Bild
Nästa artikel

Snart dags för nya Porsche 911

Nyheter

Generation åtta av sportbilen kommer i början av nästa år.

2019 kommer nästa Porsche 911. Före lanseringen genomförs de sista vägtesterna med prototyper runtom i världen och Porsche delar med sig av några bilder därifrån.

Bilarna körs genom olika klimatzoner och höjdförhållanden. Från ökenhetta i Mellanöstern och Death Valley i USA till 35 minusgrader i norra Finland sätts klimatanläggning och interiör på prov.

I Colorado, på berget Mount Evans, når bilarna sin högsta punkt i testerna på 4.300 meter ovanför havsytan. Här testas biturboöverladdningen och bränslesystemet så att det fungerar som det ska i den tunnare luften. Runt Nürburgring finjusterars motor, växellåda, bromsar och chassi. 

Porsche avslöjar inga tekniska detaljer om nästa 911, men berättar att motorn har förbättrats för att ge bättre prestanda. Hur mycket återstår att se. 
 
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911?

Kommentarer

#1
2018-11-05 15:33

Ska man gissa att den blivit lite större, lite lättare och med alla drag av svansmotorns charm bortstädade?

#2
2018-11-05 17:27

911-entusiasterna gillar inte om denna legendar till bil blir lättkörd och komfortabel. En 911 ska vara ett monster att kunna hantera, då växer ägarens självkänsla...

#3
2018-11-05 20:02

Mäkinen

Vad menar du? Nuvarande gen är av provkörningar att döma en pärla att köra. Förhoppningsvis så växer den inte, nuvarande är lagom stor. Kanske lite för stor.

991 Carrera S med manuell låda är en drömbil för mig, gärna en pre facelift med sugmotor.

#4
2018-11-05 20:45

Apex,
Enligt min uppfattning har Porsche gjort allt för att få bort möjligheten att styra bilen med hjälp av viktförskjutning och därigenom för varje generation tagit sig närmre en GT från en sportbil.

Det är inte bara nostalgi som gör att 964 och 993 har den position de har bland Porschefolk.

Körglädje offras på stabilitetens altare med varvtidsjakt som evangelium.

#5
2018-11-05 20:59

L. Mäkinen

Ok, då förstår jag.

#6
2018-11-06 14:22

Förstår dig precis Mäkinen. För bara en månad sedan hade jag nöjet att få köra en 911 GT3 RS av senaste modell på en bana. Mitt i utgången på en ganska kvick vänsterböj testade jag då att knycka till på ratten (ungefär som när man missat spåret och försöker korrigera i efterhand) - ett rent självmordsförsök i de äldre Porscharna - men bilen förblev stabil (med Porschemått mätt).

MVH AL

#7
2018-11-06 15:58

Det är inte att det ska vara farligt jag är ute efter utan att det ska få finnas bilar där föraren kan påverka framfarten. 911 var tidigare fruktansvärt effektiv med rätt förare. Nu behövs inte gubbens kunnande lika ofta.
Det är förstås bekvämt om bilen gör jobbet, men för det finns ju SUVar

#8
2018-11-06 16:15

Mäkinen. Nej jag förstår precis hur du menar (tror jag). De äldre Porsche hade en annan balans och känsla än vad de nyare har. Framförallt var de giftigare på gränsen, men också (om man vågade) betydligt effektivare. Samtidigt passade inte Porsche alla förare. Snarare fanns det som jag minns det två läger, de som gillade balansen och de som absolut inte tyckte om den. Men nuvarande lösning har Porsche försökt få dem som inte gillade den att välja märket - men då på bekostnad av er entusiaster som uppskattade det tidigare beteendet. Själv är jag någonstans mitt emellan. Tycker fortfarande att GT3 går fint, men föredrar ändå en riktig banbil snarare än någon kompromiss mellan gata och bana. Här är f.ö banan där jag lekte av mig under en weekend, med flertalet supersportvagnar (Ferrari, Lambo, McLaren, Porsche osv) och även riktiga racerbilar https://www.dreamracing.com/the-track/ Ovan nämnd körmanöver genomfördes i kurva sex. För alla er som är intresserade kan jag rekommendera ett besök här. Väldigt kul.

MVH AL

#9
2018-11-06 20:36

A.L.,
Det där såg kul ut!
Jag har slutat köra på bana för jag har aldrig gillat att nöta spår och leta perfektion. Hellre en krokig landsväg i bergstrakter.

#10
2018-11-08 04:23

L. Mäkinen. Ja det är riktigt kul och väl värt ett besök.

Framförallt är det spännande att få prova alla de "värstingar" som man läser om i tidningarna i en riktig körvänlig miljö. Allt från Ferrari, Porsche, Lambo och McLaren till Nissan GTR och Ford GT finns och det är bara att köra för allt vad tygen håller.

Och som alltid är standardbilarna inte i närheten av banbilen, trots betydande effektövertag. De både kränger och bromsar för dåligt. Men kul är det förstås!

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.