Bild
Nästa artikel

Skatten höjs på bensin och diesel

Nyheter

Från och med 1 januari i år är skatten på bensin 30 öre högre per liter och dieseln har fått en skatteökning på 27 öre per liter.

Höjningen kommer från ett beslut av regeringen 2015, där det varje år ska ske en successiv ökning av drivmedelsskatten. Men det är också ett led i den klimatlag som fastslogs i somras, med mål att fossila bränslen ska vara utfasade till 70 procent år 2030.

1 januari i år höjde drivmedelsföretagen Preem, CircleK och OKQ8 sina riktpriser på bensin och diesel med 29, respektive 26 öre per liter. Dagen efter justerades dock literpriset för diesel som blev 10 öre billigare. Idag ligger riktpriserna på 14,76 kronor per liter för bensin och 14,71 kronor per liter för diesel. E85 blev vid årsskiftet 22 öre billigare och kostar nu 10,95 kronor litern.

Diskutera: Vad tycker du om skattehöjningen på bensin och diesel?
 

Kommentarer

#1
2018-01-03 13:08

Diesel borde höjas mer, absolut! Men även bensin, lönerna stiger år efter år mer än bränslepriset som faktiskt halkat efter.

#2
2018-01-03 13:09

Bensin och brännvin kan aldrig komma upp i sina rätta värden...

#3
2018-01-03 13:10

Tänk om bensin var lika lätt att tillverka själv som brännvin...

#4
2018-01-03 13:11

Både bra och dåligt. Bra för att fler väljer snålare bilar, dåligt för dem som är helt beroende av sin bil.

#5
2018-01-03 13:57

Förväntat, och mer blir det väl framöver för att uppnå att vi bilister går över till andra drivkällor. Skall bli spännande att se vad politiker kommer på för skatteuttag när fler och fler går över till el eller laddhybrider, tänker på när skatteintäkterna börjar att sjunka från fossilbilarna.

#6
2018-01-03 13:58

Eddie; det finns ju bilar som går på sprit med ;)

#7
2018-01-03 14:41

Ett hån mot familjer som är i behov av bil och inte kan bekosta en ny elbil. Skäms S+MP, men ni har mandat även om det inte är någon ursäkt för att vara svinig.

#8
2018-01-03 14:43

Den ekonomiska effekten på hushållen är minimalt (runt 20-80kr/mån/bil) därför höjningen har ingen effekt på valet av bilen. Den påverkar inte våra konsumtionsvaror heller. Den bara höjer skatteintäkter, och förhoppningsvist gör staten något vettigt med den.

#9
2018-01-03 14:57

Det handlar inte om en skattehöjning för det är inget att tjafsa om. Problemet är det totala skattetrycket, sen är det ytterst märkligt att personer som läser ViB tycker det är rimligt att Sverige snart har världens högsta skatt på bensin och diesel. Finns det inga andra forum för er? Bilar verkar inte vara något som intresserar er.

#10
2018-01-03 15:03

Värt varenda krona tycker jag.
Konstigt att ingen gnäller på Loka flaskan för 50:- litern på macken som många köper.

#11
2018-01-03 15:08

S har visat sitt rätta tryne som släpper igenom MPs sjuka politik ... godbye forever!

#12
2018-01-03 15:09

Du kan inte köra barnen till dagis på Loka...

#13
2018-01-03 15:12

Ett myrsteg i rätt riktning. En tanke skulle ju kunna vara att verkligen göra slag i saken med den gröna skatteväxlingen dvs höj skatten rejält på varor som är skadliga för miljön och ta bort skatten på varor som främjar eller är neutrala för miljön. Skulle kunna ge exempel, som nöjesskatten och skatt på digitala media som tas bort mot en motsvarande ökning på bensin, diesel tobak etc.

