Nästa artikel
Småbilar minskar vinsten
Nyheter

Småbilar minskar vinsten

Publicerad 19 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Ford tjänar mindre på småbilar än på större modeller. Det kan bli ett problem när köparna börjar intressera sig för mindre bilar.

Stora och törstiga bilar får inte bara bensinbolagen att gnugga händerna. Även bilindustrin vill att du ska lägga vantarna på en så stor bil som möjligt. Fråga bara Ford, som nu uppger att man ser sjunkande marginaler i sin försäljning. Den nuvarande marginalen på tolv procent väntas sjunka till mellan åtta och tio procent.

Orsaken till de sjunkande marginalerna är möjligtvis oväntade. De beror inte nödvändigtvis på att Ford säljer färre bilar. Snarare är det vilken typ av bil som säljs som ligger bakom. Amerikanska bilköpare har nämligen börjat överge stora bilar hos bilhandlarna för att i stället köpa allt fler småbilar, vilka alltså ger mindre vinstmarginaler än de större bilarna.

Än går det dock knappast någon nöd på Ford, som till och med september i år hade dragit in 6,7 miljarder dollar före skatt i Nordamerika., vilket är mer än under hela 2011. Ford har dessutom kunnat nyanställa och skapa 5 200 nya jobb i år.

I Europa har dock försäljningen gått betydligt trögare än på hemkontinenten. Enligt Ford kommer man att förlora 1,5 miljarder dollar på den europeiska marknaden i år eftersom bilförsäljningen är den lägsta på 19 år. Till 2014 ska Ford stänga tre fabriker i Europa, något som kommer att kosta 6 200 människor jobbet.

Diskutera: Hur ser du på Fords problem?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-19 19:01
Leif R

Detta kan väl ses som ett sundhetstecken, för vem kör inte med för stor bil, därtill blir det mindre materielåtgång!

#2 • Uppdaterat: 2012-11-20 09:24
1storstark

Storbilsköparna sponsar de som köper småbilar. Det förklarar även varför sk. mopedbilar kostar 150 000:-. Där har fabrikerna inga större bilar att tjäna pengar på, utan varje lite skorv måste betala sig själv.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-20 09:38
Hackenbush

Nja leif man kan ju inte köpa en liten bil för att man mest kör själv till jobbet för då måste man kanske hyra en stor bil de gånger hela familjen skall med.
Man köper alltså bil efter hur många i familjen som skall med när man kör på fritiden. Däremot kanske många skulle klara sig med en mellanklassbil.
Jag har haft stora bilar förut men nu har jag en mellanklass bil (Skoda Octavia) och den räcker gott och väl till när jag har fru och mina 3 vuxna grabbar med mig. Baksätet är väldigt rymligt i den.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-20 11:44
Stefan Eriksson

Ge folk vad de vill ha. i en sund marknadsekonomi överlever de företag som producerar det som har stor efterfrågan. Ford måste snabbt ställa om tillverkningen och göra attraktiva och kostnadseffektiva småbilar. De bör nog tyvärr koncentrera tillverkningen till låglöneländer. Jag skriver tyvärr eftersom jag beklagar att det utarmar industrin och arbetstillfällen i "höglöneländer" och att arbetsvilkor, säkerhet och hänsyn till miljön är på en mycket lägre nivå i låglöneländer.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-20 12:05
saabnisse

Ett problem med småbilar är ju komforten, som jag tycker blir alltmer viktig.
Och ett av de största problemen där är ju ljudet eller rättare oljudet!
Jag åker ju mest 9-5 och V70 där ljudnivån är acceptabel men inte mer.
De småbilar jag hittills provat väsnas för mycket för att jag skulle stå ut med dem, ok i tätort och lägre hastigheter kan det vara uthärdligt, men inte på våra knottriga landsvägar.
En annan sak är att de ofta är försedda med en fjädring som absolut inte tillåter några ojämnheter i vägen utan att det känns som om plomberna i garnityret lättar.
Har någon förslag på en småbil som inte har de nackdelarna?
När det gäller fjädringskomfort kommer jag bara på en, Citroën 2CV, men det är ju historia! Och den uppfyller inte helt mina krav på ljudkomfort.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-20 17:27
Peugo

saabnisse: Den bästa för tillfället, med de egenskaper du vill ha, är Peugeot 208. Kommer inte på någon annan bil, hur är det med andra? Beror på motorval o dyl. hur mjuk fjädringen är satt men 1.6 VTi, samt HDi 70 (undvik 2Tronic med denna motorvariant = för slö), som jag provade var det bästa jag någonsin provkört i denna klass. Det här säger jag inte därför att jag kör Peugeot för tillfället heller! ;)

#7 • Uppdaterat: 2012-11-21 09:22
Mistro

Nya C3 är väl inte heller så dum inte minst med tanke på priset som just nu verkar bra vettigt. ( lite för dyr i mitt tycke tidigare )
Om den når upp till 208:an vet jag inte då det är en äldre bil men det är en liten trevlig krabat även om prestandan är sänkt ifrån tidigare modell men det är kanske inte prestandan som är viktigast i denna klassen och då räcker ju 70 Dieselhästar till ändå!?

#8 • Uppdaterat: 2012-11-21 19:00
S-E S

Så bygg stora bilar då och försök sälja dom! Alternativt ta ut rätt kostnad för småbilarna eller gå under.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-25 09:24
Varning (ej verifierad)

Ikväll, om jag inte somnar ifrån allt som igår kväll. Glömde t o m spisplattan på... Då ska Uno trolla här. Med nytt IP och nytt nick. Nick nummer 376. Frugan och systern kanske också kikar in.

#a • Uppdaterat: 2012-11-25 12:32
trasten

Nej, det ska du inte. Vi vet var din brevlåda bor! =)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.