Nästa artikel
Slipp stanna vid rött med ny teknik
Nyheter

Slipp stanna vid rött med ny teknik

Publicerad 20 januari 2014 (uppdaterad 21 januari 2014)
Audi utvecklar ett nytt tekniskt system som hjälper bilförare att undvika röda trafiksignaler. Så här fungerar Traffic Light Assist.

Med den nya trafikljusassistenten vill Audi minimera antalet stopp vid rödljus och på så sätt spara bränsle, minska utsläpp av koldioxid och göra trafikflödet mer effektivt.

På instrumentpanelen, mellan varvräknaren och hastighetsmätaren, visar systemet hur långt det är till nästa trafikljus och hur lång tid det är kvar innan signalen slår om från grönt till rött eller tvärtom. Systemet räknar också ut vilken hastighet som krävs för att bilen ska slippa stanna vid trafikljuset och vänta på grön signal.

Tekniken hämtar information från bilens navigator, men systemet behöver också vara anslutet till nätverket som kopplar ihop trafikljusen för att fungera. Systemet är fortfarande under utveckling och tester i riktig trafik pågår i Tyskland, Italien och USA.

När tekniken kan hamna i produktionsbilar är ännu oklart.

Diskutera: Vad tycker du om Audis rödljusassistent?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-20 12:56
Pi

Om det verkligen fungerar så är jag övertygad om att man sparar bränsle - det kan man rätt enkelt se själv på skillnaden i snittförbrukning när man har mer eller mindre "grön våg" på väg till jobbet kontra när rödljusen slår till mitt framför en hela tiden.
Men - hur klarar man trafikljus som styrs av just själva trafiken ? Det lär man inte klara för då får man nog vara en riktig spågumma...:)

#2 • Uppdaterat: 2014-01-20 13:52
snabb95

Grönavågen har en hastighet som ligger en bit under maxhastigheten. Det vet nog de flesta, men är alldeles för gasglada för att anpassa sig till den hastigheten.

Om man skulle följa den rekommenderade hastigheten skulle man nog bli omkörd och senare stoppad av samma bil som står stilla vid ljuset som just blivit grönt.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-20 14:44
Bortom

Problemet är att ytterst få städer består bara av en enda gata... utan de flesta består av ett rutnät av gator och självklart korsningarna av dessa. Så man kan ha en grön våg på en gata medan just denna ´våg´ gör att att alla korsande gator har rött. På natten skulle kanske systemet funka någotsådär... men dagtid med den trafikintensitet som råder i alla städer är idén döfött. Men den föder ändå (ger lön åt) en massa trafikforskare som i slutändan inte kommer med vettiga lösningar.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-20 15:11
MickeAn

Bortom,
det är väl just den svårighet som du nämner som man försöker adressera med Audis teknik. Om du får reda på den hastighet som gör att du kommer till nästa ljus när det är grönt, så blir det för just dig en evig gröna vågen från ljus till ljus (måhända så kommer det vara olika hastighet mellan olika ljus beroende på om de tillhör en större eller mindre trafikled). Ett steg vidare är att du har en automatisk farthållare som håller rätt hastighet mellan de olika ljusen.

#5 • Uppdaterat: 2014-01-20 15:49
Roy J

Idén är hur bra som helst - om de får den att fungera. Förutsättningar finns.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-20 16:01
Focus

Det är just den sortens körning som körskolorna lärt ut i bortåt 30 år men som av de flesta bara använts fram till man har fått körkortet i fickan. Jag kör alltid så men detta skapar av någon outgrundlig anledning irritation från bakomvarande som vill ha full rulle fram till ljusen för att därefter ställa sig på bromsen.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-20 16:57
Skodaägare

Känns som om många Audiförare jag ser dagligen skulle behöva denna funktion...

#8 • Uppdaterat: 2014-01-20 19:48
Bosse1

Snabbast mellan rödljusen är ju en vedertagen regel. Att vi sen står stilla räknas liksom bort av våra hjärnor. Är det reptilhjärnan som inte hänger med eller?

