Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat i sin nuvarande form. I januari presenteras den nya.

Snart premiär för Passat

Nyheter

Volkswagen ger ledtrådar om vad vi kan förvänta oss av nya versionen.

I slutet av januari 2019 sker lanseringen av uppfräschade Volkswagen Passat och byggförberedelserna har redan inletts vid fabriken i tyska Emden. Volkswagen berättar att bilen kommer att få ny drivlina och uppdaterad teknik i ljus, infotainmentsystem och assistanssystem, samt en ny nivå av onlinetjänster.

Med nya Passat siktar Volkswagen på att uppnå 30 miljoner tillverkade exemplar. I nuläget har Passat passerat 29-miljonerstrecket. Vi får inte se några bilder på nya Passat. Volkswagen visar upp det nuvarande utseende och bjussar också på en bild av ursprungs-Passat från 1973. Med sina 4,19 centimeter i längd var den nästan 70 centimeter kortare än Passat anno 2018 och jämförbar med suven T-Roc. Ändå ansågs Passat 1973 som en rymlig och stor bil på sin tid.

Vi Bilägares illustratör gissade tidigare i höstas hur uppdaterade Passat kunde komma att se ut, nämligen att ärva en hel del styling från flaggskeppet Arteon. Återstår att se om det blir så.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?

Passat 2019, enligt en gissning av Vi Bilägare.

Kommentarer

#1
2018-12-19 11:49

En bra bil som blir lite bättre varje år.

#2
2018-12-19 11:55

En mellanmjölksbil som är helt död på marknaden som dieselmodell men som kommer att sälja som smör i hybridutförande.

#3
2018-12-19 12:37

Tror den säljer rätt bra fortfarande. Bra erbjudanden på alltrack. Flera på jobbet har valt att beställa altrack. Naturligtvis diesel.

#4
2018-12-19 12:52

Iskall, ingen hybrid lina eller något som sänker utsläppen. Att de ens orkar hålla på med modellen. GTE är mycket bättre. Dieselmotor år 2018?? Skojar du? .... Nä jag tror det floppar direkt.

#5
2018-12-19 12:55

En sak med Passat som jag förstod först nyligen är att den version som säljs i USA egentligen är en äldre, icke-MQB-baserad version (men möjligen uppiffad en smula). Mycket egendomligt tycker jag; på vilket sätt kan det vara rationellt att inte sälja samma (bättre antar jag) version som finns i resten av världen (åtminstone västvärlden)?

#6
2018-12-19 13:34

Diesel är kanske inte vad man önskar mest, men alternativen lyser ju med sin frånvaro, så det blir nog många dieselbilar sålda ändå.

Ja Passat i USA är vad jag förstår en annan bil än den som säljs här. Tror den är lite enklare/billigare. EN enklare bil kan man ju sälja, men känns onödigt krångligt att ha samma namn på 2 modeller.

#7
2018-12-19 13:35

Det där är en av alla bilmodeller jag aldrig har varit sugen på. Mattse är något på spåren med mellanmjölk. De som är nöjda med sina Passat är de som ser bilen som en skruvmejsel eller slev, dvs nåt man använder som inte spelar roll var den kommer ifrån.

#8
2018-12-19 13:39

Ser gärna att Passat kommer med Audis 2.0l gasmotor och stora gastankar.

#9
2018-12-19 13:42

Diesel är kanske inte vad man önskar mest, men alternativen lyser ju med sin frånvaro, så det blir nog många dieselbilar sålda ändå.

Ja Passat i USA är vad jag förstår en annan bil än den som säljs här. Tror den är lite enklare/billigare. EN enklare bil kan man ju sälja, men känns onödigt krångligt att ha samma namn på 2 modeller.

#10
2018-12-19 14:14

Passat har blivit en slags modern V70, när Volvo slarvade bort kombiköparna genom V40, V60 och V90. I sista minuten kastar Volvo fram en vettigare V60, men räcker det?
Passat är föga spännande, men en vettig bil för vettiga pengar.

#11
2018-12-19 14:49

Saknar faktiskt på många sätt min gamla Passat B8, den hade väldisponerat ett innerutrymme, låg bullernivå, Diesel fyran på 190 hk var lagom stark för biltypen och gick hyfsat snålt. Saknar även den elektriskt utfällbar dragkroken. Den nya faceliften blir knappast sämre.

