Bild
Nästa artikel

Skoda Kamiq en suv för stan

Nyheter

Räds inte höga trottoarkanter. Med den här Skodaskapelsen – en slags Scala på styltor – kan du ta dig an asfaltsdjungeln.

Modellnamnet kommer från inuiterna i norra Kanada och betyder något som passar lika perfekt som ett andra lager skinn. Skoda säger att Kamiq är deras första city-suv. Den är liten till storleken, men erbjuder typiska suvattribut som högre sittposition och bra överblick. Och så finns den bara med framhjulsdrift. Bilen är en slags förhöjd version av Skodanyheten Scala: Kamiq har 3,7 centimeter mer markfrigång än Scala.    

Den europeiska versionen av Skoda Kamiq är inte samma som den med samma namn som redan säljs i Kina och har snarlika mått med Karoq. Europeiska Kamiq baseras på MQB-plattformen, och är drygt 4,24 meter lång. Den blir alltså småsyskon till Skoda Kodiaq och Karoq: mellan Karoq och Kamiq skiljer det 14 centimeter i längd ungefär. I bagagautrymmet på Kamiq får det plats 400 liter och tvärs över bagageluckan står det ”Skoda” med stora bokstäver. Det finns LED i strålkastarna och Kamiq är första Skoda där blinkerssignalen sker i en svepande rörelse ut mot kanten. 
 

Bland motoralternativen finns tre bensinare med cylindervolym på 1,0 eller 1,5 liter och effektspann på 95-150 hästkrafter. Dieselmotorn är på 1,6 liter och levererar 115 hästkrafter. Växellådan är i grundutförandet manuell med sex växlar. Vill man att det ska skötas automatiskt istället är sjustegad DSG-låda tillval. 

Det finns inga prisuppgifter eller information om när bilen börjar säljas, men den visas upp på bilsalongen i Genève nästa vecka. 

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kamiq?

Kommentarer

#1
2019-02-27 11:09

Kör man upp på trottoaren i stan bör man nog se till att skärpa sig!?. Vilken djungel? Asfalt... alltså det är en parodi eller nåt!? Klarar man inte av att hantera bilen, föreslår jag en helt vanlig Golf.. lättkörd och lätt att hantera istället för dessa klumpiga och "knubbiga" kusiner med sämre "runtom" sikt.

#2
2019-02-27 11:14

Kallar man Skoda Scala för "småbil" nu? Jag trodde den var en ersättare till Rapid och bör väl i så fall kallas "liten mellanklassbil" eller helt enkelt en bil i Golfklassen.

#3
2019-02-27 11:23

Jag tycker den ser riktigt trevlig ut, men den har ju som vanligt en mörk dyster inredning som jag hoppas kan erhållas i lite gladare färger.
Men ratten är ju rund som väl är!

#4
2019-02-27 12:07

Nu börjar jag tröttna på alla bilar som kopierar Citroëns design med LED-varselljus och blinkers som ”ögonbryn” ovanför huvudstrålkastarna. Vi har ju redan Hyundai Kona i klassen sedan tidigare. Nu kommer Skoda. Kommande Nissan Juke får också dessa ”ögonbryn”, enligt spionbilder där man ser ljusarrangemanget.

#5
2019-02-27 13:33

Raphael: Inte för att vara sådan men var inte Jeep före Citroen med den designen? Ska inte säga med säkerhet vilken som släpptes först.....

Edit: Vad jag kan hitta för uppgifter så både presenterades Jeep:en först och började serietillverkas före med dessa lysen....

#6
2019-02-27 16:09

Och föga förvånande har även denna en "lös platta" mitt i panelen, skumt. Ser annars trevlig ut, förhoppningsvis finns det ljusare inredningar.
På tal om ögonbryn över strålkastarna hade ju både Saab 9-3 och Citroen C5 såna redan för mer än 10 år sen.

#7
2019-02-27 20:39

Jag tycker den ser trevlig ut.

#8
2019-02-27 22:39

Designen med dlr över strålkastarna är ett rejält felsteg.
Fult och bra mycket snyggare på tidigare modeller.
iPad platta typ Audi är också ett nerköp.
Digital mätare, ett värdelöst säljargument som många vill ha till ingen nytta.

#9
2019-02-28 08:34

Snygg.

#10
2019-02-28 08:47

mso: Varför skulle digitalt mätarhus vara till ingen nytta?! Har du använt det nångång tror jag du hade tyckt annorlunda, om du sett hur mycket smidigare det är kunna anpassa bilden där, kunna ha karta och Navi mellan mätartavlorna istället för nere på mittkonsolen.
Jag tycker nog denna nya design Skoda uppvisat med Scala och denna är betydligt snyggare än deras gamla modeller.

#11
2019-02-28 09:50

Raphael (#4), jag är böjd att hålla med -- dels pga att det inte är så snyggt att kopiera ganska rakt av, men också pga att jag tycker att ett "konventionellt" arrangemang av lyktorna är snyggare. I övrigt tycker jag att det verkar vara en riktigt vettig bil; ser litet rakare ut i linjerna än SEAT Arona, vilket jag gillar, men som också kan ge litet bättre uttrymmen inuti.

#12
2019-02-28 15:14

Henrik M, Citroëns design visades i konceptbilen Tubik år 2011 i Frankfurt. Jeep Cherokee visades 2013 på NY Autoshow. Här ser du Citroën Tubik:
https://youtu.be/0Csk2rAeCkQ

#13
2019-02-28 15:15

ToRy jag tycker Citroëns arrangemang är snyggt, men det passar bara bilar som i övrigt har en utstuderad design. Nya Skodans i övrigt konservativa linjer går inte ihop med fronten.

#14
2019-02-28 16:17

Och det där med "friliggande" skärm (dvs ej integrerad) antar jag handlar om att de vill ha upp skärmen så högt som möjligt för att man inte skall behöva släppa blicken från vägen mer än nödvändigt när man tittar på skärmen. Eller?

#15
2019-02-28 17:13

Henrik.
Digital skärm, jo jag har testat både Volvo och Skoda och jag tycker ändå det är överdrivet.
Snyggt? Tycker helt vanliga analoga är snygga och duger.
Och nav rösten talar ju om vart man skall svänga.
Och pil och meter anges redan för 10 år sedan i kombi instrumentet mellan mätarna.
Nja jag tyger nog det är överdrivet överskattat.

#16
2019-02-28 17:54

mso: Men vill man inte vara modern utan vill bara se de vanliga mätarna kan du ju få göra det även på en digital skärm, du måste väl ändå hålla med om att valfriheten att utforma och kunna se den informationen man själv tycker är viktigast är bättre än ingen valfrihet....eller?
Rösten är det första jag stänger av på navi.....otroligt irriterande ha där till att avbryta musiken eller radion så fort man närmar sig något. Och ja, pilanvisning har funnits länge, men du kan väl inte på fullaste allvar jämföra en pil och meter med en högupplöst bild som visar hela trafikplatsen och filplaceringar m.m.......

#17
2019-02-28 18:14

Inte överförtjust i strålkastarplaceringen, men jämfört med Citroens s.k. design är bilen i övrigt riktigt behaglig.
Invändigt är den helt klart på topp.
Ska bli intressant att ta del av denna(och Scala)

#18
2019-03-03 12:50

Henrik M: Jeep Cherokee visades på NY bilsalong i april 2013, och försäljningen startade november 2013. Citroën visade sin ljusdesign första gången i konceptet Citroën Tubik år 2011. Sen visades Technospace upp på Geneve sakongen i mars 2013, och Technospace var konceptet till C4 Picasso II som började tillverkas och levereras efter sommaren 2013.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.