Bild
Nästa artikel

Skoda Karoq i Sportline-utförande

Nyheter

Scout blir inte den ensamma nyheten för Karoq, som även kommer i ett Sportline-utförande.

Vi kunde tidigare i veckan visa det mer robusta utförandet av Karoq i form av Scout. Skoda har tagit fram ytterligare ett utförande till Karoq som stavas Sportline. Bilen får premiär på Paris-mässan i oktober.

Utsidan har vässats med bland annat 18-tums "Mytikas"-fälgar och svarta detaljer. Insidan har utrustats med svarta sportstolar med silvriga sömmar, sportratt med multifunktion klädd i svart läder och pedaler med ståldetaljer. Överlag är trenden svart. 

Som bekant är Sportline ett återkommande utförande hos Skoda och innebär rent praktiskt en sportigare design men orörda motorer. Karoq Sportline finns med fyra motoralternativ, två bensinare och två diesel. De förstnämnda är en 1.5-liters TSI med 150 hästkrafter samt en 2.0-liters TSI med 190 hästkrafter. Sett till diesel är båda motorerna 2.0 liter men den ena med 150 hästkrafter och den andra med 190. Likt övriga Karoq finns sexstegad manuell som standard och sjustegad DSG-låda (samt fyrhjulsdrift) som tillval.

Diskutera: Föredrar du Sportline framför det vanliga utförandet av Karoq? 

 

Kommentarer

#1
2018-08-03 12:06

Ännu en bullig, klossig bil som kallas sport. Varför måste alla nya bilar kallas sport?

#2
2018-08-03 14:39

Jag föredrar ingenting av Karoq. Skulle jag köpa en Skoda är det en riktig bil som gäller-Octavia eller Superb. Att använda ordet sport gällande stadsjeep är vilseledande trams.

#3
2018-08-03 16:24

Stefan
Nåja, suven Cupra Ateca är nog att räknas som sportig med 300 hk och 0-100 på 5,4 sek...

#4
2018-08-03 18:52

Märkligt hur många gamla sossar stör sig på namnet sport.

#5
2018-08-03 19:29

Finns väl inget sportigt i den här klossen?

#6
2018-08-03 20:06

HT19 man behöver inte vara gammal sosse för att störa sig på namnet "sport".
Varför kan ingen tillverkare istället införa namnet "komfort" och samtidigt leva upp till det?

#7
2018-08-03 23:05

Vanliga Ateca är helt ok den med. Går absolut att idka sportig körning med den och ha kul på vägen. Karoqen kan säkert vara sportig den med. Sport har ju använts som benämning i alla tider och är varken mer rätt eller fel nu. Även högre bilar kan vara sportiga. Folk kör ju för tusan på bana med lastbilar.

#8
2018-08-03 23:24

Det är väl Saab som införde beteckningen "Sport" på vanliga bilar.
Saab dog ut men beteteckningen lever friskt vidare på allehanda varianter. Den som stör sig är nog allmänt störd :)

#9
2018-08-04 07:17

Volvo PV Sport var ju också rätt tidig - i alla fall här i Sverige.

#10
2018-08-04 11:46

Pi, helt riktigt, men den skilde sig ju från standardmodellen med en kraftigare motor, det gör ju inte den här.

#11
2018-08-04 12:05

Saabnisse
Hur menar du? Du har ju fler motoralternativ och kan välja en kraftigare motor.
Du hakar upp dig på beteckningen sport men jag misstänker att du inte blir upprörd när många av de sportigare modeller inte ens använder epitetet sport. Modeller som är långt mer sportigare än vad Saab var...

#12
2018-08-04 12:26

Det var många år sedan jag blev besviken på biltillverkare, de som tog bort det grundläggande med Sport, Turbo, GTI m.m. När det "bara" gjorde det till ett utrustningspaket då loggade jag ur. Om jag vill köpa en bil med "Sport", då vill jag ha lite mer än ett utrustningspaket. Tänker exempelvis på mer hk än de vanliga modellerna, annan sportigare inredning. Annars är alla bilar lika, skiljer bara på krom- vs svarta lister och andra fälgar. Lite trist.

