Bild
Nästa artikel

Skodas småbil ska heta Scala

Nyheter

Namnet bestämt på nya bilen som har premiär i slutet av detta år.

Skoda Scala baseras på Volkswagengruppens MQB A0-plattform, alltså samma grund som bland annat sitter i nya Volkswagen Polo och T-Roc, samt Seat Ibiza och Arona. 

Namnet Scala kommer från latinets ord för stege eller trappa och ska symbolisera biltillverkarens nästa kliv framåt.
– Vi tror att Scala har bästa chansen att omdefiniera A-segmentet för Skoda, säger biltillverarens vd Bernhard Maier. 
 

För första gången på en Skodabil kommer märkets namn bokstaveras ut på bakluckan, likt det Volvo har på sina nyare bilar. Logotypen med den gröna bevingade pilen är bortplockad.

Några ytterligare bilder på Scala får vi inte se än, men Skoda säger att den kommer att ta designinspiration från konceptet Vision RS som visades upp på bilsalongen i Paris nyligen. 

Diskutera: Vad tycker du om namnvalet Skoda Scala?

Konceptet Skoda Vision RS.

Kommentarer

#1
2018-10-16 08:17

Smart namn Scala, gör de en mindre bil senare kan de kalla den Scala 1:2

#2
2018-10-16 08:46

Nya Skoda Scala efterträdare Skoda Rapid.

#3
2018-10-16 09:05

Det blir Golf-klass snarare än småbil vad jag förstår (beror vad man menar med "småbil" förstås!); det stod någon annanstans att det är en (ung.) "maximalt utsträckt" version av A0. Och så har ju Skoda redan Fabia.

Men VAG fegar inte för att konkurrera med sig själv i alla fall! Förhoppningsvis till nytta för konsumenterna.

#4
2018-10-16 09:39

Fast Skoda talar ju om A-segmentet och det är ju tämligen långt ifrån Golf-klassen som officiellt kallas C-segmentet. Och övriga VAG-bilar med samma plattform som denna är ju bilar i B-segmentet. Förvirrande är bara förnamnet... Nuvarande bil i A-segmentet för Skoda är närmast Citigo.

#5
2018-10-16 09:46

Syftar kanske på MQB A0-plattformen?

#6
2018-10-16 14:24

Oops, jag missade det där med "omdefiniera A-segmentet", men som du (Pi) skriver så har den information som kommer en kraftig brist på konsistens!

#7
2018-10-16 17:40

Läste i en konkurrerande tidning att det är en Rapid-ersättare och i ungefär Golf-storlek. Så Skoda-representanten uttryckte sig nog lite oklart men han menade säkert som L West skriver - MQB A0-plattformen. Och tar man fram en Golf-klassare på den plattformen så har man säkert "omdefinierat" denna. Men märkligt sätt att uttrycka sig. Hoppas bilen blir intressant i klassen.

#8
2018-10-16 19:29

Hm, motsvarande Seat Leon i storlek?

#9
2018-10-17 17:26

Skoda Rapid som bygger på gamla Poloplattan är ju längre men något smalare än dagens Seat Leon, så inte otänkbart att Scala blir lika stor eller större om den ska ersätta Rapid.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.