#14
2018-01-03 15:18

Som någon nämnde på forumet att det står i motsatts att vara intresserad av bilar och kommit till insikt att bilar har en negativ miljöpåverkan. Jag tror att intressena går att förena samt att de gamla stötarna som gråter en tår över sina bränsledrickande schabrak nog har råd att betala det höjda priset. Sen att vissa tar parti för landsbygden är ju behjärtansvärd men tyvärr sträcker det sig nog bara några millimeter till sin egen plånbok och bryr sig nog inte det minsta över landsbygdens verkliga problem.

#15
2018-01-03 15:39

Hån? Nja. Vem ger oss rätt att förstöra miljön?
Bensinpriset har halkat efter lönesnitten men förbrukningen halverats och skatten blivit väldigt låg på många bilar.
När XC60 är bästsäljare krävs mer än 30 öre i skattehöjning!

#16
2018-01-03 15:39

Det är precis som Hannnah säger - "Den ekonomiska effekten på hushållen är minimalt (runt 20-80kr/mån/bil) ". Inget att hetsa upp sig för och inget som sänker familjens ekonomi - relatera till t ex värdeminskningen på en nyare bil är per år...

#17
2018-01-03 15:39

Staten, oavsett regering brukar höja skatten på bränsle vid nyår Styrbjörn. Även de som lovat motsatsen.

#18
2018-01-03 16:02

Byt köksluckor vart och varannat år klarar de flesta. 30 öre på bensin är däremot en katastrof? (Lika svårt som att betala dessa ören för att barnen som odlar kaffe ska slippa gå och anda i sig gift för att ta en till löjlig sak.)

#19
2018-01-03 15:42

Jag tror inte ett land som Sverige, glesbefolkat med långa avstånd ska briljera med världens dyraste bränslen. Det är dumheter och sen om vissa vill betala skatt frivilligt finns det organisationer att skänka pengar till. Vilja att ”andra” ska betala skatt vidrigt.

#20
2018-01-03 15:50

Det är rika och moderna länder som Sverige som måste visa framfötterna Styrbjörn!
Vill man inte förbättra miljön finns det andra länder att bosätta sig i och då slippa betala 30 öre extra i skatt.

#21
2018-01-03 15:50

Självklart ska även du betala skatt Styrbjörn. Eller?

#22
2018-01-03 16:03

Styrbjörn. Förr gick barnen till skolan men nu är det en halv km kö på morgonen av bilar som skjutsar barnen till skolan och dieseldimman ligger tät vid - 10 grader på skolgården.
Det har blivit helt sjukt med bilkörningen i dag och folk köper opraktiska bilar för 400tusen vart annat år men gnälla på 20 öre skatt.

#23
2018-01-03 16:08

Bor vid en skola och har reflekterat över detta. En dyr stadsjeep per unge vilket delvis kan vara motiverat då barnen blir tjockare för varje år.

#24
2018-01-03 16:12

stonebreaker: Sedan MP kom in i regeringen kör vi mer bil. Handlar mer prylar. Sprutar mer gift på åkrarna. Flyger mer. Köper mer utländskt kött och mejeriprodukter. Mm. MP är endast till för att vilsna ungdomar ska ge S sin röst.

#25
2018-01-03 16:23

Varför höjs skatten på bensin mer än diesel? Borde det inte vara tvärtom, med tanke på debatten om dieselns skadliga NOx-utsläpp?

#26
2018-01-03 16:25

Men nu trodde jag det framgick att S lovade att inte höja skatten under mandatperioden men att MP tvingade fram detta. Dessutom ett brutet vallöfte. Verkar som att ViB utelämnat detta.

#27
2018-01-03 16:30

mso 1000, jag bor inte i en stad men det kanske du förstod. Självklart ska lokal miljöpåverkan betalas, men det kan väl inte vara meningen att Nils i Arvidsjaur ska betala för att det är dålig luft vid en skola Stockholm? Är du seriös?

