Bild
Nästa artikel

Sladdare får hjälp att köra mer miljösmart

Nyheter

Bilprovningen erbjuder utökade däckkontroller och råd på vägen till de som kör elbil och laddhybrid.

För att de som kör på el ska kunna färdas så energisnålt som möjligt synar Bilprovningen däckens lufttryck, mönsterdjup och slitage i en kostnadsfri utökad kontroll vid ordinarie besiktning.  

– Med rätt lufttryck blir körningen ännu mer miljösmart eftersom både energiförbrukning och däckslitage minskar, säger Benny Örnerfors, vd för Bilprovningen. Han fortsätter:
– Ungefär en femtedel av bilens bränsleförbrukning beror på däcken, så att hålla rätt däcktryck och välja bra däck är en viktig insats för miljön. 

Förare erbjuds också miljösmarta råd för att maximera sin eco-driving och på vissa besiktningsplatser finns gratis laddstationer.

Diskutera: Vad tycker du om Bilprovningens initativ till sladdbilsförare?
 

Vi Bilägare 2019/01 Biltest: KiaOptima/MitsibishiOutlander/VWPassat

LYSANDE LADDNING Laddhybriden är den lysande raketen på bilförsäljningens himmel. Fältet anförs av en sydkorean, en japan och en tysk – vilken av Kia Optima, Mitsubishi Outlander och Volkswagen Passat kan få dig att börja köra på sladd? Kia Optima SW Plug-In Hybrid Mitsubishi Outlander PHEV Volkswagen Passat GTE SC   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 12 sidor  

Vi Bilägare 2018/07 Biltest: Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf

Strömbil drömbil? Nya Nissan Leaf är elbilen som kommer så långt på en laddning att räckviddsångesten är ett minne blott, åtminstone i reklamen. Kan den matcha tidigare testfavoriterna Hyundai Ioniq och Volkswagen e-Golf? Hyundai Ioniq Electric Premium Plus Eco Nissan Leaf Tekna Volkswagen e-Golf   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor (2.5 MB)

Kommentarer

#1
2019-02-19 16:29

Av säkerhetsskäl bör man ha rätt tryck i däcken, också viktigt att tänka på. Många kör oftast med för lite tryck.

#2
2019-02-19 17:09

Om det ska vara miljösmart så är det däcken på fossilbilar som ska kollas.

#3
2019-02-19 17:15

Mina däck håller alltid samma tryck, år ut och år in de senaste 40 åren. Kollar två ggr per år kanske, inget att fylla på. Känns som trams att man skall kolla trycket, en skrivbordsprodukt från någon icke teknisk, eller.....?

#4
2019-02-19 17:16

Hur tänker bilprovningen med dessa kontrollpunkter bara just för elbilar, detta gäller naturligtvis i lika hög grad för, eller t.o.m. ännu viktigare för fossilbilar.

#5
2019-02-19 17:21

Det har gjorts undersökningar om lufttrycket i däck, där det har visat sig att en stor andel av bilarna har för lågt tryck, så nåt trams är det inte.

#6
2019-02-19 19:01

Eftersom folk tror att deras bilar inte läcker luft... så kollar man inte. Kan säga att däcktryckskontrollen som sker via ABS kontrollen först reagerar när något däck tappat ca 1 kilo, det är rätt mycket när däcket ifrån början har ca 2,5 kg. Köra runt med 1,5 kg i däcken gör bilen svårare att hantera.

#7
2019-02-19 21:59

Har man någotsånär ny sladdbil med däck o fälg storlek enligt manual, så har bilen ofta tryckmätare i hjulen som är inställda på rekommenderat tryck o meddelar vid fel..
Så någon extra utbildning känns bara som en onödig utgift.. ”Ekonomisk” körutbildning bör väl körkortsutbildningen redan innefattat, eller så kanske man kan tänka ut det själv...

#8
2019-02-20 10:26

Vilket trams att bara detta skall ske på elbilar. Alla verkar ha fått elbilar på hjärnan. I så fall minst lika viktigt att kolla och informera alla bilägare.

#9
2019-02-20 10:40

Är det inte krav på att alla nya bilar skall ha tryckmätare i varje hjul? Från vilket år gäller den lagen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.