Nästa artikel
Smarta tjänster i bilen används sällan
Nyheter

Smarta tjänster i bilen används sällan

Publicerad 8 september 2015
BMW connected drive innehåller många innovativa funktioner som ska göra bilresan behagligare.
Biltillverkarna spenderar miljarder på tekniska funktioner i fordon, men få bilägare använder dem, visar en ny studie.
Det är den amerikanska konsumentorganisationen JD Power som har undersökt hur stor del av bilens moderna funktioner som egentligen används av bilägarna. Under de första tre månaderna efter nybilsköp hade var femte person använt färre än hälften av de tekniska hjälpmedlen.

De funktioner som de flesta i studien uppgav att de aldrig använde var bland annat routrar, head-up display, automatiska parkeringssystem och så kallad conciergeservice, en tillämpning som kan hjälpa till med praktiska saker såsom att boka biljetter eller hitta närmsta apotek. I många fall föredrog bilägarna istället att använda sin egen smartphone, eftersom de är mer bekanta med den.

– Uppkopplad teknik som inte används resulterar miljontals dollar i förlorat värde för både konsumenter och biltillverkare, säger Kristin Kolodge, chef för J.D Powers researchavdelning.

Men det fanns även många moderna tekniska hjälpmedel som bilägarna var nöjda med. Saker som ökar trafiksäkerheten, såsom adaptiv farthållare och döda-vinkelnvarnare, var mycket uppskattade.
 
Diskutera: Finns det alltför mycket tekniska finesser i nya bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-08 11:47
Hackenbush

Detta kan ju bero på att det faktiskt fortfarande finns bilister som verkligen ägnar sig åt bilkörning istället för att sitta och knappa på mediaanläggningen och det är ju uppfriskande.
säkerhetstekniska funktioner skall ju jobba i bakgrunden så dem skall man inte behöva bry sig om.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-08 15:52
Tvärnit

Svar ja.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-08 16:25
Vazir

Verkar inte bara gälla de nya "tekniska finesserna" :P http://www.vibilagare.se/nyheter/unga-man-samst-pa-bilbalte

#4 • Uppdaterat: 2015-09-09 11:12
Styrbjörn

Twitter är det väl bara miljöpartister och vänstern som använder, och där tycker man att det är onödigt med bil när man kan åka taxi. Kanske därför ingen använder den funktionen... Angående SOS-funktionen är det bra att den inte används oftare.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-09 20:39
SUNE04

Det vore kul om någon tillverkare skulle och tordes prova det avskalade projektet!

#6 • Uppdaterat: 2015-09-14 16:22
S-E S

Man ska inte SMS:a under färd om du är förare, ej heller plocka med diverse mer eller mindre ergonometriskt placerade knappar som tillhör bilens utrustning. Folk börjar lära sig och väljer bort den manuella biten!
Snart beställer folk bilar utan lull-lull och och köper bilar där du inte behöver ha erfarenhet från dragspel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.