#28
2018-01-03 16:39

Brutna vallöften är väl snarast kutym, efter valet förvandlas löften till "målsättningar"...
Och hur lilla MP kan få ha sån makt är obegripligt, de ser ju världen genom ett sugrör. De radar upp den ena dumheten efter den andra. Jag vill inte säga att de är korkade, men nog har de bra mycket otur när de tänker...

#29
2018-01-03 16:41

Utsläpp är lika mycket utsläpp oavsett var i landet vi befinner oss. Sedan att koncentrerade utsläpp är ännu skadligare för hälsan är en annan sak.

#31
2018-01-03 16:45

MP får väl anses vara ett enfrågeparti (eller åtminstone nästan ett sådant) och därmed får man svårt att se konsekvenser som går utanför de ideologiska skygglapparna. De har väldigt lätt för att se skatter och avgifter som de ultimata verktygen och regeringspartnern är traditionellt expert just när det gäller skatter. Inte konstigt alls därmed att bränsleskatterna i fortsättningen höjs "automatiskt".

#32
2018-01-03 16:48

Det är härligt att betala skatt när man vet att skattepengarna går till myndigheten med obegränsad budget! Vem det är får ni lista ut själva. Man får inte prata om sånt!

#35
2018-01-03 16:56

Menar HT19 myndigheten som varslar 3000 anställda om uppsägning?

#36
2018-01-03 17:23

Exakt Eddie,glyfosat och flygresor,där har man äkta miljösvineri som man "ignorerar".

#37
2018-01-03 18:10

Styrbjörn: ViB är framförallt om nyare bilar och om bra och dålig utveckling kopplade till dessa. Inte ens jag som har ett enormt bilintresse vill att bränslet ska vara för billigt. Det hindrar utvecklingen av ny, spännande teknik och skapar onödiga resor.
Det är nog snarare du som ska byta till systertidningen Klassiker istället för att grubbla om 20 öre. I den raggarblaskan (som dock var väldigt bra innan det blev just en sådan) kan du läsa om v8or som skitar ner helt i din smak. ;)

#38
2018-01-03 18:46

om man vill köra bil är det bara att betala...

#39
2018-01-03 18:52

Vem ska avgöra vilka resor som är "onödiga"? Är det besök av en gammal mamma, skjuts av barn till träning, inköp av dagligvaror, tandläkarbesök...osv. Alla resor blir ju lika belastade oavsett "viktighetsgrad" vilket inskränker den personliga friheten. Staten går emellan och tvingar folk att avstå resan eller göra den på ett obekvämare sätt. Har man gott om pengar så har man kvar sin mobila frihet.

#40
2018-01-03 19:15

Det finns massvis av exempel pinjong och det vet du, bland annat bland dessa kommentarer. Men jag skulle säga de flesta.
Att sitta bakom bussen, själv i sin XC60 är väl det allra tydligaste exemplet.
Staten måste gå emellan om vi anser oss ha rätt till något så dumt som att förstöra miljön. ( Och öka olyckor, bilköer, vägunderhåll, buller, dålig hälsa osv.) Har man gott om pengar som du skrävlas kan man dock "ha kvar sin frihet" trots att man måste betala 20 öre mer.

#41
2018-01-03 19:20

Helt rätt att höja men totalt fel att höja mer för bensin än diesel! Det skitigaste och mest hälsovådliga bränslet måste beskattas hårdare! Bränslena borde beskattas åtminstone lika per liter utifrån energiinnehåll, dvs minst 10% mer per liter för diesel samt ett tillägg för diesel utifrån dess negativa miljöpåverkan.
Dessutom borde vägskatten tas bort och all skatt läggas på bränslet - det är helt orimligt att bilar som används ock körs mycket inte betalar mer i vägskatt - hur svårt kan det vara ...

#42
2018-01-03 19:22

.

#43
2018-01-03 20:28

Att det blivit väldigt dyrt med den frihet som bilen kan innebära - beror inte på de sista 30 örena. Det beror på den politik som blir resultatet av lojhet och oförmåga att engagera sig. Den representativa demokratin som hanterar bilism och trafik som en fråga i marginalen.