#9 • Uppdaterat: 2014-01-20 20:42
rikast

Jag har redan red light assist. Funktionen kallas hjärna och tillämpas ofta när jag kör. Problemet är att om man som jag rullar fram lagom långsamt för att få så hög snitthastighet som möjligt och slippa stanna så sitter det osvikligen någon hetsig 35-åring i sin chippade kombi RS 800HK tolv centimeter bakom och hänger på tutan. Jag har blivit OMKÖRD innan rödljus där det redan står fyra bilar och väntar. Lagom till han får börja rulla igen så är jag ikapp, 20km/h och i med tvåan så är vi på väg igen. Sedan upprepas detta vid varje rödljus genom hela stan. Samma begåvade pojkar som har bestämt sig för att deras önskade hastighet den dagen är 110 på 90 vägen, i rusning, en fil per färdriktning och ösregn. Så ligger de en halvmeter bakom framförvarande, genomför en rasande omkörning, kastar sig tillbaka igen trots att det är femtiofem bilar framför honom och han och jag kommer lika fort framåt oavsett så landar ingen pollett. Hans snitthastighet påverkas överhuvudtaget inte. Ärligt talat så är många olyckor vanlig hederlig darwinism. Omkörar-Joppe som har svårt att förstå koncept som genomsnittshastighet hamnar till slut i ett träd. Det är antagligen naturens sätt att underhålla genpoolen.

Så om biltillverkarna vill göra något för miljön så skapa ett system som talar om vilken snitthastighet du kan hoppas på genom stan. Om systemet väger in tid på dygnet, väder, känd trafik och byggplatser och spottar ur sig en förväntad snittfart på 45km/h, då begriper kanske även den mest svårtflörtade att det är fullständigt lönlöst att sikta på 70. Varje gång du gasar så är det som att satsa pengar i poker. Du satsar pengar på att du kommer kunna hålla den högre hastigheten, och det gör du också. Du är först på plats i kön förbi en olycka där du sitter sedan i en timmes tid. Helt meningslöst. Och slutligen, som lök på laxen, så klagar dessa människor på allvar över hur dyrt det är med bensinen....

#a • Uppdaterat: 2014-01-20 22:17
MickeAn

rikast,
ännu mer komiskt blir det om man själv är van att köra sträckan. Jag pendlade för några år sedan dagligen rakt igenom Malmö och man lärde sig ganska snabbt i vilken fil man i respektive korsning skulle ligga i för att kunna rulla lugnt och sansat utan att fastna i någon kö för de som skulle svänga av.

De flesta som pendlade visste detta och valde detta mönster. Trafiken flöt på riktigt bra och följden blev att den kö som faktiskt rullade bäst var den som för den oinvigde såg ut att vara omöjligt lång.

Ofta kom någon och körde som en galning i den tomma vänsterfilen bara för att fastna ett bra tag bakom någon som skulle göra en vänstersväng. Ett tag senare kom de - nöjda över att ha bytt fil och körde om på höger sida - bara för att fastna i en ny kö i högerfilen skapad av att människor på det närbelägna övergångsstället blockerade högersvängande trafik.

Ibland kunde man följa detta i 10-12 korsningar.

Problemet för dessa förare var att de körde så fort i förhållande till alla andra att de inte bara kunde glida in i kön som rullade sakta och att de var tvungna att bromsa kraftigt för att inte köra in i den stillastående kön längst fram i den tomma filen. Där hamnade de helt stillastående ända framme i kön och kunde sedan inte glida ut i den rullande kön utan fick vänta till proppen löste sig.

Med den teknik som Audi (och förmodligen de flesta andra tillverkarna också) försöker utveckla får man dessutom dubbel effekt, helt plötsligt kanske bilförarna börjar uppträda som trafikplanerarna hoppas att vi skall göra och då kan de verkligen optimera trafikflödet. Idag kan de bara göra sitt bästa utifrån sin gissning av oss förares irrationella beteende.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.