Bild
Nästa artikel

Skoda Scala – rapport från provkörningen

Direktrapport

Anders Helgesson provkör nya Skoda Scala. Här är första intrycken.

Hej Anders, du är ute på fältet och provkör, vad sitter du i?
– Det är Skoda Scala som står på dagordningen och det är Skodas första bil på koncernens MQB A0 plattform, det vill säga att om man lyfter det gröna skalet karossen så hittar man krasst sett en Polo, Ibiza eller Audi A1.
  
Okej, är Scala en ersättare till Fabia då? 
 – Nej, den fungerar som en brygga mellan Fabia och Octavia och ersätter väl snarast tidigare utgångna Rapid. Karossen är 436 centimeter lång vilket är en knapp decimeter längre än VW Golf. Jämfört med Rapide och för den delen även Fabia har Skoda gjort en rejäl uppryckning vad gäller materialval. Tidigare hårdplast har ersatts av mjukstroppad instrumentpanel och dörrsidor, men dörrhandtag och instrumentpanelens nedre halva är fortfarande i hårdplast. För första gången i Skoda har mediaskärmen blivit stående, men är i övrigt samma system som vår tidigare långtestbil Karoq. Tydligt och enkelt dessutom har den stöd för trådlös Apple Car Play. Under provkörningen fanns det ett elektroniskt troll som gjorde att skärmen upprepade gånger slocknade och tappade navigeringen. 
 
Vad blir det för motorer och vad kommer den att kosta? 
 – Motorpaletten är VW-koncernens tre- och fyrcylindriga motorer. Basmotorn i Sverige blir den trecylindriga bensinmotorn på 115 hästkrafter. Prislappen är från 204.900 kronor. För lite drygt 30.000 kronor extra blir det 1,5 TSI motorn på 150 hästkrafter och sjuväxlad automatlåda. En diesel och även en biogasmotor är på gång till hösten.
  


Innan jag släpper dig; har Skoda kläckt någon ny klurighet i stil med isskrapan i tanklocket?
– Absolut! Årets kluring är att locket till spolarvätskans påfyllning är gjord i mjukt gummi. Det är lättare att öppna än de vanliga hårdplastlocken samtidigt som det i öppet läge förvandlas till en påfyllningstratt. Så smart och enkelt att man kan undra varför ingen har tänkt på detta tidigare.

Läs hela provkörningen av Skoda Scala i Vi Bilägare 07/2019, i butik den 7/5. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här: vibilagare.se/prenumeration

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Scala?

Kommentarer

#1
2019-04-05 09:58

Påfyllningen låter bättre än på Octavian där den sitter bakom pinnen(!) till huven.

#2
2019-04-05 10:14

Designen känns lite gammal. Gillar inte Skodas kantiga linjer. För många onödiga plåtveck. Något överprissatt också. En "Polo"-Skoda för +200 kkr, nja jag vet inte.

#3
2019-04-05 10:18

Sjukt snygg den Skodagröna! Hade lätt valt den på min bil om den funnits som val och inte haft en företagspolicy om vitt....
Men den är grym, och en snygg bil med måste jag säga, hundra gånger snyggare än Fabia och Octavia som milt sagt kännts daterade länge nu.

#4
2019-04-05 11:09

Hade varit perfekt som elbil, bara priset varit detsamma.. hade jag köpt direkt.

#5
2019-04-05 11:14

Konservativ design - inget illa med det, men särskilt spännande är den inte. Plus avsaknaden av elektrifierade drivlinor blir ett nej till köp.

#6
2019-04-05 11:23

Skodas prissättning gör att de inte längre är lika intressanta. Mitt råd till Skoda är att bli koncernens "Dacia" och göra enkla och bra bilar utan onödigt bling-bling till låga priser.

.

#7
2019-04-05 11:55

Säkert en bra bil men jag tror att Skoda skulle göra klokare med att satsa mer på kvalitet och lättare och mer åtkomlig service och reparation, och mindre på allehanda elektroniskt bling-bling. Och bli känd som den "stabila" bilen över tid i VW koncernen. Lite som Mercedes från 80-talet, förhållandevis enkla men enormt hållbara bilar, därför också ekonomiska i längden. Jag tror att det finns en "konservativ" köparkategori som vill ha bruksbilen "bil" utan en enom massa krims-krams utan att för den skull vara hänvisad till lågprisbilar som Dacia.

#8
2019-04-05 13:16

Ja nu är väl Skoda av exakt samma kvalitet som både Audi och Wv eller förmodligen inte det minsta sämre.
I stort sett samma finesser och utrustning till ett reducerat pris.
Egentligen bra mycket klokare på mycket.