#44
2018-01-03 21:46

I Danmark, Norge och Finland är det dyrt med bil. I Sverige är det löjligt billigt.

#45
2018-01-03 22:04

Nog kan jag tycka synd om en del inlandsbor och så men dom som skriker mäst och hörs är oftast dom som har det bra och har allt nytt hemma.

#46
2018-01-04 10:27

Om detta nu är "ett led i den klimatlag som fastslogs i somras, med mål att fossila bränslen ska vara utfasade till 70 procent år 2030" så borde man skatte(reducera)befria biodiesel / HVO.
De faktum att man fullkomligt skiter i det är väl bevis nog på att det återigen bara handlar om att maximera skatteuttaget med diverse svepskäl.

#47
2018-01-04 12:34

Swemba, förklarar du för mig hur HVO sänker utsläppen av CO2 i atmosfären. Enligt vad jag läser:
"Förnybar diesel minskar utsläppen av koldioxid eftersom koldioxid binds i råvarorna. 40–50 procents inblandning av förnybar diesel minskar koldioxidutsläppen med drygt 30 procent jämfört med en helt fossil diesel."
Logiskt får jag inte inte ekvationen att gå ihop, fortfarande spär du ut luften med koldioxid. Detta är bara en "tankevurpa" du gör.

#48
2018-01-04 12:38

Jag fick fram typ detta "minskade bränsleförbrukningen (i liter) med upp till cirka 4 procent" med HVO, det är otroligt lite minskning, räcker att man kör lite tyngre bil (typ SUV) så är den vinsten borta. Som jag ser på det är HVO inget revolutionerande.

#50
2018-01-04 15:10

Sonny Audi.
Samma här.
Bensin räkningen säger i dag drygt 7 kronor milen på årsbasis och skatten 360:- på en stor familjebil med alla moderna säkerhets paketen och en bil som knappt inte går att få sladd på.
Dessutom inkluderar det varm bil med bränslevärmare.
Jag hadde samma bensinräkning 1998 på gamm bensin bilen utan säkerhet paketen.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

#51
2018-01-04 15:50

Denna skattehöjning är till för att lura på oss allt högre skatter, genom att de återkommande automatiska höjningarna är så låga att det inte blir annat än trötta protester. Jämför med liknelsen med grodan som läggs i behagligt vatten där temperaturen höjs sakta tills den dör. Detta beteende hos väljarna utnyttjar politikerna till fullo. Sedan finns det alltid folk som tror att det handlar om omsorg om miljö, vilket naturligtvis är tragiskt. I ett fullständigt bilberoende land borde bensinpriset sänkas ordentligt.

#52
2018-01-04 17:36

Svenne
Varför skulle Sverige vara ett mer bilberoende land än något annat? Fullständig myt....

#53
2018-01-04 18:02

@Axa, norra halvan av Sverige är mycket glesbefolkat, mer så än de flesta andra europeiska länder. Höjda bränslepriser slår negativt mot glesbygden som politikerna samtidigt säger sig vilja värna om.

#54
2018-01-04 22:22

Swemba
Likaså norra Norge, norra Finland, halva Ryssland, större delen av Australien, osv. Varför skulle just Sverige vara så speciellt i det här avseendet? Nej, sverige är inte mer bilberoende än andra länder.

#55
2018-01-04 23:49

Och man är inte speiciellt bilberoende i de länder du räknar upp, eller vad vill du säga?
Högre bränslepriser slår mot glesbygden och Sverige är glesbefolkat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_befolkni...

#56
2018-01-05 00:39

Skatt på skatt på skatt. Slös på slös på slös. Fortsätter saker som det gör så börjar man snart tro på Trump. Valet 2018 blir nog viktigare än någonsin.

