Bild
Nästa artikel

"Skivbromsar lika farliga som dubbdäck"

Nyheter

Bilens bromsar släpper ifrån sig farliga partiklar. Ny forskning visar att bromsar kan orsaka lika stora hälsoproblem som dubbdäck.

Nu kommer nästa larm om bilens miljöpåverkan.

Farliga bromsar
Bilens bromsar bidrar med samma mängd partiklar som dubbdäcken river upp.

Det enligt en ny forskningsrapport från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm.
 
- Vi har kommit fram till att partiklar från bilens skivbromsar är mindre än tio mikrometer och går ner till nanostorlek, säger Ulf Olofsson, professor vid institutionen för maskinkonstruktion.

- Det gör att de kommer djupt in i människokroppen när vi andas.

"Svart kemilåda"
Partiklarna är så små att de hålls svävande under lång tid.

Om de andas in kan partiklar fastna i lungorna och orsaka luftvägssjukdomar, cancer och olika hjärt- och kärlsjukdomar.

- Bilbromsarna, inklusive bromsskivor och belägg, är lite som en svart kemilåda med alltifrån metaller som koppar och järnoxid till nermalda skal från cashewnötter, säger Ulf Olofsson.

Amerikanska bromsar bättre för hälsan

Ulf Olofsson menar att europeiska bromsar är anpassade till tyska Autobahn.

Därför har bromsarna aggressiva belägg för att klara höga hastigheter.

Med mindre aggressiva bromsbelägg, ungefär som med amerikanska bromsar, skulle utsläppen kunna minska med 30 procent, uppger Ulf Olofsson.

Det skulle dock innebära mindre effektiva bromsar och därför vågar ingen tillverkare använda dessa.

Forskarna på KTH ska nu fortsätta sitt arbete för att ta fram mer miljöanpassade skivbromsar.

Diskutera: Vad tycker du om den nya forskningsrapporten?

Kommentarer

#1
Gustav
2010-05-10 14:56

Mer än 90% av den koppar som rinner ner i dagvattnet i Stockolm kommer från bilarnas bromsbelägg. Bromsbelägg med koppar är tillåtna medan det i praktiken är förbjudet att använda tak av kopparplåt på nya hus i Stockholm.

#1
Gösta
2010-05-10 15:07

Gör som amerikanerna och kör med belägg som är anpassade efter faktiska körförhållanden. Räcker gott och väl för de svenska hastighetsbegränsningarna. Helt onödigt att som Tyskarna ha belägg för inbromsningar som aldrig inträffar. Tyska bilar borde straffskattas för detta.

#1
Mikael
2010-05-10 15:19

Vilket ger mest problem i städerna, dubbdäcken eller bromsbeläggen?
Känns lite som det lutar åt bromsbeläggen?

#1
Erik F
2010-05-10 15:20

Förbjud bromsar på Hornsgatan!

#1
Jag
2010-05-10 16:44

Ulf Olofsson menar att europeiska bromsar är anpassade till tyska Autobahn.
Jaha, anpassa er då! Släpp hastigheten fri där motorvägarna inte går genpm befolkningstäta bygder. (dvs nästan hela Sverige).
Hoppsan!, svor jag i kyrkan?
Vet ni att ett av vulkanen Etnas utbrott spydde ut c:a 2.5 miljoner mera kvicksilver än de senaste 25 årens lagar förhindrat på en halvtimme?
Jag är ju redan död av detta, hur mår Ni andra?
Gå och göm er med dessa panikrapporter!
Jag

#1
Erik
2010-05-10 17:09

Köp en Prius så är "problemet" ur världen

#1
olle F
2010-05-10 18:50

Erik:
Javisst, är problemet löst om man köper en Toyota Prius. Där fungerar ju varken , bromsar, gaspedalen eller styrningen. Ibland. Köp Toyota Prius och dö ung och bli ett vackert lik!

#1
Sune S
2010-05-10 19:12

Sänk hastigheten till 40 km/h på gator med många korsningar och övergångsställen så blir det mindre stoft från bromsarna.

#1
Mr Colt
2010-05-10 19:15

Att köra på US-belägg är ju självklart med tanke på hur långt borta Tyskland ligger.

#1
199kr st + belägg
2010-05-10 19:53

Bytte skivbromsar(biltema) och belägg(biltema) runt om för 2 år sen, det syns knappt efter 3k mil, och då har jag anliggande bromsar ibland där fram som ska fixas i veckorna.
Men stora diken i vägarna där bilarna nästan aldrig använder bromsar finns????
Ren bullskit alltså som vanligt.

