DET låter ju briljant... MEN det förutsätter att kunden är kompetent och kritisk och kunnig och ställer höga krav och omedelbart reagerar stenhårt... när något brister... SÅ ser det inte alls... ut, och DET ändrar hela saken - dramatiskt...

#8
2019-03-19 15:46

Är någon förvånad längre!

#9
2019-03-19 16:02

Glöm ej de flesta politikerna !!!!!!

#10
2019-03-19 16:13

Man får det man betalar för. Köper man billigt skit så levereras billigt skit. De flesta tror att man kan upphandla enligt lägsta pris och tro att man får högsta kvalitet. Hur dum får man va....

#11
2019-03-19 16:55

en gång hade gatukontoret egen personal ... då fanns en ambition att göra ett bra jobb ... men sen skulle tjänsterna köpas in och resultatet ser vi år efter år ....................

#12
2019-03-19 17:22

I ett anbudsunderlag ska en kravspecifikation ingå. Det är ju den olika potentiella leverantörer sedan räknar på. Så att man skulle få "billigt skit" stämmer inte. Här handlar det snarare om fusk som upptäckts genom egen efterkontroll och en alert allmänhet.

#13
2019-03-19 18:00

pinjong, visst skall det ingå en kravspec. Det gäller bara att de som skriver kravspec fattar vad som går att leverera för det priset leverantörerna offererar. Det går oftast att snabbt dra slutsatser utifrån offererade priser, att det kommer bli problem på vissa områden. Det kan man som professionell upphandlare se ganska enkelt, då ska man rycka i handbromsen i upphandlingen. Men tyvärr är det inte så som LOU-upphandlingar går tillväga när man köper till lägsta pris, då får man som köpare inte förhandla eller göra förändringar i underlaget. Då sitter man med skägget i brevlådan, typ som nu.

#14
2019-03-19 18:41

"Det gäller bara att de som skriver kravspec fattar vad som går att leverera för det priset leverantörerna offererar."

Självklart ska man leverera det man offererar. Annars är det fusk eller bedrägeri.

#15
2019-03-19 19:07

Yes pinjong, vi är överens om den saken. Saken är den att båda sidor måste vara kompetenta och offererande sidan måste förstå vad den upphandlade sidan vill. Det är inte alltid det framgår helt tydligt i underlaget. Då blir det lite tjall utmed avtalstiden. Den offererande tror att leveransen funkar medans köparen är missnöjd. Har du hört den förut.....

#16
2019-03-19 20:18

Ja Optimus, jag har varit med om en del tjafs från alla parter. Det fungerar inte alltid perfekt.

#17
2019-03-19 20:19

Frågan är väl om det är billigare för upphandlande myndighet att avlöna personal som kan genomföra upphandlingen korrekt, skriva vattentäta avtal samt att följa upp att avtalet följs av entreprenörerna (som dessutom måste lägga ett anbud med en vinstmarginal för att deras verksamhet dels har sin administration och dels måste gå med vinst för att de långsiktigt ska kunna överleva) än att anställa egen personal att utföra arbetet? Ju fler kockar...

#18
2019-03-19 21:35

Sällan ser man att kommunal upphandling blir rätt!
Jmf. Spårvagnsbygget i Lund! Långt, långt ifrån klart, men redan nu 50 miljoner i överskriden budget!!!!!
Spårvagnarna inte ens inköpta!
Vem bär ett personligt ansvar ??
INGEN! Vi inom kommunstyrelsen har beslutat detta vansinne! Alltså ingen personligt ansvarig!! Hjälp !

#19
2019-03-19 22:58

Helt klart fuskas och slarvas det. Upphandlar själv vinteravtal för Brf till ca 3-400.000kr per år.
Man måste anteckna när det röjs/sandas osv. Kolla hur det görs - när det görs.
Kan tänka mig när det gäller kommuner som Stockholm och det är skattepengar som betalar. Ingen koll över huvud taget. Med en Mp chef i stadshuset som bara har cyklar i åtanke - så är det bara för firmorna att prioritera det - så fuskas det med vägar och gångvägar.

#20
2019-03-24 09:05

"GPS-spår"... -den här vintern, inte tidigare, har jag förvånat noterat att någon kört traktor på några gång-/cykelbanor utan att snöröja alls. Förstår nu varför...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.