#58
2018-01-05 15:36

Swemba
Glesbefolkningen i sig gör inte att Sverige per se blir mer bilberoende än andra länder. Man kan säga att Sverige är bilberoende (egentligen delar av landet) men det går ej att uttala sig jämfört med andra länder.

#59
2018-01-06 11:25

Jag förstår inte - motsätter du dig att det finns en koppling mellan glesbefolkning och bilberoende? Är man mer beroende av bilen i en liten by i Norrland än i Stockholm? Är man mer bilberoende i Alaska än i Monaco? Att Sverige är mer glesbefolkat än de flesta andra länder ser du tydligt i länken ovan.

#60
2018-01-06 17:13

Swemba
Kopplingen är inte så tydlig som du vill påskina. Det finns flera faktorer som inverkar i hur pass bilberoende ett samhälle är.
Men ditt ursprungliga påstående om att den glesbefolkade delen av Sverige är mer bilberoende än andra länders glesbefolkade områden ger jag inte mycket för. Vad baserar du det på? Visa att just Sverige är mer bilberoende än andra länder. Och inte bara genom att visa på glesbefolkningsstatistik, det räcker inte.

#61
2018-01-06 17:52

Jag har aldrig sagt det du påstår. Jag sa att Sverige är ett glesbefolkat land och att höjda bränslepriser slår mot glesbygden eftersom de som bor där ofta inte har så många alternativ till just bilen.
12% av Sveriges befolkning bor i norra halvan av Sverige. En sådan populationsfördelning är det inte många länder som har.

#62
2018-01-06 22:42

Swemba
Ok? Jag trodde du höll med Svenne60 när han uttalade sig om att Sverige var ett fullständigt bilberoende land.
Nåja, jag har egentligen inga synpunkter på skatten men kan förstå att det kan drabba folk oavsett om dem bor i södra eller norra Sverige.
Dock undrar jag hur många av dem där 12 % som bor på i stad? Ganska många...

#63
2018-01-07 00:50

Mycket bra! dock dåligt att gamla pilsnerbilar och entusiastbilar slipper undan.. Dom stinker långväga med all skit dom spyr ut.
Detsamma gäller mopeder och snöskotrar

#64
2018-01-10 07:05

Ett så litet land som Sverige, behöver inte gå i första led med att beskatta bilägarna till den grad det är idag. Jag och min fru har varsin bil, och kör totalt 12 mil om dagen till och från våra arbeten. Sedan tillkommer resor för att skjutsa och hämta våra barn. Vi bor i östra Värmland, där kollektivtrafiken är bristfällig, så bilen är ett måste. Varje månad kör vi ca 450 mil, och lägger ca 4500 kr på diesel. Vi kör bägge dieselbilar eftersom det blir billigare. Jag har en tolv år gammal Volvo V70, och min fru en sju år gammal Volvo V50. Vi skulle haft råd med nyare och mer miljövänligare bilar, om inte bränsleskatten var så hög. Som läget är nu, måste vissa saker bortprioteras pga de höga kostnaderna med bilarna. Det är tex underhåll och renovering av vår bostad. Så för oss får höga bränsleskatten motsatt effekt, och vi är nog inte ensamma om det.

#65
2018-01-10 07:41

Bilismen får betala även betala för den infrastruktur vi har och som alla i Sverige har nytta av. Bilismen skall inte bara betala för sina egna kostnader utan även för byggande av bostäder, järnväg m.m.
Vilket ramaskri det skulle bli om t.ex alla hundägare skulle bli ålagda en extraskatt, mer skatt för veterinärbesök och en extra beskattning på hundfoder, pengarna skulle sedan bekosta satsningar för alla invånare i Sverige. Det är naturligtvis orimligt, men det är precis vad bilismen får betala genom alla skattepålagor för att ha bil.
Artikeln är från 2015 , och är lika aktuell nu.
http://www.utanbilenstannarsverige.se/nyheter/fem-fakta-om-bilskatter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.