#1
Saabnisse
2010-05-10 19:57

Vi kanske skulle gå tillbaka till asbestbeläggen som fanns på -50talet.
Var det bättre?

#1
pg
2010-05-10 20:25

Eftersom allting tycks vara farligt, är det väl lika bra att förbjuda allting. Allt är ju farligt enligt den ena undersökningen efter den andra. När ska forskarna vakna till sans? Forskas det för den egna proffessionens skull? Har vi för många uppkomlingar inom forskningen?

#1
Skivbroms
2010-05-10 21:12

Förbjud skiten
Eller ännu bättre - en bromsskatt
5 kr varje gång man bromsar
Skatter löser ju alla problem

#1
Leif ÅE
2010-05-10 22:55

Frågade en bilprovare för många år sedan, hur han kunde stå sådär och kolla hjullagren när det fanns en massa asbets i klossarna, som säkert gav ifrån sig miljöfarligt damm.
Fick inget svar
Hur har dessa klarat sina lungor mm med en sådan exponering.

#1
Owe i Filipstad
2010-05-10 23:43

Forskare måste profilera sig för att få nya och flera anslag. Miljöområdet är ju poppis nu. För övrigt. den som hängt med vet att asbestbelägg togs bort för flera år sedan. Vad är så farligt nu då? Eller varför inte förbjuda bromsar. Det är ju också poppis eller hur?.

#1
Sven
2010-05-11 00:17

Bussar, tunelbana och tåg har säkert inga bromsar!
Det går säkert att hitta partikla bara vi rör på oss från klätsel skor och så vidare!

#1
leifer
2010-05-11 00:24

Med bromskraftsåtervinning som på t.ex. Toyota Prius borde antalet partiklar från bromsar kunna minskas kraftigt i storstaden.

#1
Volvo RWD
2010-05-11 01:13

Leifer: Skulle bli betydligt mindre partiklar om man planerade sin körning i tätbebyggelse. Motorbromsade i tid framförallt men sånt gör jag inte för miljöns skull utan mer för att undvika onödigt slitage och för att få en lägre bränsleförbrukning :). Jag tror inte att Prius återvinning kraftigt reducerar antalet partiklar. Annars kan man väll införa avgasbroms som finns på vissa bussar/lastbilar haha.

#1
Jarl
2010-05-11 02:01

Alla borde köra Prius. Inga problem. Inga konstigheter. Världens bästa bil.

#1
Tom
2010-05-11 05:12

Är det inte dags att stoppa Toyotafanset som oavsett vad artikeln handlar om lägger in en text om dessa fantastiska felfria Toyotor.
Han måste ha missat mr Toyodas ursekt om alla fel som inneburit att Toyota blivit tvugna att återkalla tusentals bilar. Om du tror att du hjälper Toyota med ditt tjafs kan jag tala om att om de gör något så skadar de. Har du problem eller mindervärdskomplex?

#1
leifer
2010-05-11 11:06

VolvoRWD, motorbroms är bra men blir ett jäkla växlande, plus svårt i rusning med mycket tät trafik. Dessutom inte lika bra för de med automat. Så bromskraftsåtervinning vore det givna.

#1
Sune S
2010-05-11 13:07

Om gator och vägar vore bättre planerade för ett jämnare trafikflöde skulle problemet med stoftpartiklar vara betydligt mindre. Nu vill många kommuner göre det svårare för bilarna att ta sig fram. Det blir inte mindre biltrafik för det, den blir bara skitigare.

#1
Nisse
2010-05-11 14:21

Ingen borde köra Prius. Bara problem. Bara konstigheter. Världens sämsta bil.

#1
leifer
2010-05-11 17:04

SUNE S, du har rätt mycket rätt. I Stockholm så har man i många år försvårat för trafiken på många gator, behållit gamla trafiklösningar, stulit väg för bussfiler/taxifiler, infört zebra-lagen etc. Politikerna har hela tiden använt problemformuleringen "det är för många bilar". Kör man i Stockholm så är ju inbromsningar det mest kännetecknande. Aldrig att det heller stämmer med rödljus, att dom är synkade med varandra.

#1
Volvo RWD
2010-05-11 18:35

Leifer: Ja det kan man göra ett bra system av men det system som finns i Prius ger inte så mycket extra bromseffekt och Toyota Prius är ju också automat. Man motorbromsar när man släpper gasen man behöver inte hålla på och växla håller man 40-50 km/h (tätort) kan man köra på trean (beror på vilken bil) men då är det inga problem att bara släppa gasen och motorbromsa. Kopplar gör man när man är nere på ca 1000 rpm.