Och visst ser scala riktigt fin ut om man nu inte vill ha en suv.
Och priset är väl som vilken japan eller korean som helst.

#9
2019-04-05 13:28

Grosser, de kan ju få hjälp av Toyota nu att hybridisera flottan och få lägre utsläpp genomsnittligt...

#10
2019-04-05 14:30

Shogun det hjälper nog föga då 75% av dom normala köparna verkar behöva minst 185 diesel hk för att bilen skall fungera.

Och Grosser jag ser det som en fördel att kunna titta ut både bakåt och snett bakåt i en bil.
Extrem design typ C-HR är väl helt kasst och ger inget tillbaka.

#11
2019-04-05 14:41

skidoo1238, Det ska så klart vara rim och reson på designen, en C-HR och Scala är väl varandras ytterligheter i sammanhanget? Jag föredrag någonstans mittemellan.

#12
2019-04-05 14:44

Vad blir andrahandsvärdet om 3-4 år på en lite lagom utrustad Scala med nypris på 270 000 kr när det finns ett gäng framtidssäkra(?) elbilar runt 200 000 kr och som vänder sig till samma målgrupp?

#13
2019-04-05 15:58

Mattse. Jag undrar om intresset för en gammal elbil som tappat 20% av kapaciteten är så jätte het som begangnad.

#14
2019-04-05 16:06

Ca 25000:-

#15
2019-04-05 16:49

Fin grön kulör på den provkörda bilen.

#16
2019-04-05 17:04

Den ser nästan ut som en kombi trots att den är en halvkombi. Bakdelen ser lite klumpig ut helt enkelt. Å andra sidan lär väl baksätet vara bättre än VW Golfs då. Interiört har den klivit upp en klass. Den gröna kulören är för giftig. Men vissa gillar det...

#17
2019-04-05 18:58

@saabium Referensen till Polo och A1 anger bara vilken generation av bottenplattan som gäller, inte storleken. Det står ju tydligt att den är decimetern längre än Golf. Förra plattformen användes till allt mellan Polo och Superb.

#18
2019-04-05 19:21

Fin färg. Fruns Fabia har densamma utom på tak, backspeglar och fälgar. Det är svårt att missa en sådan bil i mängden av andra på motorvägen....

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/nya-fabia

#19
2019-04-06 08:39

Målgrupp för Scala är nog 70+are. Lär nog inte säljas många i Sverige. Några demobilar på sin höjd.

#20
2019-04-06 16:25

GRP. Den målgruppen är nog mer Toyota ägare.
Åtminstone om man ser vilka bilar man får ligga och såsa bakom.

#21
2019-04-06 17:26

185 Hk diesel... hahaha, det lät roligt..men skrattet fastnar i halsen. Anledningen att det behövs så många hästkrafter beror på att bilarna väger mer och för att uppnå rimlig prestanda måste också motorn ha mer kraft.

#22
2019-04-06 19:05

Mina föräldrar är 70+ och kör Toyota Auris -18 ;-)

#23
2019-04-07 00:13

GRP
Tvärtom. Tror att många som köper kombi i golfklassen blir intresserade av denna som andra bil för den större familjen eller förstabil om man är utan barn. Tror den kommer sälja bra.

#24
2019-04-07 07:31

Köper hellre Golf. Eller Leon. För mindre peng. Dessutom 100% fossil.

#25
2019-04-07 12:08

Priset är för högt, Om det inte blir lägre kampanjpriser hos handlarna är jag inte längre intresserad. Hur blir det med 115hästaren och automatlåda?

#26
2019-04-07 16:35

Minns att tidningen var negativ till Rapid när den dök upp. Det var en mellanmodell som inte fanns något behov av, ansåg man.
Några motsvarande tongångar har jag inte märkt beträffande denna.

#27
2019-04-07 19:34

Är det bara jag som noterar det långa axelavståndet och den långa bakdelen som gör att bilen liknar en kombi trots att den är en halvkombi? Fördelen är stort baksäte och bagageutrymme. Men den får ett eget utseende.

#29
2019-04-07 20:03

En skärm som behagar slockna då och då? Inte godkänt!

#30
2019-04-08 11:48

Mäkinen, vad har du för årsmodell och variant av Octavia? På min -11 med MPI-motorn (etanolflexi) sitter pinnen till huven på vänster sida och påfyllningen av spolarvätska på höger sida så ingen konflikt där.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.