#12
2018-12-19 18:00

Tänk att en Passat ,på bilden, från 1973, har högre markfrigång än suvar och "alltrackar" från idag. Men man förstod på den tiden att bilarna användes både på asfaltvägar men till stor del även på grusvägar. Sverige har fortfarande många mil grusvägar i varierade skick men även belagda "vägar" i uselt skick. Istället för bra vägunderhåll får svenska bilägare köpa "förhöjda bilar".

#13
2018-12-19 18:55

Vettig men könlös.

#14
2018-12-19 18:56

Min gamla B8 passat känndes mer sportig än min nya v60 2019..
Helt omöjligt att leka med v60in.

#15
2018-12-19 19:35

kuredh, är du snackar mest i nattmössan?. Min Octavia har 14 cm under bilen, aldrig varit några som helst problem på asfalt eller grusvägar. De där 4-6 com högre markfrigång är ingen "blocker" i sammanhanget, det tillför inget egentligt värde mer än drar upp förbrukningen rejält. Bilarna var inte mycket högre förr heller, hjulen på bilen i bilden är typ 14-15 tum...idag är det 17.18 och 19 på flesta bilarna (vilket är synd, mer oljud, dyrare inköp, mer vattenplaning osv). Jag vet inte om kunskap glöms bort eller ignoreras under tiden som går. Bilar idag är mer "stridsvagnar/traktor" än bilar.!? Kolla in bilen ovan, där finns inget överflöd, enkelt och endast vad som krävs. Ställ en XC60 bredvid.. mät bilarna invändigt... så skulle jag nog tro att den gamla bilen känns "luftigare" invändigt.

#16
2018-12-19 19:37

HT19, din nya V60 är en "klump"...tyvärr, tung (1800 kg) och tråkig.

#17
2018-12-19 20:35

Volvo = filmjölk suck

#18
2018-12-19 21:38

Om Volvo är filmjölk vad är då alla andra bilar?
Toyota....

#19
2018-12-20 08:24

För några månader sen såg jag en tidig Passat av första generationen, dvs en som inte var halvkombi. Det var en modell jag hade glömt att de fanns.
Man märker de svällande bilarna när man ska parkera nånstans där rutorna inte uppgraderats på länge. Ett företag i byggnaden jag arbetar i har andra bilar än vi har. Hos oss finns just nu en i10 och en Polo, ett par V60, en Optima och en gammal 307. Deras Cayenne, XC60 och Sorento tar lite mer av utrymmet per styck.

#20
2018-12-20 21:48

Hade Passat B6 med 1,8 bensin (kamkedja!) och 160 hk. Helt klart trivsam med bra utrymmen och ganska rolig motor som ändå var hyfsat snål.
Idag skulle jag nog inte välja Passat. Finns andra inom koncernen som funkar minst lika bra.

#21
2018-12-20 22:01

Passat tycker jag har blivit för stor, vem behöver en bil som är nästan 5 meter lång? Gillar inga korta och små bilar heller, men runt 4,4-4,7 meter tycker jag är lite "lagom". Blir bilen längre blir den mer "otymplig" att hantera, kortare så får man problem åt andra hållet.. att få rum med passagerare och last.

#22
2018-12-20 22:30

4.76 meter e passaten, ca 10 cm mer än din octavia

#23
2018-12-21 08:58

Styggavargen, så länge det står Octavia på bakluckan så är det okej? Allt annat är för stort/litet, för dyrt/billigt, det finns bara en förnuftig bil.

#24
2018-12-21 12:44

FXX, inte alls... jag kommer nog köpa annat märke efter denna nuvarande bilen jag har. Skoda har inga laddhybrid eller hybrid linor, och inga elbilar. Nästa bil blir ingen fossilt driven bil, de kommer dessutom vara iskalla. Jag vill ha lägre förbrukning, helst noll... Min nästa bil kommer att dra max 0,2 liter per mil...det är max! Helst noll liter per mil. Jag vill ha en effektiv och rolig bil, ingen klumpig sak som drar massor med energi.

#25
2018-12-21 18:06

NÅR IKKE DEN NYE COROLLA 2,0 TIL SOKKEHOLDEREN. INGEN NYTÆNKNING ?

#27
2018-12-25 20:28

ja stakkels stakkels FOLKEVOGNSEJERE , uha da..

#28
2019-01-26 09:01

Fusk lämnat åt sidan, jädra i det hur långt man har kommit sedan 1973. Kolla på den lilla fjuppen till bil, ser ju tragisk ut i jämföresle. Vilket inte är konstigt på något vis ändå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.