#1
Roy
2010-05-11 18:44

Att asbest är skadlligt är väl inget man behöver betvivla. Att bromsbelägg slits och därmed släpper ifrån sig stoft i någon form är väl också en ren självklarhet. Sen är frågan bara vad detta stoft består av och partikelstorleken. Jag är tydligen lite korkad, för jag trodde att man hade koll på sånt efter att man konstaterat asbestens farlighet. Eller trodde man verkligen att allt automatiskt blev så bra bara för att man förbjöd ett ämne utan att titta på alternativen?

En annan sak:
Är det ingen som kan få bort dessa infantila inlägg som alltid dyker upp i spalterna? De har sällan eller aldrig med ämnet att göra. Om de åtminstone innehöll ett stänk av humor så skulle man väl stå ut, men oftast handlar det om skitkastande på eller lovprisande av något bilmärke.

#1
Saabnisse
2010-05-12 10:26

Helt riktigt ROY
Jag har ofta reagerat på dessa korkade kommentarer.
Samma sak hände på TVs sidor där de ofta blev överlastade av fjortisar som smet in i lärarrummet, snodde datorn och skickade en massa smörja.
Ungefär som det är här nu.
Sedan TV gick över till Disqus har det blivit betydligt mer städat.
---------
Sedan när det gäller motorbromsning, som jag själv tillämpar trots automat, så får man höra att anledningen till att bakskivorna rostar är att de används för lite.
Det krävs kraftiga inbromsningar för att hålla dem rena.
Personligen anser jag att det är vansinnigt med skivor på bakhjulen på en bruksbil.
Trummor hade varit överlägset.

#1
Saabnisse
2010-05-13 13:44

Det kommer kanske snart att bli krav på partikelfilter på bromsarna.
Eller löser man väl problemet genom att, som med alla andra miljöproblem, införa en partikelskatt!

#1
AL
2010-05-14 20:30

Ibland har jag svårt att förstå mig på medias rapportering. Damm från bromarna, motorer och dess egenskaper har varit föremål för såväl studier som insatser under väldigt länge. Det innebär emellertid inte att dubben kan rättfärdigas för den sakens skull. Bromsa bilen (och driva den framåt) behöver vi alla kunna göra. Åka på dubbade vinterdäck är dock ingen nödvändighet - i alla fall inte i storstadsmiljö. Parallellen är därför idiotisk, det är två helt olika frågeställningar. MVH AL

#1
Roy
2010-05-15 02:38

AL har en poäng!
Minns att jag vid ett tillfälle (av många) sablade ner rökning och en "stackars" rökare affekterat utbrast något i stil med: "Alla bara klankar ner på oss rökare, men alkholister som super upp hela familjens pengar och bär sig åt som skit mot sin familj är det minsann bara synd om!" Mitt självklara svar blev: "Blir rökningen mindre farlig bara för att det finns alkoholister?"
Är dubbar mindre skadliga bara för att det finns annat som också är skadligt? Blir knivhugg mindre dödande bara för att det finns handgranater?
Är päron detsamma som äpplen?

#1
Sune S
2010-05-15 08:39

Med skivor fram och trummor bak skulle bromsarna kunna fungera så att vid normal inbromsning används enbart trumbromsarna och vid hård inbromsning även skivbromsarna på framhjulen.
På hybrider kan generatorn/elmotorn belastas till max med ett effektmotsånd utöver laddningen av batteriet.

#1
Kjell-Åke
2010-05-18 12:10

Det stör oerhört mycket att dessa blogginlägg alltmer har börjat likna Bjälboskolans Facebok inlägg där alla trodde sig veta, men så många inte hade en aning. Allt detta tjafsande om egna värderingar om andras bilar som ideligen smygs in i texten, inte minst vad det gäller Toyota. Var och en håller på sitt skit, det kan ingen ändra på.

#1
Jarl
2010-05-18 22:36

Jag får byta skivor på min Toyota Prius efter hela hundra mil! Det är kvalitet det! Enligt min lokala Toyota-verkstad byer de andra bilmärkena bromsskivor efter endast sjutton mil!!!! Det måste vara dyrt att köra tiotusen mil med någon annan bil än Tpyota! Dessutom får jag en gratis keps av aluminiumfolie varje gång jag servar bilen!

#1
Kjell-Åke
2010-05-19 14:40

Tydligen påverkade inte kepsen till det bättre, det kommer samma smörja som tidigare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.