#13
2018-08-04 15:32

Axa, tro mig, jag har aldrig tyckt om Saabs benämning Sportcombi, precis som Optimus skriver krävs något annat än påklistrat glitter för att det ska bli sport.
De motorer som erbjuds går ju att få även i andra modeller.

#14
2018-08-04 19:38

saabnisse - det var väl inte så mycket mera än dubbla SU-förgasare - sen blev det PV Sport...:)

#15
2018-08-04 20:35

Ja som det var ett helsike att synkronisera, men det var sport på den tiden.
Även om ordet sport hörde bättre hemma på MGA eller Morgan.
Och det tycker jag fortfarande!

#16
2018-08-05 09:26

Jo, synk-problemen med dubbla SU var väl det stående samtalsämnet bland de med sådana grunkor under huven. Men det lät bra - "dubbla SU"....:) Så "Sport" i modellbeteckningen innebar ju inte jämt speciellt mycket mera på den tiden än idag, tyvärr.
Och riktiga "sportbilar" a'la MGA, Morgan m m hade ju i allmänhet inte nåt "Sport" i sina modellbeteckningar och behövde väl i sanningens namn inte heller det eftersom alla såg att det var just "sportbilar". Så den slutsats man kanske kan dra är att vi måste få hjälp av tillverkaren med att associera en viss bil med "Sport" via det ordet i beteckningen när det i grunden inte alls är nån sportig bil - min egen Golf SV som ett mer än övertydligt exempel - "Sports Van". Finns det nån enda som kan se nåt sportigt i den bilen ? Knappast.

#17
2018-08-05 10:09

Pi, helt riktigt.
Det är förvånande att ordet sport ska vara så säljande och speeciellt här i Sverige där ju motorsporten är liten jämfört med många andra länder i Europa.
Jag tycker man skulle satsa på komfort och värdesätta det ordet, det skulle säkert de flesta ha mer användning och glädje av i dagligt bruk.

#18
2018-08-05 10:52

"Comfort" finns i vissa modellbeteckningar, men liksom Sport är det utan betydelse. De asiatiska bilarna med komfortetiketten är tyvärr bara standardhårdfjädrade, och med det vanliga grova däcksbullret.

#19
2018-08-05 11:10

Jag håller med saabnisse. Jag tycker det vore utmärkt om biltillverkarna kunde sälja samma bil i både sport och komfort utförande. Sportmodellen kan då få det som idag är standard i dom flesta bilar, hårt chassi, sportstolar med höga kanter och gärna även en vassare motor än standard. Komfortvarianten bör då ha mjukare chassi och komfortstolar, som är breda, utan sidostöd och med mjukare stoppning och gärna även skön o lite lyxigare tygklädsel. När får vi se det?

#20
2018-08-05 16:20

Misstaget är att tro att bilarna säljer bättre för att den benämns som sport i modellnamnet. Det finns inget fog för det.

#21
2018-08-05 16:32

Volkswagens kombimodeller heter fortfarande Variant i Tyskland, vilket de också tidigare gjort i Sverige. Men sen döptes de om till Sportscombi här. Varför? Vore kul om ViB lär frågan gå vidare till VAG:s ledning i Sverige.

#22
2018-08-06 16:00

Själva sportandet innebär inte att man ska sporta i en seg SUV, utan att man packar grejerna och åker till sportaktiviteten. Vad den nu är...

#23
2018-08-08 09:09

Man kan ju åka till sporthallen utan att bilen behöver heta sport också, det är ju ingen skillnad.

#24
2018-08-09 12:03

Saabium, då får man inte glömma takboxen för allt gick inte in i bagaget. En MPV är mycket bättre än en SUV.

#25
2018-08-09 18:19

Är detta världens bästa bil, njä jag tror inte det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.